۲۴ خواص و فواید ماست | ارزش غذایی ماست و کالری آن

۲۴ خواص و فواید ماست | ارزش غذایی ماست و کالری آن


18 اردیبهشت 1402 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۲ خواص و فواید ماست برای سلامت بدن | معرفی 7 مدل ماست
فهرست محتوا پنهان

خواص و فواید ماست برای سلامت بدن، پوست و زیبایی چیست؟ احتمالا شما هم درباره فواید ماست برای سیستم گوارش و نقش مهم آن در هضم غذا چیزهایی شنیده‌اید. اما این‌‌ها فقط بخشی از ویژگی‌های مثبت این ماده غذایی مفید است. ما در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی ارزش غذایی ماست و خواص و فواید ماست برای سلامت استخوان‌ها، قلب و دیگر اعضای بدن می‌پردازیم. البته پیش از آن به شما خواهیم گفت که چه زمانی ماست برای سلامت شما مفید و چه زمانی مضر است.

 

 

چه زمانی ماست برای شما مفید است؟

 

چه زمانی ماست برای شما مفید است؟

 

اینکه ماست یک انتخاب سالم است یا خیر، بستگی به مصرف‌کننده و نوع ماست دارد. ماست‌ سنتی یا پاستوریزه می‌توانند سرشار از پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها و کشت زنده یا پروبیوتیک‌ها باشند که باعث تقویت میکروبیوتای روده (باکتری‌‌هایی که به طور خاص در روده زندگی می‌کنند) شوند.

برای خرید انواع ماست می‌توانید به مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

 

چه زمانی ماست برای سلامت بدن مضر است؟

 

همه‌ ماست‌ها سالم نیستند. آن‌هایی که شکر اضافه یا مواد افزودنی غیرضروری ندارند، می‌توانند یک مکمل سالم برای رژیم غذایی باشند، اما برخی از ماست‌ها یا فرآورده‌های ماست، دارای مقادیر زیادی شکر اضافه‌ شده و سایر مواد افزودنی هستند که ممکن است برای سلامت بدن مفید نباشند.

در ضمن ماست طبیعی یک ماده غذایی کم‌کالری، مغذی و سرشار از پروتئین است. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان به ماست، شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی و سایر موادی را که برای سلامتی مفید نیستند، اضافه می‌کنند.

یک مسئله دیگر این است که خوردن ماست برای برخی افراد ممنوع است و  بسیاری از افراد علیرغم خواص ماست با خوردن آن دچار سستی، رخوت و علائم سردی بدن می‌شوند. بنابراین بهتر است از انواع مصلح ماست غافل نشوید و حتما ماست را با یکی از این مواد غذایی میل کنید.

یک نکته دیگر دقت در این است که عوارض مصرف ماست با برخی غذاها و نیز عوارض مصرف ماست گوشت با هم را بدانید.

 

ماست با شکر زیاد

 

همه ماست‌ها حاوی مقداری قند طبیعی هستند، اما به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود به دنبال محصولی با محتوای کمتر از ۱۵ گرم شکر در هر وعده باشند. هر چه مقدار شکر ماست کمتر باشد، بهتر است، البته بهتر است ماست هیچ شیرین‌کننده مصنوعی نداشته باشد.

برخی مطالعات این دیدگاه را رد کرده‌اند که مصرف ماست با سلامتی مرتبط است و این سوال چالش‌برانگیز را می‌پرسند که آیا می‌توان ادعاهای مبنی بر سلامت ماست را با اهداف تجاری تولیدکنندگان این محصول لبنی مرتبط دانست یا خیر. با این حال، افرادی که ماست می‌خورند به احتمال زیاد رژیم غذایی سالمی دارند.

 

ارزش غذایی ماست با شیر کامل

 

ماست ساده پرچرب سرشار از ویتامین‌ها، ریزمغذی‌ها و درشت مغذی‌ها است. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم ماست پرچرب عبارتند از:

 

انرژی (کالری): ۶۱ کیلوکالری
کربوهیدرات: ۴.۶۶ گرم
پروتئین: ۳.۴۷ گرم
چربی: ۳.۲۵ گرم
آب: ۸۷.۹۰ گرم
فیبر: ۰.۰۰ گرم
قند: ۴.۶۶ گرم
کلسترول: ۱۳.۰۰ میلی گرم

 

ویتامین‌ها

 

ویتامین A 27.00 میکروگرم
ویتامین D 0.10 میکروگرم
ویتامین E 0.06 میلی گرم
ویتامین K 0.20 میکروگرم
ویتامین C 0.50 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.14 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.08 میلی گرم
کولین (B4) 15.20میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.39 میلی گرم
ویتامین B6 0.03 میلی گرم
فولات (B9) 7.00میکروگرم
ویتامین B12 0.37 میلی گرم

