۱۲ مواد غذایی سنگ ساز کلیه

۱۲ مواد غذایی سنگ ساز کلیه


16 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مواد غذایی سنگ ساز کلیه

سنگ کلیه یک مشکل فوق العاده رایج در میان مردم است که پیروی از یک رژیم غذایی سالم و توجه به خوراکی هایی که روزانه مصرف می کنیم، می تواند شما را از شر ابتلا به این مشکل در امان نگه دارد. در این مقاله از مجله کوروش می‌توانید با لیست غذاهای مضر برای کلیه آشنا شوید.

 

یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از سنگ کلیه نوشیدن مایعات زیاد است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز روشی ساده و مؤثر برای جلوگیری و درمان سنگ کلیه است. از طرف دیگر شما می توانید با حذف کردن مواد غذایی سنگ ساز کلیه و مصرف خوراکی های مفید از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید.

 

 

سنگ کلیه چیست؟

 

سنگ کلیه چیست؟

 

زمانی که میزان ادرار در بدن کاهش پیدا کند، مواد معدنی در داخل کلیه به هم می چسبند و تشکیل سنگ می دهند. به سنگ هایی که در کلیه تشکیل می شوند، سنگ کلیه گفته می شود. در واقع سنگ کلیه به رسوبات سختی گفته می ‌شود که از مواد معدنی و نمکی تشکیل شده و در دستگاه ادراری ایجاد می شوند. احتمال بروز سنگ کلیه در هر سن و سالی وجود دارد. اما معمولاً از سن ۳۰ سالگی خطر ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می ‌کند. اگر نگاهی به عکس سنگ کلیه بیندازید متوجه می شوید که در وجود این سنگ ها به راحتی در عملکرد کلیه اختلال ایجاد می کنند و حتی گاهی اوقات موجب مسدود شدن مجاری ادرار فرد می شوند. متداول ترین انواع سنگ کلیه عبارت اند از:

 

  • سنگ های اگزالات کلسیم
  • سنگ فسفات کلسیم
  • سنگ های استروویت
  • سنگ های اسید اوریک
  • سنگ سیستین

 

 

برای سنگ کلیه چی نخوریم؟

 

برای سنگ کلیه چی نخوریم؟

 

خوردن برخی خوراکی ها می تواند شانس ابتلای شما به سنگ کلیه را افزایش دهد. از همین رو محدود کردن این مواد غذایی برای جلوگیری از ایجاد سنگ در کلیه اهمیت زیادی دارد. در ادامه می توانید با مواد غذایی سنگ ساز کلیه آشنا شوید.

 

 

۱- نمک، از مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

نمک، از مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

سطح بالای سدیم در بدن می تواند موجب تجمع کلسیم در ادرار می شود. در واقع اگر به دنبال پاسخی برای این پرسش هستید که برای سنگ کلیه چی نخوریم باید قبل از هر چیزی نمک را از رژیم غذایی خودتان حذف کنید. معمولاً غذاهای فرآوری شده و فست فودها سرشار از سدیم هستند. سعی کنید قبل از خرید مواد غذایی آماده حتماً میزان سدیم و نمک آن ها را بررسی کنید. توجه داشته باشید که آب برخی از میوه ها و سبزیجات سرشار از سدیم است. بنابراین برای جلوگیری و درمان کلیه سنگ ساز بهتر است مصرف این گونه غذاها را محدود کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » غذاهای مناسب برای مشکلات مختلف کلیه «

 

 

۲- پروتئین حیوانی عامل مهم ایجاد سنگ کلیه

 

پروتئین حیوانی عامل مهم ایجاد سنگ کلیه

 

بسیاری از منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز مرغ ماهی و تخم مرغ به مقدار زیاد موجب کاهش سیترات در ادرار می شود. سیترات ماده مؤثر برای جلوگیری از تشکیل سنگ در کلیه است. بهتر است به جای مصرف پروتئین های حیوانی به میزان زیاد، از پروتئین های گیاهی همانند کینوا، توفو، دانه چیا و ماست استفاده کنید.

