۹ خاصیت ماست یونانی در بدنسازی + بهترین زمان و طریقه مصرف

۹ خاصیت ماست یونانی در بدنسازی + بهترین زمان و طریقه مصرف


19 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خاصیت ماست یونانی در بدنسازی

در مورد خاصیت ماست یونانی در بدنسازی چیزی شنیده‌اید؟ ماست یونانی یکی از خوشمزه‌ترین انواع ماست است که به دلیل مقدار پروتئینی که در آن وجود دارد، برای افزایش توده عضلانی و ترمیم بهتر ماهیچه‌ها بعد از ورزش گزینه مناسبی است. اما دیگر خواص ماست یونانی در بدنسازی چیست؟ آیا چیزی در مورد بهترین زمان مصرف ماست یونانی در بدنسازی می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با خاصیت ماست یونانی در بدنسازی و نکاتی مهم در مورد این ماست مناسب ورزشکاران آشنا شوید.

 

 

با تفاوت ماست یونانی و ماست معمولی آشنا شوید

 

با تفاوت ماست یونانی و ماست معمولی آشنا شوید

 

ماست معمولی و ماست یونانی هر دو از شیر تهیه می‌شود، اما در طرز تهیه ماست یونانی آب اضافی ماست گرفته می‌شود و از همین رو این ماست غلظت بیشتری نسبت به ماست‌های معمولی دارد.

خارج شدن مایعات ماست موجب می‌شود تا بافت ماست غلیظ‌تر شود و طعم آن نیز بسیار لذیذتر از ماست معمولی است. از آن جایی که برای تهیه ماست یونانی از میزان شیر بیشتری استفاده می‌شود، معمولا قیمت ماست یونانی از ماست معمولی کمی بیشتر است.

ماست معمولی و ماست یونانی هر دو سرشار از منیزیم، ید و ویتامین B12 هستند، اما معمولا میزان کربوهیدرات موجود در ماست یونانی از ماست‌های معمولی کمتر است و میزان پروتئین آن تقریبا ۲ برابر است. برای تهیه انواع ماست از جمله انواع مختلف ماست یونانی به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

 

ارزش غذایی ماست یونانی و کالری آن

 

ارزش غذایی ماست یونانی و کالری آن

 

ماست یونانی انواع مختلفی دارد، اما سالم‌ترین ماست یونانی برای ورزشکاران نوع ساده و کم چرب این ماست است. ۲۰۰ گرم از ماست یونانی کم چرب ساده حدود ۱۴۶ کالری دارد. در ادامه می‌توانید با ارزش غذایی ۲۰۰ گرم ماست یونانی بیشتر آشنا شوید.

 

  • پروتئین: ۲۰ گرم
  • چربی: ۳/۸ گرم
  • کربوهیدرات: ۷/۸ گرم
  • ویتامین B12: 43 درصد نیاز روزانه بدن
  • ریبوفلاوین (B2): 35 درصد از نیاز روزانه بدن
  • اسید پانتوتنیک (B5) 19 درصد از نیاز روزانه بدن
  • ویتامین A: 20 درصد از نیاز روزانه بدن
  • کلسیم: ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن
  • فسفر: ۲۲ درصد از نیاز روزانه بدن
  • پتاسیم: ۶ درصد از نیاز روزانه بدن
  • روی: ۱۱ درصد از نیاز روزانه بدن

 

خواص ماست یونانی در بدنسازی

 

خاصیت ماست یونانی در بدنسازی

 

ماست یونانی سرشار از پروتئین، کلسیم و پروبیوتیک است چربی بسیار کمی دارد. این ماست یک میان وعده سالم و مقوی برای علاقمندان به بدنسازی و تناسب اندام است و خواص زیادی برای سلامت ورزشکاران دارد. در ادامه می‌توانید با چند خاصیت ماست یونانی در بدنسازی آشنا شوید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک شکلاتی خیس با سس شکلات مناسب تولد و مهمانی

 

۱- کاهش اشتها با خوردن ماست یونانی

 

مهم‌ترین خاصیت ماست یونانی در بدنسازی این است که پروتئین بالایی دارد. مصرف این ماست موجب می‌شود تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و کالری‌های دریافتی خود را کاهش دهید. بررسی ۲۲ مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ماست با کاهش چربی بدن ارتباط مستقیم دارد و به کم شدن اندازه دور کمر کمک می‌کند.

