۲ روش خشک کردن بادام تازه با پوست و مغز آن با ماندگاری طولانی

۲ روش خشک کردن بادام تازه با پوست و مغز آن با ماندگاری طولانی


2 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ روش خشک کردن بادام تازه با پوست و مغز آن با ماندگاری طولانی

چگونه بادام را خشک و پوست کاغذی کنیم؟ یکی از روش‌های رایج برای نگهداری از بادام تازه، خشک کردن بادام است. در این صورت شما می‌توانید در هر زمان از سال از خواص متعدد بادام بهره‌مند شده و آن را به شکل‌های مختلف در دستور غذایی و دسرها به کار برید. بادام تازه در اولین فصل بهار به شکل چغاله بادام قابل استفاده است، در حالی که هنوز مغز بادام به خوبی شکل نگرفته است. به مرور و در مرداد ماه پوست بادام سفت شده و مغز بادام کامل شکل می‌گیرد. در این زمان شما می‌توانید بادام تازه تهیه کرده و نسبت به خشک کردن آن اقدام نمایید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ما بهترین روش‌های خشک کردن بادام تازه را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای خشک کردن بادام تازه

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
بادام تازه به مقدار دلخواه

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم بادام خشک: حدود ۵۷۸ کیلوکالری

مراحل خشک کردن بادام تازه (روش اول)

مراحل خشک کردن بادام تازه (روش اول)

در ادامه مرحله به مرحله روش خشک کردن بادام تازه با پوست را برای شما توضیح می‌دهیم.

مرحله اول: بادام تازه با پوست قاچ خورده تهیه کنید

در اولین مرحله شما باید به دنبال خرید بادام تازه باشید. بادامی که پوست آن ترک خورده و قاچ شده باشد بهترین گزینه است، زیرا پوست‌گیری آن راحت است.

مرحله دوم: بادام‌ها را با فاصله روی ملحفه یا سطح زمین خشک پهن کنید

اگر پوست بادام‌ها ترک کمی دارد، باید آنها را روی ملحفه یا سطح زمین خشک و تمیز پهن کنید. بادام‌ها را با فاصله از یکدیگر قرار دهید تا همه قسمت‌های آنها در معرض جریان هوا قرار بگیرند. روزی چند بار بادام‌ها را جا به جا کنید و زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های بادام به خوبی خشک شوند.

حتما بخوانید  طرز تهیه گردو پلو به 2 روش مجلسی اصیل شهرکردی

فراموش نکنید که بادام‌ها باید در سایه و مکانی دور از نور مستقیم آفتاب باشند. بهتر است جایی را انتخاب کنید که هم سایه و هم کمی آفتاب باشد.

مرحله سوم: پوست بادام‌ها را جدا کنید

بعد از گذشت چند روز (به طور متوسط ۵ روز) پوست بادام‌ها خشک شده و به راحتی از بادام‌ها جدا می‌شوند. در این زمان شما می‌توانید به راحتی پوست بادام‌ها را جدا کنید.

مرحله آخر: بادام‌های پوست گرفته شده را در یک توری یا پارچه نخی بگذارید

در این مرحله از خشک کردن بادام تازه، پس از آنکه پوست بادام را جدا کردید. باید بادام‌ها را در یک توری یا کیسه نخی بریزید و در جای خشک و خنک دور از نور نگهداری کنید. با این روش خشک کردن بادام تازه، شما می‌توانید برای مدت طولانی بدون نگرانی از کپک زدن، بادام‌ها را نگهداری کنید.

در صورت تمایل شما می‌توانید انواع آجیل با پوست و مغز آجیل از جمله مغز بادام را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی یا حضوری خریداری نمایید.

روشی دیگر برای خشک کردن مغز بادام تازه و بدون پوست (روش دوم)

روش آسان دیگری هم برای خشک کردن بادام‌های تازه وجود دارد. در این روش خشک کردن بادام تازه هم مثل خشک کردن گردوی تازه و مغز آن فقط کافیست تا پوست بادام‌ها را بگیرید و سپس مغز بادام‌ها را در سایه زیر نور آفتاب ملایم خشک کنید.

پس از آن می‌توانید مغز بادام‌های خشک شده را در ظروف مناسب و درب‌دار نگهداری کنید. دقت داشته باشید که به هیچ وجه نباید بادام‌های تازه را قبل از پوست گرفتن جهت خشک کردن مغز بادام بشویید.

البته توصیه می‌شود که بادام‌ها را با پوست خشک کنید، زیرا قرار گرفتن مغز بادام در محیط بیرون باعث جذب آلودگی‌های محیط می‌شود. از طرفی این می‌تواند بر خواص مغز بادام تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: خواص چغاله بادام برای سلامت بدن

نکات مهم برای خشک کردن بادام تازه که باید بدانید

نکات اضافی برای خشک کردن بادام تازه

نکات کاربردی زیر به شما کمک می‌کنند تا به بهترین شکل بادام‌ها را خشک کنید، بدون آنکه بادام‌ها کپک بزنند:

  • شما می‌توانید از آبکش‌های حصیری و چوبی برای خشک کردن بادام های تازه استفاده کنید. آبکش خود را در یک بلندی قرار دهید تا هوا به خوبی در ظرف و اطراف بادام‌ها جریان داشته باشد. در این صورت احتمال کپک زدن بادام‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند.
  • بهتر است بادام‌ها را زیر نور مستقیم آفتاب خشک نکنید، این کار باعث می‌شود تا بافت مغزهای بادام آسیب ببیند و از طرفی میزان ماندگاری بادام نیز کمتر شود.
  • از ظروف درب‌دار برای نگهداری بادام‌های خشک شده استفاده کنید. استفاده از این ظروف باعث می‌شود تا اکسیژن وارد ظرف نشود. در این صورت از فاسد شدن بادام‌ها جلوگیری می‌شود. بهتر است از ظروف ضد هوا و واشردار استفاده کنید.
  • ظروف شیشه‌ای مات نیز نگهدارنده خوبی برای بادام‌های خشک شده می‌باشند. استفاده از این ظروف باعث می‌شود تا شما بتوانید برای مدت طولانی‌تری بدون آسیب به بافت بادام‌ها آنها را نگهداری کنید.
  • برای نگهداری بادام می‌توانید بادام‌های خشک‌شده را در داخل یک کارتون ضخیم قرار دهید. فقط کافیست تا کف و اطراف کارتون را با روزنامه خوب بپوشانید تا جلوی عبور نور گرفته شود. سپس روی بادام‌ها مجدد روزنامه بگذارید.
  • ظرف نگهداری بادام خشک شده باید در مکانی خنک و تاریک و همچنین دور از نور مستقیم خورشید قرار داده شود. محیط گرم آشپزخانه به فساد سریعتر بادام‌ها منجر می‌شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه رنگینک خرما رولتی به روش مجلسی

فوت و فن‌های خشک کردن بادام تازه

چرا بادام خشک شده کپک می‌زند؟

اگر بادام‌ها کاملاً خشک نشده باشند و آنها را درون ظرف قرار دهید، احتمال کپک زدن مغز بادام‌ها و فاسد شدن آنها وجود دارد. بنابراین مراقب باشید تا زمانی که بادام‌ها کاملاً خشک نشده، آنها را جمع نکنید.

از کجا بفهمیم که بادام‌ها کاملاً خشک شده‌اند؟

اگر بادام‌ها را با پوست خشک می‌کنید، بعد از گذشت ۵ روز پوست بادام‌ها کاملاً خشک شده و به راحتی جدا می‌شود.

چرا بادام‌ها خیلی خشک می‌شوند؟

برا ی جلوگیری از خشک شدن بادام‌ها بسیار مهم است که آنها را در ظرف‌های دربسته نگهداری کنید. این کار از قرار گرفتن بادام در معرض هوا و خشک شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند.

آیا می‌توان بادام خشک شده را در یخچال نگهداری کرد؟

بله شما می‌توانید از ظروف نگهدارنده یا کیسه نایلونی زیپ‌دار برای این منظور استفاده کنید. فقط مراقب باشید که درب ظرف باز نباشد، زیرا انواع مغز آجیل همچون بادام سریع بوهای محیط اطراف را به خود جذب می‌کنند و این می‌تواند تاثیر منفی بر مزه و طعم بادام‌ها داشته باشد.

نحوه نگهداری مغز بادام‌ها در فریزر چگونه است؟

برای نگهداری مغز بادام خشک شده در فریزر شما باید از ظروف دربسته استفاده کنید تا رطوبت وارد ظرف نشود، زیرا ورود رطوبت به ظرف باعث خواهد شد تا مغز بادام‌ها کیفیت خود را از دست بدهند.

 

کالابرگ الکترونیک