بهترین روش های شستشوی انواع توت تازه و خشک

بهترین روش های شستشوی انواع توت تازه و خشک


26 تیر 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روش های شستشوی انواع توت تازه و خشک

بهترین روش شستشوی انواع توت چگونه است؟ شستن توت یکی از چالش برانگیزترین کارهایی است که اگر کمی نسبت به آن بی‌دقت باشید می‌تواند ظاهر زیبا و فریبنده توت‌ها را به یک میوه له شده و غیرقابل‌مصرف تبدیل کند. از طرف دیگر با شیوع بیماری‌های مختلف و همچنین آلودگی‌هایی که روی توت‌ها وجود دارد، شستن این میوه‌ها اهمیت زیادی برای سلامت دارد. اما بهترین روش تمیز کردن و شستن توت چگونه است؟ آیا چیزی در مورد توصیه‌های ضدکرونایی برای خوردن انواع توت می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش شستن و ضدعفونی کردن توت آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد بهترین روش تمیز کردن و شستن توت پاسخ خواهیم داد.

 

 

اهمیت شستن و ضدعفونی کردن توت

 

اهمیت شستن و ضدعفونی کردن توت

 

توت‌ها انواع مختلفی دارند و از آنجایی که پوست و لایه محافظی برای جدا کردن ندارند، بیشتر از دیگر میوه‌ها در معرض آلودگی و رشد باکتری‌ها قرار دارند. از همین رو این میوه‌ها باید به خوبی شسته و بعد مصرف شوند. در کنار خاک و آلودگی‌هایی که روی سطح انواع توت وجود دارد، برای از بین بردن آفت کش‌ها و باکتری‌های مضر و لارو حشرات نیز باید راهکار مناسبی را به کار برد.

بافت حساس این میوه‌های خوشمزه موجب شده تا روش شستشوی آن‌ها با میوه‌های دیگر کمی متفاوت باشد. شما باید توت را دقت و ظرافت بیشتری نسبت به میوه‌های دیگر بشویید و از ایجاد فشار روی میوه جلوگیری کنید.

 

چه زمانی توت‌ها را بشویید؟

 

چه زمانی توت‌ها را بشویید؟

 

انواع توت بافت بسیار حساسی دارند و از همین رو باید درست قبل از زمانی که قصد دارید آن‌ها را بخورید، اقدام به شستن کنید. شستن میوه و قرار دادن آن در یخچال به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. زیرا این کار موجب ورود رطوبت به بافت میوه می‌شود و فساد آن را سریع‌تر می‌کند. اگر قصد ندارید توت را بخورید، بهتر است توت‌های خراب، نرم و آسیب دیده را جدا کنید و باقی مانده آن را در یخچال بگذارید. سپس زمانی که قصد خوردن توت‌ها را دارید، آن‌ها را بشویید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بهترین روش شستشوی انواع توت چیست؟

 

بهترین روش شستشوی انواع توت چیست؟

 

ظرافت توت‌ها آنقدر زیاد است که تنها با بالا بودن دمای آب و یا کمی فشار بیشتر له می‌شوند. برای شستن توت بهتر است از فشار آب مستقیم روی میوه استفاده نکنید. زیرا این کار موجب خرد شدن بافت توت می‌شود. بهترین روش شستشوی انواع توت این است که توت‌ها را در یک ظرف آب سرد غوطه‌ور کنید تا آلودگی‌ها از سطح میوه خارج شود. در ادامه می‌توانید با دو روش شستشو و ضدعفونی انواع توت آشنا شوید.

حتما بخوانید  چطور خودمان خانه را رنگ کنیم | 25 راز نقاشی یکدست و تمیز

 

بهترین روش شستشوی انواع توت با سرکه

 

بهترین روش شستشوی انواع توت با سرکه

 

احتمالاً می‌دانید که بهترین روش تمیز کردن و شستن توت و بسیاری از سبزیجات دیگر استفاده از سرکه است. پیش از این روش‌های شستن توت فرنگی با سرکه و سایر مواد را گفته‌ایم. در ادامه می‌توانید با روش شستشوی انواع توت با سرکه آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ ترکیب کردن آب و سرکه

 

در این روش شستن و ضدعفونی کردن توت باید در یک ظرف مناسب ۳ فنجان آب سرد و یک فنجان سرکه انگور یا سیب به آن اضافه کنید.

 

مرحله دوم؛ ریختن توت‌ها در ظرف آب و سرکه

 

ریختن توت‌ها در ظرف آب و سرکه

 

بعد از این که سرکه را با آب ترکیب کردید، توت‌ها را به آرامی در ظرف بریزید. سپس با دست توت‌ها را در آب زیر و رو کنید. بهتر است اندازه ظرف را طوری انتخاب کنید که همه توت‌ها کاملاً در آب قرار بگیرند.

 

مرحله سوم؛ شستن توت‌ها

 

برای این که توت‌ها به خوبی ضدعفونی شوند، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید. بعد توت‌ها را چند بار با آب سرد بشویید تا طعم سرکه از بین برود. توجه داشته باشید که برای شستن توت‌ها باید هر بار با فشار ملایم آب ظرف را پر کنید و بعد از چند ثانیه آن را خالی کنید.

 

مرحله چهارم؛ خشک کردن توت‌ها

 

خشک کردن توت‌ها برای شستن توت

 

بعد از این که همه توت‌ها را شستید، باید آن‌ها را خشک کنید. برای خشک کردن توت‌ها روی یک سینی دستمال کاغذی یا کاغذ روغنی قرار دهید. توت‌ها را به آرامی روی سینی بچینید. چند دقیقه صبر کنید تا توت‌ها در معرض هوا خشک شوند. بعد از خشک شدن آن‌ها را در ظرف مورد نظرتان بریزید و میل کنید.

 

شستن توت با آب نمک

 

شستن توت با آب نمک

 

یکی دیگر از بهترین روش‌های برای از بین بردن سم توت و رفع آلودگی‌های آن استفاده از آب و نمک است. با این روش همه موجودات ریز و باکتری‌های بیماری‌زا روی توت از بین می‌روند. در ادامه می‌توانید با این روش شستن و ضدعفونی کردن توت آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ درست کردن ترکیب آب و نمک

 

برای تهیه محلول آب نمک باید ۴ پیمانه آب را با یک پیمانه نمک سفید ترکیب کنید. سپس توت‌ها را به آرامی در این محلول بریزید و اجازه دهید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب بمانند تا کاملاً ضدعفونی شوند.

 

مرحله دوم؛ شستن توت‌ها

 

بعد از حدود ۱۵ دقیقه توت‌ها را در آبکش بریزید و با فشار آب ملایم آن‌ها را آبکشی کنید. شستن توت با محلول آب نمک موجب از بین رفتن تخم حشرات ریز و کرم‌های کوچک موجود در میوه می‌شود و آلودگی‌های سطح میوه را از بین می‌برد.

 

نکاتی که باید برای شستشو و نگهداری انواع توت بدانید

 

نکاتی که باید برای شستشو و نگهداری انواع توت بدانید

 

*قبل از تمیز کردن و شستن توت باید توت‌های خراب و له شده را جدا کنید.

*برای شستن توت از جریان ملایم آب سرد استفاده کنید. جریان شدید آب موجب له شدن توت‌ها می‌شود.

حتما بخوانید  بهترین روش‌های تمیز کردن انواع کابینت چوبی

*توت‌هایی که کمی له شده‌اند را به صورت جداگانه بشویید و بعد آن‌ها را در سینی بچینید و خشک کنید.

*هیچگاه قبل از شستن توت‌ها ساقه آن‌ها را جدا نکنید. این کار موجب له شدن توت‌ها و نفوذ آلودگی به داخل میوه می‌شود.

*برای شستن انواع توت می‌توانید از شوینده مخصوص میوه و سبزیجات که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید. روش استفاده این شوینده‌ها به این صورت است که مقدار مشخصی از آن را با آب ترکیب می‌کنید و توت را درون آن قرار می‌دهید تا ضدعفونی شود. در نهایت میوه را آبکشی و مصرف می‌کنید.

*به هیچ عنوان توت‌ها را برای مدت طولانی در ترکیب آب و سرکه قرار ندهید. این کار موجب له شدن توت‌ها می‌شود.

*به طور کلی مدت زمان نگهداری توت‌ها از ۳ تا ۷ روز بعد از زمان چیدن آن است. رطوبت و گرمای هوا موجب می‌شود تا توت خیلی زودتر خراب و نرم شود، بنابراین سعی کنید توت‌ها را در زمان مصرف بشویید و بعد از شستن خوب خشک کنید و باقی مانده آن را در یخچال قرار دهید.

*بعد از شستن و خشک کردن توت‌ها، آن‌ها را در ظروف نیمه بسته که امکان رد و بدل شدن هوا در آن وجود دارد قرار دهید.

*برای شستشوی توت می‌توانید به جای سرکه از آبلیمو نیز استفاده کنید.

*سرکه هاگ‌های کپک را از بین می‌برد و ماندگاری توت‌ها را مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

 

نکاتی که باید برای شستشو و نگهداری انواع توت بدانید

 

*هر چقدر توت‌های شما تازه‌تر و شاداب‌تر باشند، ماندگاری بیشتری خواهند شد.

*پیشنهاد می‌شود ساقه توت‌ها را بعد از اتمام مراحل شستشو جدا کنید.

*برای نگهداری توت در یخچال بهتر است یک لایه دستمال کاغذی در انتهای ظرف قرار دهید. سپس توت‌ها را روی دستمال بریزید. در انتها نیز دوباره یک لایه دستمال روی توت‌ها بگذارید تا رطوبت اضافی میوه را به خود جذب کند.

*شستن توت فرنگی با ریکا یا استفاده از مواد شیمیایی برای تمیز کردن انواع توت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

*اگر توت یا تمشک را خودتان چیده‌اید و می‌دانید آلودگی چندانی ندارد، می‌توانید آن را در طرفی پر از آب بریزید. سپس چند بار آب داخل ظرف را خالی کنید تا خاک و آلودگی‌های سطحی توت از بین برود. اما با این روش باکتری‌ها و لارو حشرات از بین نمی‌روند.

*طریقه شستن توت خشک به این صورت است که هر بار به مقدار لازم از توت را با آب و مقداری سرکه می‌شویید. سپس آن را در سینی می‌ریزید و اجازه می‌دهید در معرض هوا خشک شود.

*در زمان کرونا سعی کنید از فروشندگان دوره‌گرد که توت را به صورت کیلویی و سبدی می‌فروشند، خرید نکنید. زیرا ممکن است این توت‌ها آلوده به ویروس باشند و شما را بیمار کنند.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد شستن توت

 

بهترین روش شستشوی انواع توت چیست؟

 

بهترین روش شستشوی انواع توت استفاده از ترکیب آب و سرکه و آب و نمک است.

 

چرا برای شستن و ضدعفونی کردن توت باید از فشار آب پایین استفاده کرد؟

 

برای شستن توت باید از جریان ملایم آب سرد استفاده کنید. جریان شدید آب موجب له شدن توت‌ها می‌شود.

 

منابع: bhg، masterclass، sugargeekshow

 

کالابرگ الکترونیک