در واقع محتوای بالای پروتئین ماست یونانی با سنتز پروتئین به عضله سازی و تقویت ریکاوری آنها کمک می کند. بر اساس نتایج یک تحقیق که روی مردان جوان صورت گرفت، مصرف روزانه ماست یونانی به مدت ۱۲ هفته به علاوه شرکت در برنامه تمرین مقاومتی، در مقایسه با دارونما، باعث افزایش قدرت عضلانی، عضله سازی بیشتر و ایجاد توده بدون چربی شده است.

 

۲- خواص ماست یونانی برای تقویت عضلات

 

ماست یونانی سرشار از پروتئین است و یکی از بهترین مواد غذایی برای بدنسازان است. مصرف پروتئین برای بهبود عضله سازی و همچنین تقویت عضلات در ورزشکاران ضروری است پروتئین جدا از عضله سازی به ترمیم بافت‌ها و عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در سلامت ورزشکاران دارد.

 

۳- تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن

 

تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بدن با ماست برای ورزشکاران

 

ماست یونانی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل سلنیوم، روی و B12 است. مصرف این ماست به تشکیل گلبول‌های قرمز خون، افزایش انرژی و عملکرد بهتر سیستم عصبی بدن کمک می‌کند و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

 

۴- بهبود سلامت قلب با مصرف ماست یونانی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست یونانی می‌تواند به کاهش کلسترول و فشار خون کمک کند و خطر تشکیل پلاک و گرفتگی شریان را کاهش دهد. مطالعه‌ای که روی ۷۳۸۸۲ بزرگسال مبتلا به فشار خون انجام شد، نشان داد مصرف ۲ وعده یا بیشتر ماست در هفته می‌تواند خطر سکته مغزی را در مردان تا ۲۱ درصد و در زنان تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

 

۵- ماست یونانی و بهبود عملکرد سیستم گوارشی

 

بهبود عملکرد سیستم گوارشی دیگر خاصیت ماست یونانی در بدنسازی است. این ماست سرشار از پروبیوتیک است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. پروبیوتیک ها که در غذاهای تخمیر شده یافت می‌شوند، با متعادل کردن باکتری‌های خوب در روده به سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کنند و خطر التهاب و بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهند.

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست یونانی می‌تواند با افزایش تنوع باکتری‌ها به سلامت دستگاه گوارشی کمک کند.

 

۶- ماست یونانی سلامت استخوان‌ها

 

از دیگر خواص ماست یونانی در بدنسازی می‌توان به سلامت استخوان‌ها اشاره کرد. ماست یونانی حاوی پروتئین، کلسیم، منیزیم و فسفر است که برای حفظ سلامت سیستم اسکلتی ضروری هستند. ماست یونانی نه تنها به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند، بلکه موجب افزایش تشکیل استخوان‌ها نیز می‌شود.

در مطالعه‌ای کوچک که روی مردان جوان انجام شد، نشان داد مصرف ماست یونانی در کنار تمرینات ورزشی می‌تواند به افزایش تشکیل استخوان و کاهش تجزیه استخوان‌ها کمک زیادی کند.

 

۷- ماست یونانی باعث بهبود روحیه و سلامت روانی می‌شود

 

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ماست یونانی به دلیل وجود مواد مغذی و پروبیوتیک می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. مصرف ماست موجب کاهش نگرانی می‌شود و در بهبود روحیه نقش مهمی دارد.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع زولبیا بامیه با طعم بازاری + فیلم آموزش

 

۸- ماست یونانی و کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲

 

یکی دیگر از خواص ماست یونانی در بدنسازی جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ در ورزشکاران است. مصرف این ماست به تنظیم قند خون در بدن کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت را در بدنسازان کاهش می‌دهد.