 

 

۳- غذاهای حاوی اگزالات در لیست مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

غذاهای حاوی اگزالات در لیست مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

در بسیاری از خوراکی ها و سبزیجاتی که روزانه مصرف می کنیم، ماده‌ای به نام اگزالات وجود دارد. غذاهایی که حاوی ماده شیمیایی هستند موجب ایجاد سنگ کلیه می شود. بنابراین اگر قبلاً به سنگ کلیه مبتلا شده اید و یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارید، بهتر است خوردن این غذاها را در رژیم غذایی خود کاهش داده و یا حذف کنید. بهتر است از غذاهای حاوی اگزالات را همراه با منبع کلسیم بخورید و یا بنوشید. این کار موجب می‌شود تا اگزالات در حین هضم قبل از رسیدن به کلیه ها به کلسیم متصل شود. برخی از غذاهای حاوی اگزالات عبارت اند از:

 

  • شکلات
  • چغندر
  • آجیل
  • چای
  • ریواس
  • اسفناج
  • سیب زمینی شیرین

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی برای بیماران کلیوی «

 

 

۴- مصرف شکر و غذاهای شیرین عامل ایجاد سنگ کلیه

 

مصرف شکر و غذاهای شیرین عامل ایجاد سنگ کلیه

 

غذاهای شیرین شده با شکر یا قندهای مصنوعی و مصرف نوشیدنی های شیرین می ‌توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. برای جلوگیری و درمان کلیه سنگ ساز سعی کنید مصرف غذاهای شیرین را کاهش دهید. توجه داشته باشید که علاوه بر خوردن مواد غذایی شیرین شده مراقب مصرف میوه های شیرین، عسل، انواع شربت و خوراکی های شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی نیز باشید.

 

 

۵- نوشابه از نوشیدنی های مضر برای سنگ کلیه

 

نوشابه از نوشیدنی های مضر برای سنگ کلیه

 

آب بهترین نوشیدنی مفید برای سنگ کلیه است. اما نوشیدنی های گازدار مثل انواع نوشابه، دلستر و نوشابه های انرژی زا می توانند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهند. نوشابه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی شیرین محسوب می شود حاوی مقدار زیادی فسفات است. فسفات یک ماده شیمیایی مؤثر در ایجاد سنگ کلیه است که در کنار شیرین کننده هایی که در آن استفاده شده است می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید »عوارض و مضرات نوشابه گازدار برای بدن «

 

 

۶- مواد غذایی حاوی پتاسیم، مضر برای سنگ کلیه

 

مصرف خوراکی های حاوی پتاسیم بالا می تواند خطر ابتلا به  سنگ کلیه را افزایش می دهد. بهتر است در خوردن این غذاها  دقت کنید. برخی از غذاهای حاوی پتاسیم بالا عبارت اند از:

 

  • زردآلو خشک
  • سبوس و گرانولا
  • شکلات
  • عدس و لوبیا
  • شیر و ماست
  • آجیل و دانه ها
  • کره بادام زمینی

 

 

۷- آواکادو، مضر برای کلیه های سنگ ساز

 

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

 

آواکادو سرشار از پتاسیم است. یک آواکادو با ۲۰۰ گرم وزن حدود ۹۷۵ میلی گرم پتاسیم دارد. این مقدار پتاسیم تقریباً نیمی از مقدار توصیه شده پتاسیم روزانه یک فرد مبتلا به بیماری کلیوی را تأمین می کند. بنابراین بهتر است افراد مبتلا به سنگ کلیه از خوردن آووکادو اجتناب کنند.

 

 

۸- میوه خشک، از مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

اگر واقعاً به دنبال این هستید که برای سنگ کلیه چی نخوریم، بهتر است مصرف میوه های خشک را نیز تا حد زیادی محدود کنید. میوه های خشک حاوی ویتامین ها و مواد معدنی میوه های تازه به صورت متراکم هستند. از همین رو باید به میزان مناسب مصرف شوند. افرادی که مبتلا به سنگ کلیه یا مشکلات مربوط به کلیه هستند، بهتر است از مصرف میوه های خشکی مثل زردآلو؛ خرما، آلو کشمش که پتاسیم زیادی دارند، اجتناب کنند.

