۲۰ جاذبه گردشگری کاشان که حتما باید ببینید + عکس و آدرس

۲۰ جاذبه گردشگری کاشان که حتما باید ببینید + عکس و آدرس


22 دی 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
جاهای دیدنی و گردشگری کاشان

کاشان یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری ایران با قدمتی ۷۵۰۰ ساله است و هر ساله بسیاری از توریست‌ها برای بازدید از مکان‌های دیدنی کاشان به این شهر سفر می‌کنند. اما شما چقدر با جاهای دیدنی و تفریحی و جاذبه‌های گردشگری کاشان آشنا هستید؟ آیا می‌دانید کدامیک از جاهای دیدنی کاشان جذابیت بیشتری برای گردشگران ایرانگردی دارد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی و گردشگری کاشان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد جاهای دیدنی کاشان پاسخ خواهیم داد.

 

 

جاهای دیدنی کاشان

 

برخی از جاهای دیدنی کاشان آن قدر معروف هستند که کمتر کسی هست که با آن‌ها آشنا نباشد. اگر قصد سفر به کاشان را دارید، پیشنهاد می‌شود حتماً از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا دیدن کنید. در ادامه می‌توانید با ۲۰ مورد از جاذبه‌های گردشگری کاشان آشنا شوید.

 

 

۱- باغ فین کاشان

 

باغ فین کاشان

 

یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی کاشان «باغ فین» است. این باغ که در لیست جذاب‌ترین باغ‌های ایرانی قرار دارد، در کنار فضایی دلنشین و دوست داشتنی‌اش یک مکان تاریخی است و در دوران مختلف تاریخ چندین بار بازسازی شده است. باغ فین در سال ۱۳۱۴ در فهرست آثار ملی و در سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. وسعت این باغ ۳۳۷۹۹ متر مربع است و طراحی بسیار باشکوهی دارد.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و روستای فین قدیم

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- حمام فین کاشان

 

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و دیدنی کاشان که پیشنهاد می‌شود در سفر به کاشان از آن دیدن کنید، «حمام فین» کاشان است که در بخش جنوبی باغ فین قرار گرفته است. حمام فین درواقع ۲ حمام است. یک حمام کوچک و یک حمام بزرگ. حمام بزرگ مخصوص فتحعلی شاه قاجار بود و حمام کوچک محلی برای حمام کردن خدمتکاران باغ فین محسوب می‌شد.

 

حمام کوچک قدمت بیشتری نسبت به حمام بزرگ دارد و در آن کاشی‌هایی به کار رفته که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می‌رسد.

 

آدرس: کاشان، خیابان امیرکبیر، باغ فین

 

 

۳- مسجد جامع کاشان

 

مسجد جامع کاشان

 

از دیگر جاذبه‌های دیدنی کاشان می‌توان به «مسجد جامع» کاشان اشاره کرد. کهن‌ترین بنای تاریخی کاشان که قدمت آن به دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. جالب است بدانید که مسجد جامع کاشان به همت «صفیه خاتون» دختر مالک اشتر ساخته شده است. در طول دوران تاریخ این مسجد چندین بار مرمت شده است.

 

آدرس: اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل، مسجد جامع کاشان

 

 

۴- مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

 

مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان

 

یکی دیگر از زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشان «مسجد و مدرسه آقا بزرگ» کاشان است. این مسجد باشکوه در دوران قاجار ساخته شده است و ساخت بنای آن در زمان سلطنت ناصرالدین شاه به پایان رسیده است. این مکان دیدنی با معماری زیبا و چشم نواز یکی از محبوب‌ترین مقاصد دیدنی کاشان است که دیدن آن برای علاقمندان به تاریخ خالی از لطف نیست.

 

آدرس: اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ

 

 

۵- تپه‌های سیلک کاشان

 

تپه‌های سیلک کاشان

 

«سیلک» یکی از جاذبه‌های گردشگری دیدنی کاشان است که در آن می‌توانید از کتیبه‌های متعلق به دوران پیش از هخامنشیان دیدن کنید. جالب است بدانید که «تپه سیلک» درواقع محل زندگی کهن‌ترین مردمان دشت نشین بوده و شواهد و اسناد تاریخی نشان می‌دهد پیشینه‌ای نزدیک به هفت هزار سال دارد.

 

این مکان در حدود ۸۰ سال پیش با جاری شدن سیل در کاشان کشف شد و ابزارها و سفالینه‌هایی که در آن پیدا شدند، تمدن و شیوه زندگی مردمان هزاران سال پیش را نشان می‌دهد.

 

آدرس: استان اصفهان، شهرستان کاشان، خیابان امیر کبیر

 

 

۶- آرامگاه سهراب سپهری در کاشان

 

آرامگاه سهراب سپهری در کاشان

 

برای علاقه‌مندان به شعر و شاعری ، سهراب سپهری یک اسطوره فراموش نشدنی است. «آرامگاه سهراب سپهری» در ۴۲ کیلومتری کاشان به سمت مشهد اردهال قرار دارد و جزو مقاصد گردشگری اطراف کاشان محسوب می‌شود. شما می‌توانید در سفرتان به شهر دیدنی کاشان سری هم به مزار این شاعر و نقاش بزرگ ایرانی بزنید.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، اردهال، روستای مشهد اردهال، صحن سلطان علی ابن محمد باقر

 

 

۷- خانه بروجردی‌های کاشان

 

خانه بروجردی‌های کاشان

 

از جذاب‌ترین دیدنی‌های کاشان معمولاً بازدید از عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی است. در این میان «خانه بروجردی‌ها» یکی از زیباترین دیدنی‌های کاشان است که معماری فوق‌العاده آن متعلق به دوران حکومت قاجار است. این بنا در سال ۱۱۹۴ هجری بنا شده است.

حتما بخوانید  آداب و رسوم جالب ماه رمضان در هند | از غذاهای هندی تا اعتکاف

 

آدرس: اصفهان، کاشان، محله سلطان میر احمد، خیابان علوی

 

 

۸- غار نیاسر

 

غار نیاسر کاشان

 

یکی دیگر از دیدنی‌های شگفت انگیز و فوق‌العاده جذاب کاشان، «غار نیاسر» است که در نزدیکی روستای نیاسر واقع شده است. قدمت این غار به نزدیک ۲۰۰۰ سال می‌رسد و یک غار ساخته شده به دست بشر است. گفته می‌شود که این غار محل عبادت و به جا آوردن مراسم مذهبی برای پیروان آیین میترا بوده و وجود چشمه‌های جوشان و چاه آب در کنار این غار نیز گواه همین موضوع است.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، ۳۰ کیلومتری شمال غربی کاشان، نیاسر

 

 

۹- بازار سنتی کاشان

 

بازار سنتی کاشان

 

«بازار سنتی کاشان» در شهر کاشان یکی از مکان‌های دیدنی این شهر به خصوص برای گردشگران خارجی است. بازار سنتی کاشان در زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار بنا شد. دیوارهای قدیمی و بافت سنتی و تاریخی این بازار حال و هوای بی‌نظیری به آن می‌بخشد. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی کاشان را دارید، حتماً سری هم به این بازار تاریخی بزنید.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، تقاطع خیابان بابا افضل و میدان کمال الملک

 

 

۱۰- قمصر کاشان

 

شاید به جرات بتوان گفت که قمصر کاشان زیباترین نقطه کاشان است. این مکان که همه دنیا آن را به گلاب مخصوص و خوش عطرش می‌شناسند، سرزمینی پر از گل‌های محمدی است و یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری کاشان برای بازدید در فصل بهار است.

