۱۰ پرسش برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل

۱۰ پرسش برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل


18 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل از طریق ده پرسش

تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل یک نکته مهم در بازاریابی است. بسیاری از برندهای تجاری رویکرد به سمت اومنی چنل را در راس برنامه های خود قرار داده اند. پاندمی کرونا شرایط را تا حد زیادی تغییر داد. برندها مجبور شدند تا برای بقا از استراتژی هایی به روزی چون اومنی چنل استفاده کنند تا در مسیر شکست قرار نگیرند. در چنین شرایطی گام بعدی تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل در این مسیر است. با یک بازاریابی قوی در این زمینه می توان ارتباط و تعامل با مشتری را افزایش داد. همین موضوع باعث رضایت از خرید و استفاده از خدمات و تعامل بیشتر خواهد شد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی راهکارهای موثر در این زمینه از طریق مطرح کردن ۱۰ پرسش پرداخته ایم.

 

پرسش اول در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا جایی که باید باشیم، هستیم؟!

 

پرسش اول در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا جایی که باید باشیم، هستیم؟!

 

یکی از مهم ترین سوالاتی که در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل باید به آن پرداخت، بحث حضور در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی است. قطعا باید از خود سوال بپرسیم که در جای درست قرار گرفته ایم؟ بسیاری از برندها صرفا به دلیل این که استفاده از برخی پلتفرم ها ترند هستند به سمت آن ها حرکت می کنند. آن ها بدون اطلاع از رفتار مشتریان خود در پلتفرم ها و شبکه های مختلف حضور پیدا می کنند. اما شاید مخاطبان آن ها در آن پلتفرم حضور نداشته باشند و یا به شبکه اجتماعی و کانال خاصی سر نزنند. حضور مخاطبان و شناخت رفتار آن ها در این زمینه بسیار مهم است. نباید صرفا به ترند بودن برخی از فضاها توجه کرد. باید مخاطبان هدف و حضور آن ها را ارزیابی کرد. شاید در این مسیر بهترین سوالی که باید پرسید این است که: مخاطبان هدف من کجا هستند؟ نیاز آن ها چیست؟

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره اومنی چنل در صنعت خرده فروشی «

 

 

پرسش دوم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا داده های درستی از مشتری ردیابی می شود؟

 

پرسش دوم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا داده های درستی از مشتری ردیابی می شود؟

 

برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل باید به بحث داده ها توجه زیادی کرد. چرا که سلیقه و انتخاب مشتری مهم ترین حرف را می زند. بنابراین استراتژی بازاریابی اومنی چنل را باید متناسب با داده ها اجرا کرد. برای دسترسی به داده های مناسب باید ارتباطات قوی برقرار کرد. یک استراتژی قوی اومنی چنل اهمیت زیادی به بحث تعاملات و ارتباطات با مخاطبان می دهد. چرا که بازاریابان باید بتوانند پیام خود را به هر مشتری در هر نقطه تماس برسانند. چنین کاری تنها با تعامل و رصد واکنش مشتری و مخاطب امکان پذیر است.

حتما بخوانید  ترند های مدیریت برندینگ در فضای دیجیتال در سال 2021

 

بیشتر بخوانید » ضرورت تجزیه و تحلیل داده در بازاریابی اومنی چنل «

 

 

پرسش سوم؛ آیا کانال های ما پیام واحد ایجاد می کنند؟

 

پرسش سوم؛ آیا کانال های ما پیام واحد ایجاد می کنند؟

 

بحث تولید پیام واحد یکی از نکات مهم در یک استراتژی موثر اومنی چنل است. برای تشخیص این موضوع باید از خود سوال کنید که آیا کانال ها و شبکه های شما در انتقال پیام با هم اتحاد دارند یا نه؟ این که آیا پیام و صدای برند تجاری شما به صورت واحد در کانال های مختلف منتقل می شود یا نه. هنگامی که بازاریابی اومنی چنل به درستی انجام شود، مشتریان و مخاطبان می توانند به صورت آنلاین از هر کانال مختلفی، چه آنلاین و چه فروشگاه های فیزیکی پیام واحدی را دریافت کرده و تجربه خوبی از خرید داشته باشند. برای ایجاد تجربه منسجم از خرید باید این کار را به درستی انجام دهیم.

 

پرسش چهارم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ مشتریان چطور خرید می کنند؟

 

پرسش چهارم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ مشتریان چطور خرید می کنند؟

 

در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل نحوه خرید مشتریان بسیار مهم است. باید از خود یک سوال مهم بپرسید. این که مشتریان چطور خرید می کنند؟ پاسخ دادن به این سوال تاثیر زیادی در تدوین استراتژی اومنی چنل دارد. شما از این طریق می توانید با تطبیق داده ها، تجربه خرید را بهبود داده و درآمد و سود را به حداکثر برسانید. پاندمی کرونا پذیرش خرید دیجیتالی را سرعت بخشید. آمارها نشان می دهند خرده فروشان باید به سمت دنیای دیجیتال با سرعت بیشتری حرکت کنند. در عین حال برندها باید اولویت های دیجیتالی را تعیین کنند. این موضوع باعث ارتباط بیشتر با مشتری و افزایش فروش خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید » تجربه پیشتیبانی مشتری با بازاریابی اومنی چنل «

 

 

پرسش پنجم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا ما تجربه پشتیبانی واحد از مشتری را داریم؟

 

پرسش پنجم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا ما تجربه پشتیبانی واحد از مشتری را داریم؟

 

یکی از راهکارهای موثر در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل، بررسی پشتیبانی از مشتریان است. بهتر است از خود سوال کنیم که آیا مشتری با حضور در کانال های مختلف می تواند از خدمات پشتیبانی منسجمی بهره مند شود؟ اگر ارتباط او از طریق تماس تلفنی با نمایندگان پشتیبانی قطع شود، آیا شروع مجدد برقراری ارتباط باعث ناامیدی او نخواهد شد؟ ضروری است تا تیم پشتیبانی در تمامی کانال های مختلف از پیام کوتاه گرفته تا تماس تلفنی و چت پاسخگوی به موقع به مشتری بدون اختلال در کانال های مختلف باشد.