 

۹- افزایش متابولیسم با مصرف ماست یونانی

 

جذاب‌ترین خاصیت ماست یونانی در بدنسازی این است که نرخ متابولیسم پایه را در بدن افزایش می‌دهد. درواقع بالا بودن میزان پروتئین موجود در این ماست موجب می‌شود تا به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کند.

 

زمان مصرف ماست یونانی در بدنسازی

 

زمان مصرف ماست یونانی در بدنسازی

 

انتخاب زمان مصرف ماست در بدنسازی به خود شما بستگی دارد. استفاده از ماست یونانی حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه قبل از تمرینات بدنسازی می‌تواند به افزایش انرژی بدن کمک کند. بهتر است ماست یونانی را قبل از ورزش را مقداری مغزیجات خرد شده مصرف کنید.

از طرف دیگر مصرف ماست یونانی گزینه مناسبی برای عضله سازی بدن و ریکاوری بهتر عضلات است. بهتر است بعد از تمرین ماست یونانی را با میوه خرد شده و مقداری کربوهیدرات اضافی میل کنید تا روند بهبود عضلات سریع‌تر شود.

 

بیشتر بخوانید: کدام ماست برای لاغری مفید است؟

 

طریقه مصرف ماست یونانی در بدنسازی

 

طریقه مصرف ماست یونانی در بدنسازی

 

ماست یونانی تنوع زیادی دارد و برخی از مدل‌های آن با رنگ‌های مصنوعی، قند و طعم‌دهنده‌های مختلف به فروش می‌رسند. برای بهره‌مند شدن از خاصیت ماست یونانی در بدنسازی باید از ماست‌های خالص و بدون قند استفاده کنید.

بنابراین به جای این که به دنبال بهترین مارک ماست یونانی باشید، به دنبال ماست‌هایی باشید که مواد افزودنی کمتری دارند و خالص‌تر هستند. می‌توانید برای افزایش خواص و خوشمزه‌تر شدن ماست یونانی مقداری مغزیجات خرد شده، گیلاس تازه، توت فرنگی تازه و تمشک به آن اضافه کنید و با آن ماست میوه‌ای خوشمزه درست کنید.

در صورت تمایل می‌توانید از ماست یونانی به عنوان سس روی انواع سالاد نیز استفاده کنید و یا آن را مثل ماست معمولی بعد از غذا یا قبل و بعد از تمرینات ورزشی میل کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا ماست یونانی برای ورزشکارانی که مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند مناسب است؟

 

محتوای لاکتوز ماست یونانی بسیار کم است و از همین رو افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، می‌توانند به راحتی از این ماست استفاده کنند.

 

ماست یونانی پرچرب برای بدنسازی بهتر است یا ماست کم چرب؟

 

ماست کم چرب معمولا کالری پایین‌تری نسبت به ماست پرچرب دارد، اما میزان قند و کربوهیدرات ماست کم چرب بیشتر است. اما بهتر است بدانید که چربی‌های موجود در ماست پرچرب اگر به اندازه مصرف شود، برای سلامت مفید است و در کنار آن ماست پرچرب پروتئین بیشتری دارد و برای ورزشکاران گزینه بهتری است.

 

آیا ماست یونانی برای چاقی مفید است؟

 

ماست یونانی میزان پروتئین زیاد و کربوهیدرات پایینی دارد و موجب افزایش احساس سیری و بهبود عضله سازی در بدن می‌شود و می‌تواند به پرتر به نظر رسیدن عضلات کمک کند.

 

 

منابع: fitnessvolt، medicalnewstoday

کالابرگ الکترونیک