۱۷ مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی

۱۷ مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه تابستانی، پاییزی و زمستانی


30 آبان 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۷ مدل طرز تهیه انواع ترشی میوه

با انواع میوه چه ترشی‌هایی درست کنیم؟ درست کردن انواع ترشی پاییز و زمستانی و تابستانی با میوه جات مختلف از زمان‌های دور مرسوم بوده است. ترشی میوه یکی از جذاب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین انواع ترشی است که برای تهیه آن می‌توانید از انواع میوه‌های مختلف استفاده کنید. اگر دوست دارید روش تهیه ترشی با انواع میوه‌ها را یاد بگیرید و ترشی‌هایی متفاوت با میوه‌های فصل درست کنید، بهتر است در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

انواع ترشی میوه جات تابستانی، پاییزی و زمستانی

با طرز تهیه انواع ترشی میوه آشنا شوید

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه ترشی خانگی استفاده از میوه‌های متنوع فصل است. شما می‌توانید با استفاده از انواع میوه‌های ترش و شیرین، ترشی‌های متنوع و خوشمزه‌ای در خانه درست کنید. معمولا در طرز تهیه انواع ترشی میوه می‌توانید از ادویه‌های متنوع استفاده کنید و یا اجازه دهید عطر و بوی میوه در ترشی بپیچد و این ترشی را بدون هیچ ادویه اضافه‌ای آماده کنید.

یکی از محبوب‌ترین انواع ترشی میوه، ترشی مخلوط است. در طرز تهیه ترشی میوه مخلوط معمولا از ترکیب انواع میوه‌های خرد شده یا میوه‌های میکس شده استفاده می‌شود. برای تهیه ترشی لیته میوه بهتر است از مقداری ادویه و طعم‌دهنده نیز استفاده کنید.

برای تهیه انواع ترشی میوه معمولا علاوه بر میوه از سبزیجات خشک شده، انواع سرکه، ادویه جات مختلف مثل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز استفاده می‌شود. برخی نیز به ترشی میوه مقداری ادویه ترشی اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید انواع سرکه، ادویه جات مختلف مثل زردچوبه، نمک و فلفل سیاه و فلفل قرمز، رب انار، سبزیجات خشک شده و ادویه ترشی و همچنین انواع ترشی به صورت آماده را به روش‌های اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

۱- ترشی لیته میوه

ترشی لیته میوه از انواع ترشی میوه

در لیست طرز تهیه انواع ترشی میوه، «ترشی لیته میوه» یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین گزینه‌هاست است که می‌توانید آن را هم با میوه‌های تابستانی و هم با میوه‌ جات پاییزی و زمستانی آماده کنید. روش تهیه ترشی لیته با میوه‌های مختلف بسیار ساده است.

شما می‌توانید برای تهیه این ترشی از انواع میوه‌هایی که در دسترس دارید، استفاده کنید. برای درست کردن ترشی لیته با میوه ابتدا باید میوه‌ها را بشویید و بعد از خشک کردن، آن‌ها را با سرکه پوره کنید. سپس ادویه‌ها و سبزی ترشی را به مواد افزوده و در شیشه خشک و تمیز بریزید. برای خواندن مراحل و جزییات طرز تهیه ترشی لیته میوه به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی لیته میوه کلیک کنید.

۲- ترشی انار

ترشی انار از انواع ترشی میوه

یکی دیگر از خاص‌ترین و خوش‌ رنگ و لعاب‌ترین انواع ترشی خانگی در لیست طرز تهیه انواع ترشی میوه، «ترشی انار» است. برای تهیه این ترشی معمولا از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود. ترکیب ترشی انار با لبو نیز یکی از خوشمزه‌ترین انواع ترشی است که پیشنهاد می‌شود حتما امتحان کنید. در برخی رسپی‌ها به ترشی انار مقداری رب انار خانگی نیز اضافه می‌کنند و همین موضوع موجب می‌شود تا بافت و مزه ترشی بسیار خاص و لذیذ شود. برای خواندن طرز تهیه انار به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک طرز تهیه ترشی انار کلیک کنید.

۳- ترشی کیوی

ترشی کیوی از انواع ترشی میوه

یکی دیگر از انواع ترشی میوه خانگی، «ترشی کیوی» است که درست کردن آن بسیار ساده است و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود. برای تهیه ترشی کیوی می‌توانید کیوی‌ها را به هر شکلی که دوست دارید خرد کنید و یا از کیوی درسته در ترشی استفاده کنید.

از آنجایی که کیوی بافت نرمی دارد، معمولا ۴ تا ۵ روز بعد از اینکه ترشی را درست کردید، آماده می‌شود. ترکیب ترشی کیوی با سایر میوه‌ها نیز ایده فوق‌العاده‌ای است که موجب جذاب‌تر شدن طعم ترشی شما می‌شود. برای خواندن طرز تهیه ترشی کیوی به چند روش مختلف به صورت لیته و حلقه‌ای می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی کیوی کلیک کنید.

۴- ترشی زالزالک

ترشی زالزالک از انواع ترشی میوه

«ترشی زالزالک» یکی از متفاوت‌ترین انواع ترشی با میوه جات پاییزی است که به خاطر مزه ترش و شیرینی که دارد بسیار محبوب است. این ترشی که در لیست خاص‌ترین انواع ترشی میوه قرار دارد، برای بدن بسیار مفید است و در مدت زمانی کوتاه آماده می‌شود. می‌توانید از ترشی زالزالک در کنار انواع غذا استفاده کنید یا آن را برای تزیین انواع خوراک و دورچین غذا استفاده هم کنید.

یکی از نکات مهمی که باید در مورد طرز تهیه ترشی زالزالک به صورت درسته بدانید این است که برای تهیه این ترشی معمولا از هیچ ادویه خاصی استفاده نمی‌شود. برای درست کردن ترشی لیته زالزالک می‌توانید از مقداری سیر، شکر، فلفل سیاه و نمک استفاده کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه ترشی زالزالک به چند روش مختلف به صورت ساده و لیته می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی زالزالک کلیک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه اشکنه قروت مشهدی (بیرجندی) + طرز تهیه کشک قروت

۵- ترشی ازگیل

ترشی ازگیل از انواع ترشی خانگی

ازگیل که گیلانی‌ها به آن «کونوس» و مازندرانی‌ها به آن «کندس» می‌گویند، یک میوه خاص و مفید است که می‌توانید از آن برای تهیه «ترشی ازگیل» استفاده کنید. معمولا برای مزه‌دار شدن ترشی ازگیل از تمر هندی استفاده می‌شود، اما شما می‌توانید این ترشی را تنها با ترکیب آب و سرکه نیز تهیه کنید. این ترشی بیشتر در شمال کشور تهیه می‌شود مزه بسیار متفاوتی با سایر ترشی‌ها دارد. برای خواندن طرز تهیه ترشی ازگیل به چند روش مختلف و همچنین آموزش طرز تهیه شور ازگیل می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی ازگیل کلیک کنید.

۶- ترشی آلبالو

ترشی آلبالو از انواع ترشی میوه

«آلبالو» یکی از محبوب‌ترین و پرخاصیت‌ترین میوه‌های تابستانی است که به خاطر رنگ جذابی که دارد می‌توانید از ترشی آن برای تزیین انواع غذا نیز استفاده کنید. برای تهیه ترشی آلبالو که جزو ترشی‌های تابستانی محسوب می‌شود، معمولا از سرکه یا رب انار برای طعم دادن به ترشی استفاده می‌کنند.

معمولا ترشی آلبالو یک هفته پس از آماده شدن، قابل مصرف است. پیشنهاد می‌شود در ترشی آلبالو حتما از مقداری شکر نیز استفاده کنید تا طعم ترشی شما ملس شود. برای مطالعه آموزش تهیه ترشی آلبالو به چند روش مختلف با سرکه و رب انار می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی آلبالو کلیک کنید.

۷- ترشی گیلاس

ترشی گیلاس از انواع ترشی میوه

«ترشی گیلاس» یکی از محبوب‌ترین انواع ترشی میوه و یک چاشنی عالی در کنار غذا برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به شمار می‌آید. برای درست کردن ترشی گیلاس، باید در قدم اول گیلاس‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس شکر، آب و سرکه را بجوشانید و به گیلاس‌ها بیفزایید. ترشی گیلاس برای آماده شدن به حدود ۱۵ تا ۲۰ روز زمان نیاز دارد. ترکیب این ترشی با فلفل سبز نیز بسیار لذیذ می‌شود. برای خواندن طرز تهیه ترشی گیلاس به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی گیلاس کلیک کنید.

۸- ترشی آلو

ترشی آلو از انواع ترشی میوه

یکی دیگر از خوش عطرترین ترشی‌ها در لیست طرز تهیه انواع ترشی میوه، «ترشی آلو» است. طرز تهیه ترشی آلو قرمز با طرز تهیه ترشی آلو سبز و آلو جنگلی کمی متفاوت است و از همین رو آشنایی با فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی با انواع آلو به شما کمک می‌کند تا یک ترشی بی‌نظیر و بدون نقص آماده کنید. برای درست کردن ترشی آلو هم می‌توانید از آلوی درسته و هم آلوی خرد شده استفاده کنید. برای خواندن طرز تهیه ترشی آلو به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه آلو کلیک کنید.

۹- ترشی گوجه سبز

ترشی گوجه سبز از انواع ترشی میوه

ترشی گوجه سبز یکی از محبوب‌ترین ترشی‌های تابستانی است که برای تهیه آن بهتر است از مقداری ادویه ترشی، سبزی معطر و سیر نیز استفاده کنید. پیشنهاد می‌شود این ترشی را کمی تند درست کنید تا خوشمزه‌تر شود. اگر دوست دارید طعم ترشی گوجه سبز شما ملس باشد، می‌توانید چند قاشق شکر به آن اضافه کنید. برای خواندن طرز تهیه ترشی گوجه سبز مجلسی به روش بازاری می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی گوجه سبز کلیک کنید.

۱۰- ترشی هلو

ترشی هلو از انواع ترشی میوه

«ترشی هلو» به خاطر طعم ملس و بافت نرمی که دارد، بسیار خوشمزه است. برای تهیه این ترشی هم می‌توانید از هلوی بدون پوست و هم هلوی با پوست استفاده کنید. اضافه کردن مقداری چوب دارچین، شکر و سیاه دانه طعم بی‌نظیری به ترشی هلو می‌بخشد. در طرز تهیه ترشی هلو، ابتدا باید هلوها را به خوبی بشویید و هسته آن‌ها را جدا کنید. هلوها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. هر چه ابعاد هلوهای خرد شده کوچک‌تر یا باریک‌تر باشد، ترشی زمان کمتری برای رسیدن نیاز دارد.

وقتی هلوها آب اضافی خود را از دست دادند، در یک قابلمه بریزید و به آن‌ها سرکه اضافه کنید. میزان سرکه باید به اندازه‌ای باشد که روی تکه‌های هلو را بپوشاند. برای خواندن طرز تهیه ترشی هلو به ۳ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی هلو کلیک کنید.

۱۱- ترشی زغال اخته

ترشی زغال اخته از انواع ترشی میوه

اگر عاشق طعم ترشی‌های خاص و منحصر به فرد هستید، بهتر است «ترشی زغال اخته» را امتحان کنید. برای تهیه ترشی زغال اخته معمولا از زغال اخته‌های سفت و نارس استفاده می‌شود. معمولا این ترشی بعد از ۱۰ روز آماده می‌شود و درست کردن آن بسیار ساده است.

برای خوشمزه‌تر شدن ترشی زغال اخته می‌توانید از مقداری گلپر و تخم گشنیز نیز استفاده کنید. اگر دوست دارید طعم ترشی زغال اخته شما ملس شود، حتما مقداری شکر به ترشی اضافه کنید. برای خواندن طرز تهیه ترشی زغال اخته به چند روش مختلف و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی زغال اخته کلیک کنید.

۱۲- ترشی چغاله بادام

ترشی چغاله بادام از انواع ترشی میوه

اگر از امتحان کردن ترشی‌های جدید لذت می‌برید، «ترشی چغاله بادام» یکی از بهترین انواع ترشی میوه است. برای خوشمزه‌تر شدن این ترشی میوه بهاری بهتر است از مقداری فلفل هالوپینو و سبزی معطر خشک استفاده کنید. معمولا چغاله بادام‌هایی که اندازه کوچکی دارند، برای تهیه ترشی انداختن مناسب‌تر هستند.

حتما بخوانید  طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ و فوت و فن های آن

در طرز تهیه ترشی چغاله بادام هم می‌توانید از چغاله خرد شده و هم چاقاله به صورت درسته استفاده کنید. برای خواندن طرز تهیه ترشی چغاله بادام به چند روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی چغاله بادام کلیک کنید.

۱۳- ترشی انبه

ترشی انبه بندری از انواع ترشی میوه

اگر طعم «ترشی انبه» را چشیده باشید، می‌دانید که این ترشی یکی از خوشمزه‌ترین و گرانقیمت‌ترین انواع ترشی میوه است که مزه شگفت‌انگیز آن با هیچ ترشی دیگری قابل مقایسه نیست. برای تهیه این ترشی باید از ترکیب ادویه‌های مختلف و همچنین روغن زیتون و فلفل تند استفاده کنید.

معمولا جنوبی‌ها ترشی انبه را کمی تند درست می‌کنند. برخی نیز برای تهیه این ترشی از تمر هندی و رب انار استفاده می‌کنند. برای تهیه ترشی انبه هم می‌توانید از انبه رسیده و هم انبه خام و سبز استفاده کنید. برای خواندن مراحل طرز تهیه ترشی انبه به چند روش مختلف و همچنین آموزش ترکیب ادویه ترشی انبه می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی انبه کلیک کنید.

۱۴- ترشی انجیر

ترشی انجیر از انواع ترشی میوه

«ترشی انجیر» یکی از متفاوت‌ترین و خوش‌طعم‌ترین ترشی‌های میوه تابستانی است که معمولا هم با استفاده از انجیر خشک و هم انجیر تازه درست می‌شود. به طور معمول در طرز تهیه ترشی انجیر شما باید از ترکیب سرکه، آب و انجیر استفاده کنید اما اضافه کردن برخی طعم دهنده‌ها و ادویه‌ها به این ترشی موجب می‌شود تا طعم آن به طرز شگفت‌انگیزی لذیذتر شود. برای مطالعه مراحل طرز تهیه ترشی انجیر به چند روش مختلف با انجیر تازه، خشک و کال می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی انجیر کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: از کجا بدانیم ترشی رسیده است؟

۱۵- ترشی گردو

ترشی گردو از انواع ترشی میوه
«ترشی گردو» یکی از اصیل‌ترین ترشی‌های میوه‌ با اصالت همدانی است که معمولاً با استفاده از گردوی تازه که هنوز مغزی ندارد درست می‌شود. این ترشی خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد و مزه آن بسیار لذیذ و خوشمزه است. از آن جایی که پوست گردو طعم تلخی دارد، در این روش ابتدا باید تلخی گردو را بگیرید و بعد آن را برای تهیه ترشی استفاده کنید. برای این کار باید گردو را برای ۲ روز در آب بگذارید و بعد با نمک و سرکه بجوشانید و سپس با مواد ترشی ترکیب کنید.

یک روش دیگر برای تهیه ترشی گردو استفاده از مغز گردو است که در این روش باید از مغز گردوی تازه برای تهیه ترشی استفاده کنید. برای خواندن طرز تهیه ترشی گردو به ۴ روش مختلف می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه ترشی گردو کلیک کنید.

۱۶- طرز تهیه ترشی به

«ترشی به» در میان انواع ترشی میوه یکی از خوشمزه‌ترین‌ها است. ترشی به، به صورت ساده، یا به شکل «ترشی به لیته» و همچنین ترشی به با رب انار و … تهیه می‌شود. با کمک گرفتن از سلیقه و در نظر گرفتن ذائقه خودتان هم می‌توانید این ترشی را خوشمزه‌تر درست کنید. برای مطالعه چند روش طرز تهیه ترشی به روی لینک مطلب کلیک کنید.

۱۷- ترشی چند میوه (ترشی هفت میوه)

ترشی چند میوه از انواع ترشی میوه مجلسی و خوشمزه

«ترشی چند میوه» یا «ترشی هفت میوه» از آن دسته ترشی‌های میوه مجلسی است که با خوردن آن با یک تیر، چند نشان می‌زنید. در این ترشی، طعم‌های مختلف میوه‌های تابستانی یا پاییزی و حتی میوه‌های خشک را تجربه خواهید کرد. به عنوان چاشنی هم می‌توانید، سرکه یا رب انار را در طرز تهیه ترشی هفت میوه به کار ببرید. برای مطالعه طرز تهیه ترشی چند میوه به چند روش با میوه‌های تازه و خشک روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

فوت و فن‌ خوشمزه شدن انواع ترشی میوه

برای تهیه ترشی تابستانی با انواع میوه‌ از چه میوه‌هایی استفاده کنیم؟

در طرز تهیه میوه‌های تابستانی می‌توانید از آلبالو، گیلاس، گوجه سبز، هلو، سیب، زردآلو و شلیل استفاده کنید.

برای طعم دادن به ترشی میوه از چه ادویه‌هایی استفاده می شود؟

برای طعم دادن به انواع ترشی میوه معمولا از سیر، سیاه دانه، دارچین، ادویه ترشی، فلفل سیاه و گلپر استفاده می‌شود.

چکار کنیم ترشی میوه کپک نزند؟

برای پیشگیری از کپک زدن انواع ترشی از جمله ترشی میوه ابتدا باید دلایل کپک زدن انواع ترشی را بدانید. پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به پاسخ این سوال روی لینک مطلب روش‌های جلوگیری از کپک زدن ترشی کلیک کنید.

چکار کنیم طعم ترشی میوه تغییر نکند؟

برای این‌که طعم ترشی میوه تغییر نکند باید درب ظرف ترشی را محکم ببندید. همچنین بهترین ظرف برای نگهداری انواع ترشی از جمله ترشی میوه ظروف شیشه‌ای است. برای نگهداری ترشی از دبه‌های پلاستیکی استفاده نکنید چون روی طعم ترشی تاثیر منفی می‌گذارد. برای این‌که طعم ترشی عوض نشود آن را در جای خشک و خنک و تاریک و ترجیحا در یخچال نگهداری کنید.

میزان اسیدیته سرکه برای ترشی میوه چقدر باید باشد؟

برای اطمینان از اینکه ترشی‌ها به درستی نگهداری می‌شوند، باید مطمئن شوید که اسیدیته سرکه‌ای که استفاده می‌کنید، حداقل ۵ درصد یا بیشتر باشد. اسیدیته ۵ درصد به این معنی است که برای حجم مشخصی از سرکه، ۵ درصد از آن حجم را اسید استیک تشکیل می‌دهد. در این میزان اسیدیته، pH به اندازه کافی پایین است و میوه‌هایی که با آنها ترشی درست می‌کنید، در انواع ترشی میوه بافت و ترد خود را حفظ می‌کنند.

 

 

کالابرگ الکترونیک