بررسی آینده بازار خرده فروشی تجربی در سال ۲۰۲۱

بررسی آینده بازار خرده فروشی تجربی در سال ۲۰۲۱


19 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی آینده بازار خرده فروشی تجربی در سال 2021

بازاریابی خرده فروشی تجربی تا قبل از پاندمی کرونا یکی از موضوعات داغ در این صنعت بود. اما از زمان همه گیری کرونا میزان فروش آنلاین به طور چشمگیری افزایش یافت و بسیاری از فروشگاه های خرده فروشی فیزیکی درهای خود را برای همیشه بستند. اما همچنان این سوال مطرح است که آیا پس از تجربه تلخ پاندمی کرونا، بار دیگر بازاریابی خرده فروشی تجربی رونق پیدا خواهد کرد یا نه. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به بحث خرده فروشی تجربی در سال ۲۰۲۱ انداخته ایم.

خرده فروشی تجربی چیست؟

 

خرده فروشی تجربی چیست؟

 

خرده فروشی تجربی نوعی بازاریابی خرده فروشی است که معمولا در فضای فیزیکی فروشگاه ها صورت می گیرد. مشتریان وارد فضای فیزیکی فروشگاه های خرده فروشی می شوند. آن ها با گشت و گذار در میان کالاها از فروشندگان مشاوره می گیرند. مشتریان می توانند برای خرید لباس وارد اتاق های پرو فروشگاه های بزرگ شوند و یا حتی با صندوقداران تعامل داشته باشند. تمامی امکانات برای تعامل بیشتر مشتریان در فروشگاه های فیزیکی خرده فروشی با بازاریابی خرده فروشی تجربی مهیا می شود. موسیقی زنده، واقعیت مجازی، کافه ها و سالن ها، تماماً بخشی از بازاریابی خرده فروشی تجربی محسوب می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » دارک استور و اهمیت آن در خرده فروشی «

 

 

آمادگی فروشگاه های فیزیکی برای بازگشت به سمت خرده فروشی تجربی

 

آمادگی فروشگاه های فیزیکی برای بازگشت به سمت خرده فروشی تجربی

 

واقعیت این است که فروشگاه های فیزیکی آماده بازگشت جدی به سمت خرده فروشی تجربی هستند. همچنان بسیاری از مشتریان فروشگاه های خرده فروشی تمایل به گشت و گذار در فروشگاه های فیزیکی دارند. برخی از برندهای بزرگ ابراز خوش بینی کرده اند که پس از بحران کرونا مشتری ها برای مواجه شدن با تجربه های جدید خرید به فروشگاه های فیزیکی بر می گردند. قطعا در این میان و در مراحل ابتدایی بازگشایی، توجه به اقدامات بهداشتی و ایمنی توسط خرده فروشان بسیار حائز اهمیت است.

 

 

نیاز مجدد برای تعامل انسانی، دلیل بازگشت به سوی خرده فروشی تجربی

 

نیاز مجدد برای تعامل انسانی، دلیل بازگشت به سوی خرده فروشی تجربی

 

قطعا همه مشتاق به بازگشت به تعاملات رو در روی عادی هستند. ۵۰ درصد از مصرف کنندگان در اوایل سال جاری در یک نظرسنجی اعلام کردند که به محض رفع محدودیت های کرونا قصد دارند بلافاصله خرید حضوری از فروشگاه ها را دوباره تجربه کنند. این بدان معنی است که برندهای تجاری که تعاملات واقعی انسانی را با خرده فروشی تجربی ایجاد می کنند، قطعا از رقبای خود که صرفا به سمت تجارت الکترونیک روی آورده اند، پیشی خواهند گرفت. در سال ۲۰۲۰ مصرف کنندگان ثابت کردند فروشگاه های فیزیکی همچنان جایگاه خود را دارند.

از هر ۴ خریدار در دوران بحران کرونا، ۳ نفر همچنان به فروشگاه ها مراجعه می کردند. تقریبا ۸۰ درصد از مصرف کنندگان از روش خریدهای سنتی در فروشگاه و به صورت حضوری استفاده کرده اند. بنابر نظرسنجی گلوبال کانسیومر، خرید از فروشگاه های فیزیکی همچنان کانال انتخابی مصرف کنندگان برای خریدهای روزانه یا هفتگی است.

حتما بخوانید  اهمیت تحقیقات بازار فراگیر در طراحی محصول و خدمات مشتری محور

 

فروشگاه های فیزیکی، بهترین دارایی شما

 

فروشگاه های فیزیکی احتمالا پس از بحران کرونا، نقش اساسی در به حداکثر رساندن فروش بازی می کنند. بنابراین همکاران با تجربه در فروشگاه ها و فضای فروشگاه های فیزیکی احتمالا جزو بهترین دارایی شما در بازاریابی خرده فروشی تجربی محسوب می شوند. خرده فروشانی که دارای مشاوران آموزش دیده برای پاسخ گویی به طرفداران برندهای مختلف تجاری هستند، یک برگ برنده در دست دارند. به طور خاص برندهای لوکس آماده خواهند شد تا با استفاده از تجربه شخصی سازی شده و در عین حال بومی سازی شده، با کارکنان به روز شده با این تجربیات به مشتریان خدمات ویژه ارایه دهند.

 

 

بیشتر بخوانید » بازاریابی اومنی چنل در فروشگاه های فیزیکی «

 

 

نمایش فروشگاه های فیزیکی به عنوان ضرورت خرده فروشی تجربی پس از کرونا

 

نمایش فروشگاه های فیزیکی به عنوان ضرورت خرده فروشی تجربی پس از کرونا

 

بسیاری تصور می کنند نمایش فروشگاه های فیزیکی در فضاهای مختلف تجاری دیگر ضروری نیست. این که تجارت الکترونیک جایگزین فروشگاه های فیزیکی و آفلاین شده است. با این حال باید گفت که پس از پاندمی کرونا نمایش فروشگاه های فیزیکی به عنوان یک ضرورت در بازاریابی خرده فروشی تجربی محسوب می شود. این موضوع می تواند نتایج خوبی را با خود به همراه داشته باشد.

 

توجه به اصل شخصی سازی در فروشگاه های فیزیکی

 

با این حال نباید بحث شخصی سازی در فروشگاه های فیزیک را از یاد برد. اولین قدم جمع آوری اطلاعات مشتری به صورت آنلاین و آفلاین در فروشگاه ها است. خرده فروشان می توانند از این داده ها برای ایجاد تجارب شخصی مشتری به بهترین نحو استفاده کنند. با استفاده از این داده ها و تجزیه و تحلیل آن ها می توان پیشنهادهای جذاب و تجارب فروشگاهی نوآورانه ای را به مشتریان ارایه داد. با عین حال می توان این تجارب نوآورانه را متناسب با مناطق خاص، فروشگاه ها و افراد تطبیق داد.

 

تجربیات حسی در خرده فروشی تجربی

 

تجربیات حسی در خرده فروشی تجربی

 

برای استفاده از بهترین سطح خرده فروشی تجربی، بهتر است در نخستین قدم بر دارایی اصلی فروشگاه تمرکز کنید. ارایه این دارایی همان ارایه تجربیات حسی است. با این حال نباید اقدامات و ایمنی بهداشتی را در بحث تجربیات حسی نادیده گرفت. اما از آن جا که مشتریان همچنان تحت تاثیر پاندمی قرار دارند، موضوعات بصری بی عیب و شگفت آور نیز می تواند برگ برنده شما در فروشگاه های فیزیکی و خرده فروشی تجربی باشد. امروزه بیش از هر زمان دیگری نیاز است تا فروشگاه های فیزیکی شما نه تنها برندتان را، بلکه سطح نوآوری و توجه به نیازهای مشتری را به نمایش بگذارند. اطمینان حاصل کنید تا تجارب حسی و بصری با نکات ایمنی و بهداشت مطابقت داشته باشد. تلفیق داده های به دست آمده از تجارب مشتریان با خدمات بی عیب و نقص می تواند یک استراتژی مهم بازاریابی در این نوع خرده فروشی محسوب شود.

