طرز تهیه فورچون کوکی (شیرینی شانس) مرحله به مرحله + عکس

طرز تهیه فورچون کوکی (شیرینی شانس) مرحله به مرحله + عکس


2 دی 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فورچون کوکی (شیرینی شانس) مرحله به مرحله + عکس

فورچون کوکی یا شیرینی شانسی (Fortune cookie) یک نوع شیرینی مخصوص با اصالت آمریکایی است که درست کردن آن نیاز به مهارت زیادی دارد. این شیرینی ترد و خوشمزه ظاهر متفاوتی نسبت به سایر شیرینی‌ها دارد و به خاطر پنهان کردن یک تکه کاغذ با جمله حکیمانه یا عاشقانه در وسط شیرینی، به عنوان فورچون کوکی یا شیرینی شانس شناخته می‌شود و برای روز ولنتاین هم بسیار پرفروش است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فورچون کوکی یا شیرینی شانس و همه فوت و فن‌های درست کردن کوکی فورچون آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فورچون کوکی یا شیرینی شانس

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۲ عدد
عصاره وانیل نصف قاشق چای‌خوری
عصاره بادام  نصف قاشق چای‌خوری
روغن نباتی ۳ قاشق غذاخوری
آرد همه منظوره  نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع به مقدار لازم
نشاسته ذرت ۱ و نیم قاشق چای‌خوری
نمک ۱/۴ قاشق چای‌خوری
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب ۳ قاشق چای‌خوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت کوکی فورچون: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فورچون کوکی با شیرینی شانسی

مراحل طرز تهیه فورچون کوکی با شیرینی شانسی

درست کردن شیرینی شانسی یا فورچون کوکی نه تنها یک عصرانه خوشمزه و لذیذ است، بلکه یک دسر خوشمزه برای پذیرایی هم هست. به علاوه شما می‌توانید از این شیرینی‌ها برای سورپرایز کردن کسی که دوستش دارید نیز استفاده کنید. برای تهیه این شیرینی باید کاغذهای کوچکی را به اندازه یکسان برش دهید و روی آن‌ها جملات انرژی بخش، شعر یا جملات عاشقانه بنویسید و سپس این کاغذها را داخل شیرینی قرار دهید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه فورچون کوکی آشنا شوید.

مرحله اول؛ پیام‌های داخل فورچون کوکی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فورچون کوکی باید کاغذهایی را به صورت مستطیل‌های باریک برش دهید و جملات مورد نظرتان را روی کاغذها بنویسد.

مرحله دوم؛ فر را گرم و قالب شیرینی را چرب کنید

بعد از آماده کردن کاغذهای شیرینی، باید فر را با دمای حدود ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا داغ شود. سپس یک قالب کوچک با ارتفاع کم یا سینی فر برای تهیه شیرینی آماده کنید و کف قالب را با روغن مایع چرب کنید و با کاغذ روغنی بپوشانید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ژله هندوانه در پوست لیمو برای شب یلدا و نکات مهم آن

در صورت تمایل می‌توانید روغن مایع را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله سوم؛ سفیده تخم مرغ را با عصاره وانیل، عصاره بادام و روغن ترکیب کنید

در این مرحله از طرز تهیه شیرینی شانس زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را با دقت جدا کنید. سپس در یک کاسه سفیده‌های تخم مرغ را با عصاره وانیل، عصاره بادام و روغن نباتی ترکیب کنید و با هم همزن خوب مواد را هم بزنید تا کف کنند. مراقب باشید در این مرحله نباید سفیده تخم مرغ شما سفت شود.

در صورت تمایل می‌توانید تخم مرغ، عصاره وانیل و روغن نباتی را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم؛ مواد خشک شیرینی شانسی را با هم ترکیب کنید

در این مرحله از آموزش کوکی شانسی یا کوکی آرزو باید آرد و نشاسته ذرت را ۲ بار الک کنید و سپس با نمک و شکر ترکیب کنید. بهتر است برای تهیه این شیرینی از نمک و شکر دانه ریز یا پودری استفاده کنید. در صورتی که به نمک و شکر دانه ریز دسترسی ندارید می‌توانید شکر و نمک را با آسیاب پودر کنید و بعد الک کرده و به آرد و نشاسته اضافه کنید.

برای تهیه آرد، نشاسته ذرت، نمک و شکر به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله پنجم؛ خمیر شیرینی شانسی را آماده کنید

خمیر شیرینی شانسی را آماده کنید

بعد از ترکیب کردن مواد خشک باید آب را به آن‌ها اضافه کنید و با قاشق چوبی خوب مواد را هم بزنید. در ادامه ترکیب آرد را به مخلوط سفیده تخم مرغ اضافه کنید. مواد مایه شیرینی را هم بزنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. به خاطر داشته باشید که غلظت خمیر باید طوری باشد که به راحتی از قاشق چوبی سرازیر نشود.

