طرز تهیه کیتو مرغ | کتلت ایتالیایی با بافتی نرم و لذیذ

طرز تهیه کیتو مرغ | کتلت ایتالیایی با بافتی نرم و لذیذ


12 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کتلت ایتالیایی

کتلت کیتو، یک کتلت اصالتا ایتالیایی است ولی در استرالیا و دیگر کشورهای دنیا هم پخته می‌شود. این کتلت ایتالیایی به خاطر بافت کشدار و طعم لذیذی که دارد، بسیار محبوب است. کتلت کیتو هم با مرغ و هم با گوشت تهیه می‌شود و پنیر موزارلا یا پارمسان، جزو مواد اصلی آن به حساب می‌آید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه کتلت ایتالیایی کیتو با سس مارینارا و نکات خوشمزه شدن آن را برای شما آماده کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه کیتو مرغ ایتالیایی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ بدون استخوان ۷۵۰ گرم
نمک نصف قاشق چای‌خوری
آرد سوخاری (آرد بادام) ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تخم مرغ ۳ عدد
پنیر پارمسان نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر سیر نصف قاشق چای‌خوری
پودر پیاز نصف قاشق چای‌خوری
روغن سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تاپینگ کتلت ایتالیایی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پنیر موزارلا ۱ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
پنیر پارمسان نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
سس مارینارا به مقدار لازم

 

مواد لازم برای تهیه سس مارینارا

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی ۸ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد متوسط
سیر ۴ حبه
روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری
جعفری تازه و ساطوری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
ریحان تازه و ساطوری خرد شده ۱ قاشق غذاخوری
پودر آویشن ۱ قاشق غذاخوری
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کتلت ایتالیایی کیتو مرغ: ۲۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه کتلت ایتالیایی کیتو مرغ

مراحل طرز تهیه کتلت ایتالیایی کیتو مرغ

در طرز تهیه کتلت ایتالیایی کیتو، از فیله مرغ بدون پوست و استخوان استفاده می‌شود. کتلت کیتو معمولا با سس مارینارا که از انواع سس معروف غذا با رب گوجه است سرو می‌‌شود و یک تنوع عالی برای شام یا ناهار است. در ادامه مراحل دستور پخت کتلت ایتالیایی کیتو را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: فیله مرغ را آماده کنید

در ابتدا، برای طرز تهیه کتلت حرفه ای کیتو، سینه مرغ را بشویید و از پهنا، با یک چاقوی تیز آن را برش بزنید تا ضخامت فیله‌های مرغ به ۱ تا ۱/۵ سانتی‌متر برسد. فیله‌ها را روی یک سطح بگذارید و روی آنها نمک بپاشید. بعد نوبت به اضافه کردن آرد سوخاری یا آرد بادام است.

مقداری از آرد سوخاری یا آرد بادام را روی یک طرف فیله‌های مرغ بپاشید و آنها را برگردانید. دوباره روی این سمت فیله‌ها هم، نمک و آرد سوخاری یا آرد بادام بپاشید تا همه جای فیله‌ها با یک لایه آرد بادام یا پودر سوخاری پوشانده شوند. فیله‌ها را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه پای هلو با طعم قنادی + طرز تهیه خمیر پاستری

در صورت تمایل می‌توانید سینه مرغ بدون پوست و آرد سوخاری را از فروشگاه‌های افق کوروش به رو‌ش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه تخم مرغی را درست کنید

سپس در یک کاسه دیگر، تخم مرغ‌ها را بشکنید و با همزن یا چنگال بزنید تا سفیده‌های تخم مرغ از لختگی خارج شود و زرده و سفیده کاملا یکدست شود. در یک ظرف دیگر هم پنیر پارمسان، پودر سیر، پودر پیاز و بقیه آرد سوخاری را بریزید و هم بزنید.

برای خرید تخم مرغ، پنیر پارمسان، پودر سیر و پودر پیاز می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: فیله‌های کتلت را سوخاری کنید

در این مرحله از طرز تهیه کتلت ایتالیایی، تکه‌های مرغ را یکی یکی ابتدا در مایه تخم مرغ بزنید تا همه‌جای آن را بپوشاند و بعد در ترکیب آرد سوخاری مزه‌دار شده بزنید تا کاملا به مواد آغشته شود. همه فیله‌ها را به همین شکل آماده کنید.

مرحله چهارم: کتلت‌ ایتالیایی را سرخ کنید

در یک تابه، مقداری روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود. سپس حرارت را کم کنید و فیله‌ها را در تابه بگذارید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا یک طرف فیله‌ها سرخ شود، سپس آن‌ها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی شود. کتلت‌ها را در یک بشقاب که دستمال حوله‌ای گذاشته‌اید، قرار دهید تا روغن اضافی آنها خارج شود. سپس سس مارینارا درست کنید.

برای خرید روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: مواد سس مارینارا را آماده کنید

سس مارینارا را آماده کنید

قبل از درست کردن سس مارینارا، فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. گوجه‌ فرنگی‌ها را بشویید و از وسط نصف کنید. گوجه‌ها را رنده کنید و پوست آنها را بگیرید. سیرها و پیاز را هم پوست بگیرید و رنده کنید. در یک تابه مقداری روغن زیتون بریزید و روی حرارت قرار دهید. روغن که داغ شد، پیازها و سیرهای رنده شده را به تابه اضافه کنید تا آب اضافی آنها بخار شود و طلایی شوند.

روغن زیتون، پیاز داغ منجمد و سیر داغ آماده را می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: مواد سس مارینارا را بپزید

در این مرحله از طرز تهیه کتلت رستورانی کیتو، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و با پیاز و سیر تفت دهید تا طعم خام آن گرفته شود و رنگ باز کند. ۲ یا ۳ دقیقه رب گوجه را تفت دهید تا آماده شود. سپس گوجه فرنگی‌ها را به تابه اضافه کنید و هم بزنید. نمک، فلفل سیاه و پودر آویشن را اضافه کنید و هم بزنید. حرارت را روی متوسط تنظیم کنید تا آب گوجه فرنگی بخار شود و بپزد.

می‌توانید رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، پودر آویشن و نمک را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله هفتم: آبلیمو و سبزی‌ها را اضافه کنید

جعفری و ریحان تازه را بشویید و ساطوری خرد کنید. وقتی سس مارینارا غلیظ شد، جعفری و ریحان خرد شده و آبلیموی تازه را اضافه کنید و مواد را هم بزنید. یک یا دو دقیقه بعد، شعله را خاموش کنید.

حتما بخوانید  ۳ طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی روی منقل و در فر با سس مخصوص

برای خرید آبلیموی تازه می‌توانید به صورت خرید اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: کتلت‌ها را با سس مارینارا بپزید

در این مرحله داخل ظرف مخصوص فر، کتلت‌های آماده شده قرار دهید و سس مارینارا را روی آنها بریزید، در حدی که روی کتلت‌ها را بپوشاند. سپس پنیر موزارلا و پنیر پارمسان را روی سس مارینارا بپاشید. ظرف را در فر به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید تا پنیر‌ها کاملا ذوب شوند و روی آنها طلایی شود.

پنیر موزارلا را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله نهم: کتلت کیتو را سرو کنید

در آخر، وقتی کتلت‌ها پختند، ظرف را از فر بیرون بیاورید و کتلت‌ها را با سس مارینارا و پنیر، به صورت تازه سرو کنید. اگر برای پختن کتلت‌های ایتالیایی با سس مارینارا، فر در دسترس ندارید، می‌توانید کتلت‌ها را در تابه بگذارید. روی آنها را سس مارینارا بریزید و روی سس مقداری پنیر موزارلا و پارمسان بپاشید. سپس شعله را کم کنید و درب تابه را بگذارید تا پنیرها ذوب شوند و بعد کتلت ایتالیایی با سس رب گوجه را سرو کنید.

نکات طرز تهیه کتلت ایتالیایی

نکات طرز تهیه کتلت ایتالیایی

  • می‌توانید کتلت ایتالیایی را جدا سرخ کنید و سس مارینارا را هم جداگانه آماده کنید و موقع سرو، سس را در کنار کتلت سرو کنید و با یکدیگر نپزید. پختن سس با کتلت، باعث آبدارتر شدن کتلت کیتو مرغ می‌شود ولی اگر می‌خواهید کتلت شما، کریسپی و خشک باشد، جداگانه آن را سرو کنید.
  • هر چه فیله‌ها نازک‌تر باشند، زودتر پخته می‌شوند، پس فیله‌ها را خیلی ضخیم در نظر نگیرید.
  • اگر سبزی تازه ساطوری و خرد شده در دسترس ندارید، از سبزی خشک استفاده کنید ولی میزان سبزی خشک را نصف سبزی تازه در نظر بگیرید.
  • برای طرز تهیه کتلت ایتالیایی گوشت، به جای فیله مرغ، از فیله گوسفندی استفاده کنید. گوشت گوسفند را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • کتلت کیتو مرغ را می‌توانید در کنار برنج، با نان یا در کنار ماکارونی و پاستا سرو کنید. برنج، نان و انواع ماکارونی را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن کتلت کیتو مرغ ایتالیایی

فوت و فن های خوشمزه شدن کتلت کیتو مرغ ایتالیایی

کتلت ایتالیایی کیتو مرغ را با چه سسی سرو کنیم؟

ایتالیایی‌ها در اصل کتلت کیتو مرغ را با سس مارینارا، پنیر پارمسان و موزارلا سرو می‌کنند که کتلت هم آبدار و هم کشدار شود. می‌توانید این سس را جداگانه سرو کنید یا همراه با کتلت‌ها بپزید.

برای نرم شدن کتلت ایتالیایی چه کار کنیم؟

  • در صورتی که مرغ‌ها را مزه‌دار می‌کنید، آنها را برای ۳۰ دقیقه استراحت دهید. این کار هم باعث ترد شدن مرغ و هم طعم‌دار شدن آن می‌شود.
  • در هنگام سرخ کردن کتلت مرغ ایتالیایی، شعله را کم کنید تا کتلت مغزپخت شود.
  • بعد از سرخ کردن کتلت‌ها، آنها را با سس مارینارا برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید.

 

منبع: thebigmansworld
کالابرگ الکترونیک