طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی رستورانی به ۴ روش + فیلم

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی رستورانی به ۴ روش + فیلم


26 تیر 1401 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی اصیل سنتی

میرزا قاسمی یک غذای ساده و پر طرفدار شمالی است که معمولا به عنوان یک پیش غذا یا غذای نونی خوشمزه برای شام یا یک ناهار ساده و یک غذای مفید برای برنامه‌ یک ماهه غذایی ماه رمضان در تمام شهرها پخته می‌شود. میرزا قاسمی یک غذا با تخم مرغ، گوجه و بادمجان کبابی یا آبپز است که معمولا یک افطاری کم هزینه و محبوب هم هست. این مطلب سرویس آشپزی در مجله کوروش را به طرز تهیه میرزا قاسمی اصل گیلانی مرحله به مرحله به ۴ روش مختلف، تمام فوت و فن های میرزا قاسمی و فیلم آموزش تهیه میرزا قاسمی اختصاص داده‌ایم.

مواد لازم میرزا قاسمی مجلسی برای ۴ نفر

  • بادمجان: ۵ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: ۲ عدد
  • سیر: ۱ بوته
  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

میزان کالری در ۱۰۰ گرم میرزاقاسمی: ۱۴۵ کالری

مدت زمان آماده سازی و پخت میرزا قاسمی: ۱ ساعت

مواد لازم طرز تهیه میرزا قاسمی برای 4 نفر

 

مراحل طرز تهیه میرزا قاسمی ساده

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میرزا قاسمی غذای ابتکاری «محمد قاسم خان» والی گیلان در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود. او که عاشق آشپزی و ترکیب مواد غذایی با یکدیگر بود این غذا را ابداع کرد و به همین دلیل چنین نامی برای این غذا انتخاب شده است.

مرحله اول؛ کبابی کردن بادمجان‌ها

مرحله اول؛ کبابی کردن بادمجان ها

 

در اولین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی خانگی به روش سنتی شمالی باید بادمجان‌ها را به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را به نوبت روی آتش یا شعله گاز بگیرید تا کبابی شوند. برای این کار باید بادمجان‌ها را آن قدر کبابی کنید که پوست بادمجان کاملاً بسوزد و ترد شود.

داخل بادمجان هم باید حتما مغز پخت شود. برای این که طعم بادمجان کبابی شما جذاب‌تر شود، در صورت امکان بهتر است آن‌ها را روی زغال کبابی کنید. به این ترتیب بادمجان عطر دودی بیشتری می‌گیرد و خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله دوم؛ ساطوری کردن بادمجان‌ها

بعد از اینکه همه بادمجان‌ها را کبابی کردید، باید اجازه دهید کمی سرد شوند. سپس پوست بادمجان‌ها را جدا کنید. برای این که پوست بادمجان کبابی راحت‌تر گرفته شود، بهتر است بعد از پخت آن را زیر شیر آب سرد بگیرید.

در نهایت نیز بادمجان‌ها را کمی زیر آب بگیرید تا ذرات پوست سوخته به طور کامل از سطح بادمجان تمیز شوند. سپس بادمجان‌ها را روی تخته آشپزی بگذارید و کاملاً ساطوری کنید. بسیاری از افراد در این مرحله بادمجان را با استفاده از گوشت‌کوب دستی یا برقی له می‌کنند.

مرحله سوم؛ خرد کردن گوجه‌ها

در طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی بهتر است پوست گوجه را جدا کنید، گوشت گوجه‌ها را هم خرد کنید. اما در صورت تمایل می‌توانید گوجه‌ها را رنده یا پوره کنید و به میرزا قاسمی شمالی اضافه کنید. برای پوست گرفتن و خرد کردن گوجه‌ها بایدابتدا آن‌ها را بشویید. سپس در یک ظرف قرار دهید و مقداری آب جوش روی گوجه‌ها بریزید. حالا می‌توانید پوست گوجه‌ها را به راحتی جدا کنید. سپس گوجه فرنگی‌ها را به قطعات ریز خرد کنید.

 

طریقه ساطوری کردن بادمجان و گوجه برای میرزا قاسمی

 

مرحله چهارم؛ سرخ کردن سیر میرزا قاسمی

در چهارمین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی ساده باید  سیر داغ  را آماده کنید. سیر مهم‌ترین طعم دهنده میرزا قاسمی است که اگر به اندازه از آن استفاده نکنید، طعم غذای شما آن چنان که باید لذیذ و خوشمزه نخواهد شد. برای درست کردن سیر باید ابتدا آن را با آب فراوان بشویید. سپس پوست سیرها را جدا کنید. با استفاده از رنده ریز و یا گوشتکوب تمام سیرها را له و ریز کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه چلو گوشت هویج | غذای نذری تبریزی ها برای محرم و صفر

سپس یک ماهیتابه با مقداری روغن را روی گاز قرار دهید. اجازه دهید روغن کمی داغ شود. بعد سیرهای خرد شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید سیرها کمی سرخ شوند. سپس کمی زردچوبه به سیر اضافه کنید تا همراه با روغن و سیر خرد شده سرخ شود.

