طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ (بامیه عسلی) به روش قنادی

طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ (بامیه عسلی) به روش قنادی


15 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ

بامیه بدون تخم مرغ یا بامیه عسلی یکی از محبوب‌ترین روش‌های پخت بامیه برای زولبیا بامیه ماه رمضان است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ به عنوان یک شیرینی ماه رمضانی پرطرفدار به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه بامیه بدون تخم مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد گندم ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
آب ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
وانیل ۱ قاشق غذاخوری
نمک نوک قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه شربت بار بامیه عسلی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
جوهر لیمو ۱/۸ قاشق چای‌خوری
زعفران نصف قاشق چای‌خوری
گلوکز مایع ۲ قاشق غذاخوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان پخت بامیه بدون تخم مرغ: ۱۵ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ (بامیه عسلی)

مراحل طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ
برای تهیه بامیه بدون تخم مرغ ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل باید مواد یخچالی بامیه را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند. سپس خمیر بامیه را آماده و آن را در روغن داغ سرخ کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ را دنبال کنید.

مرحله اول؛ مواد خشک را الک کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ باید آرد، نمک، وانیل و نشاسته را با هم ترکیب و سپس برای ۲ تا ۳ بار الک کنید.

شما می‌توانید آرد، نمک، نشاسته و وانیل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ عسل و روغن را مخلوط کنید

عسل و روغن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. مواد را مدام هم بزنید تا عسل نرم شود و از کناره‌های آن شروع به جوشیدن کند. زمانی که عسل جوشید، آب را اضافه و صبر کنید تا بجوشد. شما می‌توانید عسل و روغن را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  کدام زیتون خاصیت بیشتری دارد | زیتون سبز، سیاه یا پرورده؟

مرحله سوم؛ خمیر بامیه را آماده کنید

در این مرحله باید مخلوط آرد را به صورت یک باره به قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا خمیر به صورت یکدست جمع شود. حدود ۲ دقیقه خمیر را روی حرارت هم بزنید و زمانی که یکدست شد، آن را از قابلمه خارج کنید و در یک ظرف قرار دهید تا خنک شود. حرارت دادن خمیر تنها برای ترکیب شدن مواد با هم است و نباید آن را بیش از حد روی حرارت بگذارید.

شما می‌توانید آرد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ مقداری آب به خمیر اضافه کنید

مقداری آب به خمیر بامیه بدون تخم مرغ اضافه کنید
در این مرحله از شیرینی بامیه بازاری بدون تخم مرغ باید صبر کنید تا خمیر کمی خنک شود. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید و خمیر را ورز دهید. بافت خمیر شما باید لطیف و رنگ آن روشن شود و نباید هیچ ترکی داشته باشد. غلظت خمیر باید به گونه‌ای باشد که به راحتی از قیف خارج شود.

مرحله پنجم؛ شربت بار بامیه را اماده کنید

برای تهیه شربت بار باید آب، شکر و گلاب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید شکر قبل از جوشیدن آب، کاملا حل شود، سپس جوهر لیمو، زعفران و گلوکز را اضافه کنید. حالا صبر کنید تا شربت شما برای ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط بجوشد و بعد شعله گاز را خاموش کنید. اگر دوست دارید شربت بار شما رقیق‌تر شود و بامیه حالت نرم‌تری پیدا کند، باید آن را برای ۷ تا ۸ دقیقه بجوشانید.

می‌توانید گلاب و زعفران را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم؛ خمیر بامیه را در قیف بریزید و برش بزنید

در این مرحله باید خمیر بامیه را در قیف پارچه‌ای بریزید. برای تهیه این بامیه بهتر است از قیف پلاستیکی استفاده نکنید، چون خیلی زود پاره می‌شود. حالا بامیه‌ها را به هر اندازه‌ای که دوست دارید از قیف خارج کنید و روی سینی مناسب قرار دهید. برای برش خمیر باید از قیچی که لبه‌های آن چرب شده استفاده کنید. بعد از برش دادن بامیه‌ها صبر کنید تا خمیرهای برش خورده برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

مرحله هفتم؛ بامیه‌ها را در روغن سرخ کنید

حالا مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید روغن داغ شود، سپس بامیه‌ها را از سینی بردارید و در روغن داغ سرخ کنید. برای تهیه این بامیه‌ها شعله گاز باید روی حرارت متوسط تنظیم شود. در صورتی که روغن داغ نباشد، بامیه شکل خود را از دست می‌دهد.

