طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی در ۷ مرحله + فیلم آموزشی

طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی در ۷ مرحله + فیلم آموزشی


6 تیر 1403 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی در ۷ مرحله + فیلم آموزشی
فهرست محتوا نمایش

حلوای مجلسی زعفرانی با آرد گندم یکی از راحت‌ترین و محبوب‌ترین حلواهای مجلسی ایرانی است که بیشتر برای نذری‌ و مراسم ختم و عزا و حتی عروسی سرو می‌شود. اما به عنوان عصرانه یا دسر برای بعد از وعده اصلی هم می‌توان حلوای آرد گندم را سرو کرد. این حلوای خوشمزه با مواد در دسترسی تهیه می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی و نکات پخت و خوشمزه شدن آن و تزیین قالبی حلوای مجلسی را به شما آموزش خواهیم داد. شما می‌توانید فیلم طرز تهیه حلوای زعفرانی مجلسی را هم مشاهده کنید.

 

مواد لازم مایه حلوای مجلسی زعفرانی (برای ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد سفید گندم ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرپر
کره یا  روغن جامد یا روغن حیوانی ۱۰۰ گرم
روغن مایع سرخ کردنی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال پسته و خلال بادام و پودر نارگیل برای تزیین حلوا

 

مواد لازم برای تهیه شهد حلوا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آب ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (ساییده شده) ۱ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت حلوای مجلسی زعفرانی: ۱ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم حلوای زعفرانی مجلسی: حدود ۴۶۹ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه شربت حلوا مجلسی زعفرانی

مراحل طرز تهیه شربت حلوا زعفرانی

برای درست کردن حلوا به روش مجلسی برای مراسم ختم یا عروسی درست مثل طرز تهیه حلوای نذری در حجم زیاد ابتدا باید شهد یا شربت حلوا را آماده کنید. این شهد باید غلظتی کمتر از عسل داشته باشد. برای تهیه شربت حلوا، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آب و شکر را با هم مخلوط کنید

برای درست کردن شربت حلوای مجلسی زعفرانی ابتدا آب و شکر را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا ذرات شکر به طور کامل در آب حل شوند.

در صورت تمایل شکر را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن زعفران و گلاب به شهد حلوا

در مرحله بعد زعفران و گلاب را به محلول آب و شکر اضافه کنید و هم بزنید. وقتی که رنگ شهد کاملا زعفرانی شد و شهد قوام گرفت و کمی غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل برای تهیه انواع عرقیات گیاهی مثل گلاب و خرید زعفران می‌توانید از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترافل خرما بدون نیاز به پخت

مراحل طرز تهیه حلوا مجلسی زعفرانی با آرد سفید گندم

مراحل طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی با آرد سفید گندم

در طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی مثل طرز تهیه حلوا ساده با پیمانه، باید ابتدا آرد را آماده کنید و بعد دیگر مواد را به آن اضافه کنید. برای مشاهده مراحل تهیه حلوا مجلسی با آرد گندم، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول؛ آرد را الک کنید و تفت دهید

قبل از هر چیز آرد را ۲ بار الک کنید تا حین پخت گوله‌ گوله نشود. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید و مرتب هم بزنید تا تمام ذرات آرد به صورت هماهنگ تفت بخورد و بوی خامی آن گرفته شود. زمانی که رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد، شعله گاز را خاموش کنید. (بهتر است) یک بار دیگر هم آردهای تفت داده شده را الک کنید تا یک حلوای صاف، یکدست و لطیف داشته باشید.

در صورت تمایل برای خرید انواع آرد از جمله آرد سفید گندم می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم؛ آرد و روغن را با هم تفت دهید

قرار است یک‌ بار دیگر آرد را با روغن هم تفت بدهیم. پس همان‌قدر که در مرحله نخست تفت دادن، رنگ آرد کمی تغییر کرد و به رنگ کرمی درآمد شعله را خاموش کنید. بعد از الک کردن دوباره آرد تفت خورده، آرد را دوباره در ماهیتابه یا قابلمه بریزید.

آرد را به سمت گوشه‌های ظرف کنار بزنید به نحوی که وسط قابلمه خالی شود. در این مرحله روغن مایع را به آرد اضافه کنید. شعله گاز را روی درجه ملایم تنظیم کنید. همه مواد را مرتب به هم بزنید تا به رنگ دلخواه حلوایی که می‌خواهید برسید. سپس کره (یا روغن جامد یا حیوانی) را اضافه کنید و آرد را هم بزنید تا کاملا کره یا روغن ذوب شود.

در صورت تمایل انواع روغن جامد و نیمه جامد از جمله روغن حیوانی و انواع روغن مایع مثل روغن مایع سرخ کردنی را می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنی خریداری کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه نان جوش با تخم مرغ و بدون تخم مرغ | غذای محلی خراسان

مرحله سوم؛ شهد حلوا را اضافه کنید

در این مرحله شهد را به آرامی و به تدریج به مایه حلوا اضافه کنید. در همین حین باید همزمان با اضافه کردن شهد مرتب مایه حلوا را هم بزنید. آن‌قدر حلوا را هم بزنید تا شهد خوب به خورد مواد برود. (در صورت دلخواه یک یا دو قطره عرق هل و گلاب هم اضافه کنید تا عطر حلوا بی‌نظیر شود) وقتی حلوای مجلسی به روغن افتاد شعله را خاموش کنید.

مرحله چهارم: حلوا را گهواره کنید

حالا ظرف حلوا را از روی تابه بردارید و حلوا را گهواره کنید. در این مرحله باید وقتی حلوا به بافتی رسید که کف تابه جمع شد دسته‌های تابه یا قابلمه را بگیرید و به چپ و راست مثل گهواره تکان دهید تا حلوا روی خودش رول شود.

این حرکات باید محکم باشند تا حلوا به روغن بیفتد. اگر حلوا از ظرف جدا نشد یعنی هنوز آماده نیست و باید مدت بیشتری روی گاز بماند، پس اگر لازم بود دوباره تابه یا قابلمه را برای چند دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا آماده شود.

مرحله آخر: حلوای مجلسی زعفرانی را سرو کنید

حلوا را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید. حلوای نذری و مجلسی را با خلال پسته و بادام و پودر نارگیل و … تزیین کنید.

در صورت تمایل خلال پسته و بادام را می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

روش تهیه حلوای مجلسی زعفرانی قالبی

روش تهیه حلوا مجلسی زعفرانی قالبی

برای طرز تهیه حلوا مجلسی و ساده به صورت قالبی، بعد از درست کردن حلوا به روش بالا، حلوا را تا زمانی که داغ است، در قالب‌های ترجیحا سیلیکونی بریزید و مایه حلوا را با پشت قاشق فشار دهید تا کاملا به قالب بچسبد. سپس قالب را در یخچال بگذارید تا سرد شود و حلوا خودش را بگیرد.

بعد قالب حلوا را در یک ظرف برگردانید یا با فشار به زیر قالب، حلوا را جدا کنید. حلواها را در ظرف سرو بچینید و روی آنها را با خلال یا مواد دلخواه دیگر تزیین و سرو کنید. همچنین برای ظاهر زیباتر حلوا، می‌توانید حلوا را بعد از آماده شدن، در قیف‌ بریزید و با ماسوره ستاره‌ای یا شکوفه‌ای، به حلواها فرم دهید. سپس روی حلوا را تزیین و سرو کنید

