همه چیز درباره جرم گیری دندان + روش ها، مزایا، عوارض و هزینه

همه چیز درباره جرم گیری دندان + روش ها، مزایا، عوارض و هزینه


30 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مزایای جرم گیری دندان
فهرست محتوا پنهان

فواید و مزایای جرم گیری یا بروساژ دندان چیست؟ تجمع جرم و پلاک روی دندان موجب می شود تا ظاهر دندان های ما زرد و کدر به نظر برسد. اما این جرم ها تنها روی ظاهر دندان تأثیر نمی گذارند و موجب آسیب به دندان نیز می شوند. اما آیا جرم گیری برای سلامت دهان ها مفید است؟ آیا جرم گیری واقعا دندان را سفید می کند؟ چقدر در مورد باورهای غلط درباره جرم گیری دندان می دانید؟ آیا امکان جرم گیری دندان به روش سنتی نیز وجود دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می توانید با فواید و مزایای جرم گیری دندان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد جرم گیری و بروساژ دندان پاسخ خواهیم داد.

 

 

جرم دندان چیست؟

 

جرم دندان چیست؟

 

ایجاد جرم و پلاک روی دندان برای همه افراد عادی تلقی می شود. جرم دندان به یک لایه چسبنده و بدون رنگ از باکتری ها گفته می شود که روی دندان ایجاد می شود. در واقع بزاق، باکتری ها و پروتئین های موجود در دهان موجب ایجاد این لایه نازک روی دندان می شوند.

 

زمانی که این رسوبات از ۲۴ تا ۴۸ ساعت روی دندان بمانند و برداشته نشوند، با مواد معدنی موجود در بزاق دهان ترکیب شده و به صورت جرم های سخت و محکم روی دندان قرار می گیرند که به آن پلاک گفته می شود. باکتری هایی که در این پلاک زندگی می ‌کنند، معمولاً موجب ایجاد بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می شوند.

 

مسواک زدن به صورت مرتب، استفاده از نخ دندان و تمیز کردن دندان ها می تواند به حذف این پلاک ها، زرد شدن دندان ها و جلوگیری از بروز مشکلات جدی کمک کند. وجود این جرم ها نه تنها روی ظاهر دندان تأثیر می گذارند و سبب ایجاد پوسیدگی می شوند، بلکه در بسیاری از مواقع عامل ایجاد بوی بد دهان نیز هستند؛ از همین رو باید به موقع توسط پزشک برداشته شوند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ مدل از پرفروش ترین و بهترین مارک خمیر دندان خارجی و ایرانی

 

 

جرم گیری دندان چیست؟

 

جرم گیری دندان چیست؟

 

جرم گیری یا بروساژ دندان روشی است که به طور عمیق دندان ها را از جرم و پلاک هایی که روی آن ایجاد شده تمیز می کند. این فرایند معمولاً در یک جلسه انجام می شود و بر اساس شدت جرم موجود در دندان با استفاده از بی حسی موضعی یا کاملاً به صورت سطحی و بدون بی حسی انجام می شود.

 

 

جرم گیری دندان برای چه افرادی مناسب است؟

 

جرم گیری دندان برای چه افرادی مناسب است؟

 

به طور کلی همه افراد نیاز به جرم گیری دارند. اما بروز این مشکل می تواند از ۴ تا ۱۲ ماه در هر فرد متفاوت باشد. افرادی که علائم بیماری مزمن پریودنتال و التهابات لثه های درمان نشده دارند، باید دندان ‌های خود را به طور مرتب جرم گیری کنند. این روش به توقف اثرات مضر بیماری و همچنین حفظ سلامت دهان و دندان کمک زیادی می ‌کند.

 

بیماری مزمن پریودنتال زمانی ایجاد می شود که باکتری های موجود در پلاک موجب از بین رفتن لثه ها می شوند. این موضوع سبب فاصله بین دندان و لثه می ‌شود. فاصله ایجاد شده بین دندان و لثه موجب شل شدن لثه و همچنین لق شدن دندان می شود. بنابراین انجام جرم گیری برای این افراد امری کاملاً ضروری و واجب است.

 

 

علت ایجاد جرم دندان

 

علت ایجاد جرم دندان

 

جرم دندان به دلایل متفاوت ایجاد می شود. هر چند که خوردن برخی غذاها می تواند موجب افزایش جرم دندان ها شود، اما باید بدانید که بزاق دهان نیز عامل مهمی بر ایجاد جرم است. گاهی اوقات به وجود آمدن جرم از کنترل ما خارج است و تنها برخی عوامل می تواند موجب تسریع ایجاد جرم در دهان شوند. در ادامه به مهم ترین دلایل ایجاد جرم دندان اشاره شده است.

