۳ طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت + فوت و فن های جا افتادن

۳ طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت + فوت و فن های جا افتادن


1 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت + فوت و فن های جا افتادن

در طرز تهیه انواع قورمه سبزی بدون گوشت و گیاهی برای افراد گیاهخوار یا کسانی که محدودیت مصرف گوشت و پروتئین حیوانی دارند به جای گوشت از قارچ و سویا و سایر پروتئین‌های گیاهی مثل توفو استفاده می‌شود. اگر یک بار طعم قورمه سبزی وگان را بچشید، متوجه می‌شوید که حذف کردن گوشت در خورش قورمه سبزی، تاثیر چندانی بر طعم و مزه آن ندارد. برای شام و ناهار ساده و یک افطاری ساده و کم هزینه برای ماه رمضان قورمه سبزی بدون گوشت گزینه مناسبی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه قورمه سبزی گیاهی را برای شما آماده کرده‌ایم.

چند مدل قورمه سبزی وگان و بدون گوشت

با انواع قورمه سبزی برای گیاه خواران آشنا شوید

قورمه سبزی یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است که می‌توانید آن را بدون گوشت و با استفاده از سویا و قارچ یا توفو نیز تهیه کنید. روش پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت درست شبیه به قورمه سبزی با گوشت یا قورمه سبزی با مرغ است، تنها باید گوشت را حذف کنید و اگر وگن یا وجترین هستید به جای گوشت از جایگزین‌های گیاهی استفاده کنید. در طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ می‌توانید از قارچ ورقه‌ای خرد شده یا قارچ‌های کوچک به صورت درسته در خورشت استفاده کنید و برای طرز تهیه قورمه سبزی با سویا نیز بهتر است از سویای تکه‌ای و درشت استفاده کنید.

پس اگر گیاهخوار هستید یا علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارید، بهتر است برای درست کردن خورشت سبزی وگان دست به کار شوید. مطمئن باشید از طعم لذیذ این خورشت، حتی بدون گوشت نیز بی‌نهایت لذت خواهید برد.

برای تهیه انواع قورمه سبزی برای گیاهخواران باید از سبزی قورمه سبزی، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی یا لوبیا سفید، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، لیمو عمانی، قارچ سویا و روغن استفاده کنید که می‌توانید همه این مواد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد نودل با پنیر به 2 روش

در ادامه طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت به روش‌های مختلف را دنبال کنید.

۱- قورمه سبزی بدون گوشت با سویا

قورمه سبزی بدون گوشت با سویا

«سویا» یکی از بهترین منابع پروتئین‌های گیاهی است که می‌توانید از آن به جای گوشت در انواع خورشت وگان مثل خورشت قیمه وگان یا قورمه سبزی استفاده کنید. روش پخت خورشت قورمه سبزی بدون گوشت و با سویا بسیار راحت است. برای تهیه این قورمه سبزی باید از سویای درشت و تکه‌ای استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که قبل از تهیه قورمه سبزی ابتدا لوبیاها را یک شب تا صبح یا حداقل به مدت ۲ ساعت کنید. سویا را هم برای نیم ساعت در آب بخیسانید و سپس آبکش کنید و با دست خوب آن‌ها را فشار دهید تا آب اضافی سویا گرفته شود. برای تهیه قورمه سبزی با سویا ابتدا باید پیازهای نگینی خرد شده را در روغن سرخ کنید و زمانی که پیازها سبک شدند، سویا، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. مواد را برای چند دقیقه سرخ کنید و بعد سبزی سرخ شده قورمه و لوبیا قرمز، لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی (بنا به سلیقه خودتان) را اضافه کنید.

برای خواندن ادامه مراحل طرز تهیه قورمه سبزی بدون گوشت با سویا می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قورمه سبزی با سویا کلیک کنید.

۲- قورمه سبزی با قارچ

قورمه سبزی با قارچ از انواع قومه سبزی برای گیاه خواران

یکی دیگر از انواع قورمه سبزی برای گیاهخواران، «قورمه سبزی با قارچ» است. طرز تهیه خورش سبزی با قارچ درست شبیه به روش درست کردن این خورش لذیذ با گوشت یا مرغ است، تنها باید به جای گوشت یا مرغ در این خورشت از قارچ استفاده کنید.

برای تهیه این خورشت باید ابتدا لوبیا را خیس کنید. نوع لوبیا بستگی به سلیقه شما دارد. قارچ‌ها را به صورت اسلایسی خرد کنید یا اگر قارچ‌ها خیلی ریز هستند، می‌توانید آن‌ها را به صورت درسته نیز تفت دهید و در غذا بریزید. مقدار قارچی که به این خورش اضافه می‌کنید، کاملا اختیاری است و به سلیقه شما بستگی دارد. سپس قارچ‌ها را در روغن تفت دهید تا آب‌شان کاملا کشیده شود.

برای مطالعه ادامه مراحل و جزییات طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه قورمه سبزی با قارچ کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لوبیا پلو با مرغ مجلسی مرحله به مرحله

۳- قورمه سبزی با توفو

طرز تهیه قورمه سبزی وگان با توفو از انواع قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت

درست کردن «قورمه سبزی با توفو» یکی از محبوب‌ترین روش‌های طبخ قورمه سبزی گیاهی است. توفو یا پنیر سویا سرشار از پروتئین است و از همین رو می‌توانید از آن به جای گوشت در انواع خورش استفاده کنید. برای تهیه قورمه سبزی وگان با توفو مواد اصلی خورش توفو، لوبیا قرمز و سبزی سرخ شده هستند. برای مطالعه جزییات و مراحل طرز تهیه قورمه سبزی وگان با توفو روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قورمه سبزی بدون گوشت برای گیاهخواران

آیا می‌توان در طرز تهیه خورش سبزی با قارچ از قارچ درسته استفاده کرد؟

اگر برای تهیه قورمه سبزی بدون گوشت از قارچ‌های کوچک استفاده می‌کنید، می‌توانید آن‌ها را به صورت درسته کمی تفت دهید و در خورشت استفاده کنید.

برای تهیه قورمه سبزی با سویا از چه نوع سویایی استفاده کنیم؟

برای تهیه خورشت قورمه سبزی با سویا باید از سویای درشت که بافتی شبیه به گوشت دارد استفاده کنید تا خورشت شما خوشمزه‌تر و خوش ظاهرتر شود.

آیا می‌توان قورمه سبزی گیاهی را با سبز خشک درست کرد؟

اگر به سبزی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه قورمه سبزی گیاهی از سبزی خشک نیز استفاده کنید. برای مطالعه طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

چرا قورمه سبزی آبکی میشه و نمی‌پزه؟

یکی از مهم‌ترین دلایل غلیظ و لعابدار نشدن قورمه سبزی این است که سبزی را به صورت ریز خرد نمی‌کنید. برای تهیه قورمه سبزی هر چقدر سبزی ریزتر خرد شود و بیشتر سرخ شود، قورمه سبزی شما لعابدارتر می‌شود و بهتر می‌پزد. ترفندهای سرآشپز برای لعابدار و سیاه شدن قورمه سبزی را بلد هستید؟

چرا قورمه سبزی تلخ میشه؟

مهم‌ترین دلیل تلخ شدن قورمه سبزی این است که از سبزی شنبلیله یا لیمو عمانی به مقدار زیاد در غذا استفاده می‌کنید.

چرا قورمه سبزی بوی حنا میده؟

اگر نسبت‌های صحیح را در ترکیب سبزی قورمه سبزی رعایت نکنید ممکن است قورمه سبزی وگان شما مثل سایر انواع قورمه سبزی مثلا بوی حنا یا بوهای دیگر به خودش بگیرد.

چرا قورمه سبزی جا نمیفته؟

قورمه سبزی گیاهی هم ممکن است مثل سایر انواع قورمه سبزی به اصطلاح جا نیفتد. برای جا افتادن و روغن انداختن قورمه سبزی در مراحل پایانی پخت ۱ یا دو تکه یخ در آن بیندازد تا حسابی به روغن بیفتد.

 

کالابرگ الکترونیک