فلسفه خوردن کله پاچه در شب بیست و هفتم ماه رمضان

فلسفه خوردن کله پاچه در شب بیست و هفتم ماه رمضان


29 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از مصرف غذاهای چرب و دیر هضم بپرهیزید

خوردن کله پاچه در ماه رمضان در بسیاری از خانواده‌ها به خصوص در شب ۲۷ ماه رمضان بسیار رایج است. برخی افراد نیز به خاطر این که در طول روز گرسنه نشوند، برای سحری کله پاچه می‌خورند. اما آیا خوردن کله پاچه در ماه رمضان واقعاً کار درستی است؟ چرا در شب ۲۷ ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟ خوردن کله پاچه در ماه رمضان چه عوارضی برای بدن دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید با بایدها و نبایدها و همچنین فلسفه خوردن کله پاچه در ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مصرف کله پاچه در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چرا در شب ۲۷ ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟

 

چرا در شب 27 ماه رمضان کله پاچه می‌خورند؟

 

خوردن کله پارچه در رمضان در برخی از شهرها بسیار مرسوم است. سنت‌هایی دیرینه از سالیان دور به جا مانده و هنوز هم عده زیادی از مردمان این سرزمین به آن پایبند هستند. یکی از جالب‌ترین رسم‌های ماه رمضان خوردن کله پاچه در روز ۲۷ ماه رمضان است. شبی که به آن «شب مرادکشون» یا «ابن ملجم کشون» نیز گفته می‌شود. در این شب اعضای خانواده دور هم جمع می‌شوند و برای افطار کله پاچه می‌خورند.

 

با مراسم مرادکشون و کله پاچه خوری آشنا شوید

 

شب ۱۹ ماه رمضان، شب ضربت خوردن حضرت علی و زمان برگزاری شب‌های قدر و عزاداری است. اما در زمان‌های قدیمی از شب ۱۹ تا شب ۷ حضرت علی (ع) که شب ۲۷ رمضان بود را عزاداری می‌کردند.

مراسم عزاداری مرادکشون به این شکل بود که در شب قدر و در زمان خواندن دعای جوشن کبیر هر فرد یک نخ را در دست می‌گرفت و با خواندن هر بند از دعا، یک گره به نخ می‌زد. بعد از تمام شدن دعا ۱۰۰۰ گره روی نخ ایجاد می‌شد.

سپس فردی همه نخ‌ها را جمع می‌کرد و با آن‌ها طنابی بلند برای به دار کشیدن عروسک ابن ملجم درست می‌کرد و بعد نخ‌ها را همراه با آدمک آتش می‌زدند. بعد از این مراسم نیز همیشه رسم بر این بود که افراد خانواده دور هم جمع می‌شدند و کله پاچه می‌خوردند. در واقع فلسفه خوردن کله پاچه در ماه رمضان به نشانه «خوردن سر ابن ملجم» است.

یکی از جالب‌ترین باورهای خوردن کله پارچه در رمضان نیز مربوط به پخت کله پاچه با سیر و پیاز فراوان است. مردم بر این باور بودند که کله پاچه‌ای که برای روز ۲۷ رمضان پخته می‌شود باید با سیر، پیاز و تربچه باشد تا دهان فرد بعد از خوردن غذا بوی پیاز و سیر به خود بگیرد. سپس با دهانی که بوی سیر و پیاز می‌داد بر ابن ملجم نفرین می‌فرستادند.

حتما بخوانید  لاغری و سم زدایی با بهترین رژیم لاغری دو هفته‌ای یا رژیم اسموتی

 

چرا در ماه رمضان نباید کله پاچه خورد؟

 

چرا در ماه رمضان نباید کله پاچه خورد؟

 

خیلی افراد گمان می‌کنند که خوردن کله پاچه به دلیل این که انرژی بالایی دارد و فرد را از گرسنگی دور نگه می‌دارد، گزینه مناسبی برای سحری است. اما باید بدانید که خوردن کله پاچه در ماه رمضان آن هم در زمان سحری می‌تواند موجب ایجاد تشنگی شدید در فرد شود و به بدن فرد آسیب وارد کند. این غذا بسیار چرب است و از همین رو می‌تواند سلامت افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

 

خوردن کله پاچه در ماه رمضان موجب چاقی می‌شود

 

کله پاچه کالری و چربی فوق‌العاده بالایی دارد. از همین رو اگر به دنبال تناسب اندام هستید و دوست ندارید ماه رمضان امسال چند کیلو به وزنتان اضافه کنید، بهتر است خوردن کله پاچه را کنار بگذارید. خوردن کله پاچه در ماه رمضان موجب تجمع چربی و افزایش میزان کالری‌های دریافتی می‌شود و می‌تواند شما را چاق کند.

 

خوردن کله پاچه در سحری موجب افزایش حس تشنگی می‌شود

 

به خاطر داشته باشید که کله پاچه میزان پروتئین زیادی دارد و متابولیسم پروتئین در بدن نیاز به آب فراوانی دارد. از همین رو خوردن کله پاچه موجب می‌شود تا فرد در طول روز به میزان زیادی احساس تشنگی کند. این موضوع می‌تواند به کلیه‌های فرد آسیب وارد کند و حتی موجب بروز علائمی نظیر بی‌حالی، خشکی دهان، خستگی مفرط و کاهش انرژی در فرد شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان را هم مطالعه کنید.

 

مصرف کله پاچه موجب افزایش تری گلیسیرید و چربی خون می‌شود

 

مصرف کله پاچه موجب افزایش تری گلیسیرید و چربی خون می‌شود

 

کله پاچه انرژی و پروتئین زیادی دارد، اما این غذا به شدت چرب است و می‌تواند چربی و تری گلیسیرید فرد را افزایش دهد. افرادی که دارای چربی خون و اسید اوریک بالا هستند و یا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و نقرس مبتلا هستند، به هیچ عنوان نباید از کله پاچه استفاده کنند. از طرف دیگر میزان چربی بالای کله پاچه می‌تواند به سیستم گوارش فرد نیز آسیب بزند و او را دچار مشکل کند.

 

خوردن کله پاچه در ماه رمضان موجب افزایش کلسترول می‌شود

 

در بدن ما دو نوع کلسترول HDL و LDL وجود دارد. HDL به عنوان کلسترول خوب شناخته می‌شود که از رسوب کلسترول بد خون یعنی LDL جلوگیری می‌کند. از همین رو هر چقدر میزان HDL بیشتر باشد، فرد سالم‌تر خواهد بود. خوردن کله پاچه و غذاهای چرب می‌تواند مقدار کلسترول بد خون را بالا برده و خطر ابتلا به سکته را در فرد افزایش دهد.

قسمت‌هایی از کله پاچه مثل بناگوش، چشم و مغز حاوی کلسترول زیادی هستند و این موضوع می‌تواند برای افراد مسن و یا افرادی که فعالیت بدنی پایینی دارند، به شدت مضر باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ به روش رستورانی با طعمی بی‌نظیر

 

آیا خوردن کله پاچه در ماه رمضان جلوی ضعف بدن را می‌گیرد؟

 

بسیاری از افراد گمان می‌کنند چون در ماه رمضان میزان غذای کمتری می‌خورند، بنابراین خوردن کله پاچه می‌تواند از ضعف بدن جلوگیری کند و قوای بدنی آن‌ها را افزایش دهد. در همین ابتدای امر باید بدانید که کله پاچه یک غذای انرژی‌زا است نه مقوی.

کله پاچه خواصی مشابه گوشت قرمز و حتی کمتر از آن دارد و بسیار چرب‌تر است؛ از همین رو می‌تواند برای بدن مضرات بیشتری داشته باشد. پس نمی‌توانیم ادعا کنیم که کله پاچه مقوی‌تر از گوشت است و موجب افزایش قدرت و انرژی بدن می‌شود.

مهم‌ترین موضوعی که موجب می‌شود بعد از خوردن کله پاچه کمتر گرسنه شوید، میزان چربی بالای این غذا است. در واقع کله پاچه ارزش غذایی چندان بالایی ندارد، اما از آنجایی که بسیار چرب است و چربی دیر هضم می‌شود، فرد تا مدت زمان بیشتری سیر می‌ماند.

به یاد داشته باشید که کله پاچه بدترین و خطرناک‌ترین نوع چربی را دارد و از همین رو برای سلامت بدن بسیار مضر است.

 

در وعده سحر کله پاچه بخوریم یا افطار؟

 

در وعده سحر کله پاچه بخوریم یا افطار؟

 

اگر قصد داشته باشیم در وعده سحر و افطار کله پاچه بخوریم؛ باید ابتدا به عوارض و مشکلات احتمالی که ممکن است بر سر راهمان قرار بگیرد، آشنا باشیم. بسیاری از افراد کله پاچه را برای وعده سحری می‌خورند، اما همانطور که گفته شد این کار موجب می‌شود تا در تمام طول روز به شدت احساس تشنگی کنید. کمبود آب می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را در بدن ایجاد کند و موجب خستگی و کم حوصله شدن فرد شود.

از طرف دیگر خوردن کله پاچه در وعده افطار نیز مشکلاتی را به همراه دارد. کله پاچه غذای سنگینی است و هضم آن بسیار زمان‌بر است. بنابراین خوردن کله پاچه در شب موجب می‌شود تا غذا به خوبی هضم نشود و فرد در طول شب احساس سنگینی، اضطراب، تنگی نفس و خواب‌های آشفته را تجربه کند.

بهترین زمان خوردن کله پاچه در رمضان ۲ ساعت قبل از خواب است. برای افطار بهتر است ابتدا یک غذای سبک میل کنید و یک ساعت بعد مقداری کله پاچه بخورید. این کار موجب می‌شود تا از حجم کمتری از کله پاچه استفاده کنید و از طرفی یک باره به معده فشار وارد نشود. بعد از خوردن کله پاچه نیز پیشنهاد می‌شود کمی قدم بزنید و بعد به رختخواب بروید تا شب خواب راحت‌تری را تجربه کنید.

 

 

سوالات متداول

 

چرا در ماه رمضان نباید کله پاچه خورد؟

 

کله پاچه یک غذای فوق‌العاده چرب است که موجب افزایش تری گلیسیرید و چربی خون می‌شود. مصرف کله پاچه در وعده سحری موجب ایجاد افزایش حس تشنگی می‌شود و از طرفی زمینه چاق شدن فرد را نیز فراهم می‌کند.

 

بهترین زمان خوردن کله پارچه در رمضان چه موقعی است؟

 

بهترین زمان خوردن کله پاچه در رمضان ۲ ساعت قبل از خواب است. برای افطار بهتر است ابتدا یک غذای سبک میل کنید و یک ساعت بعد مقداری کله پاچه بخورید.

 

کالابرگ الکترونیک