 

*مسواک نزدن دندان ها

*مسواک زدن به روش اشتباه

*سیگار کشیدن

*استفاده از مواد مخدر

*مصرف بیش از حد چای و قهوه

 

 

انواع جرم گیری دندان و مراحل آن

 

انواع جرم گیری دندان و مراحل آن

 

اگر لثه های حساسی داشته باشید جرم گیری دندان می تواند کمی برایتان ناراحت کننده باشد. در بسیاری از مواقع دندانپزشک برای جرم گیری دندان از بی حسی موضعی روی لثه ها استفاده می کند. بنابراین اگر نگران درد در طول فرآیند جرم گیری هستید بهتر است از پزشک خود بخواهید تا از بی حسی استفاده کند.

حتما بخوانید  30 خواص هلو برای سلامت بدن | مضرات، طبع و مصلح هلو

 

در شرایط عادی معمولاً جرم گیری طی یک جلسه انجام می ‌شود. اما در مورد برخی از افراد، دندانپزشک ممکن است این کار را در چند مرحله مختلف و در جلسات متعدد انجام دهد. جرم گیری دندان معمولاً به دو روش رایج انجام می ‌شود. این موضوع به وسایل جرم گیری دندان که پزشک مورد استفاده قرار می دهد، دسته بندی می شود.

 

 

جرم گیری دندان به روش دستی

 

روش اول جرم گیری دستی است. در این روش پزشک با استفاده از جرم گیر فلزی دستی بسیار نازک پلاک های روی دندان زیر لثه را می تراشد. دندانپزشک با این ابزار زیر خط لثه و بخش هایی که مسواک به آن دسترسی ندارد را نیز تمیز می کند.

 

 

جرم گیری دندان به روش اولتراسونیک

 

در روش جرم گیری اولتراسونیک برای از بین بردن جرم دندان از یک دستگاه اتوماتیک با نوک فلزی همراه با اسپری آب با فرکانس پایین لرزش استفاده می شود. زمانی که لرزش نوک دستگاه به جرم برخورد می کند، موجب شکستن و از بین رفتن جرم ها می ‌شود. در ادامه می توانید بیشتر با مراحل جرم گیری اولتراسونیک آشنا شوید.

 

 

مرحله اول: از بین بردن جرم دندان

 

در اولین مرحله از جرم گیری اولتراسونیک جرم دندان ها با استفاده از دستگاه اتوماتیک از بین می رود. معمولاً برای درد کمتر در این مرحله پزشک از بی حسی موضعی استفاده می کند.

 

 

مرحله دوم: بروساژ دندان

 

در این مرحله دندان ها به یک خمیر مخصوص آغشته می شوند و با استفاده از برسی چرخشی تمیز می شوند. این کار موجب صیقلی شدن و سفید شدن سطح دندان می شود.

 

 

ایرفلو (Airflow) دندان

 

این مرحله برای پاکسازی و سفید کردن دندان استفاده می شود. صیقلی کردن دندان ها در این مرحله با استفاده از فشار و گرما انجام می شود.

 

 

فواید و مزایای جرم گیری دندان

 

مزایای جرم گیری دندان

 

جرم گیری می تواند به جلوگیری از بیماری های لثه و همچنین تجمع بیش از حد پلاک روی دندان کمک کند. در واقع در این روش دندان ‌ها به شیوه استاندارد تمیز می شوند و جرم های ایجاد شده روی سطح دندان برطرف می گردد. در ادامه به مهم ترین مزایای جرم گیری دندان اشاره شده است.

 

*جرم گیری دندان می تواند در پیشگیری از سرطان دهان کمک کند.

*جرم گیری می تواند به تشخیص زودهنگام بیماری‌ های لثه و درمان بیماری‌ ها کمک کنند.

*یکی دیگر از مزایای جرم گیری دندان از بین بردن لکه های روی دندان است.

*جرم گیری دندان می تواند دندان ها را براق کند و لبخندی سفید تر و درخشان تر به شما هدیه دهد.

*از بین بردن جرم دندان موجب کاهش پوسیدگی دندان می شود.

