۳ طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر لذیذ به روش رستورانی

۳ طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر لذیذ به روش رستورانی


22 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر
فهرست محتوا پنهان

دیپ بادمجان کبابی و سیر یکی از لذیذترین خوراکی‌ها برای وعده پیش‌غذا و یک میان‌وعده خوشمزه است که برای وعده شام هم می‌توانید آن را درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه ۳ مدل دیپ بادمجان کبابی و سیر به روش‌های ترکی و یونانی و با ارده را به شما آموزش می‌دهیم.

 

طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر (روش یونانی)

 

دیپ بادمجان کبابی و سیر یونانی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر: ۱۰ دقیقه

مواد لازم برای دیپ بادنجان کبابی

  • بادمجان: ۳ عدد متوسط
  • آبلیموی تازه: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • سیر: ۳ حبه
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • سس سویا: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • پودر زیره: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • پودر پاپریکا: ۱/۴ قاشق چای‌خوری
  • نمک دریایی: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • جعفری خرد شده (تازه): ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

مراحل طرز تهیه دیپ بادمجان یونانی

برای درست کردن دیپ بادمجان و سیر به‌صورت کبابی،‌ باید همان ابتدای کار، بادمجان‌ها را به روش دلخواه، روی زغال، شعله گاز و یا در فر، کبابی کنید. برای آموزش جزییات تهیه این دیپ خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: بادمجان را کبابی کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر، بادمجان‌ها را بشویید و بدون این که پوست و کلاهک آنها را جدا کنید، در سینی فر، کنار هم بچینید. فر را روشن و روی دمای ۲۴۰ درجه سانتی‌گراد، تنظیم کنید تا گرم شود. سپس سینی را در فر بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بادمجان‌ها کبابی شوند.

در صورت تمایل انواع صیفی جات تازه مثل بادمجان را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: بقیه مواد دیپ را آماده کنید

در فاصله کباب شدن بادمجان‌، سیرها را پوست بگیرید و خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید از رنده ریز هم استفاده کنید. لیمو را بشویید و آب آن را بگیرید و هسته‌ها را جدا کنید. سیرهای رنده یا خرد شده را در آبلیمو بریزید تا طعم همدیگر را بگیرند. بعد از آماده شدن بادمجان‌ها، آنها را از فر بیرون بیاورید و صبر کنید خنک شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت سیب غلیظ به ۳ روش با طعم عالی و خوشمزه

مرحله سوم: پوست بادمجان‌ها را بگیرید

در این مرحله از طرز تهیه دیپ بادمجان یونانی، بادمجان‌های سرد شده را پوست بگیرید و کلاهک آن‌ها را جدا کنید. بادمجان‌های پوست گرفته را با مخلوط آبلیمو و سیر، در مخلوط‌کن بریزید و میکس کنید تا وقتی که کاملا پوره و یکدست شوند. سپس پوره آماده شده را در یک کاسه بریزید.

مرحله چهارم: ادویه‌ها و جعفری را اضافه کنید

جعفری تازه را بشویید و خیلی ریز خرد و ساطوری کنید. (می‌توانید کمی پیازچه هم خرد کنید و به جعفری اضافه کنید). جعفری خرد شده، ادویه‌ها شامل پودر پاپریکا، نمک دریا و زیره، همچنین روغن زیتون و سس سویا را به مواد دیپ اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا در کل مایه دیپ پخش شوند.

در صورت تمایل می‌توانید نمک دریا، زیره، روغن زیتون  و سبزیجات تازه مثل جعفری و پیازچه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: دیپ بادمجان کبابی را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر، وقتی همه مواد دیپ را با هم مخلوط کردید، طعم آن را بچشید و در صورت دلخواه، چاشنی‌های آن را اندازه کنید. سپس دیپ را همراه با نان پیتا یا چیپس میل کنید. انواع نان مسطح مثل نان پیتا و چیپس را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بابا غنوش لبنانی

 

طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر با گوجه فرنگی (روش ترکی)

 

طرز تهیه دیپ بادمجان ترکی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۴۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر ترکی: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای دیپ بادمجان ترکی

  • بادمجان: ۴ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۴ عدد متوسط
  • سیر: ۳ حبه
  • فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد: ۲ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو یا آب لیموترش تازه: ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع یا روغن زیتون: به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی با سیر و گوجه فرنگی

به این مدل از دیپ بادمجان کبابی و سیر که به میرزا قاسمی شباهت دارد، دیپ بادمجان ترکی هم گفته می‌شود و در آن از گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای رنگی (مخصوصا قرمز) و رب گوجه هم استفاده می‌شود. برای آموزش روش تهیه این دیپ ترکی با بادمجان، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: بادمجان‌ها را آماده کنید

برای درست کردن دیپ بامجان ترکی، بادمجان‌ها را بشویید، یک توری یا شعله پخش‌کن روی شعله گاز بگذارید و بادمجان‌ها را روی توری یا شعله پخش‌کن بگذارید تا کباب شوند. حرارت را کم کنید. هر دو طرف بادمجان‌ها را کبابی کنید و بعد که بادمجان‌ها آماده شدند و از دما افتادند، پوست و کلاهک آنها را بگیرید.

مرحله دوم: گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را آماده کنید

گوجه فرنگی‌ها و فلفل دلمه‌ای‌ها را در یک آبکش بگذارید و برای ۱۰ ثانیه در آب جوش قرار دهید. آبکش را از آب جوش بیرون بیاورید و پوست گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را بگیرید. هسته‌ یا تخم‌های فلفل دلمه‌ای را بگیرید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: سیرها را آماده کنید

سیرها را پوست بگیرید و آنها را خیلی ریز خرد کنید. می‌توانید حبه‌های سیر را پوره یا رنده هم بکنید. کمی روغن زیتون یا روغن مایع در تابه بریزید و سیرها را در آن تفت دهید، همین که عطر سیرها بلند شد، رب گوجه را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خامی رب از بین برود.

حتما بخوانید  طرز تهیه 10 شیرینی سنتی قزوین برای عید نوروز

در صورت تمایل روغن مایع و رب گوجه فرنگی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش خرید حضوری، اینترنتی یا تلفنی، تهیه کنید.

مرحله چهارم: مواد دیپ را با هم میکس کنید

بادمجان کبابی پوست گرفته، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را در میکسر یا مخلوط کن بریزید و همه را با میکس کنید تا کاملا یکدست شوند. سپس به این مخلوط، رب گوجه فرنگی و سیر تفت داده شده، به همراه آب لیموترش، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز اضافه کنید تا به طعم دلخواهتان برسد. دیپ را به همراه نان پیتا سرخ کرده یا ساده، سرو کنید.

فلفل سیاه و فلفل قرمز را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش حضوری، تلفنی یا اینترنتی خریداری کنید.

طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر با ارده (روش سوم)

 

طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و ارده

 

روش تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر با ارده، مشابه دیپ بادمجان ترکی است، با این تفاوت که در این دیپ، به جای رب گوجه فرنگی، ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری ارده استفاده می‌شود و نیازی به تفت دادن ارده با روغن و سیر نیست. ارده را در مراحل پایانی، همراه با آبلیمو، نمک و فلفل به بادمجان کبابی، گوجه فرنگی و فلفل پوره شده اضافه کنید. این دیپ به‌خاطر استفاده از ارده، بسیار مقوی و سیر کننده بوده و برای ورزشکاران یا کسانی که فعالیت بدنی دارند، مناسب است.

پیشنهاد می‌کنیم ارده را از افق کوروش بخرید، تلفنی، حضوری یا آنلاین.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دیپ مرغ و اسفناج خوشمزه و مقوی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی و سیر

 

فوت و فن‌های طرز تهیه دیپ بادمجان و سیر

 

  • اگر به سیر تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از پودر سیر استفاده کنید. همچنین در صورت عدم دسترسی به لیموی تازه، از آبلیموهای باکیفیت استفاده کنید. برای خرید پودر سیر و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش تلفنی، ‌حضوری یا اینترنتی، اقدام کنید.
  • انواع سبزیجات معطر تازه یا خشک را بنا به دلخواه خود می‌توانید به دیپ اضافه کنید. انواع سبزیجات خشک شده مثل نعناع، شوید، ترخون و … را می‌توانید تلفنی،‌ حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی ترکی، می‌توانید گوجه فرنگی‌ها و فلفل دلمه‌ای‌ها را هم کبابی کنید و بعد با بادمجان کبابی میکس کنید.

سوالات متداول

دیپ چیست؟

دیپ‌ها معمولا در دسته سس‌ها قرار می‌گیرند ولی در واقع سس نیستند. معمولا سس‌ها روی غذا ریخته می‌شوند و دیپ‌ها در کنار غذا سرو می‌شوند و برای مزه‌دار کردن آنها به کار می‌روند. انواع دیپ با نان پیتا، ترتیلا، کراکر‌ها، چیپس سیب زمینی، سبزیجات، تکه‌های میوه، گوشت مزه‌دار شده، ماهی و یا حتی ساندویچ سرو می‌شوند.

دیپ بادمجان کبابی و سیر، چقدر ماندگاری دارد؟

از آن جایی که دیپ بادمجان کبابی و سیر را که در خانه تهیه می‌کنید، بدون مواد نگهدارنده است، باید هر چه زودتر و به‌صورت تازه مصرف کنید. دیپ را اگر در ظروف در‌بسته نگهدارنده غذا و در یخچال نگهداری کنید، به مدت ۳ تا ۴ روز ماندگاری دارد.

 

 

کالابرگ الکترونیک