طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران

طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران


14 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک جا افتاده و لعابدار به روش رستوران

درست کردن قورمه سبزی با سبزی خشک، یکی از روش‌های متداول تهیه خورش قورمه سبزی است و برای کسانی که به سبزی تازه قورمه، دسترسی ندارند، یک روش عالی به حساب می‌آید. در این روش می‌توانید با بالاترین کیفیت و طعم، قورمه سبزی خود را درست کنید، اما باید برخی نکات را رعایت کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، آموزش طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک به همراه نکات طلایی پخت و خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سبزی قورمه خشک ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گوشت گوسفند یا گوساله (ران یا سردست) ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
لیمو عمانی ۳ عدد
پیاز ۲ عدد متوسط
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

میزان کالری قورمه سبزی با سبزی خشک: حدود ۱۵۰ کیلوکالری (در ۱۰۰ گرم)
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای پخت قورمه سبزی با سبزی خشک: ۴ ساعت

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

در این روش، سبزی قورمه سبزی را می‌توانید خودتان از قبل خشک کنید یا سبزی خشک قورمه را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: لوبیا را بپزید

در ابتدا، از شب قبل یا حداقل ۲ ساعت قبل از شروع به آشپزی، لوبیاها را پاک کنید، بشویید و در یک ظرف، با مقداری آب بخیسانید. چند بار آب لوبیا را عوض کنید. برای پختن لوبیا، ابتدا آن‌ها را آبکش کنید. در یک قابلمه با مقداری آب روی حرارت بگذارید و وقتی یک جوش خورد، لوبیاها را آبکش کنید. دوباره روی لوبیاها را آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا کاملا بپزند. برای زودتر پختن لوبیاها می‌توانید از زودپز استفاده کنید. اگر زمان ندارید از کنسرو لوبیا چیتی استفاده کنید و در ۳۰ دقیقه پایانی پخت آن را به خورش اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لوبیا چیتی یا لوبیا قرمز و کنسرو لوبیا را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: سبزی‌های خشک را آماده کنید

در حین پختن لوبیاها، سبزی‌های خشک را در یک ظرف بریزید و به آن‌ها آب اضافه کنید. سبزی‌ها را در آب، با دست هم بزنید تا همه سبزی‌ها خیس شوند. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا گل و لای سبزی‌ها ته‌نشین شود. سبزی‌ها را از روی آب جمع کنید و آب را دور بریزید. دوباره سبزی‌ها را با آب به مدت ۱۵ دقیقه خیس کنید. ۲ تا ۳ بار این کار را انجام دهید و در نهایت سبزی‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه مگشت پلو یا پلو امگشت با ماهی و تن ماهی + ترکیب سبزی

مرحله سوم: سبزی‌های آبکش شده را سرخ کنید

بعد از اینکه سبزی‌ خشک قورمه آب خود را از دست داد، در یک تابه مقداری روغن بریزید و بعد از داغ شدن، سبزی‌ خشک قورمه سبزی را به آن اضافه کنید و روی حرارت تفت دهید تا سبزی سرخ شود و آب اضافی آن گرفته شود. مراقب باشید سبزی‌ نسوزند. سپس شعله را خاموش کنید و سبزی‌ها را کنار بگذارید.

انواع سبزی خشک و روغن سرخ کردنی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: گوشت قورمه را سرخ کنید

پیازها را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید قورمه سبزی را بار بگذارید، مقداری روغن بریزید و روی حرارت بگذارید. پیازها را در قابلمه بریزید و تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خامشان گرفته شود. سپس گوشت تکه شده را اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط بگذارید تا گوشت تغییر رنگ بدهد.

شما می‌توانید گوشت گوسفندی، گوشت گاو و گوساله، انواع ادویه‌های معطر مثل زردچوبه و فلفل سیاه و پیاز داغ منجمد را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: سبزی قورمه را اضافه کنید

بعد از سرخ شدن گوشت و تغییر رنگ آن، سبزی‌های سرخ شده را به قابلمه اضافه کنید. اگر لوبیاها نیم‌پز شده‌اند، آنها را هم از آبی که لوبیاها را در آنها نیم‌پز کرده‌اید، آبکش کنید و در قابلمه بریزید. برای چند ثانیه مواد را در قابلمه تفت دهید و بعد به اندازه ۲/۳ حجم قابلمه را آب جوش اضافه کنید. بعد از اینکه خورش شروع به قل زدن کرد، حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد خورش، به خوبی بپزند. ۳ الی ۴ ساعت برای پخت قورمه سبزی زمان در نظر بگیرید.

مرحله ششم: لیمو عمانی را اضافه کنید

بعد از گذشت یک ساعت از پخت قورمه سبزی، لیموعمانی‌ها را با چاقو یا چنگال سوراخ کنید و در یک کاسه آب بیندازید. اجازه دهید تلخی لیموها گرفته شود. حدود ۳۰ دقیقه بعد، لیموها را از آب بیرون بیاورید و بشویید. لیموها را داخل قابلمه خورش بیندازید و درب قابلمه را دوباره ببندید.

برای خرید لیمو عمانی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: خورش قورمه سبزی را سرو کنید

بعد از اینکه لوبیا، سبزی و گوشت کاملا پختند، نمک را اضافه کنید. در صورت دلخواه می‌توانید کمی فلفل قرمز هم اضافه کنید. خورش که کاملا غلیظ و کم آب شد و به روغن افتاد، حرارت را قطع کنید. قورمه سبزی را در ظرف مناسب سرو بریزید و با برنج چلو آبکش و سالاد شیرازی یا ترشی دلخواه سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

حتما بخوانید  طرز تهیه 2 مدل دسر کاسترد با بستنی قالبی و ساده شیک و مجلسی

نکات طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

نکات طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک

  • اندازه سبزی خشک برای درست کردن قورمه سبزی برای هر نفر، حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم است. این اندازه در پیمانه، حدود ۲/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی است.
  • سبزی قورمه سبزی خشک را حتما باید بخیسانید و آبکش کنید. اگر از سبزی‌های خشک آماده فروشگاه‌های استفاده می‌کنید، حداقل ۲ تا ۳ بار،‌ آب سبزی خشک را عوض کنید تا تمام گل و خاک داخل سبزی‌ها گرفته شود و تمیز باشد.
  • سبزی خشک قورمه سبزی حتما باید خیلی ریز باشد. اگر ریز نیست، خودتان با دست، سبزی‌ها را فشار دهید تا پودر شوند. هر چه اندازه سبزی‌ها ریزتر باشد، قورمه سبزی‌تان طعم و کیفیت بالاتری بعد از پخت خواهد داشت.
  • هرگز سبزی قورمه سبزی خشک را بعد از آبکش کردن، مستقیما در قابلمه نریزید. سبزی را با مقداری روغن سرخ کنید تا طعم خامی و آب داخل سبزی‌ها گرفته شود و بعد آن را به گوشت یا مرغ اضافه کنید و بپزید.
  • می‌توانید لوبیا را جداگانه کاملا بپزید و در ۳۰ دقیقه پایانی به قورمه سبزی اضافه کنید یا از کنسرو لوبیا استفاده کنید.
  • حتما تلخی لیمو عمانی را قبل از اضافه کردن به قورمه سبزی بگیرید. در غیر این صورت، احتمال تلخ شدن قورمه سبزی وجود دارد.
  • قورمه سبزی با مرغ دوست دارید؟ برای طرز تهیه قورمه سبزی با سبزی خشک و گوشت مرغ، به جای گوشت قرمز، از سینه یا ران مرغ استفاده کرده و بقیه مراحل را مانند روش قبل، تکرار کنید.
  • قورمه سبزی مجلسی با گوشت را هم می‌توانید با سبزی خشک درست کنید.
  • برخی قورمه سبزی نذری را هم با سبزی خشک قورمه سبزی درست می‌کنند.
  • روش تهیه انواع قورمه سبزی گیاهی و بدون گوشت با سبزی خشک هم مرسوم است.

بیشتر بخوانید: نکات جا افتادن و سیاه شدن قورمه سبزی مجلسی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن قورمه سبزی با سبزی خشک

فوت و فن های خوشمزه شدن قورمه سبزی با سبزی خشک

چه کار کنیم که قورمه سبزی آب نیندازد؟

برای جلوگیری از آب انداختن قورمه سبزی با سبزی خشک، سبزی آن را به خوبی سرخ کنید. همچنین زمان زیادی را به پخت غذا اختصاص دهید. اگر قورمه سبزی کاملا جا بیفتد و آب خود را به خوبی از دست بدهد، آب نمی‌اندازد.

چه کار کنیم که قورمه سبزی تیره و سیاه شود؟

برای سیاه و مجلسی شدن قورمه سبزی، بعد از شستن و آبکشی سبزی خشک، آن را به خوبی سرخ کنید. در قورمه سبزی از رب گوجه فرنگی استفاده نکنید و زمان پخت را طولانی در نظر بگیرید تا خورش‌تان روی حرارت ملایم، کاملا جا بیفتد و سیاه شود. استفاده از یک قاشق غذاخوری، شنبلیله سرخ شده در قورمه سبزی هم رنگ آن را تیره‌تر می‌کند.

ترکیب سبزی قورمه سبزی خشک چیست؟

ترکیب سبزی قورمه سبزی خشک شامل تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، برگ چغندر، سیر سبز، شوید، ترخون و شنبلیله است.

به جای گوشت قرمز برای درست کردن قورمه سبزی از چه گوشتی استفاده کنیم؟

قرمه سبزی را با سبزی خشک و انواع گوشت ماکیان مثل گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون هم می‌توانید درست کنید.

برای لعابدار شدن قورمه سبزی با سبزی خشک چه کنیم؟

اگر با سبزی خشک قرمه سبزی درست می‌کنید خورش را با شعله خیلی کم به مدت ۳ الی ۴ ساعت بپزید تا سبزی لعاب بیندازد.

کالابرگ الکترونیک