چند روش تشخیص قطعی روغن زیتون اصل از تقلبی

چند روش تشخیص قطعی روغن زیتون اصل از تقلبی


26 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چند روش تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

روغن زیتون طبیعی یکی از بهترین و مفیدترین طعم دهنده ها برای انواع سالاد و غذا است. اما با پیدا شدن سر و کله روغن ‌زیتون های تقلبی همیشه این فکر در ذهن ما وجود دارد که آیا روغن زیتونی که مصرف می کنیم واقعاً خالص و طبیعی است؟ آیا راهی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی وجود دارد؟ همان طور که می دانید روغن زیتون طبیعی خواص جادویی زیادی برای سلامت ما دارد و در مقابل روغن زیتون تقلبی می تواند به شدت برای سلامت شما مضر باشد. از همین رو شناسایی تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی می‌تواند به شما کمک کند تا از سلامت خود نیز مراقبت کنید در این مقاله از مجله کوروش می ‌توانید با روش های تشخیص و همچنین خواص روغن زیتون اصل آشنا شوید.

 

 

نتایج مطالعات انجام شده روی روغن زیتون های موجود در بازار

 

نتایج مطالعات انجام شده روی روغن زیتون های موجود در بازار

 

در چند سال اخیر با زیاد شدن روغن زیتون های تقلبی پیدا کردن یک روغن زیتون اصل و با کیفیت واقعاً کار ساده ای نیست. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۰ روی بیشتر از ۵۲ نوع روغن زیتون از بیشتر از ۱۰ برند مختلف و معروف روغن زیتون در آمریکا انجام شد مشخص شد که حدود ۶۹ درصد این روغن زیتون ها اصل نبودند و استانداردهای لازم را نیز نداشتند. این مطالعه روی روغن های وارداتی نیز انجام شد و نتیجه ای که حاصل شد بسیاری از افراد را شوکه کرد. تعداد زیادی از روغن زیتون های وارداتی نیز در لیست روغن زیتون های تقلبی قرار داشتند و نتوانستند استانداردهای مورد نیاز IOC را کسب کنند.

 

بعد از این مطالعات تمام رسانه ها و شبکه های آنلاین گزارشاتی را فریاد می زدند که سراسر آمریکا از روغن های جعلی پر شده و در قفسه های فروشگاه های مواد غذایی آمریکا تنها روغن زیتون های تقلبی و فروش می رسد. استرس خریداران در مورد تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی بیشتر شد و اکثر مردم در مورد خرید روغن زیتون دچار تردید شدند.

 

جالب است بدانید که حتی در کشورهای معروف تولید کننده روغن زیتون اصل همانند ایتالیا نیز بسیاری از روغن زیتون ها با روغن دانه سویا یا روغن زیتون های بی کیفیت ترکیب می شوند و درصد زیادی از این روغن ها آن قدر در انبارها می مانند که دیگر هیچ ماده مغذی و مزیتی برای سلامت نخواهند داشت. اما باید بدانید که هنوز هم روش هایی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی وجود دارد. شما می توانید با تهیه روغن زیتون اصل از خواص بی نظیر این روغن معجزه ‌آسا برخوردار شوید.

 

 

بهترین و سالم ترین روغن برای آشپزی

 

 

به چه روغن زیتونی تقلبی گفته می شود؟

 

به چه روغن زیتونی تقلبی گفته می شود؟

 

اگر روغن زیتونی که خریداری می‌کنید خالص نباشد و قبل از اینکه در دسترس شما قرار بگیرد با چند روغن ارزان قیمت دیگر ترکیب شود، این روغن زیتون تقلبی خواهد بود. معمولاً روغن زیتون های تقلبی با روغن های ارزان قیمت همانند سویا و روغن انواع دانه ها ترکیب می شوند. به طور معمول این روغن ها عطر و طعم کمی دارند به دلیل ترکیب شدن با سایر روغن ها مقدار کمی از خواص روغن زیتون اصل را دارا هستند.

بسیاری از شرکت‌ های ناشناخته که روغن زیتون های تقلبی تولید می کنند، این روغن را با روغن های مضر ترکیب می کنند که نه تنها خاصیتی برای بدن ندارد، بلکه می تواند موجب به خطر انداختن سلامت شما نیز شود. روغن زیتون اصل برای مو، قلب، حافظه، تسکین درد و مشکلات گوارشی بسیار مفید است و زمانی که ناخالص و یا تقلبی باشد، هیچ یک از این خواص را نخواهد داشت.

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه سس تاهینی لبنانی رستورانی ساده و سبز

 

 

طرز تهیه گوجه خشک با روغن زیتون

 

 

روش های تشخیص روغن زیتون اصل

 

روش های تشخیص روغن زیتون اصل

 

قبل از تهیه روغن زیتون اصل بهتر است ابتدا با روش های تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی آشنا شوید و نشانه های یک روغن زیتون طبیعی و خالص را بشناسید.

 

 

آیا طعم روغن زیتون اصل با تقلبی متفاوت است؟

 

آیا طعم روغن زیتون اصل با تقلبی متفاوت است؟

 

بهتر است بدانید که طعم روغن زیتون اصل کاملاً روغن زیتون تقلبی فرق دارد؛ اما بسیاری از مردم نمی ‌توانند تفاوت طعم روغن زیتون اصل و تقلبی را از یکدیگر تشخیص دهند. زیرا آن ها تا به حال طرح روغن زیتون واقعی را نچشیده‌ اند. بسیاری از روغن زیتون های تقلبی عطر و طعمی خواص شبیه به مواد شیمیایی دارند در حالی که با چشیدن روغن زیتون طبیعی می توانید طعم سبزی و میوه و تازه و طبیعی بودن را در آن حس کنید. حتی بسیاری از متخصصان نیز به راحتی نمی توانند طعم روغن زیتون اصل را از تقلبی تشخیص دهند اما به هر حال تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی با چشیدن طعم آن نیز امکان پذیر خواهد بود.

 

یک نکته جالب در مورد طعم روغن زیتون اصل این است که در ابتدای خوردن این روغن معمولاً ابتدا در دهان احساس شیرینی و بعد احساس تلخی و تند بودن را حس خواهید کرد.

 

 

طرز تهیه ترشی انبه با روغن زیتون

 

 

آیا تست روغن زیتون در یخچال واقعاً جواب می دهد؟

 

آیا تست روغن زیتون در یخچال واقعاً جواب می دهد؟

 

اگر به دنبال روشی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی باشید، احتمالاً در مورد تست روغن زیتون در یخچال نیست چیزهایی شنیده اید. تصوری که در مورد این آزمایش وجود دارد این است که روغن زیتون به عنوان چربی اشباع نشده باید با قرار گرفتن در معرض سرما سفت شود. اگر روغن زیتون شما اصل باشد و آن را در یخچال قرار دهید، رنگ آن مات و غلیظ می شود. این فرضیه کاملاً درست است اما شما با این روش نمی توانید متوجه شوید که روغن زیتون شما دارای ناخالصی است یا خیر.

 

در نتیجه تست روغن زیتون در یخچال نمی‌تواند به شما اطلاعاتی در مورد خلوص و روغن زیتون بدهد تنها موضوعی که در مورد این آزمایش وجود دارد این است که شما با قرار دادن روغن در یخچال می توانید به این موضوع پی ببرید که آیا این روغن حاوی روغن زیتون است یا به طور کامل یک روغن زیتون تقلبی تلقی می شود. از همین رو انجام دادن این آزمایش می تواند تنها تا حدی به شما کمک کند که روغن زیتون اصل را از روغن زیتون تقلبی تشخیص دهید. توجه داشته باشید که این تست تنها روی روغن زیتون هایی که به روش فوق بکر یا Extra virgin تهیه شده اند، جواب می دهد و در مورد روغن زیتون هایی که به روش سرد تولید می شوند، کاربرد ندارد.

 

 

آیا تشخیص روغن زیتون اصل با استفاده از تست اشتعال ممکن است؟

 

آیا تشخیص روغن زیتون اصل با استفاده از تست اشتعال ممکن است؟

 

برخی افراد مدعی هستند که می توانید قبل از تهیه روغن زیتون اصل با انجام یک تست ساده اصل بودن روغن زیتون را تشخیص دهید. برای این کار مقداری روغن زیتون را داخل یک چراغ نفتی کوچک بریزید. سپس اگر روغن زیتون شما اصل باشد، چراغ بدون هیچ دودی به راحتی روشن می شود و فیتیله را روشن نگه می داد. بنابراین اگر فیتیله چراغ با روغن زیتون روشن نشد و یا دود زیادی تولید کرد، روغن زیتون شما تقلبی است. این که روغن زیتون به راحتی چراغ را روشن نگه می دارد، درست است اما در بسیاری از موارد یک روغن زیتون تقلبی نیز می تواند در این آزمایش پیروز شود. این آزمایش تنها در یک شرایط جواب می دهد. زمانی که روغن زیتون شما در این آزمایش شکست خورد و یا دود زیادی از خود خارج کرد می توانید تشخیص دهید که این روغن تقلبی است.

حتما بخوانید  خواص عجیب زیتون برای مشکلات معده و دستگاه گوارش

 

 

طرز تهیه سالاد زیتون با گوجه فرنگی

 

 

کدام روغن زیتون بهتر است؟ Extra virgin یا Cold-Pressed؟

 

در زمان خرید روغن زیتون معمولاً با دو عبارت مختلف روی شیشه آن ها مواجه خواهید شد؛ Extra virgin و Cold-Pressed. عبارت Extra virgin به معنای فوق بکر و عبارت Cold-Pressed به معنای تولید به روش فشار سرد است. یعنی روغن زیتون هنگام استخراج گرم نشده است. زمانی که برای تهیه روغن زیتون از روش گرم کردن آن استفاده می شود، طعم و عطر روغن زیتون تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و مشاهده عبارت Cold-Pressed روی روغن زیتون نشان دهنده عطر و طعم بیشتر آن خواهد بود.

 

روغن زیتون فوق بکر نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای تهیه انواع غذا و سالاد است. جدا از همه این نوشته هایی که روی شیشه روغن زیتون درج شده است، هیچ تضمینی برای خالص بودن این روغن ها وجود ندارد. به هر حال نبودن این عبارات نیز ریسک خرید روغن زیتون تقلبی را افزایش می دهد. اگر دوست دارید عطر و طعم روغن زیتون شما بیشتر باشد، بهتر است حتماً به دنبال گزینه های باشید که عبارت cold-Pressed روی آن حک شده باشد. در صورتی که قصد خرید یک روغن با عطر و طعم ملایم و خواص روغن زیتون اصل را دارید به دنبال شیشه هایی بروید که روی آن عبارت Extra virgin نوشته شده است. اگر دوست دارید با خوردن روغن زیتون از خواص روغن زیتون اصل نیز بهره مند شوید، بهتر است از خرید روغن زیتون های فرآوری شده خودداری کنید.

 

 

آیا رنگ روغن زیتون اصل و تقلبی متفاوت است؟

 

آیا رنگ روغن زیتون اصل و تقلبی متفاوت است؟

 

رنگ روغن زیتون تا میزان زیادی به نوع زیتونی که روغن از آن تهیه شده بستگی دارد. به طور معمول رنگ روغن زیتون سیاه نسبت به رنگ روغن زیتون سبز تیر تر است. از طرف دیگر هیچ گاه نمی توان مرغوب بودن یک روغن زیتون را به رنگ آن نسبت داد. معمولاً رنگ زیتون در زمان برداشت آن، رسیده بودن و نارس بودن زیتون، برگ هایی که همراه زیتون ها وارد دستگاه می شوند، روی رنگ روغن زیتون تأثیر می گذارد. به طور معمول روغن زیتون طبیعی و بکر رنگ سبز مایل به زرد دارد و کمی تیره رنگ است.

 

طرز تهیه زیتون پروده به روش شمالی

 

 

برای تشخیص روغن زیتون اصل به تاریخ تولید آن توجه کنید

 

برای تشخیص روغن زیتون اصل به تاریخ تولید آن توجه کنید

 

یکی از بهترین روش های تشخیص روغن زیتون اصل این است که در زمان خرید به تاریخ تولید آن توجه داشته باشید. معمولاً روغن زیتون های با کیفیت و معتبر دارای یک تاریخ تولید مشخص هستند. در زمان تهیه روغن زیتون اصل حتماً به سراغ روغن هایی بروید که کمتر از ۱۸ ماه قبل تولید شده ‌اند. به تاریخ تولید و انقضای روغن توجه داشته باشید. معمولاً احتمال تقلبی بودن محصولاتی که دارای تاریخ تولید نیستند، بیشتر است و این روغن ها کمی شک برانگیز هستند. هر چقدر اطلاعات بیشتر روی برچسب محصول درج شده باشد، احتمال اصل بودن روغن زیتون که خریداری می‌کنید نیز بیشتر است. از طرف دیگر محصولاتی که تاریخ تولید آن ها بیشتر از ۱۸ ماه است دیگر خاصیت روغن زیتون اصل را ندارند و صرفاً یک روغن بی فایده و بدون خواص تلقی می شوند.

 

 

برای تهیه روغن زیتون اصل آن را از کشاورز و تولید کننده خانگی بخرید

 

برای تهیه روغن زیتون اصل آن را از کشاورز و تولید کننده خانگی بخرید

 

یکی از بهترین روش های تهیه روغن زیتون اصل این است که آن را از کشاورز و یا تولید کننده خانگی و بدون واسطه تهیه نمایید. بسیاری از شرکت‌ های تولیدی و شرکت های بسته ‌بندی این روغن زیتون های طبیعی را از کشاورزان و تولیدکنندگان محلی خریداری می‌کنند و آن ها را با انواع روغن های دیگر ترکیب نموده و بعد از بسته بندی به فروش می رسانند. اگر بتوانید بدون واسطه از این افراد خریداری کنید، مطمئناً روغن زیتون خالص و طبیعی تری را تهیه خواهید کرد.

 

 

منابع: holartw.medium، dolivotastingbar ، foodrenegade

کالابرگ الکترونیک