مرحله پنجم؛ سرخ کردن همه مواد میرزا قاسمی

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی سنتی و بعد از این که سیر سرخ شد، بادمجان‌های کبابی خرد شده را همراه با گوجه فرنگی خرد شده به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را با هم ترکیب کنید تا خوب سرخ شوند. باید به اندازه‌ای مواد را سرخ کنید که آب آن‌ها کشیده شود. برخی هم در این مرحله ابتدا گوجه فرنگی را اضافه می‌کنند و بعد از اینکه آب آن کمی بخار شد، بادمجان‌ها را به آن اضافه می‌کنند.

مرحله ششم؛ اضافه کردن تخم مرغ به میرزا قاسمی

در این مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی با گوجه باید مقداری نمک و فلفل سیاه به مواد بزنید و خوب ترکیب کنید. سپس مواد میرزا قاسمی که حالا خوب سرخ شده و به روغن افتاده‌اند را در یک سمت ماهیتابه قرار دهید.

در طرف دیگر ماهیتابه تخم مرغ‌ها را بریزید. با یک قاشق تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا کاملاً یکدست شوند. در حین سرخ شدن تخم مرغ‌ها آن‌ها را هم بزنید تا به صورت هم‌زده سرخ شوند. می‌توانید این کار را در یک ماهیتابه جداگانه نیز انجام دهید. بعد از اینکه تخم مرغ به طور کامل سرخ شد، آن را با سایر مواد ترکیب کنید.

 

طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی و خوشمزه به ۳ روش مختلف

 

مرحله هفتم؛ سرو کردن میرزا قاسمی شمالی

در آخرین مرحله از طرز تهیه میرزا قاسمی و بعد از اینکه غذا به طور کامل پخته شد، آن را در یک ظرف مناسب سرو کنید. می‌توانید برای تزیین میرزا قاسمی به جای تخم مرغ هم زده یک عدد نیمروی کامل درست کنید و روی آن قرار دهید. ریختن مقداری پیازچه یا جعفری خرد شده روی میرزا قاسمی نیز روش مناسبی برای تزیین آن است.

می‌توانید میرزا قاسمی را همراه با برنج کته ساده یا قالبی، ماهی دودی و زیتون پرورده میل کنید. یا آن را به عنوان پیش غذا در کنار سایر غذاها و همراه با نان سرو نمایید.

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

 

میرزا قاسمی با گردو

 

به طور معمول در طرز تهیه میرزا قاسمی رشتی از گردو استفاده نمی‌شود. اما در طرز تهیه میرزا قاسمی مجلسی با گردو و در صورتی که دوست دارید یک میرزا قاسمی شمالی خاص تهیه کنید، می‌توانید مقداری مغز گردو را خرد کنید. در این صورت گردو را در انتهای مراحل پخت میرزا قاسمی به آن اضافه نمایید. تزیین کردن میرزا قاسمی مجلسی با مغز گردو نیز ایده فوق العاده‌ای برای جذاب‌تر شدن این غذا محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه جوجه کباب تابه ای «

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک

 

در طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک، مانند روش قبل، بادمجان‌ها را کبابی و پوره کنید. سپس سیرها را سرخ کنید و بادمجان‌ها را در آن تفت دهید. کشک مایع را به بادمجان‌ها اضافه کنید ولی دیگر از پیازداغ و نعنا داغ برای روی آن استفاده نکنید. در این روش، میرزا قاسمی طعم بسیار نزدیکی به کشک بادمجان خواهد داشت.

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ

 

طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ

 

در طرز تهیه میرزا قاسمی با مرغ، اول سینه یا فیله مرغ را با یک پیاز، نمک، زردچوبه و فلفل، آبپز کنید. اگر از مرغ با استخوان استفاده می‌کنید، بعد از پخت، استخوان‌ها را جدا کنید و مرغ را ریش ریش کنید.

حتما بخوانید  خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

بادمجان‌ها را به روش اول، کبابی کنید. سیر داغ درست کنید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بادمجان‌ها را اضافه کنید و تفت دهید. مرغ ریش ریش را هم اضافه کنید و بقیه مراحل را مانند دستور بالا ادامه دهید. می‌توانید مقداری از مرغ‌های رشته شده را کنار بگذارید و برای تزیین روی میرزا قاسمی، استفاده کنید.

 

نکات کاربردی در طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

 

نکات کاربردی در طرز تهیه میرزا قاسمی شمالی

 

  •  استفاده از گوجه فرنگی و پیاز در طرز تهیه میرزا قاسمی اختیاری است و برای طعم و بوی دلپذیرتر به کار می‌رود.
  • میرزا قاسمی را می‌توانید در ظرف مناسب به همراه سبزی خوردن و نان سرو کنید. یا مثل گیلانی‌ها، میرزا قاسمی را با برنج کته میل کنید.
  • علاوه بر روش‌های بالا برای آماده کردن بادمجان، حتی می‌توانید بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید. در این صورت حتما از قبل، تلخی بادمجان را بگیرید.
  • کالری ۱۰۰ گرم میرزا قاسمی در حالت عادی که با بادمجان کبابی و گوجه فرنگی درست شود، ۱۴۵ کیلو کالری برآورد می‌شود.
  • بهتر است برای تهیه میرزا قاسمی از بادمجان های کوچک و قلمی کم تخم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش های سرخ کردن بادمجان با کمترین روغن

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه میرزا قاسمی رستورانی

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی

 

  • برای درست کردن میرزا قاسمی با بادمجان آبپز یا کبابی بهتر است از بادمجان‌های قلمی شیرین و باریک استفاده کنید.
  • در طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی اصیل تنها از بادمجان کبابی استفاده می‌شود. اما بسیاری از رستوران‌ها برای اینکه میرزا قاسمی چرب‌تر و خوشمزه‌تر شود، از بادمجان سرخ شده استفاده می کنند. اگر دوست دارید در طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی از بادمجان سرخ شده استفاده کنید، بهتر است مقداری بادمجان کبابی نیز در کنار آن قرار دهید تا میرزا قاسمی شما عطر دودی جذاب‌تری بگیرد.
  • یکی از مهم‌ترین رازهای خوشمزه شدن میرزا قاسمی رشتی این است که گوجه و بادمجان آن را خوب سرخ کنید و اجازه دهید کاملاً به روغن بیفتد.
  • بسیاری از افراد میرزا قاسمی شمالی را با تخم مرغ فراوان دوست ندارند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، برای درست کردن این مقدار میرزا قاسمی می‌توانید از تعداد تخم مرغ کمتری استفاده کنید.
  • برای درست کردن میرزا قاسمی رشتی به هیچ عنوان سیر را حذف نکنید، اما در صورت تمایل می‌توانید مقدار سیر را به چند کمتر حبه کاهش دهید.
  • برای اینکه میرزا قاسمی شمالی شما رنگ قرمزتر و جذاب‌تری به خود بگیرد، می‌توانید مقداری رب گوجه فرنگی را سرخ کنید و بعد از اضافه کردن گوجه و بادمجان، به غذا اضافه کنید.
  • برای درست کردن میرزا قاسمی با کدو می‌توانید از کدوی آب پز شده به جای بادمجان استفاده کنید.
  • هر چند که میرزا قاسمی رشتی نیاز به روغن دارد و طعم آن بدون روغن هیچ وقت به این خوشمزگی نخواهد شد، اما در صورتی که دوست دارید این غذا را به صورت رژیمی آماده کنید، می‌توانید بادمجان کبابی را به گوجه‌ای که آب آن بخار شده اضافه کنید و این میرزا قاسمی را کاملاً بدون روغن نیز تهیه نمایید. کالری میرزا قاسمی به مقدار روغنی که در این غذا استفاده می کنید، بستگی دارد. اگر میرزا قاسمی را با بادمجان آبپز یا کبابی به صورت رژیمی آماده کنید، یک غذای گیاهی کم کالری و رژیمی محسوب می‌شود.
  • طرز تهیه میرزا قاسمی با کشک به هیچ عنوان در روش اصیل آن طبخ نمی‌شود. در واقع زمانی که به میرزا قاسمی کشک اضافه کنید این غذا دیگر میرزا قاسمی نیست و کشک بادمجان محسوب می‌شود.

  بیشتر بخوانید: طرز تهیه و فوت و فن های کله جوش

ایده‌هایی برای تزیین میرزا قاسمی

 

ایده‌هایی برای تزیین میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی خانگی به روش رستورانی و تزیین آن                                     تزیین میرزا قاسمی دو نفره

 

 

 

کالابرگ الکترونیک