۸ فایده ورزش در فصل امتحانات | بهترین ورزش در ایام امتحانات چیست؟

۸ فایده ورزش در فصل امتحانات | بهترین ورزش در ایام امتحانات چیست؟


1 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
8 فایده ورزش در فصل امتحانات | بهترین ورزش در فصل امتحانات چیست؟

تحقیقات نشان می‌دهد ورزش در فصل امتحانات می‌تواند به کاهش استرس و افزایش نشاط در دانش آموزان و دانشجویان کمک زیادی کند. ورزش و کاهش استرس رابطه تنگاتنگی با هم دارند و استرس یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز در دانش آموزان است. امروزه نقش ورزش در کاهش استرس دانش آموزان به اثبات رسیده و محققین تأکید می‌کنند که دانش آموزان حتی برای ۱۵ دقیقه در روز ورزش کنند. اما مهم‌ترین فواید ورزش در فصل امتحانات چیست؟ چرا ورزش مرهمی برای استرس در ایام امتحانات است؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با اهمیت ورزش کردن در فصل امتحانات آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد لزوم ورزش دانشجویان در فصل امتحانات ترم پاسخ خواهیم داد.

 

 

فواید ورزش در فصل امتحانات

 

فواید ورزش در فصل امتحانات

 

ورزش کردن در ایام امتحانات موجب می‌شود تا توانایی‌های فرد در یادگیری، تمرکز و به خاطر سپردن دروس تقویت شود. کاهش اضطراب امتحان با ورزش منظم یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فعالیت بدنی قبل از امتحانات است که به آرامش بیشتر دانش آموزان و دانشجویان کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید با مهم‌ترین فواید ورزش در فصل امتحانات آشنا شوید.

 

۱- ترشح هورمون سروتونین

 

ورزش کردن موجب ترشح هورمون «سروتونین» در بدن می‌شود و از این طریق به تنظیم چرخه خواب و همچنین تقویت خلق و خو دانش آموزان و دانشجویان کمک زیادی می‌کند. هورمون سروتونین یک ماده شیمیایی انتقال دهنده عصبی در بدن است که موجب تعادل روانی می‌شود و در رفتار اجتماعی، اشتها، حافظه و خواب ما تأثیر مستقیم دارد.

 

۲- افزایش تمرکز و دقت

 

ورزش کردن هورمونی به نام «دوپامین» را در بدن آزاد می‌کند. این هورمون در بهبود یادگیری و همچنین افزایش تمرکز و توجه دانش آموزان و دانشجویان نقش مؤثری دارد. فعالیت بدنی شدید موجب می‌شود تا جریان خون به مغز افزایش پیدا کند و نورون‌های مغزی فعال شوند.

این موضوع موجب رشد سلول‌های مغز به ویژه در «هیپوکامپ» می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۰ دقیقه ورزش قبل از مطالعه می‌تواند به افزایش تمرکز در یادگیری کمک زیادی کند.

 

۳- افزایش انگیزه دانش آموزان

 

افزایش انگیزه دانش آموزان با ورزش

 

قطعاً مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به یک دانش آموز یا دانشجو کمک کند تا در دروس خود موفق باشد، داشتن انگیزه است. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در فصل امتحانات موجب ترشح هورمون «نوراپی نفرین» می‌شود و از این طریق سبب انگیزه بیشتر و بهبود تحریکات ذهنی در دانش آموزان و دانشجویان می‌گردد.

حتما بخوانید  حکم تزریق آمپول، سرم، واکسن و خون دادن در ماه رمضان چیست؟

 

۴- افزایش توانایی یادگیری

 

یکی دیگر از فواید ورزش در فصل امتحانات افزایش قدرت یادگیری است. ورزش کردن سبب افزایش جریان خون به مغز می‌شود و این موضوع موجب بهبود ترشح هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی شناختی و افزایش تمرکز در دانشجویان و دانش آموزان می‌شود.

 

۵- کاهش اضطراب و استرس

 

کاهش اضطراب و استرس با ورزش

 

از دیگر مزیت‌های ورزش در فصل امتحانات می‌تواند به کاهش ترشح هورمون «کورتیزول» در بدن اشاره کرد. این هورمون موجب ایجاد اضطراب و استرس در فرد می‌شود. ورزش ترشح این هورمون را کاهش می‌دهد و از همین رو فرد حس بهتری را تجربه خواهد کرد.

 

۶- افزایش قدرت حافظه

 

افزایش قدرت حافظه با ورزش

 

شاید برایتان جالب باشد اما مطالعات نشان می‌دهد که ورزش در فصل امتحانات موجب آزاد شدن پروتئین‌هایی در مغز می‌شود که در بهبود حافظه نقش مؤثری دارند و هیپوکامپ مغز به طرز شگفت انگیزی به این پروتئین‌ها پاسخ می‌دهد و حافظه فرد را تقویت می‌کند. از طرف دیگر ورزش کردن به طور مرتب می‌تواند به افزایش اندازه هیپوکامپ مغز کمک کند و قدرت حافظه را در فرد افزایش دهد.

 

۷- افزایش انرژی

 

افزایش انرژی با ورزش

 

محققین دریافته‌اند که بین سلامت جسمانی و عملکرد تحصیلی ارتباط قوی وجود دارد. ورزش کردن حتی با شدت کم، می‌تواند سطح انرژی را تقویت کند و به دانش آموزان کمک کند تا با انرژی بیشتری دروس را مطالعه کنند. ورزش موجب افزایش خلاقیت و انرژی ذهنی می‌شود و به شما کمک می‌کند تا برای ساعات بیشتری مطالعه کنید.

