۱۰ روش فوری و آسان برای نرم کردن دوباره کیک خشک شده

۱۰ روش فوری و آسان برای نرم کردن دوباره کیک خشک شده


19 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ روش فوری و آسان برای نرم کردن دوباره کیک خشک شده

چگونه کیک خشک شده را نرم کنیم؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده که کیک بعد از پخت خشک می‌شود و یا چند روز بعد از تهیه کیک آنقدر سطح کیک شما سفت و خشک می‌شود که دیگر قابل خوردن نیست. اما علت خشک شدن کیک چیست؟ آیا می‌دانید برای نرم شدن کیک چه باید کرد؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با ۱۰ راز و ترفند نرم شدن کیک آشنا شوید.

دلیل اصلی خشک شدن انواع کیک چیست؟

دلیل اصلی خشک شدن انواع کیک

خشک شدن کیک دلایل متعددی دارد. در بسیاری از مواقع کم بودن چربی کیک، کم و زیاد شدن شکر کیک، سفت و شل بودن خمیر کیک و اضافه کردن آرد بیش از حد به کیک موجب خشک شدن آن می‌شود.

به علاوه گاهی ممکن است مقیاس اندازه‌گیری شما برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز کیک مناسب نباشد. به عنوان مثال زمانی که در طرز تهیه یک کیک از آرد گندم استفاده می‌شود، نباید آن را با آرد کیک جایگزین کنید. جالب است بدانید که ۱ فنجان آرد گندم وزن بیشتری نسبت به ۱ فنجان آرد کیک دارد و از همین رو برای تهیه کیک باید بسیار دقیق عمل کنید و در صورت نیاز از ترازو برای اندازه‌گیری مواد استفاده کنید.

استفاده از ظرف مناسب برای تهیه کیک و همچنین تنظیم دمای فر نیز می‌تواند از خشک شدن کیک شما جلوگیری کند. به خاطر داشته باشید که قرار دادن کیک برای مدت طولانی در فر نیز می‌تواند موجب سفت و خشک شدن آن شود. همچنین خارج کردن کیک داغ از قالب هم باعث خشک شدن کیک می‌شود؛ بعد از این که کیک شما آماده شد، حدود ۱ دقیقه صبر کنید و سپس آن را از قالب خارج کنید. قرار دادن کیک برای مدت طولانی در قالب نیز می‌تواند موجب سفت شدن کیک شود.

در انتها باید بدانید که کیک نباید برای مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرد. بعد از این که کیک کاملا خنک شد، آن را در یک ظرف در بسته قرار دهید تا خشک و سفت نشود و کیفیت خود را حفظ کند.

در صورت تمایل می‌توانید انواع کیک را از افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: علت خمیر شدن کیک و روش‌های جلوگیری از آن

چگونه کیک خشک شده را نرم کنیم؟

چگونه کیک خشک شده را نرم کنیم؟

خشک شدن کیک یک اتفاق کاملا طبیعی است که اگر در زمان پخت کیک از حرارت زیاد استفاده شود یا کیک در معرض هوا قرار بگیرد، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. اما برای نرم شدن شیرینی و کیک چه باید کرد و چطور می‌توان یک کیک خشک شده را دوباره قابل مصرف کرد؟ در ادامه به راهکارهایی موثر برای نرم کردن کیک خشک اشاره شده است.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش انار تبریزی به روش مجلسی و سنتی برای شب یلدا

۱- کیک خشک را در فر قرار دهید

یک راه حل ساده و فوق‌العاده موثر برای نرم کردن کیک خشک، قرار دادن آن در فر است. اما برای این کار ابتدا باید فر را با دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید. یک ظرف پر از آب داخل فر قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. زمانی که آب داغ شد، کیک خشک شده را در سینی فر قرار دهید و در معرض بخار آب بگذارید. اجاره دهید کیک حدود ۵ دقیقه در فر بماند. با این روش کیک شما درست مثل کیکی که تازه پخته شده، نرم و خوشمزه می‌شود و دیگر اثری از خشکی و سفتی در آن باقی نمی‌ماند.

۲- کیک را بخارپز کنید

راهکار بعدی در پاسخ به این که چگونه کیک خشک شده را نرم کنیم، «بخارپز کردن کیک» است. برای این کار باید یک قابلمه بزرگ را تا نیمه آن پر از آب کنید و روی شعله گاز قرار دهید. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، شعله گاز را خاموش کنید. سپس یک توری فلزی را طوری روی بخار قرار دهید که با آب برخورد نکند. کیک را داخل توری بگذارید و درب قابلمه را ببندید. صبر کنید تا کیک برای ۱۰ دقیقه در معرض بخار قرار گیرد. در نهایت کیک را از روی بخار بردارید و صبر کنید تا خنک شود.

۳- کیک خشک را در مایکروویو نرم کنید

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک و نرم کردن کیک خشک، قرار دادن آن در مایکروویو است. برای این کار باید از حوله کاغذی نم‌دار استفاده کنید. یک حوله کاغذی خیس را روی بشقاب قرار دهید و کیک را روی آن بگذارید. سپس یک حوله کاغذی خیس دیگر را روی کیک قرار دهید. حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه مایکروویو را روشن کنید. با این روش رطوبت از دستمال به کیک منتقل می‌شود و بافت آن را نرم می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید به جای حوله کاغذی یک ظرف آب در مایکروویو قرار دهید تا بخار ایجاد شود و کیک شما نرم شود.

۴- از شربت برای نرم کردن کیک استفاده کنید

از شربت برای نرم کردن کیک خشک شده استفاده کنید

برای نرم کردن کیک خشک شده، می‌توانید یک شربت ساده یا طعم‌دار آماده کنید. سپس با کمک برس شربت را روی تمام سطح کیک پخش کنید. برای تهیه شربت می‌توانید آب و شکر را با هر طعم دهنده‌ای که دوست دارید ترکیب کنید و روی حرارت بجوشانید تا کمی غلیظ شود. با این روش هم کیک شما خوشمزه و شیرین می‌شود و هم بافت نرمی پیدا می‌کند.

۵- از شیر برای نرم کردن کیک خشک کمک بگیرید

راهکار بعدی برای نرم کردن کیک خشک، مرطوب کردن کیک با شیر است. برای این کار باید شیر را برای چند دقیقه بجوشانید تا غلیظ شود. سپس صبر کنید تا شیر کاملا خنک شود. با کمک یک برس شیر را روی سطح کیک بمالید تا کیک شما مرطوب شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه شربت نارنج مرحله به مرحله به 3 روش

شیر را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

۶- مقداری مربا روی سطح کیک بمالید

روش دیگر برای نرم کردن کیک خشک شده، استفاده از مقداری مربا روی کیک است. مربا را روی تمام سطح کیک بمالید و صبر کنید تا به داخل بافت کیک نفوذ کند. با این روش کیک شما خوشمزه‌تر از قبل می‌شود و بافت نرمی پیدا می‌کند.

مربا را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

۷- از خامه برای نرم کردن کیک استفاده کنید

از خامه برای نرم کردن کیک خشک استفاده کنید

برای این که کیک خشک شده را دوباره نرم کنید، می‌توانید آن را به صورت لایه‌ای برش دهید و لابه‌لای کیک مقداری خامه قنادی بمالید. سپس دور تا دور کیک را هم به خامه آغشته کنید. با این روش کیک شما هم ظاهر و مزه جذاب‌تری پیدا می‌کند و هم نرم و لطیف می‌شود.

خامه را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

۸- از کیک خشک شده برای تهیه دسر استفاده کنید

از کیک خشک شده برای تهیه دسر استفاده کنید

اگر کیک شما خشک شده و دیگر میلی به خوردن آن ندارید، می‌توانید کیک را کاملا خرد کنید و با کمی کره و شکلات ترکیب کنید. سپس آن را کف ظرف دسر بریزید و روی آن را با میوه، خامه، بستنی، شکلات و هر نوع دسری که دوست دارید بپوشانید. دسر با کیک خرد شده را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا آماده شود و از طعم آن لذت ببرید. طرز تهیه ترافل با کیک خرد شده را بلد هستید؟

۹- از نان تست برای نرم کردن کیک استفاده کنید

یک ترفند دیگر برای مرطوب کردن کیک خشک شده، قرار دادن چند تکه نان تست سفید روی کیک است. سپس باید کیک را همراه با نان داخل کیسه فریزر قرار دهید و درب آن را محکم گره بزنید. کیسه را برای چند ساعت در دمای اتاق بگذارید تا رطوبت نان به کیک‌ها منتقل شود.

نان تست را می‌توانید از افق کوروش بخرید؛ آنلاین، حضوری یا تلفنی.

۱۰- چند برش سیب روی کیک قرار دهید

علت سفت و خشک شدن کیک معمولا از بین رفتن رطوبت آن است. برای مرطوب کردن کیک می‌توانید کیک را در یک ظرف قرار دهید. چند برش سیب درختی روی کیک بگذارید. سپس درب ظرف را ببندید. با این روش رطوبت سیب به کیک منتقل می‌شود و کیک شما نرم می‌شود.

سوالات متداول

دلیل اصلی خشک شدن انواع کیک چیست؟

خشک شدن کیک دلایل متعددی دارد. در بسیاری از مواقع کم بودن چربی کیک، کم و زیاد شدن شکر کیک، سفت و شل بودن خمیر کیک و اضافه کردن آرد بیش از حد به کیک موجب خشک شدن آن می‌شود.

کیک یا بیسکویت خشک چطور نرم میشه؟

می‌توانید برای نرم کردن کیک و بیسکویت از مربا، شربت، شیر یا خامه استفاده کنید یا کیک را بخارپز کنید و در فر و مایکروویو قرار دهید تا نرم شود.

 

منابع: biggerbolderbaking، allrecipes

کالابرگ الکترونیک