۲۳۵ مورد از توصیه های پزشکی، دارویی و تغذیه در ماه رمضان

۲۳۵ مورد از توصیه های پزشکی، دارویی و تغذیه در ماه رمضان


11 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 19 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
220 توصیه پزشکی برای ماه رمضان که باید رعایت کنید

توصیه های پزشکی در ماه رمضان برای روزه‌داری ایمن و بدون ضرر شامل چه مواردی می‌شود؟ برای این که بتوانید بدون دردسر و آسیب به سلامتی،‌ در طول ماه رمضان روزه بگیریم علاوه بر توصیه‌های طب سنتی برای ماه رمضان چه نکات پزشکی را باید رعایت کنیم؟ روزه گرفتن چه عوارض احتمالی می‌تواند بر سلامت بدن داشته باشد؟ در این مقاله از سرویس سلامت درباره توصیه های پزشکی برای ماه رمضان و نکاتی که باید رعایت کنید، بخوانید. با مجله کوروش همراه باشید.

 

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

 

چگونه در ماه رمضان لاغر شویم؟

 

روزه گرفتن در ماه رمضان فرصت فوق‌العاده‌ای برای دست کشیدن از غذاهای مضر و ریزه‌خواری‌های روزمره است که نقش مهمی بر چاقی بدن دارند. اولین و مهم‌ترین موضوعی که باید برای کاهش وزن در ماه رمضان به آن توجه کنید، انتخاب غذاهای مناسب برای وعده سحری و افطار است. غذاهای چرب و سرخ شده از مهم‌ترین عوامل ایجاد اضافه وزن و چاقی هستند.

کالری بالای این غذاها در کنار مواد مغذی پایینی که دارند موجب می‌شود که غذاهای سرخ شده همواره در ردیف غذاهای نامناسب و مضر قرار بگیرند. سعی کنید در طول ماه رمضان مصرف این غذاها را به طور کامل قطع کنید و بیشتر از غذاهای سالم و بدون روغن استفاده کنید. در این مقاله می‌توانید درباره ۱۶ روش کاهش وزن سریع بخوانید.

 

چگونه در ماه رمضان چاق شویم؟

 

چطور در ماه رمضان چاق شویم

 

احتمالا شما هم از برخی افراد شنیده‌اید که در ماه رمضان، نه تنها لاغر نشده‌اند و وزن خود را از دست نداده‌اند، بلکه اضافه وزن را هم تجربه کرده‌اند. برای کسانی که به راحتی وزن از دست می‌دهند، لاغر نشدن در ماه رمضان یک مزیت بزرگ به حساب می‌آید. احتمالا شما هم با این موضوع مواجه شده‌اید که چاق‌ها در ماه رمضان چاق‌تر و لاغرها، لاغرتر می‌شوند ولی شاید دلیل آن را ندانید.

لاغرها که کاهش وزن دارند، اشتهای زیادی برای خوردن غذا یا تنقلات ندارند، به همین خاطر هم بعد از افطار، خیلی زود احساس سیری می‌کنند، این در حالی است که مواد مغذی مورد نیاز بدن‌شان هنوز به طور کامل تامین نشده و بدن مجبور است بعد از گلوکز یا قند موجود در غذا، از چربی‌ها برای رفع نیاز خود استفاده کند. دراین مقاله می‌توانید ۷ روش اصولی وزن کم نکردن در ماه رمضان را بخوانید.

 

حکم تزریق آمپول، سرم، واکسن و خون دادن در ماه رمضان

 

آیا تزریق آمپول بی حسی روزه را باطل می‌کند

 

ماه رمضان برای مسلمانانی که تکلیف شرعی خود را بجا می‌آورند، در حالی که بیماری خاصی دارند یا باید داروی ویژه‌ای را مصرف کنند، برخی مواقع با چالش‌‌هایی همراه است. در این میان علاوه بر نحوه دارو خوردن در ماه رمضان، برخی داروها به صورت آمپول و سرم به بدن وارد می‌شوند. برخی افراد باید به صورت مداوم خون دریافت کنند یا ممکن است اهدا کردن خون از عادت‌های برخی افراد باشد.

حکم روزه برای این افراد متفاوت است. تمام انواع آمپول‌های دارویی، تقویتی یا بی‌حسی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست. در این مقاله درباره حکم تزریق آمپول، سرم، واکسن و خون دادن در ماه رمضان بخوانید.

 

توصیه‌ها و نحوه مصرف دارو در رمضان

 

توصیه‌ها و نحوه مصرف دارو در رمضان

 

برای بیماران و کسانی که ملزم به خوردن دارو در ماه مبارک رمضان هستند، مساله روزه گرفتن یا نگرفتن و حکم تزریق دارو یا چگونگی مصرف دارو در ماه رمضان از سوال‌‌هایی است که ذهن این افراد را به خود مشغول می‌کند. افراد بیماری که در سال‌های پیش روزه می‌گرفته‌اند حالا در مورد این که آیا می‌توانند در ماه رمضان وعده‌های دارویی خود را حذف کنند یا زمان آن را تغییر دهند، سوالات زیادی دارند.

در مورد این که آیا مصرف دارو در ماه رمضان باعث ابطال روزه می‌شود یا نه بحث‌های زیادی کرده‌‌اند و در نهایت به یک توافق کلی در مورد مصرف دارو در ماه رمضان رسیده‌اند و آن این است که داروهایی که از راه پوست جذب بدن می‌شوند مثل کرم‌ها، پمادها و نوار چسب‌های حاوی مواد دارویی، استفاده از شیاف‌ها، دراژه‌های طبی و محلول‌های واژینال، داروهای عضلانی، مفصلی یا وریدی -به استثنای تغذیه از راه وریدی و آمپول‌های تقویتی، اکسیژن و گازهای بیهوشی‌، مصرف دهانشویه‌ها، غرغره کردن دارو یا اسپری دهانی- به شرط آنکه چیزی به درون معده فرو برده نشود- باعث ابطال روزه نمی‌شود.

 

در این مقاله می‌توانید درباره توصیه‌ها و نحوه مصرف دارو در رمضان بخوانید.

 

درمان سردرد روزه داران

 

درمان سردرد روزه داران

 

آیا درباره توصیه های پزشکی برای ماه رمضان در مورد سردرد روزه‌داران می‌دانید؟ آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در ماه رمضان با سردردهای مکرر و آزاردهنده روبه‌رو می‌شوید؟ معمولا سردردهایی که در ماه رمضان ایجاد می‌شوند، دلایل مشخصی دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۸ درصد از افراد در ماه رمضان با سردرد مواجه می‌شوند. باید بدانید که افرادی که به سردردهای شدید و همیشگی بعد از روزه گرفتن مبتلا می‌شوند نباید روزه بگیرند؛ اما خود سردرد روزه را باطل نمی‌کند. در این مقاله می‌توانید درباره ۱۰ روش درمان سردرد روزه داران در ماه رمضان بخوانید.

 

پاکسازی معده در ماه رمضان

 

پاکسازی معده در ماه رمضان

 

بر اساس مطالعات و پژوهش‌های کارشناسان تغدیه، اغلب مشکلات مربوط به سیستم گوارشی و اختلال در هضم غذا، به نوع تغذیه و عادت‌های غذایی بستگی دارد. به همین دلیل باید برای سلامت این اعضای مهم و حیاتی بدن، باید توصیه های پزشکی برای ماه رمضان را جدی بگیرید. اگر مشکل گوارشی خاصی ندارید، به شست‌و‌شوی معده هم نیاز نخواهید داشت ولی در حالت عادی، مصرف برخی غذاها و مواد غذایی می‌توانند به پاکسازی طبیعی معده کمک کنند.

این مواد غذایی هضم غذا را آسان می‌کنند، همچنین عملکرد سیستم گوارشی را بهبود خواهند بخشید. علاوه براین به بهبود خلق و خو و آرامش روان کمک می‌کنند. به طور خلاصه، سم‌زدایی معده و دستگاه گوارش هم به سلامت جسم و هم سلامت روان شما کمک موثری خواهد کرد.

حتما بخوانید  خواص و مضرات انواع عدس و طبع و مصلح آن

 

در این مقاله می‌توانید درباره ۱۰ روش پاکسازی معده در ماه رمضان بخوانید.

 

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

 

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان

 

رفع بوی بد دهان در ماه رمضان برای روزه‌داران اهمیت زیادی دارد. به طور کلی به کار بردن روش‌هایی برای پیشگیری از بوی بد دهان در ماه رمضان می‌تواند به روزه‌داران کمک کند تا در این ایام دچار چنین مشکلی نشوند. به علاوه مصرف برخی از غذاها و داروها در زمان روزه‌داری می‌تواند موجب ایجاد بوی بد دهان در زمان روزه‌داری شود.

بوی بد دهان در زمان روزه‌داری معمولاً در اثر عوارض نخوردن سحری و به خاطر گرسنگی، خشکی دهان یا استفاده از غذاهای نامناسب و پر ادویه و همچنین رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود. تجمع پلاک‌ها و باکتری‌ها هم موجب ایجاد بوی بد دهان می‌شود. در این مقاله می‌توانید درباره ۱۶ روش ساده رفع بوی بد دهان در ماه رمضان بخوانید.

 

رفع عطش و تشنگی در ماه رمضان

 

رفع تشنگی در ماه رمضان

 

به طور معمول افرادی که روزه می‌گیرند بیشتر از این که احساس گرسنگی کنند، تشنه می‌شوند. انتخاب غذاهای نامناسب و عدم مصرف آب کافی موجب می‌شود تا بدن با کم آبی مواجه شود و فرد علائمی مثل خستگی، سردرد، سرگیجه و بی‌حالی را تجربه کند.

شاید برایتان جالب باشد اما خوردن آب پشت سر هم و به مقدار زیاد هیچ تأثیری در رفع تشنگی شما در طول روز ندارد. این کار موجب می‌شود تا حجم ادرار شما افزایش پیدا کند. در واقع زمانی که حجم زیادی آب می‌نوشید، کلیه‌ها آب اضافی را در عرض چند ساعت دفع می‌کنند.

برای تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان در طول روز بهتر است مقدار آب را بین ساعات سحری و افطار تقسیم کنید. به یاد داشته باشید که خوردن آب سرد در زمان افطار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. این کار موجب انقباض مویرگ‌ها و بروز مشکلاتی جدی در هضم غذا می‌شود. در این مقاله می‌توانید ۲۰ راهکار پیشگیری از عطش و رفع تشنگی در ماه رمضان را بخوانید.

 

رفع بی اشتهایی در ماه رمضان

 

بی اشتهایی در رمضان

 

بی‌اشتهایی در ماه رمضان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برخی از روزه‌داران با آن روبرو می‌شوند. نخوردن آب و غذا برای ساعات طولانی موجب می‌شود تا برخی از افراد روزه‌دار رغبت خود برای غذا خوردن را از دست بدهند و اشتهای کافی برای خوردن افطار و حتی سحری در روزهای بعد را نداشته باشند.

بسیاری از افراد در ماه رمضان به دلیل کمبود مواد غذایی و عدم مصرف به موقع خوراکی‌ها دچار پرخوری در این ایام می‌شوند و حجم غذای زیادی را در زمان سحری و افطار میل می‌کنند. اما عده‌ای هم هستند که درست برخلاف این افراد اشتهای خود را برای غذا خوردن از دست می‌دهند.

این افراد با نخوردن سحری و افطار و یا مصرف حجم بسیار کم از غذا در طول روز با کمبود انرژی مواجه می‌شوند و از طرفی هیچ علاقه‌ای نیز به خوردن غذا ندارند. اگر بی‌اشتهایی تنها در زمان سحری اتفاق بیفتد، ممکن است این موضوع به خاطر خوردن غذاهای چرب و پرکالری در زمان افطار ایجاد شده باشد. در این مقاله می‌توانید درباره بی‌اشتهایی در ماه رمضان، علت و ۱۰ روش درمان آن بخوانید.

 

شادابی و سلامت پوست در ماه رمضان

 

شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان

 

شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان موضوعی است که به خصوص برای خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. تغییر در برنامه غذایی و کاهش مصرف آب در طول روز موجب ایجاد خشکی پوست و لب‌ها در ماه رمضان می‌شود و می‌تواند زمینه کدر شدن و جوش صورت را نیز فراهم کند.

اگر در تمام طول سال مراقب پوست‌تان باشید و تنها یک ماه به آن بی‌توجهی کنید، خیلی زود عواقب آن را روی پوست‌تان مشاهده خواهید کرد. از آن جایی که در ماه رمضان فرد روزه‌دار در طول روز نباید از غذا و نوشیدنی‌ها استفاده کند، این موضوع می تواند به طور مستقیم روی پوست او تأثیر بگذارد. در این مورد هم باید توصیه های پزشکی در ماه رمضان را جدی بگیرید. در این مقاله می‌توانید درباره ۲۰ راهکار شادابی و سلامتی پوست در ماه رمضان بخوانید.

 

روزه گرفتن در دوران بارداری

 

روزه گرفتن در دوران بارداری

 

همه مراجع تقلید بر این عقیده هستند روزه گرفتن زنان باردار در ماه رمضان واجب نیست و اگر زن باردار احساس کند که با روزه‌داری به جنین و خودش آسیب می‌رساند، روزه بر مادر واجب نیست. مادر می‌تواند روزه‌های قضا شده در ماه رمضان را در زمان‌های دیگری بگیرد یا اگر امکان این کار وجود ندارد «کفاره» روزه قضا را با غذا دادن به فرد نیازمند بدهد.

اگر جزو خانم‌هایی هستید که در همان ماه اول، متوجه باردار بودن‌تان شده‌اید، دور روزه گرفتن در ماه رمضان را خط بکشید. حتی اگر در میانه ماه رمضان متوجه بارداری‌تان شده‌اید. در ماه‌های اول بارداری، جنین بسیار ضعیف است و احتمال آسیب دیدن به آن، بسیار بالا است. بنابراین روزه‌داری در این ماه را فراموش کنید. در این مقاله می‌توانید درباره روزه گرفتن زنان باردار و ماه‌های مجاز روزه‌داری بخوانید.

 

تنظیم خواب در ماه رمضان

 

تنظیم خواب در ماه رمضان

 

تنظیم خواب در ماه رمضان می‌تواند به شادابی و حفظ انرژی روزه‌داران کمک کند و از ایجاد خستگی و خواب آلودگی در طول روز جلوگیری نماید. آشنایی با نحوه صحیح تنظیم خواب در رمضان می‌تواند به روزه‌داران عزیز کمک کند تا این ماه را راحت‌تر و بدون ایجاد اختلالات جدی در زمان خواب پشت سر بگذارند. خواب برای حفظ سلامتی و تندرستی بدن اهمیت زیادی دارد.

اختلال در ساعات خوابیدن می‌تواند بر عملکرد روزانه افراد تأثیر بگذارد و موجب بروز مشکلات خلقی و خواب آلودگی در طول روز شود. مطالعات نشان می‌دهد که خواب کم موجب افزایش اشتهای فرد می‌شود و این موضوع فرآیند روزه گرفتن را برای روزه‌داران سخت‌تر می‌کند. در این مقاله می‌توانید درباره ۲۴ ترفند تنظیم خواب در ماه رمضان برای حفظ قوای بدن بخوانید.

 

حفظ انرژی بدن در ماه رمضان

 

راهکارهایی برای حفظ انرژی بدن تا پایان ماه رمضان

 

مصرف غذاهای سالم و نوشیدن به اندازه مایعات در ماه رمضان برای شادابی پوست در ماه رمضان، حفظ انرژی و سلامت بدن روزه‌داران اهمیت بسیار زیادی دارد. انتخاب صحیح مواد غذایی برای وعده سحری و افطار می‌تواند به روزه‌داران کمک کند تا در طول روز با کمبود انرژی و بی‌حالی مواجه نشوند و در کنار روزه‌داری، همواره شاداب و پرانرژی باشند.

به علاوه حفظ سلامتی در ماه رمضان برای روزه‌داران اهمیت زیادی دارد. براساس توصیه های پزشکی ماه رمضان چنانچه فردی شیوه مناسبی را برای دوران روزه‌داری در پیش نگیرد، خیلی زود توان و انرژی خود را از دست می‌دهد و بدن فرد ضعیف می‌شود و ممکن است با مشکلات جدی در این ماه روبرو شود. اما چگونه انرژی بدن‌تان را تا پایان ماه رمضان حفظ کنید؟ در این مقاله می‌توانید با ۱۲ نکته کلیدی برای حفظ انرژی بدن تا پایان ماه رمضان آشنا شوید.

حتما بخوانید  همه چیز درباره فواید و مضرات تن ماهی

 

تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان

 

ایام تعطیل عید و ماه رمضان امسال روزهای سرنوشت سازی برای دانش آموزان کنکوری هستند. به جز تعطیلات عید برای درس خواندن کنکوری‌ها، پیروی از یک برنامه مطالعه و تغذیه در ماه رمضان به شما کمک می‌کند تا در این دوران از نظر جسمی و روحی احساس بهتری را تجربه کنید و از درس خواندن عقب نمانید.

رعایت اصول تغذیه در ماه رمضان به کنکوری‌ها کمک می‌کند تا در این دوران ضمن به جا آوردن این تکلیف شرعی واجب، احساس ضعف و ناتوانی نداشته باشند و بتوانند به راحتی به مطالعه دروس خود بپردازند.

روزه گرفتن در ماه رمضان نباید مانع درس خواندن کنکوری‌ها در این ایام شود و توجه به اصول تغذیه‌ای کنکوری‌ها در ماه رمضان به شما کمک می‌کند تا این دوران را راحت‌تر و بدون دغدغه پشت سر بگذارید. در این مقاله می‌توانید درباره ۱۰ اصل مهم تغذیه کنکوری‌ها در ماه رمضان بخوانید.

 

بهترین زمان خوردن سحری در ماه رمضان

 

نخوردن سحری در ماه رمضان

 

انتخاب یک زمان‌بندی مناسب و برنامه‌ریزی دقیق در ماه رمضان و به خصوص برای خوردن سحری اهمیت زیادی دارد. در واقع روزه‌داران باید با تنظیم ساعت برای سحری به موقع از خواب بیدار شوند تا زمان کافی برای صرف غذا و مایعات را داشته باشند. برای راحتی کار پیشنهاد می‌شود از شب قبل غذای سحری را آماده کنید و صبح تنها غذا را گرم و میل کنید. این کار موجب می‌شود تا زمان بیشتری برای خوردن غذا، سالاد، مایعات و میوه داشته باشید.

فراموش نکنید که مصرف غذاهای چرب، شور و حجیم موجب می‌شود تا در طول روز احساس تشنگی و سنگینی بیشتری را تجربه کنید. در واقع سوخت و ساز غذاهای چرب نیاز به آب بیشتری دارد و این موضوع بدن را با کم آبی مواجه می‌کند. در این مقاله می‌توانید درباره بهترین زمان خوردن سحری در ماه رمضان بدانید.

 

عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

 

عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان

 

هر چند برای برخی افراد بیدار شدن در سحرهای ماه رمضان کار چندان راحتی نیست و ترجیح می‌دهند سحر را قبل از خواب بخورند یا کلا نخورند،‌ اما متخصصان تغذیه این کار را نادرست می‌دانند و درباره تاثیرات منفی و مضرات نخوردن سحری هشدار جدی می‌دهند. فراموش نکنید که خوردن سحری انرژی و آب مورد نیاز بدن را در طول زمان روزه گرفتن تامین می‌کند.

در ضمن نباید از خاطر ببرید که مواد غذایی که در وعده سحری میل می‌کنید در سلامت بدن و تامین انرژی و آب بدن بسیار مهم است. البته اگر در طول ماه رمضان به هر دلیلی نتوانید یک تا دو شب را برای خوردن سحری بیدار شوید، مشکل چندان حاد و بزرگی ایجاد نمی‌شود ولی نخوردن سحری به صورت مدام و بیش از این میزان، حتما سلامت‌تان را به خطر خواهد انداخت.

می‌توانید در این مقاله درباره ۱۶ عوارض نخوردن سحری در ماه رمضان بر روی سلامت بدن بدانید.

 

ورزش کردن در ماه رمضان

 

ورزش کردن در ماه رمضان

 

ورزش در ماه رمضان از چاقی و اضافه وزن پیشگیری می‌کند. یکی از دلایل اصلی تجمع چربی در بدن، عدم تحرک است و این مساله یعنی نداشتن تحرک در ماه مبارک رمضان به خاطر مقابله با تشنگی و خستگی، بیشتر می‌شود که نتیجه آن اضافه وزن چند کیلویی در پایان ماه رمضان است. بهترین راه برای مقابله با اضافه وزن، ورزش کردن است؛ اما ورزش در ماه مبارک رمضان نسبت دیگر ماه ها تفاوت‌هایی دارد.

از آنجایی که روزه داران بیشتر ساعات روز را چیزی نمی‌خورند و ماده غذایی در این ساعات به بدن آن ها نمی‌رسد، باید در کیفیت، تعداد و زمان ورزش خود تغییراتی را ایجاد کنند تا انرژی لازم را برای انجام حرکات ورزشی داشته باشند. در این مقاله می‌توانید درباره ۶ تکنیک ورزش کردن در ماه رمضان بخوانید.

 

بیماران کلیوی و روزه‌داری

 

روزه گرفتن و بیماران کلیوی

 

آیا بیماران کلیوی می‌توانند روزه بگیرند؟ روزه گرفتن بیماران کلیوی در ماه رمضان می‌تواند به سلامت آن‌ها آسیب وارد کند. افرادی با مشکلات کلیه باید قبل از روزه گرفتن ابتدا با پزشک خود مشورت کنند و مطمئن شوند که انجام این کار به سلامت کلیه‌ها آسیب وارد نمی‌کند.

سپس می‌توانند با در نظر گرفتن توصیه‌های پزشک و رعایت اصول و مصرف برخی مواد غذایی روزه بگیرند. اما مراقبت از کلیه در ایام روزه‌داری چطور انجام می‌شود؟ فرآیند روزه‌داری در بیماران کلیوی با مشکلات مختلف کلیه چه تفاوتی با سایر افراد دارد؟ برای مطالعه بیشتر در مورد بایدها و نبایدهای روزه گرفتن بیماران کلیوی روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان

 

تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان

 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که به سلامت بدن خود اهمیت می‌دهید، حتما این سوال برایتان به وجود می‌آید که آیا می‌توان در ماه رمضان هم ورزش کرد و هم به روزه گرفتن ادامه داد؟ تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان باید چگونه باشد؟

اصلا چه زمانی برای ورزش کردن بعد از غذا خوردن مناسب‌تر است؟ چقدر ورزش کنیم تا دچار ضعف و بی‌حالی در ماه رمضان نشویم؟ بهترین ورزش‌ها در ماه رمضان برای هضم غذا شامل چه مواردی می‌شود؟

داشتن یک برنامه منسجم غذایی، قرار دادن مواد مغذی و مواد معدنی در رژیم غذایی، نوشیدن مایعات به اندازه کافی و از انواع مقوی، همه و همه به داشتن تغذیه سالم برای ورزشکاران در ماه رمضان کمک می‌کند. در کل تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان از اهمیت بسیاری برخوردار است و در صورت عدم رعایت اصول آن، سلامت شما به خطر خواهد افتاد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله نکات مهم تغذیه ورزشکاران در ماه رمضان را مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

 

توصیه های پزشکی برای ماه رمضان شامل چه مواردی می‌شود؟

 

برای این که بتوانید روزه خود را به طور کامل و بدون آسیب به سلامتی بگیرید باید اصول تغذیه، سحری خوردن، حفظ انرژی، رفع عطش و … را رعایت کنید.

 

توصیه های پزشکی برای تزریق آمپول و سرم در ماه رمضان چیست؟

 

حکم روزه برای این افراد متفاوت است. تمام انواع آمپول‌های دارویی، تقویتی یا بی‌حسی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

 

کالابرگ الکترونیک