 

پرسش ششم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا باید بر فناوری ابری سرمایه گذاری کنیم؟

 

پرسش ششم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا باید بر فناوری ابری سرمایه گذاری کنیم؟

 

رشد و توسعه فناوری ارتباط تنگاتنگی با رضایت مشتری دارد. باید از مشتریان در سفرهای جدید پشتیبانی کرد. فضای ابری سرمایه گذاری مناسبی در ایجاد یک استراتژی موثر اومنی چنل محسوب می شود. مشتریان می توانند به راحتی از اپلیکیشن های فروشگاه استفاده کرده و چک لیست خود را در فروشگاه چک کنند. آن ها می توانند پرداخت های بدون تماس و سریع در فروشگاه ها تجربه کنند. برای پیشتازی و رقابت در بازار سرمایه گذاری بر روی فناوری ابری و تکنیک های وابسته به تکنولوژی در بازاریابی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حتما بخوانید  تداوم رشد مارکت پلیس های لوکس آنلاین در سال 2021

 

پرسش هفتم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا همه کمپین ها به هم متصل هستند؟

 

پرسش هفتم در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل؛ آیا همه کمپین ها به هم متصل هستند؟

 

برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل بهتر است به بررسی همراهی و اتصال کمپین ها در مسیر یکدیگر اهمیت زیادی داده شود. رهبران تیم بازاریابی باید در این زمینه سوالات زیادی مطرح کنند. این که آیا همه کمپین ها به هم متصل هستند و موفقیت یکدیگر را اطلاع می دهند؟ بسیاری از کارها در اومنی چنل به صورت مستقل انجام می شود. اقدامات زیادی به صورت مستقل در کانال های متفاوت در مسیر بازاریابی صورت می گیرد. اما باید توجه داشت که این اقدامات در مسیر یکدیگر و با اهداف واحد انجام شود. در بسیاری از مواقع این نکته مهم را فراموش می کنیم.

 

بیشتر بخوانید » تجربه کمپین بازاریابی اومنی چنل در برندهای مشهور «

 

 

پرسش هشتم ؛ آیا امکان اتوماسیون وجود دارد؟

 

پرسش هشتم ؛ آیا امکان اتوماسیون وجود دارد؟

 

برای تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل، نباید بحث اتوماسیون را فراموش کرد. ساعات کافی در روز برای هماهنگ سازی دستی محتوا در هر کانال بازاریابی وجود ندارد. بنابراین استفاده از نرم افزارهای یکپارچه سازی بازاریابی برای اتوماسیون گردش کار ضروری است. انجام کارها به صورت دستی خسته کننده است. عملکرد هر کانال را به صورت فصلی مرور کنید. اگر یک کانال در شاخص های کلیدی عملکرد شما از دیگران عقب مانده است به بازبینی بپردازید.

 

پرسش نهم ؛ آیا همه نقاط تماس به اطلاعات به روز شده مشتری دسترسی دارند؟

 

پرسش نهم ؛ آیا همه نقاط تماس به اطلاعات به روز شده مشتری دسترسی دارند؟

 

اطلاعات مشتریان داده ارزشمندی است. این داده ها باید در اختیار بخش های مربوطه قرار بگیرند. یکی از راه های تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل، بررسی دسترسی افراد به داده های به روز شده مشتریان است. در هر نقطه تماس افراد باید بتوانند با اطلاعات جدید مشتری با او در ارتباط باشند. با ارایه یک استراتژی یکپارچه در مسیر دسترسی به اطلاعات می توان در این روند موفق عمل کرد.

 

پرسش دهم؛ آیا کانال های دیجیتالی از مدیریت مناسبی برخوردارند؟

 

پرسش دهم؛ آیا کانال های دیجیتالی از مدیریت مناسبی برخوردارند؟

 

مراقبت و اهمیت به مشتری در اولویت قرار دارد. متخصصان بازاریابی باید به بحث ارتباط با مشتری اهمیت زیادی دهند. مهم ترین سوال در تشخیص استراتژی موثر اومنی چنل، در زمینه پاسخگویی به درخواست ها است. این که آیا کانال های دیجیتالی مجهر به سیستم مدیریت پاسخگویی به مشتریان هستند یا نه. شما باید در سریع ترین زمان ممکن، در کانال های مختلف پاسخگوی مشتریان باشید. در سال جاری تحول دیجیتالی زیادی در صنعت خرده فروشی رخ داده است. برندها باید تلاش خود را برای مراقبت از مشتری زیاد کنند. آن ها باید مشتری را در اولویت قرار دهند تا بتوانند تجربیات استثنایی مداومی را به آن ها ارایه دهند.

 

 

منبع: forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک