طرز تهیه گردو پلو به ۲ روش مجلسی اصیل شهرکردی

طرز تهیه گردو پلو به ۲ روش مجلسی اصیل شهرکردی


19 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه گردو پلو

گردو پلو از جمله غذاهای عید چهارمحال و بختیاری و یکی از بهترین گزینه‌ها به عنوان یکی از غذاهای ایرانی مجلسی است. گردو پلو برای لیست مهمانی شام یا غذای ناهار هم انتخاب خوبی است. همان‌طور که از اسم این غذا هم مشخص است، ماده اصلی در طرز تهیه گردو پلو، برنج و گردو است. البته مواد دیگری مثل رب انار هم در برخی دستورهای این غذا استفاده می‌شود به همین دلیل هم گردو پلو یک غذا با رب انار هم محسوب می‌شود. همچنین از گوشت‌ قرمز، مرغ، کوفته قلقلی و گوشت چرخ‌کرده هم در گردو پلو استفاده می‌شود. اگر گردو پلو را با گوشت قلقلی درست کنید یک غذای خوشمزه با گوشت چرخ کرده و برنج است. در این مقاله از سرویس آشپزی، طرز تهیه گردو پلو را به ۲ روش با گوشت چرخ کرده و مرغ را به شما آموزش خواهیم داد. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

طرز تهیه گردو پلو

 

طرز تهیه گردو پلو

زمان آماده سازی مواد: ۳۰ دقیقه
زمان پخت: ۴۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه گردو پلو با گوشت

 

• برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• گوشت چرخ کرده گوسفندی: ۳۰۰ گرم
• مغز گردو: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• کشمش پلویی: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• زرشک: ۲ قاشق غذاخوری
• پیاز: ۱ عدد
• زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
• دارچین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
• روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

 

 

مراحل طرز تهیه گردو پلو با گوشت

 

برای درست کردن گردو پلو می‌توانید از دو روش گردو پلو به صورت مخلوط و کته و به صورت دمی استفاده کنید. روش مخلوط بیشتر مناسب مهمانی‌ها و دورهمی‌ها است. همچنین در این غذا می‌توانید از گوشت گوسفندی، مرغ، گوشت چرخ‌کرده و کوفته‌های قلقلی استفاده کنید. بهتر است از گوشت و مرغ بدون استخوان استفاده کنید.

 

 

مرحله اول: برنج را خیس کنید و بجوشانید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه گردو پلو باید برنج را آماده کنید و بخیسانید. برنج‌ را با مقداری نمک در آب ولرم به مدت حداقل ۳۰ دقیقه خیس کنید. سپس در یک قابلمه به میزان کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب، جوش بیاید. سپس آبی که برنج را در آن خیس کرده بودید دور بریزید و برنج را در قابلمه بریزید. به آب در حال جوش، به اندازه یک قاشق چای‌خوری نمک و یک قاشق روغن مایع اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه لازانیا گوشت چرخ کرده به 2 روش یونانی و ایتالیایی

 

 

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

 

برنج را حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی حرارت بجوشانید تا وقتی که لایه روی برنج نرم و خود برنج دندان‌گیر شود. مغز برنج باید کمی سفت باشد. سپس آن را آبکش کنید. دوباره قابلمه را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن بریزید. کف قابلمه را ته دیگ دلخواه بچینید.

 

 

مرحله سوم: گردو پلو را دم کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه گردو پلو، برنج را در قابلمه بریزید و آن را به شکل تپه‌ای وسط قابلمه جمع کنید. درب ظرف را روی آن بگذارید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج روی حرارت ملایم دم بکشد. در این فاصله، مواد میانی گردو پلو را آماده کنید.

 

مرحله چهارم: پیاز و ادویه‌ها را تفت دهید

 

پیاز را در این مرحله پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیازها را در آن سرخ کنید تا سبک و طلایی شوند. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا طعم خام آن‌ها گرفته شود. گوشت چرخ کرده را به مواد اضافه کنید.

 

مرحله پنجم: گوشت چرخ کرده را اضافه کنید

 

گوشت را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. درب تابه را بگذارید و کمی صبر کنید تا طعم پیاز و ادویه‌ها به خورد گوشت چرخ‌ کرده برود و آب بیندازد. سپس کمی آب به گوشت چرخ‌کرده اضافه کنید و در ظرف را بگذارید. می‌توانید به مایه گوشت چرخ‌کرده کمی رب‌ گوجه فرنگی هم اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود. اجازه دهید گوشت چرخ‌‌ کرده بپزد.

 

مرحله ششم: گردوها را اضافه کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه گردو پلو، گردوها را خرد یا نیم‌کوب کنید. بعد از پختن گوشت چرخ‌ کرده، گردوها را اضافه کنید و تفت دهید. ۲ تا ۳ دقیقه گردوها را با گوشت تفت دهید. سپس کشمش و زرشک شسته و آبکش شده را به مواد داخل تابه اضافه کنید.

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مرحله هفتم: مواد را مخلوط و سرو کنید

 

به مواد داخل تابه، پودر دارچین، زعفران دم کرده و مقداری نمک اضافه کنید. تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید و تفت دهید. برنج که دم کشید، شعله گاز را خاموش کنید و پلو را در ظرف یا دیس بریزید. مواد داخل تابه را روی برنج بریزید و با هم ترکیب کنید. می‌توانید روی برنج را با مواد تزیین و سرو کنید.

 

 

طرز تهیه گردو پلو همدانی با مرغ

طرز تهیه گردو پلو همدانی با مرغ

 

مواد لازم برای تهیه گردو پلو با مرغ

 

• برنج: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• مرغ (ران یا سینه): ۳۰۰ گرم
• مغز گردو: ۲۵۰ گرم
• پیاز: ۲ عدد
• زرشک: به میزان لازم
• کره یا روغن: به میزان لازم
• رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
• زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
• نمک و روغن: به میزان لازم

 

 

مراحل تهیه گردو پلو با مرغ

 

برای درست کردن گردو پلو با مرغ، ابتدا به صورت جداگانه مرغ را بپزید. برنج را آبکش کنید. سپس مواد میانی گردو پلو را آماده کنید. برنج و لایه میانی را به صورت لایه‌ای در قابلمه بچینید و درنهایت مرغ پخته شده را در کنار یا روی برنج سرو کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه شکلات عید مغزدار ساده و لاکچری بدون فر

 

مرحله اول: مرغ را با پیاز تفت دهید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه گردو پلو با مرغ، گردوها را بخیسانید و به قطعات کوچک‌تر خرد کنید. پوست روی گردوها را جدا کنید. یک پیاز را خرد کنید و با مقداری روغن در تابه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس مرغ‌ها را به آن اضافه کنید و با پیازها کمی تفت دهید. زردچوبه، نمک و فلفل را به مرغ‌ها اضافه کنید.

 

مرحله دوم: برنج را آبکش کنید

 

در تابه کمی آب جوش بریزید و وقتی شروع به قل زدن کرد، درب تابه را ببندید و شعله گاز را ملایم کنید. اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه مرغ بپزد و نرم شود. در این فاصله برنج را بپزید. برنج را در یک قابلمه که آب داخل آن را جوشانده‌اید، بریزید و اجازه دهید نرم شود. سپس آن را آبکش کنید.

 

مرحله سوم: برنج و مایه گردو پلو را با هم مخلوط کنید

 

در این مرحله از طرز تهیه گردو پلو، گردو را در یک تابه با کمی روغن تفت دهید. زرشک را به گردو اضافه کنید. ۲ تا ۳ دقیقه گردو را با زرشک تفت دهید. در آخر رب انار را اضافه و حرارت را خاموش کنید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه خود را بگذارید.

 

مرحله چهارم: گردو پلو را دم کنید

 

یک لایه برنج بریزید. روی برنج را یک لایه زرشک و گردو بریزید. لایه‌ها را به همین شکل تکرار کنید تا برنج و مواد میانی آن تمام شود. درب قابلمه را ببندید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید. ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید گردو پلو بپزد و دم بکشد.

 

 

مرحله پنجم: گردو پلو را سرو کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه گردو پلو، گردو پلو دم کشیده را در ظرف مناسب سرو کنید. مرغ‌های پخته شده را هم روی پلو بگذارید یا در ظرف جداگانه بگذارید و در کنار گردو پلو سرو کنید.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه گردو پلو

 

فوت و فن های طرز تهیه گردو پلو

 

*هرچه برنج تازه‌تر باشد، به زمان کمتری برای خیساندن نیاز است. برای خیس کردن این حدود ۳۰ دقیقه زمان کافی است ولی اگر برنج کهنه‌تر بود، بهتر است زمان بیشتری آن را بخیسانید تا قد بکشد.

 

* در طرز تهیه گردو پلو با گوشت، از گوشت تکه‌ای یا قورمه‌ای استفاده کنید. در این روش هم تکه‌های گوشت را جداگانه بپزید و با مواد میانی بین برنج یگذارید یا بعد از پخت گردوپلو روی برنج یا کنار آن، سرو کنید.

 

*اگر طعم ملس دوست ندارید، کشمش و رب انار را از دستور تهیه گردو پلو حذف کنید.

 

* روی گردو پلو را می‌توانید با انواع خلال پسته و بادام تزیین و سرو کنید.

 

 

سوالات متداول

گردو پلو غذای کدام شهر است؟

گردو پلو غذای کدام شهر است؟

 

اصالت گردو پلو به شهرکرد برمی‌‌گردد ولی در شهر همدان و دیگر شهرهای غربی نیز درست می‌شود.

 

مواد اصلی گردو پلو چیست؟

 

در طرز تهیه گردو پلو از گردو، کشمش، زرشک و انواع گوشت‌‌های دلخواه استفاده می‌شود.

 

کالابرگ الکترونیک