می‌توانید روغن سرخ کردنی را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد پرتقال و پیاز به 4 روش خوشمزه و مقوی

مرحله هفتم؛ بامیه‌ها را در شربت بار قرار دهید

بعد از این که بامیه‌ها سرخ شدند، بلافاصله آن‌ها را در شربت بار قرار دهید. بعد از ۲ دقیقه می‌توانید بامیه‌ها را از شربت خارج کنید و در ظرف مناسب سرو کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ

نکات و فوت و فن های طرز تهیه بامیه بدون تخم مرغ

  • عدم استفاده از تخم مرغ برای تهیه بامیه موجب می‌شود تا بافت آن سبک‌تر شود.
  • قبل از پخت بامیه بدون تخم مرغ باید خمیر را به خوبی ورز دهید.
  • برای تهیه بامیه بدون تخم مرغ برخلاف دیگر انواع بامیه مثلا بامیه بازاری که تخم مرغ دارد، باید روغن را کاملا داغ کنید. در صورتی که در حین پخت بامیه حرارت روغن کم شود، بامیه از هم می‌پاشد.
  • برای تهیه خمیر روی حرارت باید شعله گاز را کم کنید و بعد از ۲ دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. داغ شدن بیش از حد خمیر موجب ترکیدن بامیه‌ها حین سرخ شدن می‌شود.
  • برای درست کردن بامیه عسلی یا همان بامیه بدون تخم مرغ می‌توانید به جای آرد گندم و نشاسته از آرد سمولینا و آرد سفید نیز استفاده کنید.
  • برای تهیه شربت بار می‌توانید به جای جوهر لیمو از آبلیمو نیز استفاده کنید. آبلیمو و جوهر لیمو از شکرک زدن شربت بار جلوگیری می‌کند.
  • اضافه کردن گلاب به شربت بار کاملا اختیاری است و می‌توانید آن را حذف کنید و به جای آن از مقداری پودر هل استفاده کنید. می‌توانید هل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • اگر به قیف و ماسوره دسترسی ندارید، می‌توانید از یک عدد بطری آب معدنی یا نوشابه استفاده کنید. برای این کار باید درب بطری را به شکر ستاره‌ای برش دهید. برای برش درب بطری می‌توانید از یک چاقوی داغ استفاده کنید.
  • اضافه کردن گلوکز مایع به شربت بار موجب براق شدن بامیه می‌شود. در صورتی که به گلوکز دسترسی ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بامیه بدون تخم مرغ

فوت و فن‌های خوشمزه شدن بامیه بدون تخم مرغ
برای تهیه بامیه بدون تخم مرغ دمای روغن را چطور تنظیم کنیم؟

برای تهیه بامیه ترد و بازاری بدون تخم مرغ باید روغن را کاملا داغ کنید، در غیر این صور بامیه‌ها از هم می‌پاشند.

علت ترکیدن بامیه‌ها حین سرخ شدن چیست؟

اگر در زمان داغ کردن خمیر آن را بیشتر از حد نیاز روی حرارت قرار دهید یا این کار را روی حرارت زیاد انجام دهید و از طرفی حرارت روغن در زمان سرخ کردن بامیه‌ها کم باشد، ممکن است بامیه در زمان پخت از هم بپاشد یا بترکد.

چه کار کنم بامیه نرم بشه؟

اگر دوست دارید بامیه شما نرم شود، باید از شربت بار رقیق‌تر برای مزه‌دار کردن آن استفاده کنید.

چه کار کنم بامیه ترد بشه؟

برای این که بامیه ترد شود باید آن را به خوبی سرخ کنید و برای شیرین کردن آن از شهد غلیظ استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک