خواص و فواید قهوه اسپرسو و مضرات احتمالی آن

خواص و فواید قهوه اسپرسو و مضرات احتمالی آن


29 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
قهوه یک نوشیدنی قاعده آور

از جمله خواص و فواید قهوه اسپرسو افزایش تمرکز است. اسپرسو به خاطر ترشح هورمون دوپامین به افزایش تمرکز و حافظه کمک می کند. علاوه بر این تحقیقات علمی نشان می دهد قهوه اسپرسو بر کاهش وزن، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، سلامت کبد، پیشگیری از افسردگی شدید و … تاثیر می گذارد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به خواص و فواید قهوه اسپرسو و مضرات احتمالی و طبع و مصلح قهوه اسپرسو خواهیم پرداخت.

 

 

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

 

ارزش غذایی قهوه اسپرسو

 

قهوه اسپرسو به ازای هر یک فنجان معادل ۶۰ گرم حاوی مواد معدنی و مغذی زیر است:

 

انرژی: ۵/۴ کالری

چربی کل: ۰/۱ گرم

سدیم: ۸/۴ میلی گرم

کربوهیدرات: ۱ گرم

پروتئین: ۰/۱ گرم

کلسیم: ۱/۲۰ میلی گرم

آهن: ۰/۰۸ میلی گرم

پتاسیم: ۶۹ میلی گرم

 

میزان کافئین موجود در یک وعده قهوه اسپرسو ۱۲۷/۲۰ میلی گرم است که به خاطر همین ویژگی، به انرژی بخشی زیاد معروف است.

 

 

خواص و فواید قهوه اسپرسو

 

 

۱- خواص و فواید اسپرسو برای تقویت حافظه

 

فواید اسپرسو برای تقویت حافظه

 

نتایج تحقیقات علمی حاکی از آن است که نوشیدن مقدار مناسب اسپرسو باعث افزایش حافظه بلند مدت می شود. کافئین یک تقویت کننده شناختی است، به این معنی که می تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز شما بگذارد. در نتیجه به احتمال زیاد در انجام یک کار تمرکز و توجه بیشتری می کنید و آن را بهتر به خاطر می آورید. مطالعات همچنین نشان داده اند که کافئین به بهبود روند تقویت حافظه کمک کند.

 

 

۲- خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد

 

تحقیقات نشان داده اند که مصرف خود قهوه به دلیل خواص و فواید قهوه شانس ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد. افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند کمتر به بیماری کبد، انواع خاصی از سرطان و زوال عقل یا دمانس مبتلا می شوند. اسپرسو به ویژه حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

 

نوشیدنی های اسپرسو حتی می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش دهند، به خصوص برای افرادی که اضافه وزن دارند.

 

 

۳- خواص و فواید اسپرسو برای دیابت

 

در یک مطالعه، شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ برای مردان ۵۴ درصد و برای زنانی که در روز قهوه می‌نوشیدند، ۳۰ درصد کاهش یافت. به یاد داشته باشید در حالی که می توانید اسپرسو را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بنوشید، اگر فشار خون یا کلسترول بالایی دارید، از مصرف آن اجتناب کنید. با این حال، افرادی که برای مدت طولانی اسپرسو می نوشند، ممکن است این فواید سلامتی را تجربه نکنند.

 

 

 

۴- فواید مصرف قهوه اسپرسو برای کلیه ها

 

فواید مصرف قهوه اسپرسو برای کلیه ها

 

مصرف قهوه اسپرسو به افزایش میزان ادرار کمک می کند و این موضوع موجب پاکسازی کلیه ها خواهد شد. البته افرادی که دچار سنگ کلیه هستند، باید در مصرف آن محتاط تر عمل کنند. چون مصرف بالای این قهوه به خاطر محتوای زیاد کلسیم، باعث سنگ ساز شدن کلیه ها می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۲ ماده غذایی کلیه ساز 

 

 

۵- خواص اسپرسو برای کاهش وزن و لاغری

 

کافئین متابولیسم بدن شما را افزایش می دهد و به کاهش چربی کمک می کند. به همین خاطر است که کافئین در بسیاری از مکمل های چربی سوز یافت می شود. این ماده مغذی به شما کمک می کند تا احساس کنید انرژی بیشتری دارید، به این معنی که استقامت و قدرت شما هنگام ورزش بیشتر می شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه آش انار یزدی با گوشت و بدون گوشت برای شب یلدا

 

کافئین موجود در اسپرسو باعث می شود در زمان ورزش کردن خستگی کمتری احساس کنید. علاوه بر این کافئین اسپرسو درد عضلات ناشی از ورزش را کاهش می دهد و باعث می شود تمرینات ورزشی بیشتری انجام دهید.

 

قهوه اسپرسو کالری پایینی دارد (هر ۶ قاشق چایخوری قهوه اسپرسو ۱ کالری دارد). این در حالی است که کافئین سرکوب کننده اشتها هم هست و سبب می شود کالری دریافتی را کاهش دهید. با کاهش ورود کالری به بدن، چربی ذخیره شده در بدن مصرف شده و به تدریج وزن کاهش می یابد و باعث لاغری و تناسب اندام می شود. اما اگر اضافه وزن زیادی دارید کافئین کمک زیادی به شما برای از دست دادن وزن نمی کند.

 

 

۶-  قهوه اسپرسو هضم غذا را بهبود می بخشد

 

قهوه اسپرسو هضم غذا را بهبود می بخشد

 

اسپرسو به جلوگیری از التهاب کمک می کند و آن را به یک انتخاب ایده‌آل برای مقابله با سوء‌هاضمه و یبوست تبدیل می کند. این قهوه با تحریک فرآیند گوارش، یک درمان موثر برای نفخ معده باشد. در ضمن به خاطر خواص ضد التهابی قهوه، مصرف آن می تواند نفخ پس از مصرف غذا را از بین ببرد.

 

 

۷- خواص اسپرسو برای کاهش اثرات ضد پیری

 

بر اساس برخی مطالعات، کافئین می تواند از شروع زودرس پیری جلوگیری کند. آنتی اکسیدان های موجود در اسپرسو پتانسیل حذف تجمع سموم در کبد و پاکسازی کبد را دارند که به نوبه خود سرعت پیری را کاهش می دهند. نوشیدن اسپرسو به مقابله بهتر با بیماری های مرتبط با افزایش سن کمک می کند. مثلا نتایجی برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف قهوه خطر ابتلا به افسردگی شدید را در مردان میانسال کاهش می دهد.

 

 

۸- خواص و فواید قهوه اسپرسو برای تقویت مو

 

یکی از اثرات مفید مصرف قهوه اسپرسو، تقویت مو است. قهوه اسپرسو می تواند از ریزش مو و کم پشت شدن موها جلوگیری کند و به افزایش رشد موها کمک کند. انواع مختلف قهوه با دارا بودن کافئین، پیازچه مو را تحریک کرده و به تقویت و رشد مو کمک می کند.

 

از دیگر فواید و خواص قهوه اسپرسو برای مو، ایجاد و حفظ درخشندگی و رطوبت موها است. برای این منظور می توانید موهای خود را با قهوه اسپرسو بشویید تا کدری آن را از بین ببرید. این نوع شست و شو به نرم شدن موها هم کمک می کند. علاوه بر این از گذشته های دور قهوه به عنوان رنگ مو هم مورد استفاده بوده است.

 

 

۹- خواص و فواید قهوه اسپرسو برای قلب

 

خواص و فواید قهوه اسپرسو برای قلب

 

بر اساس تحقیقات انجام گرفته، در کسانی که قهوه اسپرسو مصرف می کنند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی کمتر است. علاوه بر این مصرف متعادل آن می تواند احتمال بروز نارسایی های قلبی هم کاهش دهد. کاهش خطر نامنظم زدن ضربان قلب از دیگر فواید مصرف اسپرسو است.

 

البته فراموش نکنید افرادی که مستعد بیماری های قلبی و عروقی هستند، باید در مصرف آن احتیاط کنند. مصرف زیاد از حد این قهوه، باعث افزایش کلسترول خون می شود که برای بیماران قلبی خطر دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله نشانه های سکته قلبی در زنان و مردان را هم بخوانید.

 

 

۱۰- خواص و فواید قهوه اسپرسو برای کبد

 

یکی از بهترین خواص قهوه اسپرسو، جلوگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب است. بر اساس پژوهش ها و آزمایش های صورت گرفته، با مصرف انواع قهوه مخصوصا قهوه اسپرسو، احتمال ابتلا به بیماری های کبدی تا ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند. بد نیست بدانید یکی از بیماری های مربوط به کبد با نام «فیبروزیس» باعث ایجاد زخم های کبد می شود. علت اصلی این بیماری، واکنش به بیماری هپاتیت و مصرف الکل است.

 

از سوی دیگر، بیماری فیبروزیس باعث ایجاد اختلال در عملکرد کبد می شود. تحقیقات نشان داده اند که قهوه، خطر ابتلا به بیماری سیروز کبدی را تا ۶۵ درصد کمتر می کند. همچنین می تواند دردهای مربوط به کبد را کاهش دهد.

حتما بخوانید  ۱۵ محلول جادویی تمیز کردن انواع لکه فرش بدون قالیشویی

 

 

۱۱- خواص و فواید قهوه اسپرسو برای زنان

 

خواص و فواید قهوه اسپرسو برای زنان

 

نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهند که احتمال بروز سکته مغزی در زنانی که به صورت مداوم، قهوه اسپرسو می نوشند کاهش پیدا می کند. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه، باعث کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق مغزی در زنان می شود. همچنین مصرف متعادل آن، کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان و رحم را در پی دارد.

