طرز تهیه کباب توری با طعم کوبیده به روشی ساده و خوشمزه

طرز تهیه کباب توری با طعم کوبیده به روشی ساده و خوشمزه


11 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کباب توری

آیا تا حالا کباب کوبیده روی توری درست کرده‌اید؟ کباب توری از انواع کباب ایرانی و در واقع همان کباب کوبیده است که به جای زدن سر سیخ یا پختن در ماهیتابه به صورت کباب تابه‌ای، روی توری کباب به وسیله منقل یا کباب پز کباب می‌شود. طعم کباب توری هیچ فرقی با کباب کوبیده معمول ندارد و فقط ظاهر آن متفاوت‌ است. در ضمن سختی‌های ریختن کباب از سیخ را هم نخواهید داشت. کباب توری برای پیک نیک و مسافرت هم گزینه بسیار مناسبی است و شما می‌توانید حتی جوجه کباب را هم روی توری درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش دستور طرز تهیه کباب توری و فوت و فن‌های پخت و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کباب توری (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط ۸۰۰ گرم
پیاز ۲۰۰ گرم (۳ تا ۴ عدد متوسط)
دنبه تازه گوسفندی ۱۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه به مقدار دلخواه
زعفران ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
سماق به مقدار دلخواه برای سرو کباب

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ تا ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب توری: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب توری

مراحل طرز تهیه کباب توری

کباب توری برای کسانی که مهارت زیادی در سیخ گرفتن کباب کوبیده یا در سفر امکانات درست کردن کباب تابه‌ای ندارند، بهترین انتخاب است. در ادامه مراحل تهیه کباب توری را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گوشت‌ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کباب کوبیده با توری روی گاز، کباب پز یا منقل، ۳۲۰ گرم گوشت راسته گوساله را با ۴۸۰ گرم گوشت قلوه‌گاه گوسفندی بشویید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. دنبه‌های تازه را هم بشویید تا کاملا پاک شوند. گوشت گوساله، گوسفند و دنبه را در چرخ گوشت ۱ یا ۲ بار چرخ کنید تا کاملا یکدست شود. گوشت‌ها را در یک کاسه کنار بگذارید. می‌توانید از گوشت چرخ کرده آماده مخصوص کوبیده با نسبت‌های اصولی هم استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت راسته گوساله، گوشت قلوه گاه گوسفندی، دنبه و گوشت چرخ کرده مخلوط را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: پیازها را رنده کنید

به اندازه ۳ پیاز درشت یا ۴ پیاز متوسط را پوست بگیرید و بشویید. برای راحتی کار و جلوگیری از پاشیدن لایه‌های پیاز، قسمت ریشه را جدا نکنید. پیازها را با رنده متوسط، رنده کنید. سپس با دست پیازهای رنده شده را بفشارید و آب پیازها را در یک کاسه جدا بریزید و کنار بگذارید. پیازها را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا به قول چلوکبابی‌ها، «شیرین» شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کتلت میگو به ۲ روش ساده و پنیری + سس مخصوص

مرحله سوم: مایه کباب توری را آماده کنید

در ادامه بعد از استراحت کردن پیازها در یخچال، آنها را به گوشت‌‌ چرخ کرده اضافه کنید. نمک، فلفل سیاه و ۲ قاشق زعفران دم کرده غلیظ را هم به مایه گوشت بیفزایید. سپس شروع به ورز دادن مایه کباب توری کنید. به مدت ۱۵ دقیقه مایه کباب را ورز دهید تا مثل مایه گوشت کباب کوبیده کاملا چسبندگی پیدا کند. سپس روی مایه کباب را با سلفون بپوشانید و حداقل ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

شما می‌توانید انواع ادویه مثل فلفل سیاه، نمک و زعفران را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله چهارم: توری را آماده کنید

برای اینکه کباب به توری نچسبد، قبل از قرار دادن گوشت کوبیده روی توری و شروع کباب کردن، دو طرف توری را با کمی کره ذوب شده یا روغن، چرب کنید. توری را در یخچال بگذارید. یک پلاستیک فریزری را با چاقو یا قیچی پهن کنید و روی سطح صاف بگذارید. ظرف حاوی مایه کباب توری را از یخچال بیرون بیاورید و سلفون روی آن را بردارید.

برای خرید کره و روغن مایع می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: مایه کباب توری را باز کنید

دست‌هایتان را با آب پیاز که کنار گذاشته بودید، خیس کنید. از مایه کباب کوبیده بردارید و روی پلاستیک فریزری بگذارید. شروع به پهن کردن مایه کباب روی پلاستیک کنید. باید مایه کباب را به اندازه ابعاد توری باز کنید. اگر موادتان برای روی یک توری زیاد است، از دو توری استفاده کنید یا ۲ بار این کار را انجام دهید. ضخامت مایه کباب باید به یک سانتی‌متر یا کمی کمتر برسد.

مرحله ششم: مایه کباب را روی توری بگذارید

بعد از باز کردن مایه کباب و هم سطح شدن همه قسمت‌های آن، مایه کباب را همراه با پلاستیک روی توری (داخل آن) که چرب کرده بودید، بگذارید. توری را ببندید و به مدت ۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا خودش را بگیرد. سپس توری را برگردانید و آن را باز کنید. پلاستیک فریزری را از روی مایه کباب بردارید و دوباره توری را ببندید.

مرحله هفتم: کباب توری را روی منقل بگذارید

در این فاصله، منقل و زغال را آماده کنید. حرارت منقل نباید تیز و شدید باشد. در یک کاسه، کره را ذوب کرده و ۲ قاشق از زعفران دم کرده غلیظ را به آن اضافه کنید و هم بزنید. این کاسه را کنار دستتان بگذارید. زغال که آماده شد، توری را روی منقل بگذارید. توری را هر چند ثانیه یک بار زیر و رو کنید و برگردانید تا همه قسمت‌های کباب توری، به صورت یکدست بپزد.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش گزنه خوشمزه به روش محلی مازندران و گرگان

مرحله هشتم: کباب توری را سرو کنید

در حین پخت کباب توری، از مایه رومال، روی کباب توری با برس آشپزی، بمالید. هر دو طرف کباب را رومال کنید تا نرم و آبدار شود. وقتی هر دو طرف کباب توری طلایی شد و مغز آن پخت، آن را از روی حرارت بردارید. درب توری را باز کنید و کباب توری را به آرامی با چاقو از توری جدا کنید. کباب توری را در ظرف سرو بگذارید و همراه با برنج چلو یا نان، سبزی، گوجه کبابی، سماق و … سرو کنید.

سماق، انواع نان و انواع برنج ایرانی و خارجی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

نکات طرز تهیه کباب توری

نکات طرز تهیه کباب توری

  • بهترین ترکیب گوشت برای تهیه کباب توری، گوشت قلوه گاه گوسفندی و راسته گوساله است که با هم چرخ می‌شوند. نسبت این دو گوشت باید ۶۰ به ۴۰ باشد. یعنی ۶۰ درصد قلوه‌گاه گوسفند و ۴۰ درصد راسته گوساله را با هم چرخ کنید؛ درست مثل ترکیب گوشت کباب کوبیده.
  • معمولا برای جلوگیری از ریختن کباب کوبیده از سیخ، توصیه می‌شود که ۲ بار گوشت‌ها را چرخ کنید ولی در این روش، یک بار هم چرخ کنید، کافی است. ولی بیشتر آن را ورز دهید.
  • برای طرز تهیه کباب توری مرغ، کافی است به جای گوشت چرخ کرده، از مرغ چرخ‌کرده استفاده کنید و مانند روش بالا، مزه‌دار کرده و مراحل استراحت و پخت آن را تکرار کنید.
  • می‌توانید به مایه کباب کوبیده توری، علاوه بر نمک، فلفل و زعفران دم کرده، کمی سماق هم اضافه کنید.
  • برای طرز تهیه جوجه کباب روی توری، جوجه‌ها را با ادویه‌های دلخواه، پیاز، آبلیمو و ماست، مزه‌دار کرده و استراحت دهید. سپس آنها را در توری بچینید و روی حرارت زغال یا شعله گاز، کباب کنید.
  • برای طرز تهیه کباب برگ روی توری، کافی است طرز تهیه کباب برگ را به ترتیب انجام دهید و در نهایت برای کباب کردن، مایه کباب برگ را روی توری قرار دهید و مانند روش بالا، آن را کباب کنید.
  • در کنار کباب کوبیده، روی توری یا سیخ، چند عدد گوجه فرنگی، فلفل دلمه و پیاز هم کبابی کنید. فقط این مواد را در حین کباب شدن مایه کباب توری، روی توری کباب نگذارید یا با فاصله بگذارید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کباب توری

چه کار کنیم کباب به توری نچسبد؟

چه کار کنیم کباب به توری نچسبد؟

برای جلوگیری از چسبیدن مایه کباب به توری، قبل از اینکه کباب کوبیده را روی توری بگذارید، توری را با روغن کمی چرب کنید.

چرا کباب توری خشک می‌شود؟

۱- حرارت گاز یا زغال‌های منقل زیاد بوده است.

۲- گوشت به اندازه کافی چرب نبوده یا دنبه نداشته است.

۳- از کره برای رومال کباب استفاده نکرده‌اید.

۴- توری را برای مدت طولانی روی حرارت گذاشته‌اید.

۵- ضخامت کباب کوبیده کم و نازک بوده است.

کالابرگ الکترونیک