 

بیشتر بخوانید » مزایا و معایب تجارت الکترونیک در خرده فروشی «

حتما بخوانید  بهترین خدمات تحویل مواد غذایی آنلاین در سال ۲۰۲۱

 

 

خرده فروشی تجربی با دو بازوی آنلاین و آفلاین

 

خرده فروشی تجربی با دو بازوی آنلاین و آفلاین

 

دو بازی آنلاین و آفلاین می توانند دست در دست هم تاثیر شگرفی در موفقیت خرده فروشی تجربی داشته باشند. استفاده از فناوری های مناسب می تواند تغییرات چشمگیری در فروشگاه های فیزیکی ایجاد کنند. حرکت از مسیر آنلاین به آفلاین و از فروشگاه های فیزیکی به سمت دنیای وب و تکنولوژی در راستای یکدیگر در خرده فروشی تجربی بسیار مهم است. استفاده از فناوری های خرید و پرداخت بدون تماس، کیوسک ها و صندوق های پرداخت از طریق تلفن همراه بخشی از خدمت فناوری به فروشگاه های فیزیکی در این نوع بازاریابی محسوب می شود. فروشگاه ها باید بتوانند در مقابل محدودیت های پاندمی کرونا، سفرهای ارزشمند بدون اصطکاکی را برای مشتریان رقم بزنند.

 

 

پشتیبانی مشتریان در تمامی کانال ها

 

پشتیبانی مشتریان در تمامی کانال ها

 

فروشگاه های فیزیکی و در عین حال پلتفرم های تجارت الکترونیک باید بتوانند مشتریان را در تمامی کانال های آنلاین و آفلاین پشتیبانی کنند. خرده فروشی نوآورانه داده های ارزشمندی را در اختیار تیم بازاریابی قرار می دهد. استفاده از استراتژی مناسب در کانال های مختلف برای پشتیبانی از مشتریان آنلاین و در عین حال آفلاین بسار مهم است. این موضوع می تواند تاثیر زیادی در رشد فروشگاه های خرده فروشی داشته باشد.

 

 

واقعیت مجازی و افزوده برای جبران تجارب فیزیکی

 

با کمک فناوی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی می توان کمبود تجارب فیزیکی فروشگاه های آفلاین را جبران کرد. با استفاده از این فناوری ها حتی می توان مشتریان خرید از پلتفرم های آنلاین را تحت تاثیر قرار داد. پیاده سازی چنین تکنیک های نوآورانه ای، خود باعث از بین بردن فاصله موجود میان فروشگاه های فیزیکی و آنلاین می شود. بنابراین شاید بهترین سرمایه گذاری برای برندهای تجاری، بحث سرمایه گذاری بر روی خلاقیت و نوآوری های دیجیتال باشد.

 

بیشتر بخوانید » ترندهای نوظهور خرده فروشی در ۲۰۲۱ «

 

 

آموزش و آماده سازی کارکنان بخش فروش در خرده فروشی تجربی

 

آموزش و آماده سازی کارکنان بخش فروش در خرده فروشی تجربی

 

یکی از نکاتی که در بحث خرده فروشی باید به آن توجه ویژه داشت، بحث آماده سازی همکاران فروش برای برآورده کردن انتظارات مشتریان است. این افراد چشم و گوش فروشگاه های فیزیکی محسوب می شوند. سرمایه گذاری برای بحث دیجیتال و رصد رفتار مشتری و هزینه برای ذخیره سازی داده بسیار مهم است. با این اقدامات می توان دیتاهای ارزشمندی را در اختیاران همکاران بخش فروش قرار داد.

 

 

استفاده از داده های رفتار خرید مشتریان

 

کارکنان بخش فروش می توانند از داده های ارزشمندی که در اختیار آن ها قرار می گیرد، بهترین استفاده را کنند. آن ها می توانند علاوه بر چشم و گوش واقعی تا حدی با تجزیه و تحلیل این داده ها، مشتریان در فروشگاه های خرده فروشی را راضی نگه دارند. توانمندسازی کارکنان در تعامل با مشتریان بسیار ارزشمند است. این کار می تواند با استفاده از داده های ارزشمند از رفتار خرید مصرف کنندگان صورت بگیرد. کارکنان در عین حال می توانند از نرم افزارهای دیجیتال حوزه خدمات استفاده کنند. آموزش مناسب به کارکنان در این زمینه بسار مهم است. این آموزش می تواند کمک زیادی به برآورده کردن انتظارات مشتریان در فروشگاه های فیزیکی کند.

 

 

منبع: forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک