طرز تهیه مافین ریواس و عسل با بافت نرم و لطیف

طرز تهیه مافین ریواس و عسل با بافت نرم و لطیف


19 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مافین ریواس و عسل

مافین ریواس و عسل یکی از خاص‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع مافین گیاهی با عسل است که بافت نرم و سبکی دارد. برای تهیه این شیرینی مافین از انواع مغزها و شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه مافین ریواس و عسل را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه مافین ریواس و عسل

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۱ عدد
شکر (قهوه‌ای) ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عسل نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد همه منظوره ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری
نمک نصف قاشق چای‌خوری
شیر ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
ریواس خرد شده ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
انواع مغز آجیل نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکلات (آب شده) برای تزیین مافین

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
مدت زمان پخت مافین ریواس و عسل: ۴۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه مافین ریواس و عسل

مراحل طرز تهیه مافین ریواس و عسل
در ادامه این مقاله مراحل پخت مافین ریواس و عسل به عنوان یک مافین لطیف، اسفنجی و سبک را دنبال کنید.

مرحله اول: فر را روشن و قالب مافین را آماده کنید

برای شروع کار فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و ۲ قالب ۱۲ تایی مافین را آماده کنید. برای تهیه این مافین‌ می‌توانید داخل قالب‌ها از کاغذ مخصوص مافین استفاده کنید یا کف قالب‌ها را با کمی روغن مایع چرب کنید.

شما می‌توانید روغن را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مواد خشک مافین را ترکیب کنید

در این مرحله باید آرد، بیکینگ پودر و نمک را ترکیب و سپس دو بار الک کنید و برای تهیه مافین کنار بگذارید.

شما می‌توانید آرد، بیکینگ پودر و نمک را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: شیر ترش را آماده کنید

برای تهیه این مافین به شیر ترش نیاز دارید. برای تهیه شیر ترش باید ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو را در یک ظرف بریزید و بعد شیر را به آن اضافه کنید. سپس شیر را اضافه کنید و با یک قاشق کوچک شیر را یک تا ۲ بار (نه بیشتر) هم بزنید. حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا شیر ترش شما آماده شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف

می‌توانید شیر و آبلیمو را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: مغز آجیل و ریواس‌ها را خرد کنید

در این مرحله از طرز تهیه این دسر خوشمزه با عسل و ریواس باید ریواس‌ها را به اندازه مکعب‌های نیم سانتی‌متری خرد کنید. در ادامه مغزهای آجیل با طعم دلخواه خود را به صورت ریز خرد کنید. برای تهیه این مافین می‌توانید از هر نوع مغز آجیلی که دوست دارید استفاده کنید.

می‌توانید انواع مغز آجیل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه مافین ریواس و عسل را آماده کنید

در یک ظرف شکر قهوه‌ای را با تخم مرغ، روغن و عسل ترکیب کنید و خوب مواد را ترکیب کنید تا یکدست شود. در ادامه شیر ترش را اضافه کنید و بعد مخلوط آرد را در ظرف بریزید و مواد را به آرامی هم بزنید. ریواس‌ها و مغزهای خرد شده را اضافه کنید و مواد را دوباره هم بزنید تا مایه مافین یکدست شوند.

شما می‌توانید انواع شکر، تخم مرغ، روغن و عسل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: مایه مافین را در قالب بریزید

مواد مافین ریواس و عسل را در قالب بریزید
با کمک اسکوپ مواد مافین را در قالب‌ها بریزید. به خاطر داشته باشید که تنها ۲/۳ قالب‌ها را پر کنید تا مافین فضای کافی برای پف کردن داشته باشد.

مرحله هفتم: مافین ریواس و عسل را بپزید

در این مرحله می‌توانید مقداری مغز آجیل روی مافین‌ها بریزید و آن‌ها را برای ۳۵ تا ۴۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا طلایی شوند. بعد از این که مافین‌ها پف کردند و پختند، با استفاده از یک خلال دندان مطمئن شوید که داخل مافین‌ها نیز به خوبی پخته است.

در صورتی که مایه مافین به خلال دندان نچسبید، پس پخته است. در این مرحله باید قالب‌ها را از فر خارج کنید. صبر کنید تا مافین‌ها کمی خنک شوند و بعد آن‌ها را از قالب خارج کنید و در ظرف مورد نظرتان بچینید. این مافین‌ها ظاهر جذابی دارند اما در صورت تمایل می‌توانید از مقداری شکلات آب شده برای تزیین آن‌ها استفاده کنید.

می‌توانید انواع شکلات را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه مافین ریواس و عسل

  • نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه مافین ریواس و عسلبرای تهیه مافین ریواس و عسل می‌توانید به جای بیکینگ پودر از مقداری جوش شیرین نیز استفاده کنید. می‌توانید جوش شیرین را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه این مافین می‌توانید از انواع مغز آجیل استفاده کنید اما معمولا استفاده از مغز گردو و مغز پسته طعم بهتری به آن می‌بخشد.
  • برای مزه‌دار کردن و خوشرنگ شدن مافین ریواس و عسل می‌توانید مقداری توت فرنگی خرد شده نیز به مایه آن اضافه کنید.
  • شکر قهوه‌ای گزینه بهتری برای تهیه این مافین است، اما اگر به شکر قهوه‌ای دسترسی ندارید می‌توانید از شکر سفید نیز به جای آن استفاده کنید.
  • برای تهیه این مافین باید ریواس را به خوبی شویید و بعد به صورت کاملا ریز خرد کنید.
  • ریواس یک گیاه کوهی و بهاری است که ساقه‌های قرمز و سبزی دارد و طعم آن ترش است و از همین رو مزه بی‌نظیری به مافین می‌بخشد.
  • ریواس خواص زیادی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است. مصرف ریواس برای سلامت قلب، پاکسازی کبد، جلوگیری از سرطان و کنترل دیابت مفید است و به کاهش وزن و سلامت استخوان‌ها نیز تا حد زیادی کمک می‌کند.
  • می‌توانید از مافین ریواس و عسل به عنوان میان وعده روز یا برای صبحانه استفاده کنید.
  • استفاده از شیر ترش برای تهیه این مافین موجب می‌شود تا بافت مافین شما نرم‌تر شود. در صورت تمایل می‌توانید به جای شیر ترش از شیر معمولی یا انواع شیرهای گیاهی مثل شیر بادام و شیر فندق نیز استفاده کنید. می‌توانید انواع شیر طعم‌دار را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • قبل از خارج کردن مافین‌ها از فر حتما یک خلال دندان را داخل مافین ها فرو کنید. اگر مایه مافین به خلال دندان نچسبید، یعنی پخته و آماده شده است. اما در صورتی که مافین به خلال دندان بچسبد، یعنی باید برای مدت زمان بیشتری در فر بماند.
حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی جهرمی خوشمزه و مقوی با طعمی متفاوت

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مافین ریواس و عسل

فوت و فن‌های خوشمزه شدن مافین ریواس و عسل
چرا مافین ریواس و عسل ترک می‌خورد؟

برای تهیه مافین باید آن را در طبقه وسط فر قرار دهید. در صورتی که مافین‌ها را در طبقه بالای فر بگذارید و دمای فر را زیاد کنید، روی مافین‌ها ترک‌هایی ایجاد می‌شود.

چرا مافین پف نمیکنه؟

در صورتی که برای تهیه مافین ریواس و عسل، فر را از قبل داغ نکنید و آن را در فر بپزید، مافین شما حالت خمیری پیدا می‌کند. به خاطر داشته باشید که داغ بودن فر موجب واکنش بیکینگ پودر می‌شود و به پف بیشتر مافین کمک می‌کند.

چرا مافین سفت می‌شود؟

برای تهیه مافین ریواس و عسل باید آرد را الک کنید و از مواد به اندازه مشخص شده استفاده کنید. در صورتی که مواد اولیه مافین را کمتر یا بیشتر از حد نیاز به آن اضافه کنید، آرد را الک نکنید و دمای فر را بیش از اندازه زیاد کنید، مافین شما سفت می‌شود.

چرا مافین خمیر میشه؟

استفاده از اندازه نامناسب مواد برای پخت مافین موجب خمیر شدن آن می‌شود. سعی کنید برای پخت این مافین همه مواد را به اندازه ذکر شده با هم ترکیب کنید.

 

کالابرگ الکترونیک