روزی چند پسته بخوریم | مقدار مجاز برای زنان باردار، کودکان، فشار خون و کم خونی

روزی چند پسته بخوریم | مقدار مجاز برای زنان باردار، کودکان، فشار خون و کم خونی


19 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روزانه چند عدد پسته بخوریم | مقدار مجاز برای کم خونی، کودکان، بارداری و فشار خون

روزی چند پسته بخوریم؟ پسته یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین آجیل‌ها است که مصرف آن برای کودکان و بزرگسالان مفید است. حتی برای خانم‌های باردار، خوردن پسته یکی از توصیه‌های پزشکان است. مثل همه مواد غذایی و خوراکی‌های دیگر، پسته هم در صورتی می‌‌تواند در ارتقای سلامت بدن موفق عمل کند که در خوردن آن زیاده‌روی نشود. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به مصرف مجاز پسته برای افراد عادی، بزرگسالان، کودکان، افراد با فشار خون بالا و برای خانم‌های باردار را بررسی خواهیم کرد و به این موضوع که چند عدد پسته در روز بخوریم، می‌پردازیم.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

بسته به اینکه شرایط جسمی، سن و جنسیت هر فرد چیست، میزان مصرف مجاز پسته در روز فرق می‌کند. البته یک نسبت تقریبی یا یک عدد نسبی درباره خوردن چند عدد پسته در روز وجود دارد.

به صورت معمول، خوردن ۶۰ گرم پسته در روز مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. برای کسانی که می‌خواهند از خواص پسته برای سلامتی بهره ببرند، خوردن ۴۲ تا ۶۰ گرم پسته مفید است. اما در صورت مصرف بیش از ۶۰ گرم پسته در روز، ممکن است به مرور، دچار اضافه وزن، اختلالات گوارشی و … شوید.

شما می‌توانید انواع آجیل از جمله مغز پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

در بارداری روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

خواص پسته در بارداری را نمی‌توان نادیده گرفت. اما اگر باردار هستید، باید در مصرف پسته کمی احتیاط کنید. درست است که خوردن پسته در سه ماهه اول بارداری برای مادر و جنین بسیار مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلات سلامتی را در پی داشته باشد.

برای اینکه مادر و جنین، هر دو بتوانند از خواص پسته برای استحکام استخوان، درمان فقر آهن، تنظیم چربی، کلسترول، قند خون و … بهره ببرند، خوردن ۲۴ عدد پسته در روز توصیه می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع دسرهای تابستانی یخچالی، سریع و مجلسی

مصرف بیش از حد پسته در خانم‌های باردار با عوارض مختلفی مثل اضافه وزن، بالا رفتن چربی خون، یبوست و نفخ همراه است. هر ۲۴ پسته معادل حدود یک مشت پسته است.

روزانه چند عدد پسته به کودک بدهیم؟

روزانه چند عدد پسته به کودک بدهیم

خواص پسته برای کودکان فراوان است. قرار دادن پسته در رژیم غذایی کودکان می‌تواند به سلامت آنها کمک موثری کند. اگر فرزند شما جزو بچه‌های بد غذا است، می‌توانید پسته را در انواع غذاها با پسته، از جمله انواع سوپ، دسر و نوشیدنی با پسته و … به کار ببرید. اما حواستان به میزان مصرف پسته در کودکان باشد.

بسته به سنی که کودک دارد، این که کودک چند پسته در روز بخورد، فرق می‌کند. معمولا برای کودکان ۳ تا ۱۵ سال، خوردن ۱۵ تا ۴۰ عدد پسته بلامانع است. اما مصرف بیش از آن، می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

میزان مجاز مصرف پسته برای افراد با فشار خون بالا

در افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند، مقدار مصرف پسته در روز، مخصوصا پسته شور بو داده، فرق می‌کند. از آن جایی که نمک، باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود، در نتیجه مصرف بیش از حد پسته، باعث بروز مشکلات قلبی خواهد شد و افراد با فشار خون بالا، بیش از دیگران در معرض خطر هستند. کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که افراد با فشار خون بالا، حداکثر ۱۰ تا ۱۵ عدد پسته و ترجیحا پسته خام بو نداده را مصرف کنند.

روزانه چند پسته برای کم خونی بخوریم؟

کم خونی یک مشکل شایع بین بسیاری افراد است. برخی افراد حتی از کم‌ خونی‌ خودشان خبر ندارند. به افراد دچار فقر آهن، خوردن مواد غذایی با محتوای آهن توصیه می‌شود. پسته یکی از آجیل‌ها با مقدار آهن بالا است. برای بهره بردن از خواص پسته برای کم خونی، می‌توانید در روز ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته مصرف کنید.

هر چند پسته در حالت کلی به عنوان داروی رفع کم‌خونی شناخته نمی‌شود ولی مصرف مداوم آن می‌تواند فقر آهن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای بدنسازی

عوارض مصرف بیش از حد پسته

عوارض مصرف بیش از حد پسته 

اگر چه درباره اینکه چند پسته در روز بخوریم به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد ولی به صورت نرمال، اگر بیماری خاصی ندارید، باردار نیستید، شرایط جسمی خاص مثل  فشار خون یا قند خون ندارید و … ، خوردن ۱ یا ۲ مشت پسته، نه تنها آسیب خاصی به بدن وارد نمی‌کند بلکه مفید هم خواهد بود. اما در صورتی که در مصرف پسته زیاده‌روی کنید، ممکن است به اختلالات سلامتی دچار شوید. این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

حتما بخوانید  ۲ روش طرز تهیه قاووت به روش اصیل کرمانی + خواص درمانی قوتو

مشکلات گوارشی: پسته سرشار از فیبر است. هر چند مصرف به اندازه پسته می‌تواند از عارضه یبوست جلوگیری کند اما مصرف بیش از حد پسته، باعث ایجاد نفخ معده، اسهال یا دردهای شکمی می‌شود.

بالا رفتن اسید اوریک: «پورین» در پسته باعث بالا رفتن میزان اسید اوریک در خون می‌شود. در این صورت ممکن است بدن مستعد ابتلا به بیماری نقرس شود.

بالا رفتن وزن: درست است که پسته جزو آجیل‌های با چربی مفید بوده و کالری آن از دیگر آجیل‌ها کمتر است، و حتی درباره خواص پسته برای لاغری هم پیش از این گفته‌ایم، اما مصرف بیش از حد و مداوم پسته می‌تواند باعث چاقی و اضافه وزن شود.

بالا رفتن فشار خون: در کسانی که در مصرف پسته بو داده و شور زیاده روی می‌کنند، خوردن پسته ممکن است عوارضی مثل افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد. پس بهتر است پسته را به صورت خام استفاده کنید و میزان نرمال و معمولی مصرف را بسته به شرایط جسمی خود رعایت کنید.

اختلالات کلیوی: در مورد کسانی که به مشکلات کلیوی دچار هستند، خوردن پسته می‌تواند وضعیت آنها را وخیم‌تر کند.

حساسیت غذایی: آلرژی یا حساسیت غذایی به پسته، گاهی اوقات با عوارضی مثل قرمزی پوست، خارش، تورم بدن و مشکلات تنفسی خود را نشان خواهند داد.

سوالات متداول درباره مقدار مجاز مصرف پسته

۱۰ گرم پسته چند عدد است؟

هر ۱۰ گرم پسته حدود ۶ عدد پسته می‌شود.

هر کیلو پسته چند عدد است؟

تعداد دانه‌های پسته بسته به نوع و وزنی که دارند، متفاوت است. معمولا هر کیلو پسته حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ دانه پسته می‌شود.

هر پسته چند گرم است؟

وزن پسته خشک به صورت میانگین، بسته به نوعی که دارد، حدود ۲ تا ۵ گرم است.

 

محصولات مرتبط