طرز تهیه کیک مربایی به ۲ روش با خمیر و کیک اسفنجی

طرز تهیه کیک مربایی به ۲ روش با خمیر و کیک اسفنجی


6 آذر 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کیک مربایی

انواع کیک مربایی از جمله کیک‌های ساده با دستور پخت راحت هستند. در ضمن دست‌تان باز است تا قسمت میانی‌ کیک را با مرباهای دلخواه‌تان مزه‌دار کنید. برای درست کردن کیک خوشمزه مربایی می‌توانید کیک اسفنجی را جداگانه تهیه و بین آن را با مربا پر کنید. در روش دیگر، خمیر کیک را درست می‌کنید و مربا را روی یک لایه خمیر می‌ریزید. سپس روی مربا را با یک لایه خمیر دیگر پر می‌کنید. ما این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش را به طرز تهیه کیک مربایی به ۲ روش اختصاص داده‌ایم.

 

طرز تهیه کیک مربایی با خمیر کیک (روش اول)

 

طرز تهیه کیک مربایی (روش اول)

 

مواد لازم برای تهیه کیک مربایی با خمیر کیک

 

  • آرد سفید: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • شیر: ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی
  • وانیل: ۱/۲ قاشق مرباخوری
  • روغن: ۱ لیوان دسته‌‌دار فرانسوی
  • شکر: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • مربا: ۴ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر: ۲ قاشق مرباخوری

 

مراحل طرز تهیه کیک مربایی با خمیر کیک

 

برای درست کردن این نوع کیک مربایی ابتدا خمیر کیک را درست کنید. یک لایه خمیر را در قالب بریزید و روی آن را با مربا بپوشانید. سپس لایه دوم خمیر را روی مربا بریزید. درنهایت قالب را در فر بگذارید.

 

مرحله اول: شکر، روغن، زرده تخم مرغ را مخلوط کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه کیک مربایی، فر را روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در یک کاسه، شکر و روغن را بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه با همزن بزنید تا کاملا یکدست و کرم‌ رنگ شود. زرده و سفیده تخم‌مرغ‌‌ها را جدا کنید. ۳ تا از زرده‌های تخم مرغ‌ را به مخلوط شکر و روغن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه دیگر با همزن بزنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه چای زعفران + خواص و عوارض و طبع آن

 

مرحله دوم: سفیده تخم مرغ، شیر، بیکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید

 

یک زرده تخم مرغ را کنار بگذارید که برای روی کیک استفاده کنید. سفیده‌های تخم مرغ را که جدا کرده بودید به مخلوط اضافه کنید. دوباره مواد را هم بزنید. در این مرحله باید یک مخلوط با بافت کرمی داشته باشید. سپس شیر، بیکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا مخلوط به دست آمده، سفید و یکدست شود.

 

مرحله سوم: خمیر و مربا را در قالب قرار دهید

 

آرد را دو بار الک کنید. به تدریج و در چند مرحله آن را به مخلوط سفید رنگ که در بالا آماده شد اضافه کنید. هر بار مخلوط را به هم بزنید تا کاملا خمیر جمع شود. سپس یک قالب را با کمی روغن چرب کنید و ۲/۳ خمیری را که درست کرده بودید، با وردنه باز کنید و در قالب قرار دهید.

روی سطح خمیر را صاف کنید. اگر مربا خیلی رقیق است، آن را در یک صافی کوچک بریزید تا شیره آن جدا شود. مربای غلیظ را روی خمیر بریزید تا کاملا آن را بپوشاند. قطر این مربا باید به اندازه نیم‌ سانتی‌متر باشد. از مربا با طعم‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید.

 

مرحله چهارم: قالب را در فر بگذارید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک مربایی، بقیه خمیر را با وردنه باز کنید و روی مرباها قرار دهید. یک زرده تخم‌مرغ را که کنار گذاشته‌ بودید، کاملا بزنید تا یکدست شود. روی لایه بالایی خمیر را زرده تخم مرغ بمالید. قالب کیک مربایی را در فر قرار دهید و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا بپزد. بعد از این مدت، با چنگال یا خلال دندان کیک مربایی را تست کنید، اگر پخته بود، آن را سرو کنید.

 

طرز تهیه کیک مربایی اسفنجی (روش دوم)

 

طرز تهیه کیک مربایی (روش دوم)

 

مواد لازم برای تهیه کیک مربایی اسفنجی

 

  • کره: ۱۷۵ گرم
  • پودر قند یا پودر نبات: ۱۷۵ گرم
  • آرد سفید: ۱۷۵ گرم
  • تخم مرغ: ۳ عدد

 

مواد لازم برای لایه میانی کیک مربایی اسفنجی

 

  • مربای دلخواه: ۴ قاشق غذا خوری
  • خامه فرم گرفته: ۵۰۰ گرم
  • کره بادام زمینی: در صورت دلخواه (به میزان دلخواه)
حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه ساندویچ ماکارونی ساده و پنیری به سبک قدیمی + فیلم

 

*با این مقدار مواد ۲ کیک اسفنجی خواهید داشت.

 

مراحل طرز تهیه کیک مربایی

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

مراحل طرز تهیه کیک مربایی اسفنجی

 

در این روش باید دو کیک اسفنجی را به صورت جداگانه درست کنید. بعد از پخت، روی یکی از آن‌ها را مربا بمالید و کیک دیگر را روی آن بگذارید. می‌توانید یک کیک درست کنید و به صورت افقی برش دهید و مربا را روی یک لایه از آن بریزید. لایه دوم را روی مربا قرار دهید. علاوه بر مربا، می‌توانید خامه یا کره بادام زمینی را هم به مواد بین کیک‌ها اضافه کنید.

 

مرحله اول: کره، پودر قند، زرده و سفیده تخم مرغ‌‌ها را مخلوط کنید

 

فر را از قبل روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. در یک ظرف کره و پودر قند (پودر نبات) را به هم بزنید تا پف کند و بی‌رنگ شود. زرده و سفیده تخم مرغ‌ها را جدا کنید و به صورت جداگانه هم بزنید. تخم‌ مرغ‌های همزده را به مخلوط کره و پودر قند یا نبات اضافه کنید و  هم بزنید تا یکدست شوند.

 

مرحله دوم: آرد را اضافه کنید و خمیر را در قالب بریزید

 

در این مرحله از طرز تهیه کیک مربایی اسفنجی، آرد را دو بار الک کنید و به مخلوطی که درست کردید، به تدریج اضافه کنید. مواد را هم بزنید تا خمیر جمع شود. کف و دیواره دو قالب را با کمی روغن چرب کنید و آن ها را به اندازه مساوی با مایه کیک پر کنید. قالب‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در فر بگذارید تا کیک‌ها بپزند. بعد از آماده شدن، آن‌ها را از فر خارج کنید. بعد از سرد شدن کیک‌ها را از قالب بیرون بیاورید.

 

فروش ویژه حصولات صبحانه افق کوروش

بیشتر بخوانید: علت خشک شدن انواع کیک و روش های پیشگیری از آن

 

مرحله سوم: مواد میانی را روی کیک بریزید

 

در فاصله‌ای که کیک‌ها سرد می‌شوند، خامه را کاملا بزنید تا سفت شود. یک لایه کره بادام زمینی را روی یکی از کیک‌ها بمالید (در صورت دلخواه). روی این لایه را مربای دلخواه (مربای توت فرنگی، انجیر، آلبالو، هویج و … ) بمالید. روی مربا را با یک لایه خامه بپوشانید. سپس کیک اسفنجی دیگر را روی این کیک بگذارید. در صورت دلخواه، روی کیک را با پودر قند یا خامه یا کره بادام زمینی و انواع مربا تزیین و سرو کنید.

 

کالابرگ الکترونیک