طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران + فیلم

طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران + فیلم


29 خرداد 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران + فیلم

آش دوغ به دلیل طعم متفاوت و فواید زیادی که نسبت به سایر انواع آش دارد، همیشه در لیست پرطرفدارترین غذاهای محلی ایرانی قرار می‌گیرد. معمولا در هر شهر و استانی آش دوغ به روش متفاوتی تهیه می‌شود. برخی در آش دوغ گوشت می‌ریزند، برخی دیگر آن را با سبزی‌های محلی شهر خود درست می‌کنند و در بعضی شهرها به آش دوغ کشک و ماست هم اضافه می‌کنند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه انواع آش دوغ آشنا شوید و فیلم طرز تهیه آش دوغ را تماشا کنید.

 

انواع آش دوغ شهرهای مختلف ایران

 

طرز تهیه انواع آش دوغ

 

ماده اصلی تشکیل‌دهنده در طرز تهیه انواع آش دوغ، دوغ ترش و محلی است، اما بقیه مواد تشکیل‌دهنده آش دوغ خانگی و خوشمزه می‌تواند در هر شهری متفاوت باشد. مثلا مردم کردستان برای تهیه آش دوغ از بلغور گندم، برنج و سبزی آش استفاده می‌کنند، اما در سرعین اردبیل از نخود، برنج و گوشت قلقلی برای درست کردن آش دوغ استفاده می‌شود.

نکته مهمی که در مورد تهیه انواع آش دوغ وجود دارد، این است که باید بعد از اضافه کردن دوغ به آش، آن را به طور مرتب هم بزنید. در غیر این صورت دوغ در آش می‌برد و آش مزه و ظاهر بدی پیدا می‌کند. در مورد خواص آش دوغ نیز باید بدانید که آش دوغ یک درمان فوق‌العاده برای عارضه یبوست و بیماری اسهال است و موجب تقویت سیستم گوارش و قلب می‌شود.

آش دوغ سرشار از پروتئین و مواد معدنی مختلف از جمله فسفر، سدیم، پتاسیم و مس است و به بهبود عملکرد هضم و جلوگیری از مشکلات گوارشی نیز کمک می‌کند. سبزیجات و حبوبات به کار رفته در انواع آش دوغ برای سلامت مفید هستند و از همین رو این غذا در دسته سالم‌ترین غذاها و میان وعده‌های ایرانی قرار می‌گیرد. در ادامه می‌توانید با روش طرز تهیه انواع آش دوغ در شهرهای مختلف آشنا شوید.

۱- طرز تهیه آش دوغ کردستان

 

طرز تهیه آش دوغ کردستان

 

در طرز تهیه «آش دوغ کردستان» برخلاف آش دوغ شهرهای دیگر از ترکیب برنج و بلغور گندم در کنار هم استفاده می‌شود. برای تهیه این آش ابتدا باید نخود را بخیسانند و سپس آن را همراه با بلغور بپزید. سبزی آش را پاک کنید و ساقه‌های بلند سبزی‌ها را جدا کنید. سپس سبزی‌ها را با آب فراوان بشویید، به‌صورت یکدست خرد کنید و در یک ظرف کنار بگذارید.

بعد از نیم‌پز شدن بلغور و نخود باید برنج و سبزی خرد شده را به آش اضافه کنید. سپس نیم ساعت صبر کنید تا همه مواد به‌خوبی پخته شوند. زمانی که همه مواد پختند، می‌توانید دوغ را اضافه کنید. برای تهیه این آش دوغ خانگی از دوغ محلی، سبزی آش، نخود آبگوشتی، برنج، بلغور گندم، نمک و فلفل سیاه استفاده می‌شود.

در صورت تمایل می‌توانید تمام مواد تشکیل‌دهنده آش دوغ کردستان از جمله انواع نوشیدنی لبنی مثل دوغ بدون گاز، سبزی تازه و سبزیجات منجمد، نخود، برنج ایرانی، بلغور گندم، نمک و فلفل سیاه را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش دوغ کردستان و یاد گرفتن فوت و فن‌های تهیه آن روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ کردستان کلیک کنید.

۲- طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل

 

طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل

 

به جرات می‌توان گفت که «آش دوغ سرعین» محبوب‌ترین و شاید مشهورترین آش دوغ در کشور است که به دلیل روش پخت متمایز و لذیذی که دارد هر کسی از خوردن آن لذت می‌برد. برای تهیه این آش ابتدا باید نخود و لوبیا سفید را بخیسانید و سپس آن‌ها را بپزید. در این فاصله سبزی‌ها را بشورید و بعد از این‌که آب‌شان گرفته شد ساطوری خرد کنید.

پیاز را با رنده ریز رنده کنید و گوشت چرخ‌کرده، نمک و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. سپس با مایه گوشت چرخ‌کرده، کوفته قلقلی‌های ریز و کوچک (هر کدام به قاعده یک فندق کوچک) درست کنید. برای خواندن ادامه روش پخت آش دوغ سرعین می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل مراجعه کنید و ادامه فیلم طرز تهیه آن را هم تماشا کنید.

حتما بخوانید  ۱۲ خواص آلو برای زنان در دوران بارداری و شیردهی

برای تهیه آش دوغ سرعین از موادی مثل برنج نیم دانه، نخود، لوبیا سفید، سبزیجات تازه یا منجمد مثل تره، گشنیز و جعفری، سیر داغ، گوشت چرخ‌ کرده و پیاز سرخ شده استفاده می‌شود. شما در صورت تمایل می‌توانید همه این مواد را به روش آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

۳- طرز تهیه آش دوغ شیرازی

 

طرز تهیه آش دوغ شیرازی

 

«آش دوغ شیرازی» یکی از انواع آش‌های خوشمزه سنتی ایرانی است که با مواد ساده‌ای مثل لپه تهیه می‌شود. آش دوغ شیرازی را هم با گوشت و هم بدون گوشت می‌توانید تهیه کنید. در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ شیرازی، از یک ساعت قبل برنج نیم‌دانه و لپه را بشویید و در مقداری آب ولرم به صورت جداگانه و در دو ظرف جدا، خیس کنید. سبزی‌های آش را بشویید و اجازه دهید آب اضافی خود را از دست بدهند. سپس اسفناج و شوید را خرد کنید (نه خیلی ریز و نه خیلی درشت).

پیاز را پوست بگیرید و آن را رنده کنید. آب پیاز را بگیرید. گوشت چرخ‌کرده را در یک کاسه بریزید و پیازهای رنده شده را به همراه کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. مایه گوشت چرخ کرده را ورز دهید و به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا مایه گوشت خودش را بگیرد. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش دوغ شیرازی خوشمزه به دو روش با گوشت و بدون گوشت می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ شیرازی کلیک کنید.

برای تهیه این آش شما به مواد مثل لپه، نعناع خشک، سبزی تازه شوید، روغن مایع، دوغ بدون گاز و زردچوبه نیاز دارید. می‌توانید همه این مواد را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- طرز تهیه آش دوغ قزوین

 

طرز تهیه آش دوغ قزوین

 

یکی دیگر از انواع خوشمزه آش دوغ متعلق به استان قزوین است که برخی به آن «آش ماست قزوینی» هم می‌گویند. آش دوغ قزوین یک تفاوت بزرگ با سایر آش دوغ‌ها دارد و آن هم این است که در پروسه پخت آش، دوغ به آش اضافه نمی‌شود، بلکه بعد از پخت آش هر فرد به اندازه‌ای که دوست دارد ماست چکیده رقیق‌شده یا دوغ محلی به آن اضافه می‌کند. استفاده از آب گوشت یا آب قلم به همراه سیرداغ و پیاز داغ فراوان نیز موجب می‌شود طعم این آش به طرز شگفت‌انگیزی خوشمزه باشد.

برای تهیه مواد آش دوغ قزوین از جمله سبزی آش، سیر داغ، آویشن، قلم گوساله، ماست چکیده و نخود به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید. برای خواندن طریقه درست کردن آش دوغ قزوین اصیل و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ قزوین کلیک کنید.

۵- طرز تهیه آش دوغ همدان

 

آش دوغ همدان

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

«آش دوغ همدان» درست مثل آش دوغ‌ سایر شهرها در عین سادگی، بسیار پرطرفدار است. با این همه طعم آش دوغ همدان با سایر انواع آش دوغ کمی متفاوت است و علت آن نیز ترکیبات متفاوتی است که در این آش استفاده می‌شود. همدانی‌ها برای تهیه آش دوغ از بلغور گندم و برگ چغندر یا اسفناج استفاده می‌کنند و در تویسرکان و نهاوند در آش دوغ رشته می‌ریزند. این آش دوغ بسیار سریع و ساده آماده می‌شود، اما طعم فوق‌العاده‌ای دارد.

برای تهیه این آش دوغ ابتدا باید نخود را بخیسانید و سپس همراه با بلغور گندم بپزید. در این مرحله از طرز پخت آش دوغ اصل همدان باید شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم کنید. سپس دوغ محلی را به حبوبات پخته‌شده اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید. هم زدن آش در این مرحله از بریدن دوغ جلوگیری می‌کند.

بعد از حدود ۱ ساعت پس از اضافه کردن دوغ به حبوبات، نوبت اضافه کردن اسفناج است. در این آش می‌توانید هم اسفناج و هم برگ چغندر استفاده کنید. اسفناج‌ها را خرد کنید و به دوغ اضافه کنید و مدام آش را هم بزنید.

برای مطالعه طریقه درست کردن آش دوغ همدان و فوت و فن‌های آن می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ همدان مراجعه کنید.

۶- طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

طرز تهیه آش دوغ ارومیه

 

«آش دوغ ارومیه» یک پیش غذای خوشمزه در ارومیه است که در عین سادگی بسیار مقوی و پرطرفدار است. برای تهیه این آش ابتدا نخود را بخیسانید و بعد آن را بپزید. ۱۵ دقیقه بعد برنج را اضافه کنید. اجازه دهید تا همه مواد آش دوغ ارومیه به ‌طور کامل بپزند. سبزی‌ها را ساطوری خرد کنید و بعد از پخت کامل برنج و نخود، به آش اضافه کنید. درب قابلمه را نیمه باز یا کاملا باز بگذارید تا سبزی‌ها تغییر رنگ ندهند و تیره نشوند. بگذارید سبزی‌ها هم کمی نرم شوند. دوغ را ۱۵ دقیقه بعد اضافه کنید.

حتما بخوانید  25 کاربرد عجیب سرکه سیب و سرکه سفید در خانه داری

بعد از اضافه کردن دوغ، آش را مرتب هم بزنید تا دوغ نبرد. در این مرحله حتما درب قابلمه را باز بگذارید چون در این صورت دوغ می‌برد و آش دوغ خراب خواهد شد. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، نمک و فلفل سیاه را اضافه کنید. سیر را هم خیلی ریز خرد کنید و در یک تابه با مقداری روغن سرخ کنید. می‌توانید از سیر داغ مجلسی داخل غذا یا برای تزیین آن استفاده کنید.

برای مطالعه ادامه طرز تهیه آش دوغ ارومیه مجلسی و خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه آش دوغ ارومیه مراجعه کنید.

۷- طرز تهیه آش جو دوغ بختیاری

 

طرز تهیه آش جو دوغ بختیاری

طرز تهیه «آش دوغ بختیاری» یکی از متفاوت‌ترین و لذیذترین انواع آش دوغ است. آش جو دوغ در اصل ترکیب آش جو و آش دوغ است که در میان لرهای خرم آباد و چهارمحال و بختیاری بسیار محبوب است. همچنین در برخی از شهرهای اراک، مثل خمین نیز این آش را طبخ می‌کنند.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش جو دوغ بختیاری، نخود، لوبیا و جو پوست کنده را جداگانه بشویید و در ۳ ظرف جدا با آب خیس کنید. یک شب تا صبح یا به مدت ۶ ساعت، حبوبات را بخیسانید و در این مدت، ۲ تا ۳ بار آب روی آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. بعد از اینکه حبوبات خیس خوردند، آن‌ها را جداگانه آبکش کنید و در ۳ ظرف جدا، با مقداری آب بپزید.

در این مرحله از تهیه آش دوغ خانگی با جو، سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری و شوید را بشویید و آبکش کنید. وقتی حبوبات و جو پخته و نرم شدند، لوبیا چیتی و نخود پخته‌شده را آبکش کنید و به قابلمه‌ای که در آن جو پوست کنده را پخته بودید، اضافه کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید و سپس سبزی آش خرد شده را به آن اضافه کنید.

حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید عطر سبزی‌ها خارج شود. برای مطالعه ادامه طرز تهیه آش جو دوغ بختیاری با طعمی لذیذ و خوشمزه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آش دوغ جو کلیک کنید.

برای تهیه این آش از جو پوست کنده، لوبیا چیتی، نخود، سبزی آش، دوغ بدون گاز یا دوغ محلی، سیر و روغن مایع استفاده می‌شود. می‌توانید همه این مواد را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۸- طرز تهیه آش دوغ با رشته

 

آش دوغ با رشته

 

«آش دوغ با رشته» برای افرادی که هم آش دوغ دوست دارند و هم آش رشته یک غذای محبوب است. آش رشته دوغ (آش دوغ با رشته)، در استان‌های مختلف مثل همدان، لرستان و آذربایجان با سبزی‌های بومی متفاوت یا حبوبات مختلف پخته می‌شود، حتی می‌توانید آن را با گوشت با بدون گوشت درست کنید.

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ با رشته باید اسفناج‌ها را بشویید و اجازه دهید آب اضافی‌شان خشک شود. سپس آن‌ها را با چاقو، ساطوری و ریز خرد کنید. عدس را بشویید و به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. عدس را آبکش کنید و در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید. روی عدس به اندازه ۲ لیوان آب بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید. آب که شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید. صبر کنید تا عدس، نیم‌پز و نرم شود. سپس اسفناج‌های خرد شده را به عدس‌های نیم‌پز شده اضافه کنید.

برای تهیه این آش دوغ از موادی مثل دوغ بدون گاز، عدس، اسفناج تازه، سیر و رشته آشی استفاده می‌شود که می‌توانید این مواد را به‌صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه آش رشته دوغ به دو روش مختلف می‌توانید روی لینک طرز تهیه آش دوغ با رشته کلیک کنید.

سوالات متداول

در طرز تهیه آش دوغ اردبیل از چه موادی استفاده می‌شود؟

در طرز تهیه آش دوغ ترکی به روش اردبیلی باید از ترکیباتی مثل برنج نیم دانه، دوغ محلی، نخود، لوبیا سفید، سبزیجاتی مثل تره، گشنیز و جعفری، سیر، گوشت چرخ‌کرده و پیاز سرخ شده استفاده کنید.

طرز تهیه آش دوغ ساده بدون نخود متعلق به کدام شهر است؟

اگر دوست ندارید در آش دوغی که تهیه می‌کنید، از نخود استفاده شود، بهتر است  آش دوغ شیرازی را امتحان کنید. در این آش به جای نخود آبگوشتی از لپه استفاده می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک