طرز تهیه قورمه مرغ | این غذای لذیذ کرمانشاهی سه سوته حاضره!

طرز تهیه قورمه مرغ | این غذای لذیذ کرمانشاهی سه سوته حاضره!


3 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه قورمه مرغ کرمانشاهی

طرز تهیه قورمه مرغ کرمانشاهی یا قورمه (قاورمه) مرغ کردی را بلد هستید؟ قورمه یا قاورمه یک غذای کرمانشاهی و کردی خوشمزه و آسون با مرغ است. این غذا با مرغ در واقع، این غذای سه سوته مناسب افراد شاغل یا دانشجویانی است که می‌خواهند در کمتر از یک ساعت یک غذای خوشمزه و کامل درست کنند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه قورمه مرغ کرمانشاهی یا قاورمه مرغ کردی به روش رستورانی و در کمتر از ۱ ساعت را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه قورمه مرغ کردی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد متوسط
پیاز  (برای پیاز داغ) ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۳ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
زعفران (دم کرده) به مقدار دلخواه
 نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار دلخواه
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
نان و برنج برای سرو کنار قورمه مرغ

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه قورمه مرغ کرمانشاهی: ۴۵ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه قورمه مرغ به روش کرمانشاهی

مراحل طرز تهیه قورمه مرغ به روش کرمانشاهی

در طرز تهیه قورمه مرغ به‌ جای سینه مرغ می‌توانید از ران مرغ با استخوان یا بدون استخوان هم استفاده کنید. مراحل طرز تهیه قورمه مرغ کردی را دنبال کنید.

مرحله اول: پیازها را تفت دهید

در اولین مرحله از طرز تهیه قورمه مرغ خوشمزه و سریع، باید پیازها را به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، مقداری روغن را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و چند لحظه منتظر بمانید تا روغن کاملا داغ شود. مراقب باشید روغن را نسوزانید! حالا، قطعات پیاز را در تابه بریزید و هر از گاهی هم بزنید تا پیازها کاملا سبک و طلایی شوند.

در ادامه، مقداری زردچوبه هم به تابه اضافه کنید و حدود یک دقیقه همراه با پیازها تفت دهید. به این ترتیب، هم پیازهای سرخ شده خوش‌رنگ‌تر می‌شوند و هم طعم خامی زردچوبه گرفته می‌شود.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد و زردچوبه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: فلفل دلمه‌ای را اضافه کنید

در فاصله سرخ شدن پیازها، فلفل دلمه‌ای را هم بشویید و به‌ صورت نگینی خرد کنید. سپس، فلفل دلمه‌ای خرد شده را هم به تابه حاوی پیاز و زردچوبه اضافه کنید و برای مدت ۲ دقیقه تفت دهید.

در ادامه، مقداری فلفل سیاه و پودر دارچین هم داخل تابه بریزید. این ترکیب را هم بزنید و اجازه بدهید عطر و بوی ادویه‌ها کاملا آزاد شود.

حتما بخوانید  ۶ علت وا رفتن کوکو سبزی + ۶ روش برای وا نرفتن آن

برای خرید فلفل سیاه و پودر دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: رب گوجه فرنگی را اضافه کنید

پس از تفت دادن فلفل دلمه‌ای و ادویه‌ها نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی می‌رسد. اجزای داخل تابه را کنار بزنید تا جا برای رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) باز شود. سپس، رب گوجه فرنگی را در فضای خالی داخل تابه بریزید و صبر کنید تا حسابی تفت داده شود و رنگ باز کند.

برای خرید رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: سینه مرغ را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه قورمه مرغ زعفرانی باید سینه مرغ را بشویید و آب آن را با استفاده از حوله کاغذی بگیرید. سپس، سینه مرغ را به‌صورت مکعب‌های نسبتا کوچک و در ابعاد جوجه کباب خرد کنید.

حالا، قطعات مرغ را هم به تابه اضافه کنید و همراه با پیاز، فلفل دلمه‌ای، رب و ادویه‌ها تفت دهید. مرغ‌های خرد شده را پشت و رو کنید تا همه بخش‌های آن تفت داده و خوش آب و رنگ شود. سپس، مقداری نمک و زعفران دم کرده را هم روی مرغ بریزید و دوباره هم بزنید تا عطر و بوی خوشایند زعفران به خورد قطعات مرغ برود.

مرحله پنجم: قورمه مرغ را بپزید

در ادامه، به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش هم به این ترکیب اضافه کنید. مواد را هم بزنید و درب تابه را ببندید. حرارت را ملایم کنید و حدود ۴۵ دقیقه منتظر بمانید تا مرغ و دیگر مواد داخل تابه کاملا بپزند. نگران کم بودن آب خورشت نباشید. چرا که در این شرایط، مرغ کم‌کم آب می‌اندازد و اصطلاحا به‌خوبی دم می‌کشد.

برای خرید گوشت مرغ، نمک و زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله ششم: سیب زمینی را سرخ کنید

در فاصله پختن قورمه مرغ باید سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس، سیب زمینی‌ها را به‌صورت خلالی خرد کنید و برای ۵ دقیقه در محلول آب و نمک بخیسانید. با انجام این کار، نشاسته اضافی قطعات سیب زمینی خارج شده و طعم‌دار و ترد می‌شوند.

در ادامه، سیب زمینی‌ها را آبکش کنید. سپس، آن‌ها را روی یک دستمال پارچه‌ای تمیز بریزید و کاملا خشک کنید. حالا، مقداری روغن را در تابه تمیز و مناسب دیگری بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا کاملا داغ شود. سیب زمینی‌های خلالی و خشک را به تابه اضافه کرده و سرخ کنید.

در این مرحله، می‌توانید مقدار کمی نمک هم روی خلال‌های سیب زمینی بریزید تا کاملا مزه‌دار و خوشمزه شوند.

مرحله هفتم: سیب زمینی‌ها را به قورمه مرغ اضافه کنید

پس از اطمینان از پخت کامل قورمه مرغ، درب تابه را باز کنید و سیب زمینی سرخ شده را هم به مواد داخل تابه اضافه کنید. در این مرحله، باید خورشت قورمه مرغ شما آب خیلی کمی داشته باشد. درب تابه را ببندید و اجازه بدهید قطعات مرغ همراه با سیب زمینی‌های خلالی برای مدت ۲ دقیقه دیگر هم روی حرارت ملایم باقی بمانند و طعم یکدیگر را بگیرند. مراقب باشید، خورشت‌تان ته نگیرد!

حتما بخوانید  طرز تهیه کباب مشهدی خوشمزه و فوری در ۸ مرحله ساده

مرحله هشتم: گوجه فرنگی‌ها را سرخ کنید

حالا باید گوجه فرنگی‌ها را به‌ صورت حلقه‌ای برش دهید و با حرارت ملایم در تابه مناسبی سرخ کنید. برای طعم‌دار کردن گوجه فرنگی بهتر است مقدار بسیار کمی نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه کنید. برش‌های گوجه فرنگی را پشت و رو کنید تا هر دو طرف آن سرخ و مزه‌دار شود.

مرحله آخر: قورمه مرغ را سرو کنید

حالا، قورمه مرغ جا افتاده، کم آب و خوشمزه را با برش‌های گوجه فرنگی سرخ شده تزیین کرده و همراه با نان یا برنج چلو یا کته نوش جان کنید.

انواع نان و برنج ایرانی و خارجی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه قورمه مرغ کردی

  • اگر به فلفل دلمه‌ای حساسیت دارید می‌توانید آن را از دستور بالا حذف کنید.
  • بسته به ذائقه برای تهیه این غذای سریع می‌توانید از ادویه‌هایی مانند پاپریکا، پودر زیره، فلفل قرمز و پودر سیر هم استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، برای تهیه قورمه مرغ به‌ جای رب گوجه فرنگی می‌توانید از پوره گوجه فرنگی تازه استفاده کنید.
  • بسته به ذائقه می‌توانید میزان فلفل بیش‌تری را به قورمه مرغ اضافه کرده و کاملا آن را تند و تیز کنید.
  • اگر گوشت سینه مرغ را دوست ندارید، در طرز تهیه قورمه مرغ کردی می‌توانید از گوشت ران مرغ با استخوان یا بدون استخوان استفاده کنید. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا استخوان‌های ران مرغ را جدا کنید.
  • اجازه ندهید سیب زمینی‌های سرخ کرده برای مدت طولانی همراه با باقی مواد قورمه مرغ بپزند. در غیر این صورت، سیب زمینی‌ها وا رفته و بد ظاهر می‌شوند.
  • طرز تهیه قورمه مرغ لرستان هم درست مانند دستور بالاست و هیچ تفاوتی با قورمه مرغ کرمانشاهی ندارد.

سوالات متداول درباره قورمه مرغ کرمانشاهی و لری

قورمه مرغ غذای کجاست؟

قورمه مرغ یک غذای اصالتا کردی و لری است. اهالی کرمانشاه و لرستان قورمه مرغ را به همین ترتیب گفته شده طبخ می‌کنند. البته در تمام شهرهای ایران قورمه مرغ با اندکی تغییر در جزییات به همین شکل حاضر می‌شود. قورمه مرغ هندی و پاکستانی هم مشهورند.

قورمه مرغ را با چی سرو کنیم؟

قورمه مرغ را می‌توانید با برنج یا نان و مخلفات دلخواه میل کنید.

محصولات مرتبط