۲۰ راهکار پیشگیری از عطش و تشنگی در ماه رمضان

۲۰ راهکار پیشگیری از عطش و تشنگی در ماه رمضان


2 فروردین 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم
فهرست محتوا پنهان

راه‌های رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان چیست؟ چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ آیا شما هم به دنبال راهی برای تحمل تشنگی در ماه رمضان هستید؟ معمولاً مصرف غذاهای نامناسب و برخی نوشیدنی‌های حاوی کافئین موجب می‌شود تا خیلی بیشتر از حالت معمول احساس تشنگی داشته باشید و تحمل تشنگی در روزهای روزه‌داری برایتان سخت‌تر شود. در این مقاله از سرویس سلامت می‌توانید طبق توصیه‌های پزشکی در ماه رمضان با راه‌های اصلی رفع تشنگی در ماه رمضان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مقابله با کاهش آب بدن در ماه رمضان پاسخ خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

 

چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

 

تشنگی ماه رمضان را چگونه تحمل کنیم؟ به طور معمول افرادی که روزه می‌گیرند بیشتر از این که احساس گرسنگی کنند، تشنه می‌شوند. انتخاب غذاهای نامناسب و عدم مصرف آب کافی موجب می‌شود تا بدن با کم آبی مواجه شود و فرد علائمی مثل خستگی، سردرد، سرگیجه و بی‌حالی را تجربه کند.

اما چگونه از تشنگی ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ در ادامه می‌توانید با راهکارهایی برای مقابله با کاهش آب بدن در ماه رمضان آشنا شوید.

 

۱- موقع سحری پشت سر هم آب ننوشید

 

شاید برایتان جالب باشد اما خوردن آب پشت سر هم و به مقدار زیاد هیچ تأثیری در رفع تشنگی شما در طول روز ندارد. این کار موجب می‌شود تا حجم ادرار شما افزایش پیدا کند. درواقع زمانی که حجم زیادی آب می‌نوشید، کلیه‌ها آب اضافی را در عرض چند ساعت دفع می‌کنند.

برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان در طول روز بهتر است مقدار آب را بین ساعات سحری و افطار تقسیم کنید. به یاد داشته باشید که خوردن آب سرد در زمان افطار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این کار موجب انقباض مویرگ‌ها و بروز مشکلاتی جدی در هضم غذا می‌شود.

 

۲- از مصرف غذاهای شور و پرادویه پرهیز کنید

 

از مصرف غذاهای شور و پرادویه پرهیز کنید

 

هر چقدر در زمان سحری و افطار بیشتر به سراغ غذاهای شور مثل خیارشور، زیتون، ماهی شور و غذاهای پر ادویه بروید، اسیدیته معده شما افزایش پیدا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا بدن به آب بیشتری برای پردازش مایعات نیاز داشته باشد. زمانی که غذاهای شور مصرف می‌کنید، در طول روز احساس تشنگی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

 

۳- برای وعده سحری از میوه‌های حاوی آب و فیبر استفاده کنید

 

حتما بخوانید  مصرف پنیر فتا در بارداری خطرناک است؟ + پنیرهای مجاز در بارداری

برای وعده سحری از میوه‌های حاوی آب و فیبر استفاده کنید

 

چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ خوردن مقادیر مناسب آب و فیبر موجب می‌شود تا آب به مدت طولانی‌تری در روده‌ها باقی بماند و فرد احساس گرسنگی و تشنگی کمتری را تجربه کند. برای این امر پیشنهاد می‌شود در وعده سحری از هندوانه و انگور استفاده کنید. از جمله خواص هندوانه و خواص میوه انگور رفع عطش و تشنگی است.

 

۴- از نوشیدن مایعات حاوی کافئین اجتناب کنید

 

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، نوشابه و چای موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند. درواقع زمانی که شما نوشیدنی حاوی کافئین می‌خورید، بیشتر ادرار می‌کنید و این موضوع موجب می‌شود تا بدن شما با کم آبی بیشتری مواجه شود. در صورتی که دوست دارید چای بنوشید می‌توانید از چای کم رنگ یا چای سبز استفاده کنید.

