دلیل تلخی قورمه سبزی چیست | ۱۱ روش آسان رفع تلخی قورمه سبزی

دلیل تلخی قورمه سبزی چیست | ۱۱ روش آسان رفع تلخی قورمه سبزی


17 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
رفع تلخی قورمه سبزی

چرا طعم قورمه سبزی تلخ می‌شود؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از پخت خورش قورمه سبزی، خورشتان طعم تلخ بگیرد. البته نگران نباشید، این تجربه‌ای است که خیلی‌ها داشته‌اند. در ضمن برای رفع تلخی قورمه سبزی، راه‌‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند دلیل تلخی قورمه سبزی و روش‌های رفع تلخی آن را به شما خواهیم گفت.

دلیل تلخی قورمه سبزی چیست؟

دلیل تلخی قورمه سبزی
اگر بدانید دلیل تلخ شدن قورمه سبزی چیست و چه چیزی باعث تلخی قورمه سبزی می‌شود، راحت‌تر می‌توانید مشکل‌ را حل کنید. اگر قورمه سبزی شما، تلخ شده است، احتمالا یک یا چند مورد از موارد زیر را رعایت نکرده‌اید.

۱- استفاده زیاد از شنبلیله

«شنبلیله» یکی از سبزی‌های اصلی در ترکیبات سبزی قورمه سبزی است که البته در برخی شهرها، از آن استفاده نمی‌شود یا به مقدار خیلی کم در این غذا به کار می‌رود. هرچند استفاده از شنبلیله در طرز تهیه قورمه سبزی، عطر و طعم خاصی به غذا می‌دهد ولی اگر نسبت شنبلیله را بیش از اندازه در نظر بگیرید، قورمه سبزی شما تلخ می‌شود.

معمولا برای اینکه مقدار شنبلیله زیاد نشود و فقط به غذا عطر بدهد، در برخی شهرها، به صورت خشک شده و در حد یک قاشق در قورمه استفاده می‌کنند. یا اینکه میزان شنبلیله تازه را در حد یک‌سوم دیگر سبزیجات در نظر می‌گیرند تا از تلخ شدن قورمه سبزی جلوگیری شود.

سبزی منجمد قورمه را به صورت خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۲-استفاده زیاد از زردچوبه

«زردچوبه» معمولا در هنگام سرخ کردن پیاز در طرز تهیه قورمه سبزی با گوشت یا قورمه سبزی با مرغ و انواع قورمه سبزی گیاهی به کار می‌رود ولی اگر مقدار زردچوبه زیاد باشد، طعم خورشت سبزی در نهایت تلخ خواهد شد.

انواع ادویه مثل زردچوبه را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۳- لیمو عمانی

گرفتن تلخی لیمو عمانی

«لیمو عمانی» هم جزو جدانشدنی خورش قرمه سبزی است. البته در برخی شهرها به جای لیمو عمانی از آبلیموی تازه در دستور پخت قورمه سبزی استفاده می‌شود اما فراموش نکنید که برای به کار بردن لیمو عمانی در غذا، باید احتیاط‌های لازم را انجام دهید. در وهله اول، نباید مقدار لیمو عمانی زیاد باشد. چون علاوه بر این‌که می‌تواند طعم قورمه سبزی را تلخ کند، بلکه احتمال ترش شدن غذا هم وجود دارد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا + فیلم آموزش

در وهله دوم، باید تلخی لیمو عمانی‌ها را قبل از انداختن در خورش سبزی، بگیرید. برای این کار باید روی پوست لیموها را چند سوراخ با چاقو ایجاد کنید و به مدت حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در آب سرد یا ولرم بیندازید تا تلخی آن گرفته شود و بعد داخل خورش بیندازید.

اما مطمئن‌ترین راه این است که پوست لیمو عمانی را بگیرید و پرک آن را به تنهایی در غذا به کار ببرید. اما گرفتن و جدا کردن هسته‌های لیمو عمانی هم در جلوگیری از تلخی قورمه سبزی موثر است. پس می‌توانید این کار را هم انجام دهید.

برای خرید لیمو عمانی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۴- پیاز داغ

یک دلیل تلخ شدن قورمه سبزی، تفت دادن بیش از اندازه پیاز داغ و تیره شدن یا سوختن آن است که می‌تواند روی طعم قورمه سبزی تاثیر بگذارید و آن را تلخ کند. پس همین که پیازها را تفت دادید و حالت سبک و کاراملی پیدا کرد، کافی است.

در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

۵- سبزی قورمه سبزی

اگر سبزی قورمه سبزی را کم تفت بدهید، طعم خامی می‌گیرد و اگر بیش از حد تفت دهید، طعم سوختگی خواهد گرفت. به اندازه سرخ کردن سبزی قورمه، باعث می‌شود رنگ خورشتان، تیره شود و طعم دلپذیری بگیرد. بنابراین در هنگام تفت دادن سبزی قورمه پخته یا تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک، مراقب باشید سبزی‌ها نسوزند.

۶- سوختن قورمه سبزی

از آنجایی که قورمه سبزی جزو غذاهایی است که باید برای مدت طولانی روی حرارت بماند تا بپزد و جا بیفتد، ممکن است کم‌آب شود. اگر حواستان به میزان آب خورش نباشد، ممکن است قورمه سبزی بسوزد و علاوه بر تلخ شدن، باعث ایجاد بوی سوختگی و حتی سیاه یا قهوه‌ای شدن رنگ آن می‌شود.

