۱۰ علت بی انگیزگی در زندگی و راه های مقابله با آن

۱۰ علت بی انگیزگی در زندگی و راه های مقابله با آن


17 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بی انگیزگی

همه ما در برهه ای یا دوره ای دچار بی انگیزگی در زندگی خود شده ایم. اگر چه این نوع احساسات کاملا طبیعی هستند، اما مهم است اندکی درنگ کنیم و در پی ریشه ی بی انگیزگی های خود باشیم. برای اینکه بفهمید جز آن دسته از افرادی هستید که دچار بی انگیزگی در زندگی خود شده  یا نه، متن زیر را با دقت بیشتری بخوانید! تا به حال چند مرتبه پیش آمده که بخواهید کاری را انجام دهید، ولی در نهایت انگیزه کافی برای انجامش را نداشته اید؟ بعدا هم در عوض انجام آن به کار دیگری پرداخته اید یا اینکه کاملا فکرتان معطوف مسئله دیگری شده و به کل فراموش کرده اید که روزی چنین تصمیمی گرفته بودید! البته قرار نیست تمام تصمیمات ما «تصمیم کبری» باشند، ولی برعکس آن هم صحیح نیست و نباید هر روز تصمیماتی بگیریم که روزهای بعدی چیزی از آن به خاطر نداشته باشیم! در مقاله حاضر از سری مطالب رشد و  توسعه فردی  از مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

به هر حال، اگر چنین حس و حالی تجربه کرده اید، باید بگوییم شما تنها نیستید، همین حالا که شما مشغول خواندن این مطلب هستید، میلیون ها نفر دیگر دچار مسئله حادی به نام بی انگیزگی شده اند. ولی چه عواملی باعث بی انگیزگی می شوند؟ و چرا افراد زیادی دچار این مشکل می شوند؟  در مورد نقش انگیزه در زندگی ما انسان ها، گفتنی بسیار است، ولی کوتاه سخن، اینکه انگیزه همان عامل کلیدی است که باعث می شود چرایی خویش را بفهمیم. همان عاملی که باعث می شود، بتوانیم کارهای نکرده خود را تمام کنیم. وقتی هم که کسی انگیزه کافی نداشته باشد، معمولا دلیلی دارد. این دلایل از فردی به فرد متفاوت هستند. در اینجا سعی داریم ۱۰ دلیل از علت بی انگیزگی در زندگی را با هم مرور کنیم، شاید دلیل بی انگیزگی شما هم یکی از این دلایل باشد.

 

 

علت های بی انگیزگی در زندگی به همراه راه های مقابله با آن

 

 

۱. فقط نیمه خالی لیوان را می بینیم

 

یکی از علت های بی انگیزگی فقط نیمه خالی لیوان را می بینیم

 

افراد بدبین معمولا خیلی بدبین هستند. نه هر بدبینی، بلکه از آن دست بدبینی های حادی که تنها در شخصیت های کارتونی از نوعِ گلام (از شخصیت های کارتون ماجراهای گالیور) می توان سراغ گرفت! آنها مدام با این کار خود، به قولی لگد به بخت خود می زنند. روانشناسان به این مسئله میزان پایین «خود کارآیی» می گویند. مشکلی که قابلیت اثر بسیار قوی روی نتیجه ی هر کار، پروژه یا سرمایه گذاری دارد. باورهای نادرست زیادی هم برای حل این مشکل وجود دارد از نوشتن اهداف روی کاغذ یا تجسم موفقیت ها. ولی راهکار اصلی برای مقابله با این مسئله چیست؟

راهکار مقابله با بی انگیزگی: راز همیشه با انگیزه ماندن در این است که با خودتان رک و راست باشید و خیلی صدقانه مهارت های خودتان را ارزیابی کنید و با اتفاقی که قرار است رخ دهد با تمام توان دست و پنجه نرم کنید. گاهی اوقات یک هدف سخت می تواند فرد را بهتر برای انجام کاری خوب ترغیب کند. اینجاست که خودِ چالش بدل به پاداش می شود.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: ۱۰ راز مهم و آسان زنان شاد

 

 

۲. مزیت ها و پاداش ها را فراموش می کنیم

 

اکثر آدم های بی انگیزه با یک چالش دلهره آور، هوش از سرشان می پرد. این جور آدم ها دائما به خون دل خوردن ها و عرق ریزی هایی که همراه دستیابی به یک کار یا هدف است فکر می کنند. آنها آنقدر دچار حواس پرتی می شوند که به کل از یاد می برند به مزایا و پاداش های دراز مدت فکر کنند. مزایایی که قطعا عنصر کلیدی برای انگیزه پیدا کردن و برطرف کردن بی انگیزگی در زندگی هستند.

راهکار مقابله با بی انگیزگی در زندگی: هر وقت که دچار بی انگیزگی می شوید یا انگیزه تان را از دست می دهید، به پاداش ها و مزایایی که قرار است به دست بیاورید فکر کنید. سعی کنید قدر بردها و دستاوردهای کوچک را بدانید. به همین ترتیب هم خیلی زود خواهید فهمید که مزایا و پاداش ها آنقدرها که قبلا فکر می کردید از شما دور نیستند.

 

 

۳. در پی اهدافی واقع بینانه باشید

 

برای رفع بی انگیزیگی در پی اهدافی واقع بینانه باشید

 

در دنیای تجارت، داشتن اهداف گسترده در اکثر اوقات، به منزله ی راهی برای موفقیت قلمداد می شود، چون باعث افزایش انگیزه ی فرد می شود. اما محققان و روانشناسان اخیرا عکس این قضیه را در تحقیقات خود متوجه شدند. چرا که بی انگیزگی ممکن است به دلیل دشواری زیاده از حد یا ناخوشایندی مشکلات به وجود بیاید.

راهکار مقابله: یک راهکار مفید این است که کارهایتان را به چالش های کوچک تری تقسیم کنید. در این حالت، می توانید در بازه زمانی کوتاه تری شاهد نتایج تلاش های خود باشید. همین تقسیم بندی باعث می شود انگیزه بیشتری پیدا کرده و ترغیب شوید تا پایان کار، تمرکزتان را از دست ندهید.

 

 

۴.  اهمیت به عادت های کوچک نمی دهید

 

وقتی به فکر رسیدن به خواسته های خود هستند، می خواهید خیلی راحت و یکباره کار بزرگی انجام دهید. به همین دلیل، طبیعی است که در صورت عدم موفقیت، دچار احساس شکست و بی انگیزگی می شوید. ولی آنچه از آن غافل شدید این است که موفقیت های بزرگ از امور کوچکی تشکیل می شوند که هر روز انجام می دهید. هیچ وقت موفقیت، به یک باره و همچون خرگوش شعبده بازان از زیر کلاه بیرون نیامده است.

راهکار مقابله: در این مورد یک کتاب بسیار خوب در بازار کتاب وجود دارد که مطالعه‌ آن را حتما به شما توصیه می کنیم. اسم این کتاب «ریز عادت ها: عادت های کوچکتر، نتایج بزرگتر» نوشته استفان گایز است که اتفاقا به فارسی هم ترجمه شده است. مفهوم اصلی کتاب چنانچه از نام آن هم پیداست این است که ابتدا از یک عادت کوچک شروع کرده و سپس به مرور پیشرفت کنید. این عادت های کوچکی که نویسنده کتاب از آنها صحبت می کند، می تواند شامل بالا رفتن از چند پله ی ناقابل یا خوردن یک دونات کمتر در روز و اگر هم مانند ما بلاگرها و نویسندگان آزادکار، دچار خشکی طبع شده باشید، نوشتن یک پاراگراف بیشتر باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: احساس مقایسه خود با دیگران

 

 

۵. از فرصت های خود غفلت می کنید

 

تا به حال توجه کرده اید که افراد بی انگیزه اکثر اوقات از این می نالند که بخت هیچ وقت به آنها روی نیاورده است. ولی از ما بشنوید، واقعیت ماجرا این است که بخت خیلی هم به آنها روی آورده، ولی خودشان خبر ندارند! آنها هیچ وقت اصلا دنبال این نبودند که فرصتی برای موفقیت، ثروت یا خوشبختی به دست بیاورند. نکته کلیدی که همه ی ما به خوبی می دانیم این است که فرصت های طلایی همیشه گوشه ای منتظرند تا کسی بیاید و از آنها استفاده کند. کسی هم قرار نیست که ثروت و موفقیت را دو دستی با نهایت احترام تقدیم شما کند!

راهکار مقابله: از هر فرصتی که به دست می آورید استفاده کنید. در ضمن ریسک پذیر هم باشید. سعی کنید به خودتان یاد دهید چطور از حاشیه ایمنی که برای خودتان ساخته اید بیرون بیایید. قرار نیست روزی آماده انجام امور خطیر زندگی شوید، بلکه بهتر است همین حال شروع کنید. کارهای بزرگ بالاخره از جایی شروع می شوند، چه بهتر که از همین حالا شروع کنید.

 

 

۶. مایل به کار بیشتر نیستید

 

یکی از دلایل بی انگیزگی مایل به کار بیشتر نیستید

 

کسانی که بی انگیزه اند، خیلی دوست دارند بازده کارهایشان را پیش از اینکه هیچ تلاشی کنند ببینند. این جور آدم ها قبل از هر گونه تلاش و سختکوشی به دنبال یک جور خشنودی و پاداش فوری هستند. متاسفانه دسترسی به اینترنت در محل کار باعث حواس پرتی بسیاری از این تیپ آدم های بی انگیزه می شود. یکی از تحقیقاتی که در این خصوص انجام گرفته حاکی از آن است که کارمندان بی انگیزه اکثر وقت خود در محل کار، یعنی حدود ۶۴ درصد آن را با گشت و گذارهای بیهوده در شبکه های اجتماعی تلف می کنند.