مرحله ششم؛ شیرینی شانسی خانگی را آماده کنید

شیرینی شانسی خانگی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه فورچون کوکی باید یک قاشق از خمیر را روی سینی یا قالب بریزید و با پشت قاشق به صورت دورانی خمیر را پخش کنید. خمیر شما باید به شکل دایره‌ای نازک روی سینی پهن شود. از آن جایی که درست کردن شیرینی شانسی کمی چالش‌برانگیز است، می‌توانید شیرینی‌ها را به صورت تکی آماده کنید و بعد به سراغ شیرینی بعدی بروید. سپس سینی را برای ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در فر قرار دهید.

مرحله هفتم؛ شیرینی شانسی را فرم دهید

شیرینی شانسی را فرم دهید

برای فرم دادن شیرینی فورچون باید زمانی که پخت آن را از فر خارج کنید. همان‌طور که شیرینی داغ است، کاغذ حاوی پیام را در وسط شیرینی بگذارید و دو طرف شیرینی را روی هم تا کنید تا کاغذ داخل شیرینی قرار بگیرد. سپس یک مداد در وسط انتهای شیرینی قرار دهید و آن را به دو طرف تا کنید. به طوری دو طرف لبه‌های شیرینی به هم برسند. بهتر است ۱۰ ثانیه شیرینی را به این حالت نگه دارید تا فرم بگیرد (مثل تصویر بالا).

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه شیرینی نخودچی بازاری در فر و قابلمه فوری و خوشمزه

مرحله هشتم؛ شیرینی فورچون را سرو کنید

باید تمام مراحل پخت و تا کردن را برای همه شیرینی‌ها به صورت جداگانه تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که در زمان تا کردن، شیرینی شما باید داغ باشد، در غیر این صورت حالت نمی‌گیرد و نمی‌توانید آن را ثابت نگه دارید. بعد از این که شیرینی‌ها آماده شدند، آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بچینید و با این شیرینی منحصر به فرد از مهمان‌هایتان پذیرایی کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فورچون کوکی

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فورچون کوکی

  • برای تهیه فورچون کوکی می‌توانید از مقداری رنگ خوراکی استفاده کنید و کوکی‌ها را به صورت رنگی درست کنید.
  • می‌توانید فورچون کوکی را در هر سایر و اندازه‌ای که دوست دارید، درست کنید اما اگر اندازه شیرینی‌ها کوچک‌تر باشد، تا کردن و فرم دادن به شیرینی راحت‌تر خواهد بود.
  • برای این که شیرینی شما راحت‌تر فرم بگیرد، می‌توانید کاغذ را در وسط شیرینی بگذارید و آن را تا کنید. سپس آن را از وسط روی لبه کاسه قرار دهید تا به صورت تا شده فرم بگیرد.
  • بعد از آماده شدن شیرینی شانسی می‌توانید یک سمت آن را به شکلات آب شده سفید یا دارک آغشته کنید تا ظاهر جذاب‌تری پیدا کند.  می‌توانید انواع شکلات را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • بعد از ریختن خمیر فورچون کوکی در قالب می‌توانید مقداری کنجد روی آن بپاشید تا شیرینی شما کنجدی شود. می‌توانید کنجد را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

فورچون کوکی چیست؟

فورچون کوکی چیست؟

فورچون کوکی یا شیرینی شانس یک شیرینی مخصوص است که معمولا داخل آن از یک تکه کاغذ که روی آن جملات حکیمانه نوشته شده استفاده می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که فورچون کوکی یک شیرینی برآمده از افسانه‌های چینی است، اما باید بدانید که اصالت این شیرینی به آمریکا باز می‌گردد. جالب است بدانید که برخی افراد از فورچون کوکی برای قرار دادن جملات عاشقانه در روز ولنتاین نیز استفاده می‌کنند.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فورچون کوکی

شیرینی فورچون کوکی را چطور تزیین کنیم؟

شیرینی فورچون کوکی را چطور تزیین کنیم؟

برای تزیین فورچون کوکی می‌توانید بعد از آماده شدن شیرینی، یک قسمت از آن را در شکلات آب شده سفید یا دارک فرو کنید و با ترافل‌های رنگی تزیین کنید.

چرا برای تهیه فورچون کوکی باید از پودر شکر استفاده کنیم؟

برای این که بافت شیرینی شانسی شما نرم‌تر شود، می‌توانید به جای شکر از پودر شکر استفاده کنید. اگر به پودر شکر دسترسی ندارید می‌توانید شکر را با آسیاب پودر کنید و بعد به مواد شیرینی اضافه کنید.

علت فرم نگرفتن فورچون کوکی چیست؟

برای فرم دادن به فورچون کوکی باید بلافاصله بعد از خارج کردن شیرینی از فر و زمانی که داغ است آن را حالت دهید. اگر شیرینی سرد شود، دیگر امکان فرم دادن به آن وجود ندارد.

 

کالابرگ الکترونیک