 

۸- افزایش اعتماد به نفس

 

افزایش اعتماد به نفس

 

یکی دیگر از فواید ورزش در فصل امتحانات افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان است. ورزش کردن موجب می‌شود تا فرد از جسم خود احساس رضایت بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر فعالیت بدنی به ترشح هورمون‌های مفید در بدن کمک می‌کند و موجب می‌شود تا فرد احساس بهتری را تجربه کند و از این طریق اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

 

بهترین ورزش‌ها برای فصل امتحانات

 

بهترین ورزش‌ها برای فصل امتحانات

 

این که چطور در ایام امتحانات ورزش کنید اهمیت چندانی ندارد. برای شروع ورزش قبل از هر چیزی باید انعطاف پذیر باشید. بهتر است زمان مشخصی را برای این کار انتخاب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش کردن در صبح و قبل از شروع امتحان می‌تواند تمرکز فرد را افزایش دهد. دانش آموزانی که در عصر ورزش می‌کنند، معمولاً خواب بهتر و استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

برای کاهش اضطراب امتحان با ورزش منظم می‌توانید کمی قدم بزنید یا هر ورزشی را که دوست دارید را داخل خانه انجام دهید. بهتر است به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید برای نیم ساعت در روز هم که شده کمی ورزش کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید. در ادامه می‌توانید با بهترین ورزش‌ها در فصل امتحانات آشنا شوید.

حتما بخوانید  فواید شگفت انگیز خوردن روغن زیتون ناشتا برای درمان بیماری ها

 

  • پیاده ‌روی
  • دویدن
  • یوگا
  • بوکس یا مشت زنی
  • کوهنوردی
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • کار با وزنه
  • نرمش کردن

 

در ایام امتحانات چقدر ورزش کنیم؟

 

چقدر ورزش کنیم؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه ورزش کردن در روز به کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان کمک می‌کند. به طور کلی ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش کردن در روزهای امتحان می‌تواند یک استراحت فوق‌العاده بین ساعات مطالعه باشد و به سلامت جسم و روان دانش آموزان و همچنین افزایش تمرکز و یادگیری آن‌ها کمک کند.

ورزش در فصل امتحانات هم می‌تواند یک پیاده روی تند و کوتاه باشد و هم انجام چند حرکت ورزشی ساده. بهتر است به طور مداوم و هر روزه ورزش کنید تا این موضوع به یک عادت تبدیل شود. با این روش نه تنها در فصل امتحانات بلکه در تمام طول سال احساس بهتری خواهید داشت و می‌توانید استرس را از خودتان دور نگه دارید.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت ساعت خواب در ایام امتحانات برای یادگیری دروس

 

اهمیت تغذیه در فصل امتحانات

 

اهمیت تغذیه در فصل امتحانات

 

در کنار ورزش در فصل امتحانات، تغذیه مناسب در فصل امتحانات نیز عامل مهمی بر کاهش استرس و افزایش یادگیری در دانش آموزان و دانشجویان است. مصرف مواد مغذی مفید و ویتامین‌های ضروری می‌تواند قدرت یادگیری را افزایش دهد و به تمرکز بیشتر دانش آموزان کمک کند.

مواد غذایی مثل ماهی، تخم مرغ، گردو، بادام زمینی و مغزهای گیاهی برای تکامل مغز بسیار مفید هستند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه نیز می‌تواند به کاهش استرس در دانش آموزان کمک کند. سعی کنید در فصل امتحانات از مقدار آب بیشتری استفاده کنید و از خوردن لبنیات و غذاهای سالم غافل نشوید.

بهتر است در فصل امتحانات از خوردن فست فودها، غذاهای شور، سرخ شده و فرآوری شده پرهیز کنید و با مصرف خوراکی‌های سالم به بهبود سلامت و همچنین افزایش قدرت یادگیری‌تان کمک نمایید.

 

سوالات متداول

 

نقش ورزش در کاهش استرس دانش آموزان چیست؟

 

ورزش و کاهش استرس رابطه تنگاتنگی دارند. ورزش در فصل امتحانات می‌تواند به کاهش ترشح هورمون کورتیزول در بدن اشاره کرد. این هورمون موجب ایجاد اضطراب و استرس در فرد می‌شود. ورزش ترشح این هورمون را کاهش می‌دهد و از همین رو فرد حس بهتری را تجربه خواهد کرد.

 

چرا باید در ایام امتحانات ورزش کنید؟

 

ورزش کردن موجب افزایش تمرکز، بهبود یادگیری، تقویت حافظه و کاهش استرس می‌شود و از این طریق به دانش آموزان کمک می‌کند تا در امتحانات خود بهتر عمل کنند.

 

ورزش در فصل امتحانات چطور موجب افزایش انگیزه می‌شود؟

 

تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش در فصل امتحانات موجب ترشح هورمون نوراپی نفرین می‌شود و از این طریق سبب انگیزه بیشتر و بهبود تحریکات ذهنی در دانش آموزان و دانشجویان می‌گردد.

 

 

منابع: simplygym، ucl.ac، icas

 

کالابرگ الکترونیک