۱۱ نمونه از غذاهای مفید برای رفع خستگی بدن

۱۱ نمونه از غذاهای مفید برای رفع خستگی بدن


29 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
غذاهای مفید برای رفع خستگی

همان طور که می دانید، بدن انرژی مورد نیاز خود را از غذاها و خوراکی ها به دست می آورد. سپس بدن از آنچه تغذیه می کنید، خالی می شود. بهترین راه برای دریافت بیشتر انرژی از غذا این است که مطمئن شوید، بهترین غذای ممکن را می خورید. در این صورت می توانید خستگی را کاهش دهید و مدت زمان بیشتری انرژی داشته باشید. در این مطلب از مجله کوروش غذاهای مفید برای رفع خستگی و دریافت انرژی مورد نیاز بدن را در سرویس رژیم و تغذیه به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

غذاهای مفید برای رفع خستگی چه ویژگی هایی دارند؟

 

غذاهای مفید برای رفع خستگی چه ویژگی هایی دارند

 

علاوه بر آنچه می خورید، عادت های مربوط به غذا خوردن است که می تواند بر انرژی شما نیز تأثیر بگذارد. آیا تا به حال احساس کرده اید که بعد از صرف یک ناهار یا شام سنگین احساس کندی و سنگینی می کنید؟ این به این دلیل است که بدن شما به جای تأمین انرژی برای بقیه بدن، از انرژی خود برای هضم آن وعده غذایی استفاده کرده است.

ساده ترین راه برای جلوگیری از این احساس بعد از غذا خوردن، این است که چند وعده غذایی با حجم کمتر در طول روز بخورید. با این کار بدن شما به طور منظم سوخت رسانی می کند و حتی ممکن است این روش به کاهش وزن کمک کند. اما برای این که بتوانید انرژی موردنیاز بدن خود را تامین کنید، باید چه غذاهایی را در برنامه تان قرار دهید؟ در ادامه با غذاهای مفید برای رفع خستگی بدن آشنا شوید.

 

 

غذاهای مفید برای رفع خستگی بدن

 

۱- غذاهای فرآوری نشده

 

غذاهای فرآوری نشده

 

در حالی که ممکن است خوردن یک چیزبرگر و سیب زمینی سرخ کرده آرامش بخش باشد، اما ارزش غذایی آن کم است. برخی از غذاهای بسته بندی شده یا کنسروی، آب نبات، غذاهای بسته بندی شده و گوشت های پخته شده معمولاً پر از مواد نگهدارنده هستند. در این غذاهای فرآوری شده، مواد افزودنی، سدیم، چربی ترانس و مواد مصنوعی وجود دارند که ممکن است انرژی شما را کاهش دهند. در نتیجه بعد از خوردن آن ها احساس تنبلی خواهید کرد.

 

 

بیشتر بخوانید « معرفی ۱۲ نمونه از بهترین و بدترین غذاها برای شام «

 

 

۲- میوه ها و سبزیجات تازه و فصلی بخورید

 

میوه ها و سبزیجات تازه و فصلی بخورید

 

غذای شما هرچه تازه تر باشد، مواد مغذی بیشتری نیز در آن وجود دارند. برخلاف غذاهای فرآوری شده که ممکن است برای مدت زمان طولانی تری از مواد مغذی محروم شوید، غذاهای تازه معمولاً حاوی مواد مغذی بالاتری هستند. از جمله غذاهای مفید برای رفع خستگی، میوه و سبزیجات فصلی هستند که انرژی مورد نیاز را به طور طبیعی به بدنتان می رسانند.

حتما بخوانید  طرز تهیه کوفته گردو به 2 روش سریع و مجلسی بدون گوشت

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ خوراکی که نیاز به یخچال ندارند «

 

 

۳- نوشیدنی های غیر کافئین دار

 

نوشیدنی های غیر کافئین دار

 

مصرف کافئین در حد متوسط ​​خوب است و تحقیقات نشان داده که دارای برخی فواید سلامتی است. اگرچه این نوشیدنی ها در کوتاه مدت باعث تقویت بدن می شوند، اما در واقع انرژی بدن را تأمین نمی کنند. اولین جرعه ها ممکن است به شما انرژی بدهد و احساس خستگی را دور کند. اما اگر با تغذیه مناسب و وعده های غذایی و میان وعده های متعادل انرژی بدن تأمین نشود، در نهایت احساس ضعف خواهید کرد.

از میان نوشیدنی های کافئین دار، قهوه سیاه یا چای شیرین نشده انتخاب های مناسب تری هستند. سودا و نوشیدنی های انرژی زا می توانند مملو از شکر تصفیه شده و مواد مصنوعی باشند که باعث از کار افتادن شما می شوند و در صورت مصرف بیش از حد، سایر مشکلات سلامتی را در پی دارند.

 

 

۴- پروتئین های کم چرب

 

پروتئین های کم چرب

 

گوشت قرمز با چربی، به رژیم غذایی شما چربی اشباع شده می افزاید. گوشت های بدون چربی، مانند مرغ، بوقلمون و ماهی، هنوز پروتئین با کیفیت ارائه می دهند، اما حاوی چربی اشباع کمتری هستند. در عین حال ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، مانند ماهی آزاد و تن، می توانند چربی های مفید برای قلب را تامین کنند.

 

 

 ۵. غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده

 

درست مثل غذاهای فرآوری شده، کربوهیدرات های تصفیه شده مانند قندها و آرد سفید نیز انرژی و مواد معدنی کمی به بدن می دهند. انتخاب غذاهای غلات کامل و کربوهیدرات های پیچیده تضمین می کند که بدن از مزایای کامل پوسته غلات که فیبر را به رژیم شما می افزاید، بهره مند می شود.

 

 

۶. آجیل و دانه ها؛ از غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

آجیل و دانه ها؛ از غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

آجیل و دانه ها از بهترین غذاها برای رفع خستگی و مبارزه با گرسنگی هستند. گنجاندن انواع آجیل و دانه ها در رژیم غذایی می تواند مواد مغذی و انرژی مناسبی را تأمین کند.بادام، مغزها بادام برزیلی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه آفتابگردان و تخمه کدو را امتحان کنید. خوردن نمونه های خام و بدون نمک، بیشتر توصیه می شود چون می توانند یک میان وعده عالی حساب شوند.

 

 

بیشتز بخوانید » ۴ آجیل و خشکبار تقویتی برای انواع بیماری «

 

 

۷. آب بنوشید و خستگی در کنید

 

آب بنوشید و خستگی در کنید

 

نوشیدن به میزان کافی آب برای عملکرد مطلوب بدن ضروری است. اگرچه آب به صورت کالری انرژی تأمین نمی کند، اما به تسهیل فرآیندهای انرژی زا در بدن کمک خواهد کرد که به خودی خود در جهت تقویت انرژی است.در طول روز آب بنوشید و سعی کنید نوشابه، قهوه و سایر نوشیدنی ها را با یک لیوان آب خارج کنید. این تغییر ساده می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند و شما احساس بهتری خواهید داشت.

 

 

۸. ویتامین ها و مکمل ها؛ بهترین غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

حتما بخوانید  طرز تهیه کمپوت انجیر تازه و خشک به ۳ روش

ویتامین ها و مکمل ها؛ بهترین غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

اگر هر آنچه را که از غذای خود نیاز دارید، دریافت نمی کنید، ممکن است خوردن یک ویتامین روزانه تا حدی این کمبود را جبران کند. قبل از مصرف این مکمل ها، مشاوره گرفتن از یک متخصص تغذیه یا پزشک هومیوپاتی ضروری است. اطمینان حاصل کنید که همه مکمل های غذایی بر اساس توصیه پزشک متخصص مصرف شوند. حتی برخی قرص های جوشان خاصیت انرژی زایی دارند که برای رفع خستگی گزینه مناسبی به شمار می روند.

 

 

۹. موز، انرژی زای طبیعی

 

موز، انرژی زای طبیعی

 

پژوهشگران در یک تحقیق معتبر، تاثیر موز را با نوشیدنی های ورزشی کربوهیدرات دار، در دوچرخه سوارانی که برای سواری طولانی خود به انرژی پایدار نیاز داشتند، مقایسه کردند. آنها دریافتند که موز به اندازه نوشیدنی های انرژی زا به موتور سواران سوخت می دهد. موز مملو از پتاسیم، فیبر، ویتامین ها و مقدار مناسب کربوهیدرات است که انرژی زیادی را برای بدن فراهم می کند.

 

 

 ۱۰. اوتمیل یا جو دو سر؛ از غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

اوتمیل یا جو دو سر؛ از غذاهای مفید برای رفع خستگی

 

جو دو سر یکی از غذاهای مناسب برای تامین انرژی بدن به حساب می آید که فقط در وعده صبحانه خورده نمی شود. یک کاسه بزرگ جو دو سر، به میزان کافی، فیبر و حتی کمی پروتئین را به بدن می رساند. به علاوه، برای افرادی که با سایر غلات صبحانه فرآوری شده دچار افزایش و افت قند خون می شوند، مفید است. این غذا می تواند جایگزین مناسبی برای  غذاهای سنگین باشد.

استفاده از انواع بسته های فوری بلغور جو دوسر بهتر است زیرا با شکر اضافی پر نشده است. در ضمن می توانید آن را با مواد مغذی دیگر مانند شیر، کمی عسل و مقداری توت مخلوط و انرژی مورد نیاز بدنتان را کنترل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع اوتمیل برای صبحانه «

 

 

 ۱۱. دانه های چیا سرشاز از فیبر و چربی های سالم

 

دانه های چیا سرشاز از فیبر و چربی های سالم

 

حتی اگر برای یک رویداد ورزشی استقامتی تمرین نمی کنید، خوردن دانه های چیا برایتان مفید خواهد بود. چیا به دلیل داشتن کربوهیدرات، چربی های سالم و فیبرهای پر کننده منبع عالی انرژی برای طولانی مدت هستند. دو قاشق غذاخوری چیا حدود ۲۴ گرم کربوهیدرات و ۸/۴ گرم امگا ۳ فراهم می کند که برای قلب مفید و ضد التهاب است.

طبق یک مطالعه از منبع معتبر که شش ورزشکار استقامتی را در آن شرکت کردند، خوردن دانه های چیا به اندازه نوشیدنی های ورزشی، انرژی ارائه می دهد. برای اهداف روزمره، پاشیدن چند قاشق غذاخوری دانه چیا در اسموتی صبحگاهی، یا افزودن یک قاشق چای خوری به ماست به اندازه کافی به بدن انرژی می رسانند. پس بهتر است آن را به عنوان یکی از غذاهای مفید برای رفع خستگی مصرف کنید.

 

 

سخن پایانی

 

توجه به آنچه در بشقاب شماست، می تواند روشی سالم و موثر برای بالا بردن انرژی بدن باشد. با ورزش منظم و تغذیه مناسب، می توانید در دوره های افسردگی سطح انرژی خوبی را حفظ کنید. همچنین با حذف و کم کردن غذاهای پرچرب و فرآوری شده سطح انرژی بدنتان را بالا ببرید.

 

 

منبع: healthline

 

 

کالابرگ الکترونیک