 

۵- برای سحری خیار بخورید

 

برای سحری خیار بخورید

 

سبزیجاتی مثل خیار نقش مؤثری به رفع تشنگی دارند و بدن را خنک می‌کنند. از طرف دیگر خیار حاوی فیبر است و موجب تسهیل در هضم غذا و دفع سموم بدن می‌شود.

 

۶- مصرف شیرینی‌ها را کاهش دهید

 

همه ما دوست داریم بدانیم که چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم. یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش احساس عطش و تشنگی در ماه رمضان کاهش مصرف شیرینی است. خوردن شیرینی‌جات موجب افزایش قند خون و زیاد شدن احساس تشنگی و عطش در روزه‌داران می‌شود.

 

۷- از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید

 

در طول ماه رمضان سعی کنید از نشستن در مقابل نور خورشید و مکان‌های گرم اجتناب کنید. گرم شدن بدن موجب افزایش تعریق و کاهش آب بدن می‌شود. این موضوع می‌تواند احساس تشنگی شما را افزایش دهد.

 

۸- مراقب مصرف نوشیدنی‌های شور و شیرین باشید

 

افزایش قند و فشار خون هر دو موجب ایجاد عطش و تشنگی می‌شوند. سعی کنید در فاصله وعده افطار تا سحری از خوردن نوشیدنی‌هایی که فشار خون و قند شما را افزایش می‌دهند، اجتناب کنید.

 

۹- برای سحری و افطار از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

 

برای سحری و افطار از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید

 

مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه در طول روز موجب می‌شود تا بدن شما خنک شود و مقادیر زیادی آب و فیبر وارد بدن شود. مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه بهترین راه برای مقابله با احساس تشنگی در ماه رمضان است و فرآیند هضم را بهبود می‌بخشد و سموم بدن را دفع می‌کند.

 

۱۰- از خوردن غذاهای سنگین و سرخ شده برای سحری اجتناب کنید

 

وعده سحری باید شامل غذاهای سبک، سالم و کم چرب مثل انواع سوپ یا غذاهای آب‌پز و بخارپز باشد. خوردن غذاهای چرب به میزان زیاد برای سحری موجب می‌شود تا در طول روز بیشتر احساس تشنگی کنید.

 

۱۱- از خوردن نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید

 

از خوردن نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید

 

نوشیدنی‌های گازدار موجب ایجاد نفخ و سیری می‌شوند و میل شما به مصرف مایعات را کاهش می‌دهند. سعی کنید در وعده افطار از خوردن نوشیدنی‌های گازدار پرهیز کنید تا بتوانید برای سحری به مقدار لازم آب بنوشید.

 

۱۲- در طول روز دوش بگیرید

 

تشنگی ماه رمضان را چگونه تحمل کنیم؟ دوش گرفتن با آب گرم روش مؤثری برای از بین بردن عرق بدن و باز شدن منافذ پوست است. می‌توانید برای کاهش احساس تشنگی در طول روز یک بار طبق احکام به گونه‌ای که روزه شما باطل نشود دوش بگیرید.

 

۱۳- برای جلوگیری از احساس تشنگی گوجه فرنگی بخورید

 

گوجه فرنگی به خوبی بدن را هیدراته می‌کند و می‌تواند احساس تشنگی شما در طول روز را کاهش دهد. اگر به دنبال راهی برای رفع تشنگی در ماه رمضان هستید، پیشنهاد می‌شود در وعده سحری حتماً از گوجه فرنگی استفاده کنید.

حتما بخوانید  کاربردها و خواص روغن زیتون کهنه

 

۱۴- روزه خود را با خرما افطار کنید

 

روزه خود را با خرما افطار کنید

 

خرما به هیدراته کردن بدن کمک می‌کند و منبع خوبی از گلوکز است. خوردن خرما در وعده افطار می‌تواند انرژی از دست رفته بدن را تأمین کند و حجم زیادی مواد مغذی و ویتامین به بدن برساند.

 

۱۵- در طول روز لباس مناسبی بپوشید

 

یکی دیگر از روش‌های مقابله با کاهش آب بدن در ماه رمضان پوشیدن لباس مناسب است. در ماه رمضان سعی کنید از لباس‌های سبک، رنگ روشن و نخی استفاده کنید. این کار موجب می‌شد تا بدن شما کمتر گرما را به خود جذب کند و کمتر عرق کنید.

 

۱۶- در انجام فعالیت بدنی محتاط باشید

 

فعالیت بدنی سبک در ماه رمضان به دفع سموم بدن کمک زیادی می‌کند. اما از طرفی اگر مقدار این فعالیت زیاد باشد، بدن شما میزان زیادی آب از دست می‌دهد و این موضوع موجب افزایش احساس تشنگی می‌شود. بنابراین سعی کنید در ماه رمضان فعالیت بدنی سبک و محدودی داشته باشید.

 

۱۷- در طول روز ۸ لیوان آب بنوشید

 

در طول روز 8 لیوان آب بنوشید

 

چه روزه باشید و چه شرایط عادی داشته باشید، بدن شما در طول روز به ۸ لیوان آب نیاز دارد. برای این موضوع باید این مقدار آب را در سحری و افطار مصرف کنید.

 

۱۸- مصرف مرکبات را فراموش نکنید

 

مصرف مرکبات یک روش ساده و مؤثر برای رفع تشنگی در ماه رمضان است. مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و نارنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین هستند و از بروز احساس تشنگی و گرمازدگی جلوگیری می‌کنند.

 

۱۹- شربت خاکشیر و تخم شربتی بنوشید

 

چگونه از تشنگی ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ شربت خاکشیر و تخم شربتی بهترین شربت‌ها برای رفع احساس تشنگی و گرمازدگی است. خوردن خاکشیر و تخم شربتی در وعده سحری به هیدراته شدن بدن کمک می‌کند و احساس تشنگی شما در طول روز را کاهش می‌دهد.

 

۲۰- برای رفع عطش در ماه رمضان اسفناج بخورید

 

برای رفع عطش در ماه رمضان اسفناج بخورید

 

سبزی اسفناج بیشتر از ۹۲ درصد از آب تشکیل شده و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن است. برای تأمین آب و ویتامین‌های مورد نیاز بدن توصیه می‌شود در وعده سحری و افطار از اسفناج تازه استفاده کنید.

 

بهترین راه رفع تشنگی در ماه رمضان چیست؟

 

چطور از عطش در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟ بهترین راه برای رفع تشنگی در ماه رمضان چیست؟ در این مقاله سعی کردیم تا حدودی به این سوالات پاسخ دهیم و به شما کمک کنیم تا در ماه رمضان احساس بهتری را تجربه کنید. از بهترین راه‌های رفع تشنگی در ماه رمضان این است که از مایعات، سبزیجات و غذاهای سالم استفاده کنید. سعی کنید از خوردن غذاهای چرب، شور و نوشیدنی‌های حاوی کافئین اجتناب کنید و در رمان سحری و افطار آب بیشتری بنوشید.

 

 

سوالات متداول

 

عطش روزه‌داری را چگونه رفع کنیم؟

 

برای رفع تشنگی در ماه رمضان می‌توانید از شربت خاکشیر، تخم شربتی، خیار، گوجه، خرما و مرکبات استفاده کنید.

 

چرا نباید برای رفع تشنگی در ماه رمضان از نوشیدنی‌های حاوی کافئین استفاده کنیم؟

 

نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل قهوه، نوشابه و چای موجب از دست رفتن آب بدن می‌شوند. درواقع زمانی که شما نوشیدنی حاوی کافئین می‌خورید، بیشتر ادرار می‌کنید و این موضوع موجب می‌شود تا بدن شما با کم آبی بیشتری مواجه شود. در صورتی که دوست دارید چای بنوشید می‌توانید از چای کم رنگ یا چای سبز استفاده کنید.

 

منابع: egyptindependent، islamweb، fustany، islamicfinder

کالابرگ الکترونیک