نکات مهم در طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی با پیمانه

نکات مهم در طرز تهیه حلوا مجلسی و نذری زعفرانی با پیمانه

  • برای این‌که رنگ حلوا مجلسی و نذری زعفرانی، طلایی شود باید به آرامی و با دقت آرد را تفت بدهید. بوی خامی آرد باید به صورت کامل گرفته شود اما نباید آن‌قدر این تفت دادن ادامه پیدا کند که رنگ حلوا قهوه‌ای و تیره شود. به همین منظور باید شعله در ملایم‌ترین حالت ممکن باشد. برای داشتن یک حلوای طلایی باید صبور باشید و دقایق زیادی را پای گاز به تفت دادن ملایم آرد صرف کنید.
  • یادتان باشد آرد بعد از الک و تفت داده شدن وزنش کم می‌شود. پس حتما دو لیوان سر پر آرد در این دستور استفاده کنید.
  • اگر حلوای‌ نذری و مجلسی شما کشدار می‌شود به خاطر این است که گلوتن موجود در آردتان زیاد است. راه‌حل این مشکل این است که مقدار کمی پودر نشاسته را به آرد اضافه کنید.
  • برای درست کردن حلوای ساده یا زعفرانی با آرد گندم، آرد گندم سبوس‌دار بهترین آرد است. آرد سبوس‌دار مثل آردی که برای تهیه نان سنگک استفاده می‌شود، گلوتن پایینی دارد و به همین دلیل حلوا را لطیف‌تر می‌کند. در مجموع در صنعت شیرینی‌پزی هر چه آرد گلوتن کمتری داشته باشد شیرینی ترد‌تر و شکننده‌تر و خوش‌خوراک‌تر از آب در‌می‌آید. آرد نانوایی از نوع آرد سبوس گرفته است و حلوای شما را سفت و کشدار می‌کند. پس برای اینکه حلوا کشدار نشود از آرد سبوس‌دار یا آرد سنگک استفاده کنید.
  • یک ترفند درست کردن حلوای مجلسی پف‌دار این است که قبل از این‌که شهد را به حلوا اضافه کنید دو قاشق شکر روی ترکیب آرد و روغن بپاشید و به سرعت و بی‌وقفه هم بزنید. دانه‌های شکر سبب می‌شود آرد کمی هوا بگیرد و حلوا پف کند. سپس شهد حلوا را اضافه کنید.
  • می‌توانید به جای روغن حیوانی یا جامد، از کره به تنهایی و همچنین روغن مایع برای درست کردن حلوای نذری و مجلسی استفاده کنید.
  • در آخرین مرحله و بعد از اضافه کردن شهد، می‌توانید چند قطره گلاب خالص و در صورت تمایل چند قطره عرق هل به مایه حلوا اضافه کنید تا حلوای مجلسی شما بوی بی‌نظیری پیدا کند.

بیشتر بدانید: طرز تهیه فرنی بدون آب انداختن با فیلم آموزش تهیه

 

ترکیب دقیق و نکات مهم کشدار نشدن حلوا

  • اگر دوست دارید رنگ حلوا مجلسی تیره داشته باشید به هیچ وجه آرد را آنقدر تفت ندهید که رنگ آرد قهوه‌ای سوخته شود. این کار باعث می‌شود حلوا طعم سوختگی بگیرد. کافی است به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم نامطلوبی پیدا می‌کند.
  • به جای آرد سفید گندم به تنهایی از ترکیب آرد سفید و آرد سنگک (نصف نصف) هم می‌توانید استفاده کنید.
  • طرز تهیه حلوای ساده یا زعفرانی چه برای ۲ نفر چه ۴ نفر و ۱۰ باشد چه برای ۵۰ نفر به همین ترتیب است و فقط مقدار مواد آن دو برابر یا سه برابر و … و یا نصف می‌شود.
  • اگر تمایل دارید که رنگ حلوای مجلسی زرد زعفرانی باشد باید هنگام تفت دادن آرد، آن را بیش از حد تفت ندهید تا رنگ آرد خیلی تیره شود. همین که از خامی بیفتد کافی است. هر چقدر آرد را بیشتر تفت دهید رنگ حلوا در پایان پخت تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر خواهد شد. همچنین برای اینکه حلوا رنگ و عطر زعفران را به صورت کامل به خود بگیرد، بهتر است به جای ۱ قاشق غذاخوری زعفران، از مقدار بیشتری زعفران استفاده کنید تا علاوه بر رنگ طلایی، عطر زعفران را هم در حلوای خود داشته باشید.
حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی گاتا مغزدار گردویی با دستور اصلی ارمنی

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شله زرد مجلسی با فیلم آموزش تهیه

تخفیفات لبنیات افق کوروش

فوت و فن‌های خوشمزه شدن حلوای مجلسی زعفرانی

چرا حلوا شل می‌شود؟

۱- دلیل شل شدن حلوا، استفاده کم از آرد است. اگر حلوا شل شد، کمی دیگر آرد بو داده و الک شده، به مایه حلوا اضافه کنید تا خودش را بگیرد. آرد را کم کم اضافه کنید تا حلوا سفت و خشک نشود.

۲- به قوام نرسیدن شربت به اندازه کافی هم می‌تواند دلیل دیگر شل شدن حلوا باشد. برای هم زدن آرد و شربت، بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید. این محلول را به خوبی با هم ترکیب کنید و حرارت دهید تا یکنواخت و همگن شود.

۳- اگر حلوای مجلسی با آرد گندم فقط با روغن مایع تهیه شده باشد احتمال شل شدن آن وجود دارد. می‌توانید در کنار روغن مایع، از روغن جامد یا کره استفاده کنید. روغن جامد به سرخ شدن آرد و پوک شدن آن کمک می‌کند و به حلوا قوام می‌دهد.

۴- همچنین اضافه کردن پودر شیر یا زرده تخم مرغ می‌تواند به حلوا قوام بدهد که البته کاملا سلیقه‌ای و اختیاری است.

چه کار کنیم که رنگ حلوا تیره شود؟

برای قهوه‌ای شدن رنگ حلوا، به مدت چند ثانیه و در مرحله آخر تفت دادن آرد، شعله گاز را کمی زیاد کنید و به سرعت و بدون وقفه آرد را هم بزنید و تفت دهید تا رنگ آن فقط کمی و نه بیشتر، طلایی شود. مراقب باشید آرد نسوزد و طعم تلخ نگیرد.

همچنین می‌توانید در زمان مخلوط کردن روغن مایع و آرد، مقداری شکلات آب شده یا پودر کاکائو به مایه حلوای خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود حلوای آرد گندم در پایان پخت، رنگ قهوه‌ای شکلاتی به خود بگیرد.

بهترین روغن برای تهیه حلوا  چیست؟

۱- روغن جامد برای پوک کردن آرد و سرخ شدن آن مناسب است.
۲- می‌توانید از کره برای طعم بهتر حلوا استفاده کنید.
۳- روغن مایع ظاهر حلوا را براق می‌کند.

برای اینکه نتیجه کار عالی از آب دربیاید، پیشنهاد قنادهای حرفه‌ای این است که از ترکیب این روغن‌ها استفاده کنید.

بهترین آرد برای تهیه حلوا مجلسی چیست؟

آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی و آرد سفید بهترین آرد برای تهیه حلوای مجلسی است. همچنین می‌توانید از ترکیب آرد نان سنگک و آرد سفید به صورت نصف نصف هم استفاده کنید.

چرا حلوا ترک می‌خورد؟

دلیل ترک خوردن حلوا این است که میزان روغن مایع یا جامد یا کره، کم بوده است.

چرا حلوا روغن می‌اندازد؟

مهم‌ترین دلیل روغن انداختن حلوا، استفاده بیش از اندازه از روغن مایع، جامد یا کره است.

چرا حلوا دون دون میشه؟

برای جلوگیری از دانه دانه شدن حلوا مجلسی، آرد را حتما حداقل ۳ بار الک کرده و هنگام اضافه کردن شربت، شربت را به تدریج به مایه حلوا اضافه کنید و مدام حلوا را هم بزنید. در غیر این صورت حلوایتان دانه دانه یا گلوله گلوله می‌شود.

چرا حلوا سفت می‌شود؟

دلیل سفت شدن حلوا یک یا چند مورد از موارد زیر است:

۱- آرد به خوبی الک نشده است. بهتر است ۲ تا ۳ بار قبل از تفت دادن و یک بار بعد از تفت دادن، آرد را الک کنید.
۲- میزان روغن مایع، روغن جامد یا کره‌ حلوا کمتر از نرمال بوده است.
۳- روی حلوا را بعد از پخت و تزیین،‌ نباید باز بگذارید. حلوا را در ظرف درب‌دار بریزید یا روی آن سلفون بکشید.

چرا حلوا گهواره نمیشه؟

دلیل گهواره نشدن حلوا مجلسی آرد گندم زمانی که آن را در ظرف سرو می‌ریزید، استفاده از شربتِ کم در پروسه درست کردن حلوا است. اگر حلوا قبل از برداشتن از روی حرارت، یکدست و خمیری نبوده، به آن کمی شربت دیگر (به صورت کنترل شده) اضافه کنید.

 

 

محصولات مرتبط