برای رفع تلخی قورمه سبزی چه کنیم؟

برای تلخی قورمه سبزی چه کنیم؟

به هر حال اگر به هر کدام از دلایلی که در بالا به آنها اشاره شد، قورمه سبزی‌تان تلخ شد، برای رفع تلخی خورش سبزی، می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

۱- اضافه کردن سیب زمینی

سیب زمینی علاوه بر گرفتن شوری غذا، می‌تواند طعم تلخ قورمه سبزی را هم بگیرد. برای کمک گرفتن از این روش، ۱ یا ۲ سیب زمینی را پوست بگیرید و به صورت خام، داخل خورش بیندازید. بعد از پختن خورش، سیب زمینی‌ها را خارج کنید.

۲- اضافه کردن سبزی قورمه

برای رفع تلخی شنبلیله در قورمه سبزی، به قورمه سبزی مقداری اسفناج و گشنیز اضافه کنید. این دو سبزی، ته‌مزه شیرینی دارند و می‌توانند تلخی غذا را خنثی کنند.

۳- اضافه کردن قند

رفع تلخی قورمه سبزی با قند

افزودن قند، به اندازه ۲ حبه قند (بسته به میزان تلخی خورش) می‌تواند به رفع تلخی قورمه سبزی کمک کند. فقط زیاده‌روی نکنید تا غذایتان شیرین نشود.

برای خرید قند می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

۴- اضافه کردن آبغوره

«آبغوره» جزو چاشنی‌های غذاست که طعم ترشی ملایمی دارد و اگر قورمه سبزی‌تان تلخ شد، می‌توانید مقداری آبغوره اضافه کنید. فقط در این کار هم زیاده‌روی نکنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۷ مدل غذا با آب انار خوشمزه و مجلسی + فیلم آموزشی

آبغوره تازه را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۵- اضافه کردن آب نارنج

افزودن آب نارنج به قورمه سبزی هم یک روش کاربردی دیگر برای گرفتن تلخی قورمه سبزی است. چون زبان طعم ترشی را زودتر از تلخی احساس می‌کند، با افزودن چاشنی‌های ترش مثل آب نارنج، طعم تلخی، کمتر احساس می‌شود.

برای خرید آب نارنج می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

۶- افزودن رب گوجه فرنگی

در حالت عادی هم در برخی شهرها مثل شیراز و اهواز، برای درست کردن قورمه سبزی، از رب گوجه فرنگی (طرز تهیه رب گوجه) به عنوان چاشنی استفاده می‌شود. اتفاقا با افزودن رب گوجه، خورش‌تان طعم خوشمزه‌ و متفاوتی می‌گیرد. اگر هم قورمه سبزی‌تان تلخ شده باشد، می‌تواند به رفع تلخی آن کمک کند. به اندازه ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه (در مواد قورمه سبزی به اندازه ۴ نفر) برای رفع تلخی خورش، کافی است.

رب گوجه فرنگی را به صورت خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

۷- اضافه کردن رب انار

اضافه کردن رب انار برای رفع تلخی قورمه سبزی

«رب انار» هم مثل رب گوجه فرنگی عمل می‌کند و می‌توانید برای رفع تلخی قورمه سبزی از آن استفاده کنید. در این حالت هم نباید از رب انار (طرز تهیه رب انار) زیاد استفاده کنید. همان ۱ قاشق رب انار کفایت می‌کند.

برای خرید رب انار می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

۸- اضافه کردن پیاز سرخ شده

افزدون پیاز داغی که طلایی و سبک شده، به قورمه سبزی، یک راه عالی برای گرفتن تلخی خورش سبزی است.

۹- اضافه کردن آب جوش

افزودن مقداری آب جوش و رقیق‌تر شدن قورمه سبزی، می‌تواند باعث شود که کمتر طعم تلخی خورش را احساس کنید.

۱۰- گذاشتن نان خشک روی قورمه سبزی

یک روش کاربردی دیگر برای گرفتن تلخی قورمه سبزی این است که یک تکه نان خشک مثل نان سنگک یا نان تست را روی قورمه سبزی بگذارید تا طعم تلخ خورش، به نان جذب شود. بعد از پخت، نان را بردارید تا در خورش خمیر و له نشود.

۱۱- گرفتن تلخی قورمه سبزی با نوشابه

گرفتن تلخی قورمه سبزی با نوشابه

نوشابه چون طعم شیرینی دارد، می‌تواند طعم تلخ قورمه سبزی را بگیرد. برای رفع تلخی قورمه سبزی با نوشابه، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق نوشابه سیاه را در قورمه سبزی بریزید تا از تلخی آن کاسته شود.

نوشابه را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

سوالات متداول درباره تلخ شدن قورمه سبزی

چرا قورمه سبزی تلخ میشه؟

ممکن است به خاطر نگرفتن تلخی لیمو عمانی،‌ استفاده زیاد از شنبلیله، سوختن پیاز داغ، تفت دادن بیش از حد سبزی قورمه یا سوختن غذا، قورمه سبزی تلخ شود.

برای رفع تلخی شنبلیله در قورمه سبزی چه کنیم؟

می‌توانید هر یک از روش‌های بالا را امتحان کنید ولی افزودن سبزی‌هایی مثل اسفناج و گشنیز به قورمه سبزی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

قورمه سبزی تلخ شده چکار کنم؟

اضافه کردن مقداری نوشابه، رب انار، رب گوجه، مقداری آب جوش و استفاده از سایر روش‌های گفته شده در بالا تلخی قورمه سبزی را می‌گیرد.

 

کالابرگ الکترونیک