راهکار مقابله: حتی با استعدادترین و باهوش ترین افراد هم برای رسیدن به خواسته های خود به سختی تلاش می کند. به نحوی که حتی گفته می شود، در موفقیت، سختکوشی از استعداد هم مهم تر است. چنانچه نقل قول مشهوری از توماس ادیسون، مخترع بزرگ داریم که می گوید: «۱ درصد نبوغ الهام و ۹۹ درصد آن تلاش است.»

 

 

۷. همیشه تقصیرات را به گردن دیگری می اندازید

 

همیشه کسی وجود دارد که باعث شود شما در کارتان موفق نشوید، حقوق تان بالا نرود، ترفیع شغلی نگیرید یا نمره هایتان خراب شوند. حتی مشکلاتی که در ازدواج و زندگی زناشویی این دست آدم ها به وجود می آید هم تقصیر خودشان نیست! یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد و آن اینکه شما هیچ وقت نمی توانید کارهای دیگران یا طرز تفکر آنان را کنترل کنید. ولی وقتی بفهمید که بیشتر تقصیرات با شما بوده، این امر به شما کمک می کند بهتر خودتان را ارزیابی کنید. همین هم به شما کمک می کند دو بار از یک سوراخ گزیده نشوید. شاید در ابتدا این کار دشوار و ناخوشایند باشد، ولی بعدا انگیزه بهتری برای ادامه کار پیدا خواهید کرد.

راهکار مقابله: مسئولیت اتفاقی که برایتان رخ داده را را کاملا قبول کنید. وقتی بپذیرید مسئولیت کامل اتفاقی که افتاده با شماست، به نوعی به رهایی می رسید. شاید بهتر باشد این موضوع را با یک نقل قول روشن کنیم. جان بوروز، نویسنده آمریکایی نقل قول زیبایی به این مضمون دارد: «آدم می تواند به دفعات شکست بخورد، ولی تا وقتی که دیگران را مقصر شکست هایش قلمداد می کند، واقعا شکست نخورده است.» در واقع، یک آدم کله شق می تواند بارها شکست بخورد، ولی هیچ وقت مسئولیت شکست را به پای خودش نریزد و به همین ترتیب، گویی هیچ وقت هم هیچ شکستی در زندگی نداشته است!

 

 

بیشتر بخوانید: نکات کلیدی برای بهبود اعتماد به نفس

 

 

۸. هیچ وقت استفاده هوشمندانه از وقت را یاد نگرفتید

 

از دلایل بی انگیزگی هیچ وقت استفاده هوشمندانه از وقت را یاد نگرفتید

 

روش های زیادی برای مدیریت زمان وجود دارد. ولی آدم های بی انگیزه بیشتر دوست دارند وقت خود را اینجا و آنجا تلف کنند و بعدا کلافه شوند و از این شکایت کنند که ای وای وقت نداریم! کوتاه سخن اینکه، آدم های بی انگیزه اصلا در مدیریت زمان موفق نیستند. زمان دارای نوعی حالت کشسانی درست مانند یک کِش لاستیکی است. یعنی برداشت ما از زمان به ما این امکان را می دهد که هر چقدر که می خواهیم به آن کش بدهیم و از آن بهره برداری لازم را کنیم. وقتی که توانستید مسئله مدیریت زمان خود را با استفاده ی سنجیده، منطقی و هوشمندانه از وقت خودتان حل کنید، انگیزه شما به نحو چشمگیری افزایش پیدا می کند. آن وقت است که می توانید به خودتان افتخار کنید و در ازای کاری که از عهده دیگران بر نمی آید به خودتان ببالید. بله، تشویق کردن خودتان برای موفقیت هایی که تا به حال به دست آورده اید، راهکار عالی برای حفظ انگیزه است.

 

راهکار مقابله: بهترین راهکار برای انگیزه داشتن در رابطه با زمان، این است که همیشه به خودتان بگویید، تنها خود شما می توانید از عهده مدیریت زمان خودتان بربیایید. واقعا هم همینطور است، چون هیچ کس دیگری نمی تواند این کار را برای شما انجام دهد.

 

 

۹. به استعدادهای خود شک دارید

 

وقتی آدم دائما به استعدادها و توانایی هایی که ندارد فکر کند، خیلی راحت جلوی خودش را می گیرد و به قعر اقیانوس بی انگیزگی فرو می رود. ولی درست برعکس آن، وقتی به مهارت ها، استعدادها و خصوصیاتی که واقعا دارید فکر کنید، انگیزه هایتان بیشتر می شوند. افکار منفی خاصیتی سرگیجه آور دارند و همچون مارپیچی ترسناک شما را از طبقات بالا به پایین پرت می کنند. بر عکس، افکار مثبت به شما کمک می کنند، از دیگران جلو زده و پله پله مدارج ترقی و پیشرفت را طی کنید.

راهکار مقابله: به خود و توانایی ها و استعدادهایی که دارید کاملا یقین داشته باشید. اگر اعتماد به نفس پایینی دارید، می توانید با اتکا به روش های خاصی به مقابله با این مشکل خود بروید.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت انگیزه را در اینجا بخوانید

 

 

۱۰. بدجوری غرق شبکه های اجتماعی شده اید

 

از دلایل بی انگیزگی بدجوری غرق شبکه های اجتماعی شده اید

 

تحقیقات زیادی در مورد تاثیرات مخرب شبکه های اجتماعی انجام گرفته است. حال، نتایج یکی از این تحقیقات که در رابطه با تاثیر شبکه اجتماعی بر دانش آموزان است نشان می دهد،‌ شبکه های اجتماعی باعث پایین آمدن خلاقیت، کمتر شدن تمرینات در زمینه ی مهارت نوشتن و افزایش چند وظیفگی (که لزوما نکته مثبتی نیست) در بین دانش آموزان می شود. تمامی این عوامل روی هم موجب پایین آمدن نمرات و افت تحصیلی دانش آموزان شدند. شبکه های اجتماعی بی شک می توانند یکی از دلایل بی انگیزگی بسیاری از افراد جامعه باشند.

همه ی ما تا حد زیادی مستعد کاهش انگیزه هستیم، کافی است ظاهر زندگی و موفقیت های دیگران را در شبکه های اجتماعی ببینیم تا ناخودآگاه احساس بی انگیزگی به ما دست دهد. در این مورد، هر وقت هر تکه جزئی و هر اتفاق ساده ای از زندگی خود را در فیسبوک یا اینستاگرام به اشتراک نگذارید، اولین گام ها را در راه بلوغ فکری پیموده اید.

راهکار مقابله: کمی از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید. یاد بگیرید دیگر مثل سابق تا سرتان خلوت شد، به شبکه های اجتماعی سر نزنید و کلی وقت تلف نکنید. شاید گفتن آن یکبار افاقه نکند! پس دوباره بگوییم، بی وقفه و بی هیچ دلیل خاصی وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی نگذرانید. یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای همیشه با انگیزه ماندن، آمادگی همیشگی برای موانع و مشکلات حتی پیش از اتفاق افتادن آنهاست. این راهکار آخری واقعا بهترین راهکار مقابله با جهنمی به نام بی انگیزگی است.

 

 

۱۱. بدبینی باعث بی انگیزگی می‌شود

 

بدبینی از عوامل بی انگیزگی

 

یکی از اخلاقیات و رفتار‌های مشترک بین افرادی که کمتر موفقیت کسب می‌کنند و بی انگیزه هستند این است که بسیار به خود بدبین هستند. متخصصین تصور می‌کنند این مشکل به این دلیل است که این افراد در خود احساس می‌کنند ناکارامد هستند و فکر می کنند اوضاع از کنترلشان خارج است و نمی‌توانند بر وضعیت موجود غالب شوند. این بدبینی باعث بی انگیزگی این افراد شده و مانع از رشد و پیشرفت آنها می‌شود. راه حل این مشکل در این است که فرد به صورت منصفانه توانایی‌ها و ضعف‌های خود را مورد قضاوت قرار دهد. در این صورت به احتمال زیاد نقاط قوت خود را پیدا خواهید کرد و حتی ممکن است به این نتیجه برسید که بسیار فرد توانمندی هستید

 

بیشتر بخوانید: با چه کسانی مشورت نکنیم؟

 

 

سخن پایانی

 

بسیار خوب، در پایان مقاله، حتما متوجه شدید کدام یک از دلایلی که ذکر شد دلیل اصلی شما برای بی انگیزگی است. شاید هم شما یکی از آن دست افرادی باشید که به چندین دلیل مختلف دچار بی انگیزگی شده اید. اصلا اشکال ندارد. وقتی که به علت و دلیل اصلی بی انگیزی خود پی بردید. دیگر درنگ جایز نیست. شما اولین گام را برداشتید. گام بعدی را هم بردارید و تغییری کوچک را در زندگی خود پدید بیاورید. آن وقت این تغییر کوچک را به عادت روزانه خود تبدیل کنید و همیشه با انگیزه بمانید.

 

 

منبع: lifehack

کالابرگ الکترونیک