طرز تهیه گمج کباب رشتی با نسخه اصیل گیلانی به چند روش

طرز تهیه گمج کباب رشتی با نسخه اصیل گیلانی به چند روش


30 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گمج کباب رشتی اصیل با چند روش پرطرفدار

طرز تهیه گمج کباب رشتی شباهت زیادی به خورشت فسنجان دارد. با این تفاوت که برای درست کردن این غذای محلی گیلانی علاوه بر مواد اولیه مرسوم باید از سبزیجات محلی گیلان استفاده کنید. بسته به ذائقه، شما می‌توانید گمج کباب را با گوشت تکه‌ای، گوشت مرغ یا با استفاده از گوشت چرخ کرده طبخ کنید. در صورت تمایل، می‌توانید این خورشت گیلانی اصیل را بدون گردو هم بپزید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش چند روش طرز تهیه گمج کباب رستورانی را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه گمج کباب رشتی با گوشت خورشتی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی بدون چربی (گوسفند یا گوساله) ۶۰۰ گرم
مغز گردو ۳۰۰ گرم
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد بزرگ
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
سبزی گمج کباب ۴۰۰ گرم
رب گوجه ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
آب انار ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
برنج برای سرو گمج کباب

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت گمج کباب با گوشت: ۱ ساعت

نکته: ترکیب سبزی گمج کباب تره، جعفری، گشنیز و چوچاق است. اگر چوچاق ندارید آن را حذف کنید.

مراحل طرز تهیه گمج کباب رشتی با گوشت تکه‌ای

مراحل طرز تهیه گمج کباب رشتی با گوشت تکه‌ای

گمج کباب برخلاف نامش کباب نیست بلکه یک مدل خورشت گیلانی است که در ظرف گمج طبخ و سرو می‌شود. گمج یک ظرف سفالی کروی شکل و شبیه قابلمه است.

مرحله اول: پیاز را آماده کنید

ابتدا باید پیاز را به‌دقت بشویید و به‌صورت نگینی خرد کنید. سپس، تابه مناسبی را انتخاب کنید، مقداری روغن مایع سرخ کردنی در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. پیازها را به تابه اضافه کنید و منتظر بمانید تا سبک شوند. در این مرحله، لازم است زردچوبه و فلفل سیاه را به پیاز در حال سرخ شدن اضافه کنید.

برای خرید روغن مایع سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت و رب گوجه را اضافه کنید

بعد از آن‌که پیازها سبک و طلایی شدند، باید گوشت خورشتی بدون چربی و قورمه‌ای خرد شده را به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله بسته به ذائقه، می‌توانید از گوشت گوساله یا گوسفند استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۲ مدل دسر با بیسکویت پتی بور و پودینگ فوری و مجلسی

گوشت را به‌همراه پیاز تا اندازه‌ای تفت بدهید که رنگ‎ش تغییر کند. سپس، رب گوجه فرنگی را هم به این ترکیب اضافه کرده و صبر کنید تا رب کاملا سرخ شود و رنگ باز کند.

برای خرید گوشت گوسفند، گوشت گاو و گوساله و رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزی را آماده کنید

در این مرحله، لازم است سبزی‌ها را به‌خوبی پاک کنید و بشویید. سپس، آن‌ را داخل یک آبکش بریزید و صبر کنید تا آب‌اش کاملا خالی شود. در نهایت، سبزی‌ها را کاملا ساطوری کرده و به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم: گردو را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه گمج کباب گیلانی لازم است مغز گردوها را آسیاب کرده و به محتویات قابلمه اضافه کنید. گردو را کمی تفت بدهید تا روغن بیندازد.

برای خرید مغز گردو می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: رب انار را اضافه کنید

حالا، وقت آن است که رب انار (طرز تهیه رب انار) و آب انار را به قابلمه اضافه کنید. محتویات قابلمه را هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر به‌خوبی ترکیب شوند. در ادامه، درب قابلمه را ببندید و حدود ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا این ترکیب همچنان بجوشد و گوشت تکه‌ای طعم‌دار شود.

برای خرید رب انار می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: آب جوش را اضافه کنید

اکنون، می‌توانید ۲ لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه کرده و صبر کنید تا گوشت کاملا بپزد.

مرحله هفتم: نمک را اضافه کنید

پس از اطمینان از پخته شدن گوشت، صبر کنید تا آب خورشت به اندازه دلخواه کشیده شود و به روغن بیفتد. در دقایق پایانی، طعم غذا را بچشید و به اندازه دلخواه نمک و فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.

برای خرید نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: گمج کباب گیلانی را سرو کنید

حالا که طرز تهیه گمج کباب با گردو را یاد گرفتید و مراحل آن را تا انتها دنبال کردید، وقت آن است که خورشت خوش آب و رنگ‌تان را در ظرف زیبا و مناسبی بریزید و آن را سرو کنید. به خاطر داشته باشید، این غذا همراه با برنج کته یا برنج چلو سرو می‌شود.

برای خرید برنج می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه گمج کباب گیلانی با مرغ

طرز تهیه گمج کباب گیلانی با مرغ

در طرز تهیه گمج کباب رشتی به‌ جای گوشت قرمز می‌توانید از گوشت مرغ هم استفاده کنید.

طرز تهیه گمج کباب با مرغ هم درست مانند روش بالاست. با این تفاوت که به‌جای گوشت تکه‌ای باید از مرغ استفاده کنید. بسته به ذائقه، می‌توانید این خورشت را با استفاده از ران یا سینه مرغ درست کنید. همچنین برای طبخ این خورشت اصیل گیلانی، به‌ جای مرغ می‌توانید از گوشت اردک یا مرغابی استفاده کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دست حلوا گیلانی بدون روغن و با روغن به روش اصلی

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه گمج کباب با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه گمج کباب با گوشت چرخ کرده

در طرز تهیه گمج کباب رشتی با گوشت چرخ کرده باید کوفته قلقلی درست کنید. طرز تهیه گمج کباب رشتی با گوشت چرخ کرده شباهت زیادی به روش پخت گمج کباب با گوشت خورشتی دارد. تفاوت اصلی در این است که به‌جای گوشت خورشتی باید ۶۰۰ گرم گوشت چرخ کرده تهیه کنید. سپس، یک عدد پیاز درشت و چند حبه سیر را رنده کرده و همراه با فلفل سیاه، زردچوبه و نمک به گوشت اضافه کنید.

این مواد را به‌خوبی ورز دهید تا یکدست و منسجم شوند. سپس، با استفاده از این ترکیب تعدادی کوفته قلقلی درست کنید. کوفته‌ها را در تابه جداگانه‌ای تفت دهید و پس از روغن انداختن خورشت به قابلمه اضافه کنید. حدود ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا کوفته‌ها بپزند و طعم خورشت را بگیرند.

برای خرید گوشت چرخ کرده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

روش تهیه گمج کباب بدون گردو

طرز تهیه گمج کباب بدون گردو

کسانی که به گردو حساسیت دارند می‌توانند طرز تهیه گمج کباب رشتی بدون گردو را امتحان کنند. طرز تهیه گمج کباب رشتی بدون گردو درست مانند همان چیزی است که در بالا اشاره کردیم. تنها فرق‌شان این است که گردو را باید از فهرست مواد لازم حذف کنید.

با وجود نداشتن گردو، این خورشت هم طعم و عطری عالی دارد و با استفاده از گوشت خورشتی، مرغ یا گوشت چرخ کرده طبخ می‌شود.

نکات مهم برای تهیه گمج کباب رشتی

  • همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، برای تهیه گمج کباب گیلانی می‌توانید از گوشت پرندگانی مانند بلدرچین، کبک، مرغابی و اردک هم استفاده کنید.
  • پیشنهاد می‌کنیم در طول پخت، چند بار به خورشت‌تان یخ اضافه کنید. افزودن یخ به افزایش روند روغن انداختن گردو کمک می‌کند.
  • در صورت تمایل، توصیه می‌کنیم یک قاشق چای‌خوری پودر گلپر هم به این خورشت اضافه کنید و از طعم و عطر عالی آن لذت ببرید. برای خرید گلپر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن گمج کباب گیلانی

سبزی گمج کباب چیست؟

حالا که طرز تهیه گمج کباب رشتی را یاد گرفتید لازم است سبزیجات این خورشت خوشمزه را هم بشناسید. برای درست کردت این غذا باید از سبزیجاتی مانند تره، جعفری، گشنیز و چوچاق استفاده کنید. چوچاق یک سبزی محلی است که عمدتا در گیلان و مازندران کاشت می‌شود. بنابراین، در صورت دسترسی نداشتن به چوچاق می‌توانید آن را از دستور پخت حذف کنید.

چطور غذای خوشمزه و جا افتاده در گمج درست کنیم؟

برای پخت غذا در گمج باید شعله گاز ملایم باشد و غذا به آرامی بپزد تا جا بیفتد. شعله گاز را به هیچ وجه زیاد نکنید چون گمج ترک می‌خورد.

 

کالابرگ الکترونیک