*جرم گیری دندان به کاهش ورم و التهاب لثه کمک می کند.

 

 

معایب جرم گیری دندان

 

معمولاً معایب جرم گیری دندان بسیار کمتر از فواید آن است اما به هر حال اگر این کار به صورت ناشیانه و با دقت پایین انجام شود و بدن فرد آمادگی لازم را داشته باشد، ممکن است سبب ایجاد عفونت شود. بنابراین به منظور به حداقل رساندن معایب جرم گیری دندان بهتر است در صورت نیاز فرد بعد از جرم گیری تا چند روز از آنتی بیوتیک یا دهانشویه حاوی فلوراید استفاده کند.

 

 

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

 

مراقبت های بعد از جرم گیری دندان

 

به طور کلی مراحل جرم‌ گیری‌ یا بروساژ دندان معمولاً طی یک جلسه انجام می شود. بعد از جرم گیری فرد معمولاً به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

 

بعد از درمان جرم‌ گیری معمولاً ممکن است فرد در دندان ها تا چند روز احساس درد و حساسیت داشته باشد. هر چقدر میزان جرم بیشتر و روش جرم گیری تهاجمی تر باشد، معمولاً درد و تورم نیز بیشتر خواهد بود. افرادی که درد و ناراحتی زیادی دارند، بهتر است تا چند روز از خمیر دندان ضد حساسیت و دهانشویه فلوراید استفاده کنند.

 

در صورت نیاز حتماً بعد از چند روز برای بررسی پیشرفت بهبودی دوباره به پزشک مراجعه کنید. همچنین به منظور جلوگیری از تشکیل جرم و پلاک روی دندان توصیه می شود که همه افراد حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنند به طور منظم از نخ دندان استفاده کنند.

 

 

جرم گیری دندان یا بروساژ چند وقت یکبار انجام شود؟

 

جرم گیری دندان چند وقت یکبار انجام شود؟

 

در شرایط استاندارد هر فرد می تواند با توجه به میزان جرمی که روی دندان های او ایجاد می شود، هر ۶ ماه یک بار از خدمات جرم گیری یا بروساژ دندان استفاده کند. در افرادی که میزان جرم دندان زیاد است می توان هر ۴ تا ۵ ماه یک بار نیز از این خدمات بهره برد. افرادی که مینای دندان هایشان بسیار ضعیف است و یا دندانشان دچار ترک و آسیب شده است، نباید از جرم گیری به میزان زیاد استفاده کنند.

 

به هر حال هر فرد ممکن است با توجه به شرایطی که دارد در زمان متفاوت نیاز به جرم گیری پیدا کند. بهتر است برای این کار حتماً با پزشک خود مشورت کنید. کسانی که به طور مرتب مسواک می زنند و به خوبی از دندان های خود مراقبت می کنند، ممکن است سالی یک بار به جرم گیری نیاز پیدا کنند.

حتما بخوانید  20 خواص درمانی سنگ نمک و نحوه نگهداری از آن

 

 

جرم گیری دندان به روش سنتی چطور انجام می شود؟

 

برای جرم گیری دندان به روش سنتی معمولاً شیوه های مختلفی وجود دارد. امروزه در بسیاری از فروشگاه ها نیز می توانید وسیله ای را تحت عنوان دستگاه جرم گیری دندان خانگی نیز پیدا کنید. اما این دستگاه ها باید کاملاً به شیوه درست و استاندارد استفاده شوند و بسیاری از آن ها نیز مورد تأیید نیستند. روش های ساده و کم هزینه تری نیز برای جرم گیری دندان . سفید کردن دندان ها با مواد غذایی به روش سنتی وجود دارد.

 

 

جرم گیری دندان با جوش شیرین در خانه

 

برای جرم گیری دندان با جوش شیرین می توانید مقداری جوش شیرین روی مسواک خود بریزید. سپس دندان ها را به آرامی مسواک کنید.

 

 

جرم گیری دندان با جوش شیرین و نمک

 

برای جرم گیری دندان با جوش شیرین و نمک باید ۲ قاشق جوش شیرین و ۱ قاشق نمک را ترکیب کنید. سپس دندان ها را با این ترکیب مسواک بزنید.

 

 

جرم گیری دندان با توت فرنگی و گوجه فرنگی

 

برای جرم گیری دندان با توت فرنگی و گوجه فرنگی می توانید برای ۵ دقیقه مقداری گوجه فرنگی یا توت فرنگی را روی دندان قرار دهید. ویتامین سی موجود در این میوه ها به نرم شدن جرم ها و سفید شدن دندان کمک می کند.