 

 

۹- قهوه و چای زیاد، عامل ایجاد سنگ کلیه

 

قهوه و چای زیاد، عامل ایجاد سنگ کلیه

 

قهوه و چای فواید زیادی برای بدن دارند. اما اگر بیش از اندازه مصرف شوند، می توانند موجب ایجاد سنگ کلیه شوند. از همین رو قهوه و چای در لیست مواد غذایی سنگ ساز کلیه قرار دارند و باید با احتیاط مصرف شوند. مصرف بیش از اندازه کافئین موجب افزایش دفع کلسیم از راه ادرار می شود و می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه و بیماری های مربوط به کلیه را افزایش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » علائم و دلایل و روش های پیشگیری از بیماری های کلیه «

 

 

۱۰- ماهی ساردین، از مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

ماهی ساردین، از مواد غذایی سنگ ساز کلیه

 

ماهی ساردین سرشار از ماده ای به نام پورین است که برای افرادی که در معرض سنگ کلیه قرار دارند، مناسب نیست. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند و یا در معرض این بیماری قرار دارند، بهتر است از مصرف غذاهای حاوی پورین اجتناب کنند.

 

 

۱۱- محصولات لبنی، مضر برای افراد مبتلا به سنگ کلیه

 

محصولات لبنی، مضر برای افراد مبتلا به سنگ کلیه

 

مصرف لبنیات برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه و همچنین افزایش استحکام استخوان ها اهمیت زیادی دارد. اما افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند و یا معرض ابتلا به این بیماری هستند، باید از این ماده غذایی ارزشمند به صورت محدود استفاده کنند. از آن جایی که لبنیات حاوی کلسیم زیادی هستند، بهتر است افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را در مصرف آن اعتدال را رعایت کنند.

 

 

۱۲- مواد غذایی فرآوری شده، عامل ایجاد سنگ کلیه

 

مصرف غذاهای فرآوری شده همانند چیپس، سوسیس کالباس که حاوی مواد نگهدارنده هستند، برای کلیه و کبر به شدت مضر است. خوردن این خوراکی ها می تواند موجب ایجاد سنگ در کلیه شود و خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را افزایش دهد.

 

۱۳- گوجه سبز

 

گوجه سبز حاوی مقادیر زیادی «اسید اگزالیک» است. این ماده موجب به تولید سنگ در کلیه و مجاری ادراری می‌شود. پزشکان توصیه می‌کنند افرادی که با مشکل سنگ کلیه و سنگ مثانه روبرو هستند، از مصرف بیش از حد گوجه سبز اجتناب کنند چون جزو افرادی که نباید گوجه سبز بخورند یا با احتیاط میل کنند هستند.

اگر به سنگ کلیه یا سنگ مثانه مبتلا هستید بهتر است گوجه سبز را همراه با مقداری آب بخورید تا اگزالات آن برطرف شود و موجب بروز مشکلات کلیوی و سنگ‌های ادراری نشود.

 

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

 

برای دفع سنگ کلیه چی بخوریم؟

 

معمولاً افرادی که یک بار سنگ کلیه مبتلا می شوند، باید از رژیم غذایی مناسبی پیروی کنند تا از ابتلای مجدد به بیماری پیشگیری نمایند. رعایت کردن برخی نکات می تواند در پیشگیری و همچنین درمان سنگ کلیه در منزل مؤثر باشد.

 

  • سعی کنید روزانه حداقل ۱۲ لیوان آب بنوشید.
  • مصرف آب مرکبات مانند آب پرتقال را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.
  • در هر وعده غذایی حداقل ۳ بار در روز یک غذای غنی از کلسیم بخورید. اما از مصرف کلسیم بیش از اندازه اجتناب کنید.
  • گوجه و سنگ کلیه با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. مصرف آب گوجه فرنگی می تواند از ایجاد سنگ کلیه در افراد مستعد جلوگیری کند.
  • مصرف پروتئین های حیوانی را محدود کنید.
  • از غذاهای حاوی نمک و شکر زیاد خودداری کنید.
  • از خوردن غذاها و نوشیدنی های سرشار از اگزالات و فسفات اجتناب کنید.
  • از مصرف الکل و هر مواد غذایی و نوشیدنی که موجب کاهش آب بدن می شود خودداری کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

سنگ کلیه یکی از رایج ترین و دردناک ترین مشکلاتی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند. به طور معمول مصرف آب و مایعات زیاد مؤثرترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به این مشکل است. اگر جز افرادی هستید که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید، بهتر است از مصرف خوراکی های مضر برای این بیماری اجتناب کنید و با رعایت برخی نکات، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در خود کاهش دهید.

 

 

منبع: healthline، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک