جاب کوچینگ چیست و جاب کوچ کیست | انواع مختلف کوچینگ شغلی

جاب کوچینگ چیست و جاب کوچ کیست | انواع مختلف کوچینگ شغلی


9 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کوچ شغلی چیست

جاب کوچ یا کوچ شغلی کیست؟ جاب کوچینگ یعنی چه؟ در واقع کوچ شغلی (Job Coach) فردی متخصص است که در جهت بهبود انجام امور شغلی و زندگی شخصی به دیگران کمک و راهنمایی می‌کند. این افراد معمولاً در مدارس و یا شرکت‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند. کوچ‌ها می‌توانند به صورت آزاد و خویش‌فرما برای افراد مختلف کار کنند. از دسته افرادی که کوچ‌ها کمک زیادی به آن‌ها می‌کنند افراد مبتلا به مشکلات روحی و جسمی و معلولین و یا شرایط خاص‌‌اند که به درستی نمی‌توانند وظایف خود را انجام دهند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی به شما می‌گوییم که جاب کوچ کیست، انواع مختلف کوچینگ، پیش نیازهای کوچ شغلی و مهارت‌های لازم برای کوچ شغلی را به شما می‌گوییم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

جاب کوچ یا کوچ شغلی کیست و چگونه کمک می‌کند؟

 

به طور خلاصه «کوچ شغلی» حرفه‌ای است که بر پیشرفت شغلی افراد تمرکز دارد و به آنها در دستیابی به اهداف شخصی خود و سازمان کمک می‌کند. یک مربی شغلی عمدتاً مسئول ارزیابی مهارت‌های یک فرد برای یک شغل خاص و کمک به آنها در دستیابی به پتانسیل خود در زمینه حرفه خود است.

 

انواع مختلف کوچینک شغلی

 

کوچ شغلی به چه معنا است

 

انواع مختلف کوچینگ شغلی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مشاوره تحصیلی دانش‌آموزان؛
  • کوچینگ شغلی برای افرادی که تازه وارد بازار کار شده‌اند؛
  • کوچینگ برای افرادی که می‌خواهند تغییر شغل بدهند.

کوچ شغلی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

 

کوچ شغلی یا جاب کوچ فرد را برای شغل‌های مختلف به ثبات رسانیده و برای ورود به محیط کار آماده می‌کند.

وظایف رایج این افراد به صورت زیر است:

  • کمک به افراد در پیدا کردن هدف شخصی، غلبه بر مشکلات شخصی و توسعه مهارت‌های رهبری؛
  • کمک به متقاضیان در پیدا کردن شغل مناسب؛
  • ارائه بازخورد رزومه و معرفی‌نامه؛
  • راهنمایی و پی‌ریزی استراتژی درست برای حضور در جلسات مصاحبه شغلی؛
  • توسعه فرصت‌های شغلی از طریق شبکه سازی و کارگاه‌های آموزشی؛
  • مستند‌سازی روند پیشرفت متقاضی.

 

پیش‌نیاز‌های کوچ شغلی چیست؟

 

متقاضیان و افرادی که به دنبال شغل مربیگری یا کوچینگ هستند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • حداقل مدرک لیسانس
  • تجربه کاری
  • مدرک فوق لیسانس
  • مدرک یا گواهی‌نامه دوره‌های تخصصی
حتما بخوانید  5 چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها

 

کوچ شغلی چه مدارکی باید داشته باشد؟

 

مدرک لیسانس از بایدهای کوچینگ است

 

عموماً کارفرما‌ها به دنبال کوچ‌هایی هستند مدرک لیسانس دارند. خصوصاً رشته‌های روانشناسی، مشاوره و یا خدمات انسانی رشته‌های مناسبی برای این رشته شغلی به حساب می‌آیند.

این دوره‌های تحصیلی متقاضی کوچینگ را در شرایطی قرار می‌دهد که وی درک و فهم درست و عمیق‌تری نسبت به انسان‌ها و عواطف انسانی پیدا کند. در کل تحصیل در رشته های عنوان شده باعث افزایش توان مشورتی افراد می شود.

البته برخی کارفرما‌ها نیز به دنبال جاب کوچینگ‌هایی هستند که در زمینه کسب و کار و تجارت تجربه و تحصیل دارند. با گذراندن دوره‌های آموزش کوچینگ افراد قادرند کار مربیگری و کوچینگ زندگی شخصی افراد را نیز انجام دهند. برنامه‌های آموزش کوچینگ هم توسعه حرفه‌ای و هم توسعه فردی را در آموزش لحاظ می‌کنند. این دوره‌ها عموماً بر روی هدف‌گذاری، برآورد و تخمین، مشورت و مهارت‌های خاص رفتاری متمرکز می‌شوند.

 

نیازهای کوچینگ چیست؟

 

  تجربه کاری باعث اعتماد کارفرما می‌شود

 

بیشتر کارفرماها جاب کوچ‌هایی را استخدام می‌کنند که در صنعت مورد نظر دارای تجربه کاری باشند. جاب کوچی که قرار است با افراد ناتوان جسمی و معلول کار کند باید حتماً در زمینه مربی‌گری تجربه شغلی داشته باشد. دوره‌های کارآموزی در کالج روشی بسیار عالی برای کسب تجربه در محیط‌های کنترل شده است تا رزومه فرد متقاضی به تدریج قابل عرضه شود.

 

مدرک فوق لیسانس قدرت ایفای نقش جاب کوچ را افزایش می دهد

 

بسته به زمینه شغلی که می‌خواهید در آن کار کنید ممکن است لازم باشد در بخش مشاوره یا رشته‌های مشابه مدرک فوق لیسانس داشته باشید. معمولاً در تمام مدارس در تمام ایالت‌های آمریکا متقاضیان کوچینگ باید مدرک فوق لیسانس داشته باشند.

دوره‌های کارشناسی ارشد مهارت‌های لازم برای ایفای نقش را به متقاضیان یاد می‌دهد. به عنوان نمونه این افراد قادرند به گروه‌های دانش‌آموزی نحوه رفتار درست در مدرسه و خانه را آموزش و مشاوره دهند.

 

گواهی‌نامه‌ها و مدارک معتبر مرتبط نشان‌دهنده دانش بالای جاب کوچ است

 

بسته به زمینه شغلی که در آن کار می‌کنید ممکن است نیاز به گواهینامه‌های مرتبط داشته باشید. کوچر‌های شغلی که به عنوان مشاور در مدارس فعالیت می‌کنند بایستی مدرک معتبر دانشگاهی داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت رشد شغلی با توسعه شغلی چیست

 

مهارت‌های مورد نیاز برای کوچ شغلی چیست؟

 

جاب کوچ‌ها برای موفقیت در کار خود نیازمند مهارت‌های متعددی هستند.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای کوچ شغلی چیست؟

 

  • مهارت‌های ارتباط بین انسانی: برای اینکه افراد با گذشته و شخصیت‌های متفاوت در مسیر درست شغلی قدم بردارند جاب کوچ می‌بایستی مهارت‌های ارتباط بین فردی بالایی داشته و قادر باشد سریعاً رابطه همکاری و شغلی قوی‌ای با فرد ایجاد کند.
  • همدلی: جستجو برای شغل کار سختی است بنابراین مهم است تا جاب کوچ با ایجاد همدلی به مشتریان و دانش‌آموزان نزدیک شده و به آن‌ها مشاوره درست بدهد.
  • شنیدن فعال: جاب کوچ و مربیان شغلی بایستی تمام توجه خود را برای مشتری یا دانش‌آموز متمرکز کنند تا با درک درست، چالش‌ها و مشکلات وی را بفهمند و به آن‌ها در زمینه پیدا کردن شغلی متناسب مرتبط با توانایی‌هایی که دارند کمک کنند.
حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «10 اشتباه نابخشودنی در بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

کوچینگ برای چه افرادی مناسب است

 

  • مهارت‌های تحلیلی: مهارت‌های تحلیلی برای پیدا کردن شغل منطبق بر توانایی‌ها بسیار ضروری هستند. افراد به عنوان جاب کوچ باید بتوانند رفتارها و مسائلی را که متقاضی با آن چالش دارد درک کرده و برای رسیدن به یک پاسخ بهینه از مهارت‌های تحلیلی استفاده کنند.
  • مهارت‌های ارتباطی: کوچ شغلی بایستی در ارائه و انتقال مطلب متبحر باشد. با این مهارت جاب کوچ به صورت واضح توانایی‌های خود را ارائه می‌کنند. این کار باعث می‌شود که مشتری یا دانش‌آموز به راحتی کوچر را شناخته و توانایی‌های وی را درک کند.

 

دورنمای شغل کوچینگ شغلی

 

استخدام جاب کوچ (job coach) در مشاغل مشورتی از سال ۲۰۱۸ الی ۲۰۲۸ حدود ۸ درصد افزایش خواهد داشت. این میزان برای متوسط همه شغل‌ها ۵ درصد است. جاب کوچ‌ها به افرادی که می‌خواهند شغل خود را عوض کنند و یا مثلاً افرادی که از حیطه‌های نظامی وارد شغل‌های معمولی می‌شوند کمک می‌کنند.

تقاضا برای دوره‌های مشاوره در دانشگاه‌ها در حال افزایش است؛ جاب کوچ فارغ التحصیل از این دوره‌ها در مراکز مشاوره شغلی، مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها به دانش‌آموزان برای ورود به دوران کاری و یافتن شغل مناسب مشاوره خواهند داد.

 

محیط کاری برای متخصصان کوچینگ

 

محیط کاری جاب کوچ به صنعتی که در آن کار می‌کند و نحوه استخدام آن‌ها بستگی دارد. برای مثال اگر این افراد به صورت آزاد کار کنند احتمالاً از خانه کار کرده و جلسات مشاوره خود را به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌کنند.

نکته: جاب کوچ‌های فریلنسر بایستی به طر مداوم زمانی را به شبکه‌سازی و ایجاد رابطه برای به دست آوردن مشتریان جدید اختصاص دهند.

اگر جاب کوچ برای کسب و کار یا مدرسه خاصی کار می‌کند احتمالاً محیط کار در دفاتر اداری خواهد بود.

اکثر جاب کوچ‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کنند. اگر جاب کوچ تعهد تمام وقت به جایی نداشته باشد می‌تواند به صورت پار‌ه‌وقت و دورکار به چند کارفرما خدمات ارائه دهد. جاب کوچ‌هایی که در مدارس کار می‌کنند مانند سایر معلمان در ایام تعطیلی مدارس، تعطیل هستند.

 

منبع: indeed

 

کالابرگ الکترونیک