 

مواد معدنی

 

کلسیم ۱۲۱.۰۰ میلی گرم
آهن ۰.۰۵ میلی گرم
منیزیم ۱۲.۰۰ میلی گرم
فسفر ۹۵.۰۰ میلی گرم
پتاسیم ۱۵۵.۰۰ میلی گرم
سدیم ۴۶.۰۰ میلی گرم
روی ۰.۵۹ میلی گرم
مس ۰.۰۱ میلی گرم

 

خواص و فواید ماست برای سلامت

 

خواص و فواید ماست برای سلامت

۱- ماست برای دیابت

 

در سال ۲۰۱۴، محققان دریافتند که مصرف ماست برای بیماران دیابتی مفید است و علاوه بر این ممکن است به محافظت از بدن در برابر دیابت نوع ۲ کمک کند. هر چند به نظر نمی‌رسد که سایر انواع محصولات لبنی بر کاهش احتمال ابتلا به این بیماری یا درمان آن تأثیر بگذارند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش
حتما بخوانید  چگونه ترش شدن قورمه سبزی را رفع کنیم | ۱۲ روش سریع و ساده

 

۲- خواص و فواید ماست برای زنان باردار و کودکان

 

بر اساس تحقیقات دانشمندان، ماست حاوی باکتری‌های پروبیوتیک است که به طور موفقیت‌آمیزی از کودکان و زنان باردار، در برابر اثرات قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین محافظت می‌کند.

 

۳- خواص و فواید ماست برای دندان

 

ماست اگر چه حاوی قند است اما هیچ اثر مضری روی مینای دندان ندارد. در اصل اسید لاکتیک موجود در ماست، برای محافظت از لثه‌ها و دندان‌ها در برابر آسیب‌هایی که ممکن است در آینده برای دندان رخ دهد، تأثیر مثبتی داشته باشد.

 

۴- کاهش علائم آلرژی با ماست

 

برای کسانی که با آلرژی فصلی مواجه هستند،‌ خوردن یک کاسه کوچک ماست می‌تواند اثرات ناشی از آلرژی را تا حد زیادی کاهش دهد. پروبیوتیک‌های موجود در ماست می‌تواند واکنش بدن را به گرده و سایر مواد حساسیت‌زا کاهش دهد.

در ضمن ماست حاوی لاکتوز کمتری نسبت به شیر است چون لاکتوز در فرآیند تخمیر مصرف می‌شود. همچنین ماست‌های غیر لبنی گزینه مناسبی برای افرادی هستند که لبنیات یا محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنند یا آلرژی و عدم تحمل لاکتوز دارند.

 

۵- ماست به عنوان یک میان وعده مقوی

 

برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند، ماست می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده عالی قبل یا بعد از تمرین عمل کند. کربوهیدرات‌های موجود در ماست، در طول تمرین به شما کمک می‌کنند تا انرژی از دست رفته خود را جبران کنند. پتاسیم و سدیم همچنین می‌توانند به جایگزینی الکترولیت‌هایی که با عرق کردن از دست می‌دهید، کمک کنند.

 

۶- خواص و فواید ماست برای تقویت سیستم ایمنی

 

فواید ماست برای تقویت سیستم ایمنی

 

یکی از فواید ماست این است که اثرات تقویت‌کننده سیستم ایمنی دارد. تحقیقات نشان داده است که ماست، در برابر سلول‌های T یا سلول‌هایی که با عفونت مبارزه می‌کنند، قوی‌تر و فعال‌تر می‌کند. در ضمن پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و مصرف ماست و لبنیات پروبیوتیک برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.

 

۷- ماست و عفونت‌های قارچی

 

بد نیست بدانید استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا احتمال بروز عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. این مشکل بعضا در خانم‌ها شایع‌تر هم هست. اما کشت‌های فعال ماست می‌تواند به متعادل کردن سطح pH و جلوگیری از شروع عفونت مخمری دردناک کمک کند.

 

۸- خواص و فواید ماست برای کاهش فشار خون بالا

 

یک مطالعه اخیرا در طول ۱۵ سال با بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده برای اندازه‌گیری تاثیر انواع ماست بر سلامت بدن انجام شده است. این مطالعه نشان داده است که ۳۰ درصد از داوطلبانی که حداقل ۲ درصد یا بیشتر از کالری روزانه خود را از ماست دریافت کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا بوده‌اند.

 

۹- ماست برای پیشگیری از پوکی استخوان

 

ماست برای پیشگیری از پوکی استخوان

 

لبنیات به طور کلی منبع بسیار خوبی برای ساخت استخوان‌های سالم و پیشگیری از پوکی استخوان است چون محتوای کلسیم بالایی دارد. بهتر است برای مصرف لبنیات و ماست، به دنبال مواد لبنی و ماست‌هایی باشید که ویتامین D اضافه‌ شده دارند تا منبع بهتری از مواد مغذی باشند.

 

۱۰- ماست و ارتقای انرژی بدن

 

جدای از انرژی تامین‌ شده توسط کربوهیدرات‌ها، ماست حاوی ویتامین‌های گروه B است که به ارتقای انرژی بدن و سرحال شدن فرد کمک زیادی می‌کنند.

 

۱۱- خواص و فواید ماست برای ورزشکاران

 

یکی از مهم‌ترین خواص و فواید ماست، کمک کردن به عضله‌سازی است. ماست یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام آمینواسیدهای ضروری برای ساخت ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن است.

 

۱۲- خواص و فواید ماست برای لاغری

 

فواید ماست برای لاغری و کاهش وزن ممکن است برای برخی افراد به عنوان مهم‌ترین دلیل مصرف باشد. همان‌طور که گفته شد، ماست با کمک به عضله‌سازی، روند چربی‌سوزی را نیز متعادل می‌کند. همچنین یک منبع انرژی عالی برای کسانی است که تمرین‌های کاهش وزن انجام می‌دهند. در نهایت، ماست حاوی مقدار کافی پروتئین است که به شما کمک می‌کند مدت بیشتری سیر بمانید.

 

۱۳- تاثیر ماست بر درمان افسردگی

 

ماست چگونه به تسکین افسردگی کمک می‌کند؟ تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ماست به ویژه ماست پرچرب به میزان ۶ بار در هفته می‌تواند ابتلا به افسردگی را تا ۳۲ درصد کاهش دهد.
از طرف دیگر مصرف ماست در درمان افسردگی هیچ‌گونه عوارضی ندارد، حال آن که خوردن انواع دارو برای درمان این بیماری می‌تواند همراه با عوارض بی‌شماری باشد. از همین رو اگر احساس می‌کنید به افسردگی مبتلا شده‌اید بهتر است از همین امروز یک کاسه ماست به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر ماست بر درمان افسردگی را مطالعه کنید.

 

۱۴- خواص ماست برای پیشگیری از آلزایمر

 

تاثیر ماست بر آلزایمر یکی از موضوعات مهم بررسی محققان بوده است. آن‌ها به این موضوع پرداخته‌اند که چگونه خواص ماست به پیشگیری و به تعویق انداختن زوال عقل کمک می‌کند. حتما شما هم می‌دانید که ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است که به شکل‌های مختلف برای بدن مفید است. از طرفی، خوردن آن باعث بهبود سلامت روده، هضم خوب و ایمنی بیشتر بدن می‌شود.

حتما بخوانید  7 مدل طرز تهیه انواع اسموتی با ماست خوشمزه و مقوی

علاوه بر این‌ها، ماست دارای پروبیوتیک‌هایی است که باکتری‌های زنده فعال خوبی هستند. پروبیوتیک‌های موجود در ماست، در برخی از انواع پنیر و برخی غذاهای تخمیری می‌توانند از التهاب روده که می‌تواند بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، جلوگیری کند. برای مطالعه بیشتر درباره تاثیر ماست بر آلزایمر روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۵- خواص ماست برای درمان اسهال

 

خواص ماست بر درمان اسهال چیست؟ آیا مصرف ماست در افرادی که دچار عارضه اسهال می‌شوند،‌ خاصیت درمان کنندگی دارد یا خیر؟ چه کسانی نباید برای درمان اسهال ماست بخورند؟ از چه ماستی برای درمان اسهال استفاده کنیم؟

همه این‌ها، سوالاتی است که برای افراد مبتلا به اسهال به وجود می‌آید. شاید شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که بعد از اسهال،‌ ترجیح بدهید از یک درمان طبیعی کمک بگیرید. در ماست میکرو ارگانیسم‌های زنده‌‌ای وجود دارند که عمل هضم را آسان می‌کنند.

برای این که از اثر ماست بر درمان اسهال کمک بگیرید، آن را باید به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید. ماستی را که برای درمان اسهال مصرف می‌کنید باید عاری و بدون هیچ قند، شکر یا افزودنی باشد.

بهتر است آن را به عنوان یک وعده ناهار یا صبحانه میل کنید و برای مفیدتر شدن اثر آن، ماست را همراه با برنج یا غلات صبحانه بخورید. برای مطالعه جزییات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌کنیم مقاله تاثیر ماست بر درمان اسهال را مطالعه کنید.

 

۱۶- خواص ماست برای پوست صورت

 

درست کردن انواع ماسک صورت با ماست یکی از راحت‌ترین راهکارها برای روشن شدن پوست و ایجاد طراوت و نرمی پوست صورت با استفاده از خواص ماست است. اما آیا می‌دانید طریقه درست کردن ماسک خانگی با ماست چگونه است؟ ماسک صورت با ماست و عسل چه فوایدی برای پوست دارد؟ روش تهیه ماسک صورت با ماست برای سفیدی صورت چگونه است؟

استفاده از ماست روی پوست موجب آبرسانی و حفظ رطوبت پوست می‌شود و از ایجاد جوش و آکنه و خشکی پوست نیز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر ماست در متعادل کردن رنگ پوست بسیار مؤثر است و موجب درخشان شدن و زیبایی پوست صورت می‌گردد. برای مطالعه بیش از ۱۰ فواید ماسک صورت با ماست و طرز تهیه انواع ماسک ماست روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

۱۷- تاثیر ماست بر درمان بیماری اوتیسم

 

بر اساس پژوهش‌های محققان، وجود یک نوع باکتری یا میکروب پروبیوتیک به نام «لاکتوباسیلوس رویتری» در ماست می‌تواند باعث بهبود علائم بیماری اوتیسم شود. بر اساس یک تحقیق که توسط کالج پزشکی «بیلور» انجام شد، تیم متخصص از موش‌ها برای اثبات فرضیه خود یعنی تاثیر ماست بر بیماری اوتیسم استفاده کردند.

آن‌ها یک میکروب پروبیوتیک به نام «لاکتوباسیلوس رویتری» به موش‌ها دادند و ثابت شد که علائم اوتیسم بهبود پیدا می‌کند. بد نیست بدانید که این میکروب در دستگاه گوارش انسان هم زندگی می‌کند و می‌توان آن را در ماست پروبیوتیک نیز بیابید. به این باکتری «باکتری سالم» می‌گویند.

تیم محققان گفتند که وقتی موش‌ها این باکتری را دریافت کردند، افزایش قابل توجهی در تعاملات اجتماعی خود نشان دادند. ضعف توانایی در برقراری و تعامل اجتماعی همان حوز‌ه‌ای است که بسیاری از کودکان اوتیستیک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

هنگام خرید ماست باید به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

هنگام خرید ماست باید به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 

برای بهره بردن تمام خواص و فواید ماست، این موارد را در نظر داشته باشید:

 

*از بین ماست‌‌های موجود در بازار، بهتر است ماست یونانی را انتخاب کنید، چون به طور کلی، این ماست پروتئین بیشتر و قند کمتری دارد.

 

*اگر می‌خواهید از فواید ماست برای تقویت سیستم گوارشی یا سیستم ایمنی بهره ببرید، ماست کشت زنده یا فعال را انتخاب کنید. این ماست باعث بهبود عملکرد باکتری‌های خوب در روده می‌شود.

 

*مراقب محتوای قند موجود در ماست باشید. شکر به طور طبیعی در لبنیات و میوه‌ها یافت می‌شود (مخصوصا در ماست‌های میوه‌ای)، اما قندهای افزوده شده (از جمله شیرین‌کننده‌های مصنوعی) لازم نیست بخشی از ماست مصرفی شما باشند.

برای طعم بهتر و محتوای قند مناسب، در هر وعده بین ۱۲ تا ۱۸ گرم شکر مصرف کنید. مصرف بیش از این اندازه برای بدن تبعاتی را مخصوصا در دراز‌ مدت به همراه دارد.

 

*ماست در آشپزی حرفه‌ای دنیا برای تهیه انواع دسر و سس و غذا کاربردهای زیادی دارد.

 

*خواص آب ماست برای سلامت بدن هم  سلامت پوست، درمان تیروئید و کنترل بیماری دیابت و … از نظر پزشکی ثابت شده است.

 

سوالات متداول

 

از بین ماست‌‌ها کدام ماست برای مصرف و سلامت بدن بهتر است؟

 

نمی‌توان به طور قطعی درباره بهترین ماست نظر کلی داد، چون بسته به نیاز شما ممکن است این ماست‌ها متفاوت باشند ولی ماست یونانی به خاطر پروتئین بالا و چربی و شکر کم، از بهترین گزینه‌ها بین انواع ماست شناخته می‌شوند.

 

ماست سالم حدود چه میزان شکر یا قند باید داشته باشد؟

 

توصیه می‌شود که از ماست‌هایی استفاده کنید که شیرین‌کننده نداشته باشند و در هر وعده بیش از ۱۸ گرم قند مصرف نکنید.

 

 

منابع: medicalnewstoday / lifehack

 

 

کالابرگ الکترونیک