طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ به روش مجلسی و رستورانی

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ به روش مجلسی و رستورانی


11 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ به روش مجلسی و رستورانی

آیا تا حالا قورمه سبزی با مرغ خورده‌اید؟ برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند در خورش قورمه‌ سبزی گوشت قرمز بریزند، استفاده از گوشت مرغ، می‌تواند یک روش ساده باشد، در عین حال این روش پخت قورمه‌ سبزی، بسیار آن را لذیذ می‌کند و به عنوان قورمه سبزی نذری هم متداول است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ و نکات پخت و خوشمزه شدن قرمه سبزی با مرغ را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی با مرغ (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی قورمه سبزی ۱ کیلوگرم
سینه یا ران مرغ ۷۰۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
لیمو عمانی ۲ عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مبزان کالری قورمه سبزی با مرغ: حدود ۱۵۰ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت قورمه سبزی با مرغ:  ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ 

قورمه سبزی با مرغ مجلسی طرفداران زیادی دارد و پخت آن، نسبت به قورمه سبزی با گوشت، زمان کمتری می‌برد. اگر هم می‌خواهید قورمه سبزی با مرغ برای ۱۰ نفر بپزید، مقدار این مواد را ۲ برابر کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه این مدل قورمه سبزی، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: حبوبات را آماده کنید

در ابتدا، لوبیا را پاک کنید و بشویید. از انواع لوبیا مثل لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا سفید می‌توانید استفاده کنید. لوبیاها را به مدت حداقل ۲ تا حداکثر ۱۲ ساعت در مقداری آب خیس کنید و در این مدت، چند بار آب روی آن را دور بریزید. سپس لوبیاها را آبکش کنید و در یک قابلمه با آب تازه، روی حرارت بگذارید تا بپزد و نرم شود. می‌توانید از کنسرو لوبیا هم استفاده کنید تا نیازی به این مراحل نداشته باشد.

برای خرید لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا سفید یا کنسرو حبوبات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: سبزی‌ قورمه را آماده کنید

برای آماده کردن ترکیب سبزی‌ قورمه، سبزی‌ها را پاک کنید، بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را در آبکش یا روی پارچه نخی از دست بدهند. سپس آنها را به صورت ریز و ساطوری، در سبزی خردکن یا با چاقو، خرد کنید. هر چه سبزی‌ها ریزتر باشند، بهتر است. سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سبزی‌ها را اضافه کنید و مدام هم بزنید تا کاملا سرخ شوند و آب سبزی‌ها بخار شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه جغور بغور (جغول بغول) به روش زنجانی و قهوه خانه

سبزی قورمه منجمد و روغن سرخ کردنی جامد و مایع را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: پیاز و ادویه‌ها را تفت دهید

در این مرحله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. پیازها را در روغن داغ بریزید و مدام تفت دهید تا سبک و شیشه‌ای شوند. کمی زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خامی ادویه‌ها گرفته شود.

برای خرید پیاز داغ منجمد و انواع ادویه‌های غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

 مرحله چهارم: مرغ را آماده کنید

ران یا سینه‌ مرغ را بشویید (یا ترکیب هر دو) و سینه را به صورت مکعبی خرد کنید. سپس قطعه‌های مرغ را به پیاز‌های سرخ شده با ادویه، اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید رنگ مرغ تغییر کند و کمی آب بیندازد.

گوشت مرغ را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: لوبیا و سبزی قورمه را اضافه کنید

سبزی‌های قورمه را که سرخ کرده بودید، به قابلمه اضافه کنید و دوباره با مرغ کمی تفت دهید. بعد لوبیاهای نیم‌پز شده را از آبشان جدا کنید و به قابلمه قورمه سبزی بیفزایید. روی مواد داخل قابلمه را آب جوش یا ولرم بریزید. صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد حرارت را کم کنید و درب قابلمه را ببندید.

مرحله ششم: لیمو عمانی را اضافه کنید

در زمان پخت قورمه سبزی با مرغ، لیمو عمانی‌ها را بشویید و روی آن‌ها با چاقو یا چنگال، چند سوراخ ایجاد کنید. لیموها را در یک کاسه آب بیندازید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا طعم تلخی آنها خارج شود. به مدت ۱ ساعت بعد از شروع به پخت قورمه سبزی، لیمو عمانی‌ها را از آب بکشید و در قابلمه بیندازید. دوباره درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا قورمه سبزی کاملا جا بیفتد.

لیمو عمانی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: قورمه سبزی با مرغ را سرو کنید

در آخرین مرحله، بعد از ۲ الی سه ساعت (برای پخت قورمه سبزی با مرغ ۲ ساعت زمان کافی است اما اگر می‌خواهید قورمه سبزی حسابی جا بیفتد ۳ ساعت زمان در نظر بگیرید)، نمک غذا را اضافه کنید و طعم قورمه سبزی را بچشید. در این مدت مدام به غذا سر بزنید و حرارت آن را بررسی کنید. اگر آب غذا کم شده بود، کمی آب جوش از کناره‌های قابلمه به غذا اضافه کنید.

وقتی همه مواد قورمه سبزی پختند و آب خورش کم شد و روغن انداخت، قورمه‌ سبزی شما آماده است. خورش را در ظرف سرو بریزید و با برنج چلو یا برنج زعفرانی سرو کنید. نوش جان!

انواع برنج ایرانی و خارجی باکیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه قورمه سبزی با مرغ با سبزی خشک

طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ با سبزی خشک

می‌توانید به جای سبزی قورمه تازه یا منجمد، از سبزی قورمه خشک استفاده کنید. در این صورت، سبزی را قبل از استفاده، در آب برای ۱۵ دقیقه بخیسانید و آبکش کنید. سپس سبزی‌ها را تفت داده و در قورمه سبزی خود استفاده کنید. مراحل کامل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک را در مطلب آن بخوانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد سزار ایتالیایی اصل به 4 روش مختلف

بیشتر بخوانید: بهترین گوشت برای درست کردن قورمه سبزی کدام است؟

نکات طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ جا افتاده

نکات طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ جا افتاده

  • اگر از لیمو عمانی در طرز تهیه خورشت قورمه سبزی با مرغ استفاده می‌کنید، بهتر است آبلیمو اضافه نکنید، چون باعث ترشی بیش از حد آن می‌شود.
  • اگر نسبت تره در سبزی قورمه، زیادتر باشد، در نهایت غذایتان طعم تند می‌گیرد. اگر نسبت شنبلیله در سبزی قورمه زیاد باشد، قورمه سبزی‌تان تلخ می‌شود. اگر نسبت اسفناج یا برگ چغندر زیاد باشد، قورمه سبزی‌تان لزج می‌شود.
  • اگر از کنسرو لوبیا در قورمه سبزی استفاده می‌کنید، لوبیا را در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایانی به غذا اضافه کنید تا لوبیاها زیاد له نشوند.
  • برای لعابدار شدن قورمه سبزی با مرغ، اجازه دهید غذا روی حرارت ملایم، کاملا بپزد. هر چه زمان پخت طولانی‌تر و حرارت کمتر باشد، خورشتتان لعاب بیشتری می‌اندازد.
  • برای اینکه خورشتان روغن بیندازد، بعد از پخت لوبیا و مرغ، یک تکه یخ، داخل قابلمه بیندازید تا به خورش شوک وارد شده و باعث روغن انداختن آن شود. ترفندهای سرآشپز برای لعابدار شدن قورمه سبزی  را بلد هستید؟
  • برای طرز تهیه قورمه سبزی با مرغ و رب انار، به عنوان چاشنی، از رب انار ملس استفاده و لیمو عمانی را ترجیحا حذف کنید.
  • اگر قورمه سبزی با لوبیا چشم بلبلی درست می‌کنید، مراقب باشید که لوبیاها زود می‌پزند. اگر علاوه بر لوبیا قرمز از لوبیا چشم بلبلی هم استفاده می‌کنید، لوبیا قرمز را زودتر و لوبیا چشم بلبلی را دیرتر به خورشت قورمه سبزی اضافه کنید.
  • طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی با گوشت هم بسیار مرسوم و روش اصلی پخت قرمه سبزی است.
  • ترکیب ادویه مخصوص قورمه سبزی عطر و طعم این خورشت را دوچندان می‌کند.

نکات خوشمزه شدن قورمه سبزی با مرغ

چه کار کنیم که قورمه سبزی با مرغ، سیاه شود؟

برای تیره شدن قورمه سبزی با مرغ، به اندازه ۱ قاشق غذاخوری شنبلیله خشک را در مقداری روغن داغ، کمی تفت دهید و به قورمه سبزی خود اضافه کنید. همچنین به هیچ وجه از رب گوجه فرنگی در خورش سبزی‌تان استفاده نکنید. اگر خورش‌تان به خوبی جا بیفتد، حتما روغن می‌اندازد و سیاه می‌شود.

چرا قورمه سبزی با مرغ، تلخ می‌شود؟

در صورتی که خورشتان تلخ شده است،‌ احتمالا یک یا چند مورد از موارد زیر را انجام داده‌اید:

۱- از لیمو عمانی زیاد استفاده کرده‌اید و تلخی آن را قبل از اضافه کردن به قورمه ‌سبزی نگرفته‌اید.

۲- نسبت‌های سبزی قورمه‌تان رعایت نشده است و از شنبلیله زیادتر استفاده کرده‌اید.

۳- سبزی قورمه را خیلی زیاد سرخ کرده‌اید و طعم سوختگی و تلخی گرفته است.

۴- مقدار آب قورمه سبزی کم بوده و ته گرفته است.

بهترین قسمت مرغ برای قورمه سبزی، کدام است؟

فیله یا سینه مرغ، یعنی قسمتی که استخوان ندارد و چربی آن کمتر است، برای استفاده در این غذا مناسب‌تر است، اما استخوان ران مرغ قوت غذا را بیشتر می‌کند. می‌توانید فقط از سینه یا ترکیب سینه و ران استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک