۱۰ روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده برای شاداب شدن آن ها

۱۰ روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده برای شاداب شدن آن ها


11 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده برای شاداب شدن آن ها

آشنایی با روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده می‌تواند به شما کمک کند تا از نابودی کامل گیاهان جلوگیری کنید و درست در زمانی که گیاه شما در حال از بین رفتن است، آن را نجات دهید. پژمردگی گل و گیاهان مختلف به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود، اما موضوعی که در این زمان اهمیت دارد، به کار بردن روش موثر برای نجات گیاه از دست رفته است. اما چکار کنیم که گل پژمرده نشود؟ بهترین روش احیای گل پژمرده و در حال خشک شدن چیست؟ آیا می‌دانید چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های احیا کردن گیاه پژمرده آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش‌های موثر احیا کردن گیاهان در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده

 

روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده

 

چرا گلهام خراب میشن؟ چکار کنیم که گل پژمرده نشود؟ سوالاتی که احتمالا ذهن خیلی از ما را درگیر کرده است و گاهی پاسخ مناسبی برای آن نداریم. پژمرده شدن گیاهان امری اجتناب‌ناپذیر است و معمولا به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شود. موضوعی که در این میان اهمیت دارد آشنایی با روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده است. اما برای شادابی گلها چه باید کرد؟ آیا می‌توان یک گیاه پژمرده را دوباره سرحال کرد؟ در ادامه می‌توانید با روش‌های احیا کردن گیاه پژمرده آشنا شوید.

 

۱- به دنبال نشانه‌های زندگی در گیاه باشید

 

به دنبال نشانه های زندگی در گیاه باشید

 

پژمرده شدن گیاه همیشه به معنای نابودی کامل آن نیست. در اکثر مواقع زمانی که گیاه پژمرده می‌شود، هنوز نشانه‌های حیات در آن وجود دارد. بهتر است با دقت ریشه، برگ‌ها و ساقه گیاه را بررسی کنید. هر سبزی روی برگ‌های گیاه نشان می‌دهد که گیاه شما می‌تواند دوباره زنده شود. اگر ظاهر گیاه نابود شده است، بهتر است ریشه‌ها را بررسی کنید. اگر ریشه‌های گیاه سالم و پر آب باشند پس هنوز فرصت مناسبی برای احیای گیاه وجود دارد.

بعد از این که نشانه‌های حیات را در گیاه پیدا کردید، باید بررسی کنید که چه مشکلی برای گیاه شما ایجاد شده و راهکار مناسبی برای درمان گیاه‌تان پیدا کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز کنید

 

از آبیاری بیش از حد گیاه پرهیز کنید

 

گیاهان برای رشد و زنده ماندن به آب نیاز دارند، اما زمان مناسب آبیاری گیاهان و مقدار مناسب آبیاری اهمیت زیادی دارد. آبیاری بیش از حد یکی از رایج‌ترین دلایل نابودی گیاهان است. زمانی که گیاه را بیش از حد آبیاری کنید، برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می کنند. رطوبت بیش از حد خاک موجب می‌شود تا ریشه گیاه پوسیده شود .

در این شرایط بهترین روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده این است که آن را از نور مستقیم خورشید دور کنید و آبیاری را تا زمان خشک شدن کامل خاک متوقف کنید. اگر خاک بیش از حد خیس است، پیشنهاد می‌شود خاک و گلدان گیاه را عوض کنید. در مورد میزان آب مورد نیاز گیاه تحقیق کنید و تا زمانی که خاک خشک نشده، به گیاه آب ندهید.

حتما بخوانید  ۱۴ راهکار ارزان برای کاهش قبض برق در منزل و محل کار

 

 

 

۳- مراقب کم آبی گیاه باشید

 

مراقب کم آبی گیاه باشید

 

آبیاری کم گیاه درست مثل آبیاری بیش از حد می‌تواند آن را در مسیر نابودی قرار دهد. زمانی که گیاه کم آب شود، برگ‌ها شروع به پژمرده شدن می‌کند. برگ‌های گیاه کم آب از ناحیه نوک، قهوه‌ای و خشک می‌شوند و پس از مدتی می‌ریزند. خاک گیاهی که کم آب شده خشک است و ترک می‌خورد و از کناره‌های گلدان فاصله می‌گیرد.

در این شرایط بهترین روش احیا کردن گیاه پژمرده آبیاری گیاه است. باید گیاه را برای چند ساعت در آب قرار دهید و آن را سیراب کنید. بسیاری از گیاهان بعد از آبیاری کامل سرسبز و شاداب می‌شوند.

مهم‌ترین موضوعی که در مورد گیاه کم آب وجود دارد این است که ریشه گیاه باید در معرض آب قرار بگیرد و از همین رو مقدار آب‌دهی باید به گونه‌ای باشد که آب به ریشه گیاه برسد.

 

۴- برگ‌های پژمرده را جدا کنید

 

برگ های پژمرده را جدا کنید

 

گیاهی که در حال پژمرده شدن است، برگ‌های زرد و خشک زیادی دارد. در این شرایط باید برگ‌های کاملا خشک و قهوه‌ای را از گیاه جدا کنید، زیرا این برگ‌ها کاملا نابود شده‌اند و دیگر سبز نمی‌شوند. این کار موجب می‌شود تا گیاه تنها روی بخش‌های شاداب و زنده تمرکز کند و رشد بهتری داشته باشد. برای چیدن گیاهان پژمرده می‌توانید آن‌ها را به آرامی با نوک انگشت بکشد یا از یک قیچی استفاده کنید.

 

۵- شاخه‌های خشک گیاه را هرس کنید

 

شاخه های خشک گیاه را هرس کنید

 

برای احیا کردن گیاه پژمرده باید ساقه‌های زرد و خشک شده را از گیاه جدا کنید. بخش‌هایی از ساقه گیاه را که دیگر خشک شده با قیچی مخصوص ببرید و برگ‌های خشک و خراب را جدا کنید و با این روش گیاه بیشتر روی بخش‌های سالم تمرکز می‌کند و بعد از مدتی رشد بهتری خواهد داشت. هر چند که علائم بهبود گیاه بلافاصله مشاهده نخواهد شد، اما معمولا بعد از چند هفته یا چند ماه می‌توانید ببینید که وضعیت گیاه شما چقدر بهتر شده است.

 

۶- گیاه را در معرض نور مناسب قرار دهید

 

گیاه را در معرض نور مناسب قرار دهید

 

«نور» یکی از فاکتورهای مهم برای سلامت و رشد گیاهان آپارتمانی است. هر گیاهی به میزان نور مشخصی برای رشد نیاز دارد. برای مثال روش نگهداری از کاکتوس در این زمینه با گل‌های آپارتمانی بزرگ متفاوت است.

بهتر است قبل از هر چیزی در مورد مقدار نوری که هر گیاه نیاز دارد، تحقیق کنید. سپس آن را در شرایط مناسب قرار دهید. اگر گیاه شما در طول روز نور کافی دریافت نمی‌کند، بهتر است آن را به مکان دیگری منتقل کنید. زمانی که گیاه در معرض نور قرار بگیرد، بهتر رشد می‌کند و خیلی زود سرحال می‌شود.

 

۷- رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید

 

رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کنید

 

گیاهانی متعلق به مناطق استوایی برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند. زمانی که رطوبت هوا کم باشد، این گیاهان شروع به چروکیده شده و خشک شدن می‌کنند و برگ آن‌ها قهوه‌ای رنگ می‌شود. اگر گیاه شما به رطوبت نیاز دارید، بهتر است روزانه چند بار گیاه را مه‌پاشی کنید. برای تامین رطوبت گیاه می‌توانید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید.

فراموش نکنید که رطوبت زیاد موجب ایجاد کپک و عفونت‌های قارچی در گیاه می‌شود. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، بهتر است از گیاهانی که با این آب و هوا سازگار هستند، نگهداری کنید. گیاهانی که برگ‌های ضخیم و مومی دارند، بهتر هوای خشک را تحمل می‌کنند و از کمبود رطوبت کمتر آسیب می‌بینند.

 

۸- به گیاه کود دهید

 

برای احیای گیاه به آن کود بدهید

 

تغذیه گیاه به ویژه در فصول بهار و تابستان اهمیت زیادی دارد. گیاهی که دچار سوءتغذیه شود، معمولا ساقه‌های ضعیفی دارد و رنگ برگ‌های آن تغییر می‌کند. بهترین روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده استفاده از کود مناسب است. برای انتخاب کود بهتر است تا حد امکان از مواد ارگانیک و کودهای غیر شیمیایی استفاده کنید. کودهای آلی بهترین گزینه برای تقویت گیاه است.

حتما بخوانید  معرفی و بررسی 10 نوع اسکاچ برای شستن انواع ظروف

برای احیای گل پژمرده و در حال خشک شدن باید ماهانه یک تا دو بار به گیاه کود بدهید. به یاد داشته باشید که کوددهی یک باره به گیاه به مقدار زیاد موجب ایجاد شوک می‌شود و گیاه را نابود می‌کند. بنابراین بهتر است این کار را به آرامی انجام دهید تا گیاه بعد از مدتی ترمیم شود.

 

۹- برای درمان گیاه به آن فرصت دهید

 

برای درمان گیاه به آن فرصت دهید

 

بعد از مراقبت از گیاه انتظار نداشته باشید که یکباره گیاه شما سبز شود و تغییر کند. گیاه برای ترمیم نیاز به زمان دارد. در این مدت باید مراقب آن باشید و با تامین آب، مواد مغذی، نور مناسب و مراقبت‌های دیگر شرایطی را فراهم کنید تا گیاه دوباره به وضعیت عادی برگردد. ممکن است یک ماه طول بکشد تا علائم حیات در گیاه مشخص شود، اما به حال نباید دست از تلاش بکشید و با مراقبت از آن دوباره زندگی را به گیاه خود بازگردانید.

 

۱۰- اگر گیاه زنده نشد، آن را به کمپوست تبدیل کنید

 

اگر همه مراقبت‌های لازم را برای احیای گیاه انجام دادید، اما بعد از یک ماه هیچ تغییری در آن ایجاد نشد، احتمالا گیاه شما به طور کامل نابود شده است و راهی برای بازگشت وجود ندارد. در این شرایط به جای این که گیاه را در سطل زباله بیندازید، بهتر است آن را در سطل مخصوصی بریزید تا به کمپوست تبدیل شود. سپس می‌توانید از آن به عنوان یک کود طبیعی برای سایر گیاهان استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان بالا رونده آپارتمانی

 

سایر روش‌ها برای احیا کردن گیاه پژمرده

 

سایر روش ها برای احیا کردن گیاه پژمرده

 

*برای احیا کردن گیاه پژمرده در زمان مورد نیاز گلدان گیاه را تعویض کنید. خیلی وقت‌ها نداشتن فضای کافی برای رشد موجب پژمرده شدن گیاه می‌شود، در این شرایط باید گلدان گیاه را بزرگ‌تر کنید.

*مراقب آفات و حشره‌های آسیب زننده به گیاه باشید. وجود حفره روی برگ و ساقه گیاه و یا لول شدن برگ‌ها و سفید شدن برگ می‌تواند نشانه وجود آفات باشد. برای از بین بردن آفات و حشرات می‌توانید از سم یا محلول رقیق شده آب و صابون روی برگ و ساقه استفاده کنید.

*در زمان تعویض گلدان گیاه به هیچ عنوان ریشه را بیش از حد تکان ندهید. فشار دادن ریشه نیز می‌تواند موجب قطع ریشه شود.

*اگر گیاه شما پژمرده شده حتما زهکشی گلدان را بررسی کنید و اگر گلدان زهکشی مناسبی ندارد، آن را درست کنید.

*خاک و آلودگی‌های روی برگ گیاه را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

*برای تامین گیاهانی که نیاز به رطوبت دارند، می‌توانید برای ۴ تا ۵ روز یک کیسه پلاستیکی روی گیاه قرار دهید تا گیاه دوباره شاداب شود.

 

سوالات متداول

 

چرا در هنگام تعویض گلدان باید مراقب ریشه‌ها باشیم؟

 

در زمان تعویض گلدان گیاه به هیچ عنوان ریشه را بیش از حد تکان ندهید. فشار دادن ریشه نیز می‌تواند موجب قطع ریشه شود.

 

چگونه گل پژمرده را زنده کنیم؟

 

در روش صحیح احیا و درمان گیاهان پژمرده باید میزان نور، رطوبت و آب گیاه را بررسی کنید. اگر گیاه شما نیاز به تعویض گلدان دارد، آن را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید و با تامین کود و مواد مغذی و هرس کردن برگ‌ها و شاخه‌های آسیب دیده گیاه را دوباره زنده کنید.

 

منابع: rd، wikihow

 

کالابرگ الکترونیک