 

 

جرم گیری دندان با پوست پرتقال

 

از جمله خواص و فواید پوست پرتقال سفید کردن دندان ها است. برای جرم گیری دندان با پوست پرتقال می توانید مقداری پوست پرتقال را روی دندان ها بمالید. یا این که پوست پرتقال را له کنید و به صورت خمیر روی جرم دندان قرار دهید و بعد از چند دقیقه دهانتان را بشویید.

 

 

هزینه جرم گیری دندان

 

هزینه جرم گیری دندان

 

در کلینیک ها و دندانپزشکی های مختلف معمولاً جرم گیری دندان قیمت متفاوتی دارد. زیرا این موضوع به طور مستقیم با مهارت و تخصص دندانپزشک، تجهیزات و همچنین میزان جرم دندان و تعداد جلسات جرم گیری در ارتباط است. به علاوه اگر دندان شما بیش از جرم گیری (بروساژ) به تصویر برداری نیاز داشته باشد، باید هزینه جدایی را برای آن نیز پرداخت کنید.

 

معمولاً هزینه جرم گیری دندان از ۸۰۰ هزار تومان به بالا در نظر گرفته می شود. بهتر است قبل از جرم گیری دندان قیمت و تعرفه سال ۱۴۰۰ هر مطب و کلینیک را پرس و جو کنید و سپس مراحل جرم گیری را آغاز کنید.

 

 

آیا امکان پرداخت تعرفه برای جرم گیری دندان به بیمه شدگان وجود دارد؟

 

از آن جایی که خدمات جرم گیری دندان جنبه درمانی دارد، اکثر بیمه های درمانی بخشی از هزینه آن را تقبل می کنند. اما به هر حال برای این کار بهتر است قبل از جرم گیری از بیمه مورد نظرتان اطلاعات کسب کنید.

 

 

باورهای غلط درباره جرم گیری دندان

 

 

جرم گیری دندان به لثه ها آسیب می رساند

 

باید بدانید که جرم گیری تنها جرم روی دندان را از بین می‌ برد و از همین رو به سلامت لثه و دندان شما کمک می کند. تمیز کردن عمیق لثه ها از جرم ممکن است موجب بروز حساسیت و خونریزی شود؛ اما این کار برای سالم ماندن دندان و لثه های شما ضروری است بعد از مدت کوتاهی برطرف می گردد.

 

 

جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند

 

یکی دیگر از تصورات غلط در مورد جرم گیری این است که این کار به مینای دندان شما آسیب وارد می کند. اما باید بدانید که در جرم گیری تنها جرم و پلاک روی دندان برداشته می شود و اگر درست و به اندازه انجام شود، هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نخواهد شد.

 

 

سخن پایانی

 

جرم دندان به دلایل مختلفی ایجاد می شود و در بسیاری از افراد زودتر از سایرین اتفاق می افتد. اما به هر حال جرم گیری یا بروساژ یک روش مؤثر و بدون عارضه برای رفع این مشکل محسوب می شود. معایب جرم گیری دندان در برابر مزیت هایی که این روش دارد بسیار محدود است و از همین رو پیشنهاد می شود حداقل هر ۶ ماه یک بار برای جرم گیری دندان خود نزد پزشک بروید.

 

 

سوالات متداول

 

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟

 

بله، با برداشتن جرم ها و لکه های ایجاد شده روی دندان، جرم گیری دندان ها را سفید می کند.

 

 

آیا جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند؟

 

جرم گیری تنها جرم روی دندان را از بین می برد و هیچ آسیبی به مینای دندان وارد نمی کند.

 

 

هزینه جرم گیری دندان چقدر است؟

 

هزینه جرم گیری دندان به مقدار جرم، مراحل جرم گیری و تخصص پزشک  بستگی دارد و از ۸۰۰ هزار تومان به بالا است.

 

 

جرم گیری دندان چند وقت یکبار لازم است؟

 

بهترین زمان برای جرم گیری هر ۶ ماه یک بار است که البته این موضوع با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است.

 

 

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

 

از مهم ترین مزایای جرم گیری دندان جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه و همچنین براق شدن دندان ها است.

 

 

منابع: healthline، cherrywooddental، ۱۲۳dentist، kirklandpremierdentistry

 

کالابرگ الکترونیک