 

 

۱۲- مصرف اسپرسو برای زنان باردار

 

در مورد زنان باردار به صورت خاص، مصرف متعادل این نوشیدنی با کاهش خطر سقط جنین مرتبط است. البته مصرف بالای آن می تواند به اختلال در کارکرد مثانه و بی اختیاری ادرار دامن بزند.

 

 

بهترین زمان خوردن قهوه اسپرسو

 

بهترین زمان خوردن قهوه اسپرسو

 

بهترین زمان مصرف قهوه اسپرسو، بعد از وعده های غذایی است. از خوردن قهوه به صورت ناشتا و با شکم خالی خودداری کنید. زمان نوشیدن قهوه رابطه مستقیمی با میزان ترشح هورمون کورتیزول دارد و خوردن آن به ویژه در هنگام صبح به افزایش هوشیاری بدن و کاهش استرس کمک می کند. بهتر است این نوشیدنی را بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ بنوشید.

 

همچنین نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ورزش، اسپاسم عضلانی ناشی از ورزش کردن را کاهش می دهد و کمتر احساس درد خواهید کرد. در نهایت از نوشیدن اسپرسو قبل از خواب تا جای ممکن بپرهیزید چون باعث ایجاد اختلال در روند خواب خواهد شد.

 

 

عوارض و مضرات احتمالی قهوه اسپرسو چیست؟

 

عوارض قهوه اسپرسو چیست؟

 

مصرف متعادل قهوه اسپرسو خواص زیادی برای سلامتی دارد. اما در صورتی که بیماری خاصی دارید که پزشک نوشیدن قهوه را برایتان قدغن کرده است، از خوردن این نوشیدنی بپرهیزید. در صورت مصرف بالای قهوه اسپرسو برای افراد سالم هم احتمال بروز برخی خطرها وجود دارد.

 

  • مصرف زیاد قهوه اسپرسو اسید معده را افزایش می دهد و در نتیجه احتمال رفلاکس معده وجود دارد. در بیماران مستعد به رفلاکس معده، بهتر است این نوشیدنی به همراه مواد غذایی دیگر سرو شود.
  • نوشیدن اسپرسو در حجم بالا، باعث تحریک پذیری، عصبانیت، لرزش های عضلانی، افزایش دفع کلسیم و پوکی استخوان خواهد شد.
  • بی خوابی، بیقراری، کاهش میل جنسی و کاهش حجم اسپرم در مردان از دیگر عوارض مصرف بالای قهوه اسپرسو است.
  • مصرف زیاد قهوه اسپرسو باعث ریزش مو، سفید شدن مو، تیره شدن پوست، ضعف و لاغری خواهد شد.

 

 

طبع و مصلح قهوه اسپرسو چیست؟

 

طبع و مصلح قهوه اسپرسو چیست؟

 

متخصصان طب سنتی، طبع قهوه اسپرسو را سرد و خشک می دانند. مصرف بالای این قهوه برای افرادی که دارای مزاج سرد هستند باعث غلبه اخلاط فاسد شده و بسیار مضر است. بنابراین توصیه می شود به همراه آن، از خوراکی هایی که طبع گرم دارند، مثل دارچین و عسل، استفاده کنید.

 

 

سخن پایانی

 

درست کردن قهوه اسپرسو کار سختی نیست و اگر از دستگاه های اسپرسو ساز کمک بگیرید، در حدود ۱ یا ۲ دقیقه زمان برای تهیه آن نیاز دارید. اسپرسو به مقدار مناسب مصرف شود، به وضوح باید به فواید سلامتی مختلفی منجر شود. برای اینکه به خوبی از اثرات مثبت نوشیدن این نوشیدنی لذت ببرید، باید ورزش بدنی، رژیم غذایی سالم و سایر عادات سبک زندگی سالم را هم رعایت کنید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا قهوه اسپرسو خراب می شود؟

 

قهوه در کل خراب نمی شود ولی بعد از مدتی اگر در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، طعم و عطر آن کاهش خواهد یافت. فقط اگر دانه قهوه خیس شود، دیگر قابل استفاده مجدد نیست.

 

 

آیا قهوه استراس زاست؟

 

در کنار همه مزابای قهوه، کافئین در اسپرسو میزان ترشح هورمون کورتیزل را افزایش می دهد و گاهی اوقات مثل یک حمله ناگهانی عمل می کند.

 

 

آیا اسپرسو چربی دارد؟

 

بله. روغن های قهوه به طور طبیعی در قهوه های کافئین دار و بدون کافئین وجود دارند. این روغن ها ممکن است اسیدهای صفراوی و استرول های خنثی را کاهش دهند، در نتیجه کلسترول خون افزایش یابد.

 

 

آیا قهوه اسپرسو باعث لاغری می شود؟

 

بله. قهوه اسپرسو اشتها را کم کرده و به مرور باعث لاغری می شود.

 

 

آیا قهوه اسپرسو باعث یبوست می شود؟

 

کافئین موجود در قهوه اسپرسو باعث هضم غذا شده و مانع از یبوست می شود.

 

 

منبع: adityabirlacapital

کالابرگ الکترونیک