۵ روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه

۵ روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه


27 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 روش آسان خشک کردن گردو تازه و سبز در خانه

خشک کردن گردو تازه در منزل برای خیلی افراد یک چالش مهم محسوب می‌شود. هر چند که نحوه خشک کردن گردو تازه بسیار ساده است، اما اگر با ترفندها و فوت و فن‌های این کار آشنا نباشید، ممکن است مغز گردوی شما سیاه شود و یا با کیفیت پایینی خشک شود. اما بهترین روش خشک کردن گردو تازه چگونه است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با آموزش خشک کردن گردو تازه به چند روش مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد نحوه خشک کردن گردو در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

بهترین روش خشک کردن گردو تازه

 

بهترین روش خشک کردن گردو تازه

 

به طور معمول گردوی تازه به روش‌های مختلفی خشک می‌شود. بهترین زمان برای چیدن و خشک کردن گردوی تازه اوایل پاییز است که گردوها به خوبی رسیده‌اند و پوسته سبز آن‌ها به راحتی جدا می‌شود.

خشک کردن گردو به هیچ عنوان کار سختی نیست. برخی افراد گردوی تازه را در خانه و بدون هیچ دستگاه خاصی خشک می‌کنند و برای خشک کردن برخی از گردو نیز از روش صنعتی و یا دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین روش‌های خشک کردن گردوی تازه آشنا شوید.

 

۱- آموزش خشک کردن گردو تازه با پوست در منزل

 

آموزش خشک کردن گردو تازه با پوست در منزل

 

اگر خودتان باغ گردو دارید و یا دوست دارید در خانه گردوی تازه را با پوست آن خشک کنید، این روش خشک کردن گردو مختص شما است. خشک کردن گردو با پوست به هیچ عنوان کار سختی نیست. تنها باید کمی حوصله و دقت به خرج دهید. در ادامه می‌توانید با بهترین روش خشک کردن گردو تازه در خانه آشنا شوید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

گردوی مناسبی را برای خشک کردن انتخاب کنید

 

زمانی که گردوی شما کاملاً رسیده و آماده چیدن نباشد، حتی با استفاده از بهترین روش خشک کردن گردو با پوست سبز نیز در نهایت یک گردوی باکیفیت نخواهید داشت. اولین مرحله نحوه خشک کردن گردو تازه در منزل انتخاب گردوی مناسب است.

پوست گردوی تازه باید نرم باشد و روی آن سیاه و دارای لکه‌های قهوه‌ای پر رنگ نباشد. برای برداشت گردو می‌توانید با یک چوب یا میله به گردو ضربه بزنید و یا اجازه دهید گردوهای رسیده از پوست خارج شوند و خودشان روی زمین بیفتند. در زمان برداشت گردو حتماً از دستکش استفاده کنید تا دست‌هایتان سیاه نشود.

 

پوست گردوها را جدا کنید

 

پوست گردوها را جدا کنید

 

بعد از این که گردوی مناسب و رسیده‌ای برای خشک کردن انتخاب کردید، باید پوست گردو را جدا کنید. معمولاً جدا کردن پوست گردو سخت‌ترین مرحله خشک کردن آن است. در اکثر مواقع پوست سبز گردو به راحتی جدا نمی‌شود و از همین رو این مرحله نیاز به توجه زیادی دارد.

حتما بخوانید  چگونه با خرید هوشمندانه کالای ایرانی اقتصاد خانه و کشورمان را متحول کنیم

برای جدا کردن پوست سبز گردو می‌توانید گردوها را زیر یک تخته چوبی یا یک جسم سنگین قرار دهید و بغلتانید. زمانی که گردو را به سمت جلو و عقب حرکت دهید، پوست سبز آن راحت‌تر جدا خواهد شد.

اگر تعداد گردوهای شما خیلی زیاد نیست، می‌توانید یک دستکش ضخیم بپوشید و با کمک چاقو پوست سبز گردو را جدا کنید. در این مرحله باید مراقب باشد که پوست سخت گردو آسیب نبیند و تنها لایه سبز رنگ روی آن جدا شود.

یکی دیگر از روش‌های جدا کردن پوست سبز گردو ریختن گردوها در آب گرم است. در این روش پوست گردو نرم می‌شود و راحت‌تر جدا خواهد شد.

 

گردوها را بشویید

 

بعد از جدا کردن پوست سبز گردو، باید گردوها را در یک ظرف بزرگ بریزید و با آب سرد بشویید. در این مرحله باید گردوهایی که روی آب شناور می‌شوند را جدا کنید و دور بریزید. این گردوها معمولاً مغز ندارند و پوچ هستند. در زمان شستن پوست گردو دقت کنید که اگر تکه‌هایی از پوست سبز روی گردو باقی مانده، آن را جدا کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های سریع و آسان پاک کردن لکه سیاه گردو از دست و لباس

 

گردوها را در معرض هوا خشک کنید

 

گردوها را در معرض هوا خشک کنید

 

برای خشک کردن گردوی تازه باید گردوها را داخل یک سینی بزرگ یا روی یک پارچه بچینید و سپس در محلی مثل تراس خانه، حیاط، زیر‌زمین و هر جایی که نور مستقیم آفتاب با گردوها برخورد نمی‌کند و گردش هوای مناسبی دارد، قرار دهید. توجه داشته باشید که گردوها نباید در معرض نور خورشید و یا باران قرار بگیرند. برای تسریع در خشک شدن گردوها بهتر است هر از چند گاهی آن‌ها را زیر و رو کنید تا تمام قسمت‌های گردو به خوبی خشک شود.

 

گردوی خشک شده را به روش درستی نگهداری کنید

 

بعد از چند روز که گردوها ظاهراً خشک شده‌اند، یک یا دو عدد از آن‌ها را بشکنید و مطمئن شوید که مغز گردو به خوبی خشک شده است. اگر گردو هنوز حالت مرطوب و نرم دارد، بهتر است چند روز دیگر در معرض هوا بماند تا کاملاً خشک شود.

بعد از این که گردوها کاملاً خشک شدند، آن‌ها را داخل یک کیسه پارچه‌ای یا توری بریزید و در مکانی خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید. معمولاً گردوی خشک شده را با توجه به کیفیتی که دارد می‌توانید برای ۱ تا ۲ سال نگهداری کنید.

 

۲- خشک کردن گردوی تازه به صورت مغز شده

 

خشک کردن گردوی تازه به صورت مغز شده

 

روش بعدی برای خشک کردن گردوی تازه در خانه این است که ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد خشک نمایید. در ادامه می‌توانید با روش خشک کردن گردوی تازه به صورت مغز شده آشنا شوید.

 

پوست گردوها را جدا کنید

 

برای خشک کردن گردو تازه بدون پوست سخت آن باید ابتدا همانند روش قبلی پوست سبز را جدا کنید. سپس گردوها را بشویید. حال می‌توانید با استفاده از گردوشکن و یا یک چکش گردوها را بشکنید. در این مرحله باید به آرامی پوست گردو را بشکنید تا مغز گردو له نشود.

 

مغز گردو را داخل سینی بچینید

 

برای خشک کردن مغز گردوی تازه باید آن‌ها را روی سینی بچینید و در معرض هوا قرار دهید. گردوها را در جایی قرار دهید که نور آفتاب با آن برخوردی نداشته و تهویه مناسبی دارد. معمولاً خشک شدن گردوها چند روز طول می‌کشد. در این مرحله مغز گردو باید کاملاً خشک و ترد شود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه خورش شیش انداز گیلانی + فیلم آموزش تهیه

 

نگهداری مغز گردو

 

نگهداری مغز گردو

 

بعد از خشک کردن مغز گردو می‌توانید آن‌ها را در ظرف درب‌دار بریزید و در یخچال یا مکانی خشک، خنک و تاریک قرار دهید. اگر دوست دارید مغز گردوی شما قهوه‌ای طلایی شود، می‌توانید برای چند دقیقه گردوها را تفت دهید و سپس در ظرف درب‌دار بریزید.

 

۳- خشک کردن گردوی تازه به روش صنعتی

 

خشک کردن گردوی تازه به روش صنعتی

 

برای خشک کردن گردو به مقدار زیاد معمولاً از روش صنعتی استفاده می‌شود. در این روش گردوها را روی یک تورهای مشبکی داخل اتاقک قرار می‌دهند. سپس گردوها با قرار گرفتن در معرض هوای گرم و باد بعد از یک روز کاملاً خشک می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین معایب خشک کردن گردو تازه به روش صنعتی این است که رطوبت گردوها بیش از حد گرفته می‌شود و از طرفی انرژی زیادی برای این کار مصرف می‌شود.

 

۴- خشک کردن گردو با دستگاه خشک کن

 

اگر در خانه دستگاه خشک‌کن دارید، می‌توانید با استفاده از آن نیز گردوها را خشک کنید. برای خشک کردن گردو به این روش باید ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد مغز گردو را داخل دستگاه بچینید. دستگاه خشک‌کن را با دمای مناسب تنظیم کنید و سپس اجازه دهید گردوها به آرامی خشک شوند.

 

۵- خشک کردن گردو در فر

 

خشک کردن گردو در فر

 

اگر زمان کافی و یا حتی مکان مناسب برای خشک کردن گردو در منزل ندارید، می‌توانید از فر برای این کار استفاده کنید. بهترین روش خشک کردن گردو تازه در فر این است که فر را روی دمای ۳۲ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. سپس گردوها را داخل سینی فر بچینید. اجازه دهید گردوها برای ۳۶ ساعت در فر بمانند تا به آرامی خشک شوند. توجه داشته باشید که دمای فر باید خیلی کم باشد، وگرنه گردوها خراب و چروک می‌شوند.

 

بهترین دما برای خشک کردن گردوها

 

بهترین دما برای خشک کردن گردوها دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۳۰ درصد است. گردوی تازه باید طوری خشک شود که میزان رطوبت آن بعد از خشک شدن حدود ۷ تا ۸ درصد باشد. در این شرایط گردوها بعد از ۳ تا ۴ روز با بالاترین کیفیت خشک می‌شوند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای چاقاله گردو با آهک و بدون آهک

 

چرا مغز گردو سیاه می‌شود؟

 

چرا مغز گردو سیاه می‌شود؟

 

خشک شدن گردو با پوست سبز آن اولین و مهم‌ترین علت سیاه شدن مغز گردو است. درواقع زمانی که گردو بیش از حد در پوست سبز بماند و خشک شود، رنگ پوست سبز گردو به داخل رسوخ می‌کند و مغز گردوی شما تیره و سیاه می‌شود. مورد بعدی که موجب سیاه شدن مغز گردو می‌شود، خشک کردن گردو در معرض نور خورشید است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گردو به ۲ روش با پوست و بدون پوست

 

سوالات متداول

 

بهترین روش خشک کردن گردو تازه چیست؟

 

برای خشک کردن گردو می‌توانید آن را در معرض هوا قرار دهید و یا به صورت مغز شده در فر و دستگاه خشک‌کن گردوها را خشک کنید. گردوها به صورت عمده با استفاده از تجهیزاتی مخصوصی به روش صنعتی خشک می‌شوند.

 

نحوه خشک کردن گردو تازه در خشک‌کن چگونه است؟

 

برای خشک کردن گردو به این روش باید ابتدا گردوها را مغز کنید و بعد مغز گردو را داخل دستگاه بچینید. دستگاه خشک کن را با دمای مناسب تنظیم کنید و سپس اجازه دهید گردوها به آرامی خشک شوند.

 

 

منابع: wikihow، garden

 

کالابرگ الکترونیک