 

برای استشمام عطر گل‌های محمدی و تماشای مراسم گلاب گیری کاشان پیشنهاد می‌شود در ماه اردیبهشت و فصل بهار حتماً از قمصر کاشان دیدن کنید. جشنواره گلاب‌گیری هر سال در تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت در قمصر برگزار می‌شود.

 

آدرس: قمصر در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شهر کاشان

 

 

۱۱- شهر زیر زمینی نوش آباد

 

شهر زیر زمینی نوش آباد

 

«شهر نوش آباد» که به آن «شهر اویی» هم گفته می‌شود یک شهر زیر زمینی سه طبقه است که حدود ۴ کیلومتر وسعت دارد. این شهر ساخته دست بشر است که قدمت آن به دوران پیش از اسلام می‌رسد. شهر نوش آباد در شمال اصفهان قرار دارد و در دوره انوشیروان پایتخت‌ ساسانیان محسوب می‌شد. جالب است بدانید که این شهر زیر زمینی از مجموعه اتاق، راهروها و چاه‌های مختلف ساخته شده است.

 

آدرس: کاشان، خیابان امام خمینی، نوش آباد

 

 

۱۲- موزه ملی کاشان

 

موزه ملی کاشان

 

«موزه ملی کاشان» یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کاشان است که سال ۱۲۰۵ هجری شمسی به دستور حاکم کاشان ساخته شد. ساختمان این موزه در سال ۱۳۴۶ روی خرابه‌های به جا مانده از خلوت نظام‌الدوله (داماد فتحعلی‌شاه قاجار ) ساخته شده‌است.

 

مساحت موزه ملی کاشان حدود ۷۰۰ متر مربع است و در دو طبقه آثار و لوازم جذابی را در معرض نمایش گذاشته است. ۴۰۰ قطعه شی قدیمی در موزه ملی کاشان قرار دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هزاره هفتم قبل از میلاد بازمی‌گردد.

 

 

آدرس: اصفهان، کاشان، ضلع غربی باغ فین کاشان

 

 

۱۳- موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان

 

اگر دوست دارید مجموعه‌ای از عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها سنتی و خاص دنیا و ایران را یک جا ببینید، پیشنهاد می‌شود «موزه عروسک و اسباب‌بازی‌های کاشان» را از دست ندهید. در این موزه که یک اقامتگاه بومگردی هم هست، می‌توانید هم از بخش موزه دیدن کنید و هم با ثبت نام کودکان در بخش کارگاه‌های موزه به آن‌ها فرصت دهید تا یک عروسک انگشتی دوست داشتنی درست کنند.

 

آدرس: کاشان، خیابان فاضل نراقی، خیابان علوی، باستان ششم، روبه روی خانه طباطبایی‌ها، بن بست علامه

 

 

۱۴- خانه طباطبایی‌ها در کاشان

 

«خانه طباطبایی‌ها» یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های دیدنی کاشان است که در اصل خانه یک تاجر ثروتمند بود و حالا به یک مکان دیدنی در کاشان تبدیل شده است. وجود نقاشی‌های زیبا روی دیوارهای این خانه در کنار سبک پنجره‌های کلاسیک و قدیمی و همچنین سبک معماری کلاسیک آن موجب شده تا خانه طباطبایی‌ها به یک مکان دیدنی در کاشان تبدیل شود.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

 

 

۱۵- خانه عامری‌های کاشان

 

خانه عامری‌های کاشان

 

«خانه عامری‌ها» یک خانه سنتی در کاشان است که در قرن ۱۹ و در دوره قاجار ساخته شد. این خانه در منطقه مرکزی کاشان قرار گرفته و در قرن ۱۸ به دلیل زلزله تا حدود زیادی ویران و دوباره بازسازی شد. خانه عامری‌ها امروزه یک موزه دیدنی در کاشان است که بیشتر توریست‌ها از آن دیدن می‌کنند و حتی امکان اقامت در آن نیز وجود دارد.

 

آدرس: کاشان، محله علوی، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم، پلاک صفر، طبقه همکف

 

 

۱۶- حمام سلطان امیر حمید

 

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی کاشان «حمام سلطان امیر احمد» است که در قرن ۱۶ ساخته شد. این حمام از دو بخش رختکن و سالن حمام تشکیل شده است و معماری جذاب و چشم‌نوازی دارد. قسمت داخل حمام با کاشی‌های فیروزه‌ای و طلایی تزئین شده و نقاشی‌های زیبایی روی دیوارهای آن وجود دارد که تماشای این حمام را جذاب‌تر می‌کند.

 

آدرس: کاشان، خیابان علوی، کوچه سلطان امیر احمد

 

 

۱۷- خانه تاریخی آل یاسین در کاشان

 

خانه تاریخی آل یاسین در کاشان

 

از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی کاشان می‌توان به خانه‌های تاریخی این شهر اشاره کرد. «خانه تاریخی آل یاسین» که در دوره قاجار ساخته شده حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد. این خانه تا سال ۱۳۶۵ یک خانه مسکونی بود و از سال ۱۳۷۰ به شهرداری کاشان فروخته شد. از آن زمان این خانه به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی کاشان شناخته می‌شود و دیدن آن برای علاقه‌مندان به اماکن تاریخی خالی از لطف نیست.

حتما بخوانید  چک لیست کامل 210 وسایل ضروری سفر داخلی و خارجی

 

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان امام خمینی

 

 

۱۸- کاروانسرای امین الدوله در کاشان

 

یکی دیگر از دیدنی‌های کاشان «کاروانسرای امین الدوله» است که معماری منحصر به فرد آن موجب شده تا در لیست اماکن دیدنی تاریخی کاشان قرار بگیرد. کاروانسرای امین الدوله درواقع محل تجارت بازرگانان در مسیر جاده ابریشم محسوب می‌شد و در لیست آثار ملی ثبت شده در ایران نیز وجود دارد.

 

آدرس: کاشان، خیابان بابا افضل، بازار کاشان

 

 

۱۹- خانه تاریخی تاج کاشان

خانه تاریخی تاج کاشان

 

محل بعدی که پیشنهاد می‌کنیم در سفر خود به کاشان حتماً از آن دیدن کنید، «خانه تاریخی تاج» است. بازدید از این خانه تاریخی برای علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی بسیار جذاب است. امروزه این خانه تاریخی به عنوان خانه هنرمندان کاشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه توریست‌ها می‌توانند به راحتی از آن دیدن کنند و معماری جذاب این خانه تاریخی را از نزدیک ببینند.

 

آدرس: اصفهان، کاشان، خیابان علوی

 

 

۲۰- آرامگاه شاه عباس در کاشان

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کاشان می‌توانید به «آرامگاه شاه عباس علوی» نیز سر بزنید. شاه عباس پنجمین پادشاه سلسله علوی بود و مقبره‌اش مربوط به قرن ۱۲ میلادی است. آرامگاه شاه عباس در کاشان در امامزاده حبیب بن موسی قرار دارد و در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

 

آدرس: کاشان، خیابان امام خمینی

 

 

هزینه‌های سفر به کاشان

 

کاشان فاصله زیادی تا تهران ندارد و از همین رو اگر از تهران به سمت کاشان سفر می‌کنید، هزینه رفت و آمد آن چندان زیاد نخواهد شد. از تهران تا کاشان حدود ۲۵۰ کیلومتر و ۳ ساعت راه است. اگر برای این سفر از هواپیما استفاده کنید، قطعاً هزینه سفرتان نیز بیشتر خواهد شد.

 

در کنار هزینه‌های رفت و آمد هزینه حمل و نقل، خوراک، اقامت و بازدید از جاذبه‌ها را نیز به آن اضافه کنید. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌تواند به کاهش هزینه‌های سفر به کاشان کمک کند، خرید از یک فروشگاه همواره تخفیف زنجیره‌ای افق کوروش با قیمت مناسب برای تهیه مایحتاج سفر است.

 

از آنجایی که «افق کوروش» در تمامی شهرهای ایران از جمله کاشان شعباتی را دایر کرده است، در زمان سفر به کاشان برای صرفه‌جویی در هزینه‌های خورد و خوراک و خرید لوازم بهداشتی و تنقلات و … و همچنین خرید مایحتاج سفر با قیمت مناسب و مقرون به صرفه و کیفیت مطمئن بهتر است از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت حضوری یا اینترنتی در شهرستان کاشان خرید کنید.

 

 

هزینه اقامت در کاشان

 

در کاشان هتل‌های زیادی وجود دارد و در صورتی که هتل لوکس‌تر و گرانقیمت‌تری را برای اقامت انتخاب کنید، طبعاً هزینه‌های این سفر نیز بیشتر خواهد بود. یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای اقامت در کاشان سپری کردن چند روز در خانه‌های قدیمی و سنتی کاشان است. شما می‌توانید برای کاهش هزینه‌های اقامت و همچنین لذت بردن از این سفر در خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بوم گردی شهر کاشان ساکن شوید.

 

در هر صورت اگر قصد سفر به کاشان را دارید، شناخت جاذبه‌های دیدنی و گردشگری کاشان می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ریزی بهتری را برای این سفر در نظر بگیرید. پیشنهاد می‌شود اگر از کاشان دیدن می‌کنید، حتما غذای کوفته سماق معروف کاشان را نیز امتحان کنید.

 

 

سوغات کاشان

 

کاشان شهر گلاب و بیدمشک است و قطعاً یکی از بهتری سوغاتی‌های این شهر همین عرقیات گیاهی معطر است. اما شما می‌توانید علاوه گلاب و بیدمشک، عرق بهار نارنج و عرق نعناع نیز خریداری کنید. در این میان انواع شیرینی از حاجی بادوم و پشمک گرفته تا شیرینی باقلوا مخصوص کاشان هم جزو سوغاتی‌های این شهر محسوب می‌شوند.

 

خرید بسته‌های گل محمدی خشک یا تازه نیز یکی دیگر از سوغات پرطرفدار کاشان است. اگر هم به دنبال یک هدیه ارزنده از صنایع دستی کاشان هستید، پیشنهاد می‌شود سراغ فرش‌ها و گلیم‌های کاشان که شهرت جهانی دارند، بروید.

 

 

سوالات متداول

 

کدام مکان‌های دیدنی کاشان جذابیت بیشتری برای توریست‌ها دارند؟

 

اگر قصد بازدید از جاذبه‌های دیدنی کاشان را دارید، پیشنهاد می‌شود از باغ فین، حمام فین، مسجد جامع، مسجد و مدرسه آقا بزرگ دیدن کنید.

 

چه زمانی برای بازدید از قمصر کاشان مناسب‌تر است؟

 

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی کاشان برای بازدید قمصر است که جشنواره گلاب‌گیری هر سال در تاریخ ۱۵ الی ۲۵ اردیبهشت در آنجا برگزار می‌شود.

 

کاشان رفتیم کجا بمونیم؟

 

علاوه بر اقامت در هتل شما می‌توانید در خانه‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی که خود جزو جاذبه‌های گردشگری کاشان محسوب می‌شوند اقامت کنید.

 

سوغات کاشان چیست؟

 

عرقیجاتی مثل گلاب عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج، عرق نعنا و عرقیجات دیگر از جمله مشهورترین سوغات کاشان است. البته حاجی بادام کاشانی و پشمک هم جزو سوغاتی‌های خوشمزه کاشان محسوب می‌شوند. غنچه گل محمدی، گلیم و فرش کاشان هم که شهرت جهانی دارند.

 

کالابرگ الکترونیک