۳ مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن

۳ مدل طرز تهیه آش دوغ همدان خوشمزه با فوت و فن های آن


7 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه آش دوغ همدان با نخود
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه آش دوغ همدان درست مثل آش دوغ‌ سایر شهرها در عین سادگی، بسیار پرطرفدار است. با این همه طعم آش دوغ همدان با سایر انواع آش دوغ متفاوت است و علت آن نیز ترکیبات متفاوتی است که در این آش استفاده می‌شود. همدانی‌ها برای تهیه آش دوغ از بلغور و برگ چغندر یا اسفناج استفاده می‌کنند و در تویسرکان و نهاوند در آش دوغ رشته می‌ریزند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز پخت آش دوغ اصل همدان و سایر شهرهای این استان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه آش دوغ همدان با بلغور پاسخ خواهیم داد.

 

طرز تهیه آش دوغ همدان با نخود

 

طرز تهیه آش دوغ همدان با نخود

 

مدت زمان آماده سازی: ۲۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش دوغ همدان: ۶۰ دقیقه
کالری هر ۱۰۰ گرم آش دوغ همدان: حدود ۱۸۰ کالری

مواد لازم برای تهیه آش دوغ همدانی

  • دوغ محلی ترش: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نخود آبگوشتی: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • بلغور گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • برگ چغندر یا اسفناج: ۵۰۰ گرم
  • پیاز داغ: ۵ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه آش دوغ همدان ساده و خوشمزه

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ همدان ساده و خوشمزه

 

نخود و بلغور گندم مهم‌ترین ترکیبات آش دوغ همدانی هستند. این آش دوغ بسیار سریع و ساده آماده می‌شود، اما طعم فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه مراحل طرز تهیه آش دوغ همدان را دنبال کنید.

مرحله اول؛ خیساندن نخود و بلغور گندم

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ همدان با بلغور باید نخودها را در یک ظرف آب بریزید و برای ۱ روز در آب خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. در این مدت چندین بار آب نخودها را عوض کنید. بلغورها را نیز برای چند ساعت در آب بخیسانید تا برای پخت آش آماده شوند.

در صورت تمایل می‌توانید دوغ بدون گاز، بلغور گندم و انواع حبوبات مثل نخود را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم؛ پختن نخود و بلغور گندم

بعد از خیساندن نخود و بلغور گندم باید آن‌ها را بپزید. برای این کار ابتدا نخودها را در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا کاملا بپزند. سپس بلغورهای خیسانده شده را به آن اضافه کنید و صبر کنید تا هر دو کاملا پخته و نرم شوند.

حتما بخوانید  معرفی بهترین برندهای ماکارونی ایرانی در بازار

مرحله سوم؛ اضافه کردن دوغ به آش

در این مرحله از طرز پخت آش دوغ اصل همدان باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. سپس دوغ محلی را به حبوبات پخته شده اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. هم زدن آش در این مرحله از بریدن دوغ جلوگیری می‌کند.

مرحله چهارم؛ اضافه کردن اسفناج به آش

بعد از حدود ۱ ساعت پس از اضافه کردن دوغ به حبوبات، نوبت اضافه کردن اسفناج است. در این آش می‌توانید هم اسفناج و هم برگ چغندر استفاده کنید. اسفناج‌ها را خرد کنید و به دوغ اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. می‌توانید سبزی تازه را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله پنجم؛ آماده کردن آش دوغ

در این مرحله باید غلظت آش را بررسی کنید. اگر آش دوغ شما سفت شده، می‌توانید مقداری دوغ به آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود. آش را هم بزنید تا اسفناج بپزد و آش آماده شود. سپس شعله گاز را خاموش کنید و آش را در ظرف موردنظرتان بریزید. سپس روی آش دوغ را با پیاز داغ مجلسی تزیین کنید.

پیاز داغ را به صورت آماده هم می‌توانید حضوری، تلفنی یا آنلاین از فروشگاه‌های افق کوروش بخرید.

طرز تهیه آش دوغ همدان بدون حبوبات به روش اصیل

 

طرز تهیه آش دوغ همدان بدون حبوبات به روش اصیل

 

مدت زمان آماده سازی: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت آش دوغ همدانی بدون حبوبات: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه آش دوغ ساده همدان بدون حبوبات

  • دوغ محلی: ۱ کیلوگرم
  • بلغور گندم: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • نعنا یا پونه خشک: ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز: ۲ عدد
  • نمک و زردچوبه: به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ اصیل همدانی

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ اصیل همدانی

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های درست کردن آش دوغ همدان این است که این آش را بدون هیچ‌گونه حبوباتی و تنها با ترکیب بلغور، دوغ محلی و مقداری سبزی آماده کنید. در ادامه می‌توانید با دستور پخت آش دوغ همدان بدون حبوبات آشنا شوید.

مرحله اول؛ پختن بلغور با دوغ

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اصیل همدانی باید دوغ را داخل قابلمه بریزید و سپس بلغور خیسانده شده را به آن اضافه کنید. مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا دوغ شروع به جوشیدن کند.

مرحله دوم؛ اضافه کردن نعنا و نمک

درست زمانی که دوغ شروع به جوشیدن کرد، باید نعنا یا پونه خشک را به آن اضافه کنید. می‌توانید بنا به سلیقه خودتان در این مرحله مقداری نمک نیز به آش اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید سبزیجات خشک شده مثل نعنا، پونه خشک و نمک به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم، سرخ کردن پیازها

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ باید پیازها را به صورت خلالی سرخ کنید. سپس مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیازها را در روغن سرخ کنید تا طلایی و خوشرنگ شوند. در صورت تمایل می‌توانید روغن را با بالاترین کیفیت به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه دیپ پنیر چدار یا سس پنیر چدار

مرحله چهارم؛ آماده کردن آش ذپغ

در آخرین مرحله از دستور پخت آش دوغ همدانی باید پیاز داغ را به آش اضافه کنید. سپس مقداری زردچوبه به آش اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید. در صورت تمایل می‌توانید این آش را با مقداری نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کنید. برای تهیه زردچوبه به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

طرز تهیه آش دوغ تویسرکان با رشته

 

طرز تهیه آش دوغ تویسرکان با رشته

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت آش دوغ تویسرکان: ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای طرز تهیه آش دوغ با رشته

  • رشته: به مقدار لازم
  • دوغ محلی: ۱ کیلوگرم
  • سبزی‌های کوهی (غازیاقی، اشتر خوار، بابونه، تره گله، تره سرکانی): به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه آش دوغ ساده تویسرکانی با رشته

 

مراحل طرز تهیه آش دوغ ساده تویسرکانی با رشته

 

یکی از خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین روش‌های درست کردن آش دوغ در همدان مربوط به شهر تویسرکان است. درست کردن این آش بسیار راحت است. برای تهیه این آش باید ابتدا مقداری آب در قابلمه بریزید و روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سبزی‌های کوهی را بشویید و به صورت ریز خرد کنید و سپس به آب در حال جوش اضافه کنید.

چند دقیقه صبر کنید و بعد نمک و دوغ محلی را به آش اضافه کنید. آش را مدام هم بزنید و زمانی که به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را خاموش کنید. می‌توانید برای تزیین این آش از پیاز داغ و سیر داغ استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید رشته آشی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ همدان

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه آش دوغ همدان

 

*در صورت تمایل می‌توانید به آش دوغ همدان مقداری سیر داغ نیز اضافه کنید.

*برای جلوگیری از بریده شدن دوغ در آش باید آش را مدام هم بزنید و یا این که مقداری نمک در وسط قابلمه بریزید و دیگر تا جوش آمدن دوغ آن را هم نزنید.

*در صورتی که آش دوغ همدانی شما خیلی رقیق شده است، باید آن را بیشتر بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

*در طرز پخت آش دوغ اصل همدان باید آش را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

*آش دوغ همدانی هم به صورت رقیق و هم غلیظ آماده می‌شود و غلظت این آش کاملا سلیقه‌ای است.

*آش دوغ همدان طبع سردی دارد و از همین رو بسیاری از مردم در کنار این آش حلوای ساده نیز درست می‌کنند تا بدن بعد از خوردن آش گرم شود.

*بهترین دوغ برای تهیه آش دوغ، دوغ ترش محلی است. اگر دوغ محلی ندارید از دوغ بدون گاز استفاده کنید.

 

سوالات متداول

طرز تهیه آش دوغ نهاوند چگونه است؟

نهاوند از شهرهای همدان است که در طرز تهیه آش دوغ آن از عدس، اسفناج، رشته آش، دوغ، پیاز داغ و سیر داغ استفاده می‌شود. طرز تهیه آش دوغ ملایر نیز درست مثل روش درست کردن این آش در نهاوند است.

تفاوت آش دوغ تویسرکان با نهاوند چیست؟

در طرز تهیه آش دوغ تویسرکان از هیچ‌گونه حبوباتی استفاده نمی‌شود و تنها مواد تشکیل‌دهنده آش دوغ تویسرکان رشته، دوغ و سبزی‌های کوهی هستند. درحالی‌که در نهاوند از ترکیب دوغ، عدس، اسفناج و رشته آشی برای تهیه آش دوغ استفاده می‌کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک