طرز تهیه ۸ مدل سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی برای انواع غذا

طرز تهیه ۸ مدل سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی برای انواع غذا


19 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انواع سس و چاشنی با رب گوجه

رب گوجه، سس گوجه و گوجه فرنگی خام از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده برخی از انواع سس‌ و چاشنی‌ها هستند. انواع سس‌ و چاشنی با رب گوجه، هم برای تهیه غذاها به عنوان سس غذا و هم برای تهیه سالاد‌‌های مختلف به عنوان سس سالاد و هم به عنوان دیپ در کنار فست فودها یا غذاهای کبابی استفاده می‌شوند. اما بعضی وقت‌ها، برخی از انواع سس و چاشنی با رب گوجه، کاربرد استفاده در غذا یا به کار رفتن در سالاد را به صورت همزمان را دارند. یعنی هم در تهیه سالاد و هم در تهیه غذا استفاده می‌شوند. به هر حال تهیه انواع سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی اصلا کار سختی نیست و خودتان می‌توانید آن‌ها را در خانه درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی ما به طرز تهیه ۸ مدل از انواع سس و چاشنی با رب گوجه و مشتقات آن مثل گوجه یا سس گوجه می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

انواع سس و چاشنی با رب گوجه

 

در تهیه سس‌ و چاشنی‌هایی که برای شما آماده کرده‌ایم، رب یا گوجه فرنگی به همراه مواد دیگر در آن‌ها استفاده شده است. شما می‌توانید میزان تندی یا ملسی چاشنی را به دلخواه خود تغییر داده و کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید. بهتر است انواع سس‌ و چاشنی با رب گوجه را برای نگهداری طولانی مدت در یخچال و هوای خنک نگهداری کنید.

 

۱- طرز تهیه سس گوجه با رب گوجه

 

طرز تهیه سس گوجه با رب

 

سس گوجه با رب و سرکه را می‌توانید در انواع ساندویچ مثل ساندویچ هات داگ، پاستا، ماکارونی با سویا یا گوشت و انواع پیتزا استفاده کنید.

 

مدت زمان آماده سازی و پخت: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سس گوجه

 

  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید: ۲ قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه‌ای (یا سفید): ۲ قاشق مرباخوری
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
  • فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع: ۱ قاشق غذا‌خوری
  • آب: ۱/۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آویشن: ۱ قاشق چای‌خوری
  • آبلیمو: ۱/۲ قاشق غذاخوری (دلخواه)
  • پودر سیر: ۱/۲ قاشق چای‌خوری (دلخواه)

 

مراحل طرز تهیه سس گوجه فرنگی با رب گوجه

 

مرحله اول: نمک، شکر، فلفل قرمز و سرکه را با رب بجوشانید

 

در ابتدا روغن را یک قابلمه تفلون بریزید و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. به مدت ۱ تا ۲ دقیقه مواد را روی حرارت تفت دهید تا بوی خامی آن‌ها گرفته شود. سپس نمک، شکر، فلفل قرمز و سرکه را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط رو به پایین تنظیم کنید و مواد را به صورت مداوم به هم می زنیم تا شروع به جوشیدن کنند.

 

مرحله دوم: بقیه مواد سس گوجه را اضافه کنید و بجوشانید

 

بعد از ۱ دقیقه که بخار از مواد بلند شد، ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو، آویشن و پودر سیر را هم اضافه کنید و اجازه دهید دوباره مواد شروع به جوشیدن کنند. ۲۰ تا ۳۰ ثانیه زمان برای جوش خوردن کافی است. در انتها برای اینکه سس رقیق‌تر شود، نصف فنجان آب اضافه کرده و صبر کنید تا سس شروع به جوشیدن کند. بعد از یک دقیقه سس را از حرارت برمی‌داریم. وقتی سس از دما افتاد و خنک شد، آن را در ظرف شیشه‌ای درب بسته قرار داده و در یخچال نگه دارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خوراک قارچ و سویا ساده و خوشمزه

 

 

۲- طرز تهیه سس قرمز آناناس

 

طرز تهیه سس قرمز آناناس

 

سس قرمز آناناس از انواع سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی است که به عنوان دیپ به همراه انواع خوراک و ماکارونی‌ها به کار می‌رود. اگر سس زیادی رقیق بود، میزان رب گوجه فرنگی را بیشتر در نظر بگیرید.

 

مواد لازم برای تهیه سس آناناس با رب گوجه

 

  • گوجه فرنگی: ۳ عدد متوسط
  • رب گوجه فرنگی: ۱/۴ قاشق سوپ‌خوری
  • آب: ۱/۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آناناس: ۱ حلقه
  • سیر: ۲ حبه
  • نمک و فلفل تند: به میزان لازم
  • آب آناناس: ۳/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • آویشن، ریحان، جعفری، نعناع: یک قاشق سوپ‌خوری

 

طرز تهیه سس آناناس با رب

 

در طرز تهیه این سس با رب گوجه و آناناس، گوجه فرنگی خرد شده، رب گوجه فرنگی، آناناس، آب آناناس، آب معمولی، نمک، فلفل تند، سیر، آویشن، ریحان، جعفری و نعناع را داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید و مواد را تا جایی مخلوط کنید که یکدست شود. این سس نیازی به پختن ندارد و می‌توانید غلظت آن را کمتر یا بیشتر در نظر بگیرید.

 

۳- طرز تهیه سس انار با رب گوجه فرنگی

 

طرز تهیه سس انار با رب گوجه فرنگی

 

سس انار با رب گوجه فرنگی در انواع سالاد سبزیجات، برای طعم دادن به مرغ بریانی و غذاهای گوشتی و کبابی به کار می‌رود.

 

مواد لازم برای تهیه سس انار با رب گوجه

 

  • تمبر هندی: ۱ بسته
  • آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق مرباخوری
  • رب انار: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، شکر و آبلیمو: به میزان دلخواه

 

مراحل تهیه سس انار با رب گوجه

 

در یک ظرف مناسب، یک بسته تمبر هندی را با ۱ لیوان آب، مخلوط کنید و هسته و پوسته تمبر را جدا کنید. سپس این مایع را صاف کنید. رب انار را با آب تمبر هندی، رب گوجه فرنگی، نمک و ادویه کاملا با هم مخلوط کنید.

بنا به ذائقه خود، به سس، مقداری آبلیمو و در صورت تمایل به شیرینی و ملسی، مقداری شکر اضافه کنید. در آخر روغن زیتون را به مخلوط به دست آمده اضافه کرده و مواد را به هم بزنید. اگر سس‌تان زیادی رقیق است، میزان رب گوجه فرنگی را می‌توانید بیشتر در نظر بگیرید.

 

۴- سس کچاپ

 

طرز تهیه سس خانگی کچاپ با عطر و طعم اصلی

 

سس کچاپ به عنوان یکی از محبوب‌‌ترین سس‌ها همراه با انواع مختلف غذاها استفاده می‌شود؛ از فست ‌فودها و ساندویچ‌‌ها گرفته تا فینگرفودها و حتی سس مخصوص انواع مرغ‌ بریان و مجلسی. از همان ابتدا، کچاپ به عنوان یک چاشنی روی غذاها استفاده می‌شد، ولی به مرور تکامل پیدا کرد و گوجه فرنگی هم پایش به این سس باز و بعد به جزء جدایی ناپذیر سس کچاپ تبدیل شد.

در حال حاضر، این سس در بطری‌های متفاوت و با طعم‌های تند و ملایم در بسته‌بندی‌های خلاقانه در همه جای دنیا بسیار محبوب است. سس کچاپ، با بسیاری از غذاها مثل پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ بریان و … سرو می‌شود. برای مشاهده آموزش درست کردن این سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی، روی لینک مقاله طرز تهیه سس کچاپ کلیک کنید.

 

۵- سس بوفالو

 

طرز تهیه سس بوفالو خانگی با رب

 

اگر تصمیم گرفته‌اید به عنوان یک وعده غذایی، مرغ سوخاری یا ماهی کبابی و ماهی سوخاری میل کنید، «سس بوفالو» را از قلم نیندازید. سس بوفالو یکی از بهترین انواع سس و چاشنی با رب گوجه و برای استفاده در کنار غذاهای گوشتی و مرغ است. البته برخی فست فودها و غذاهای ساندویچی هم در کنار این چاشنی خوشمزه و لذیذ، طعم فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش و تکه ای به روش مجلسی

در ضمن طرز تهیه سس خانگی بوفالو بسیار ساده و سریع است. اگر هم در مورد طعمش می‌خواهید بدانید، باید بگوییم که طعم سس بوفالو کمی به تندی می‌زند و بر پایه سس کچاپ تهیه می‌شود. اما در صورت تمایل میزان تند و تیزی آن را بنا به طبع و سلیقه خودتان کمتر یا بیشتر کنید. برای خواندن طرز تهیه سس بوفالو  روی لینک مقاله کلیک کنید.

 

۶- سس هزار جزیره

 

روش تهیه سس هزار جزیره با طعم اصیل

 

«سس هزار جزیره» یکی از انواع سس آمریکایی است که معمولا از آن به عنوان سس و چاشنی در کنار انواع غذا و یا به عنوان سس سالاد استفاده می‌شود. این سس طعم ملایمی دارد و در آن از سس کچاپ، سس فلفل تند و سس مایونز به همراه مواد دیگر استفاده می‌شود.

برای درست کردن این سس در اولین مرحله، باید سیر و پیاز را پوست بگیرید. سپس آن‌ها را داخل میکسر بریزید و خوب ریز کنید. بعد از خرد شدن سیر و پیاز خیارشور را اضافه کنید تا کاملاً خرد شود. سس کچاپ و مایونز و نمک را اضافه کنید. برای خواندن و مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه این سس، روی لینک مقاله طرز تهیه سس هزار جزیره کلیک کنید.

 

۷- سس انبه

 

سس انبه برای فلافل با رب گوجه

 

«سس انبه» با انبه تازه یا پودر انبه یکی از خوشمزه‌ترین انواع سس غذا برای سرو در کنار غذاهای سوخاری و انواع فینگرفود است. اگر فلافل بازاری جنوبی را امتحان کرده باشید حتما طعم یک سس مخصوص فلافل را هم کنار آن چشیده‌اید. در این سس از رب گوجه، پودر انبه و مواد دیگر استفاده می‌شود.

البته سس فلافل جنوبی، بندری و اهوازی را با خردل و ارده کنجد هم تهیه می‌کنند که سبک لبنانی و عراقی سس انبه برای سرو در کنار فلافل است اما مواد تشکیل‌دهنده سس انبه اصلی فلافل اهوازی و جنوبی و بندرعباسی پودر انبه و یکسری مخلفات دیگر است. شما هم می‌توانید برای مشاهده روش درست کردن این سس خوشمزه روی لینک مقاله طرز تهیه سس انبه بزنید.

 

۸- سس مارینارا ایتالیایی

 

سس مارینارا ایتالیایی

 

«سس مارینارا» یا سس گوجه ایتالیایی در تهیه انواع پیتزا استفاده می‌شود و بسیار محبوب است. در تهیه این سس و چاشنی با رب گوجه می‌توانید میزان روغن زیتون و قارچ را بیشتر در نظر بگیرید.

 

زمان لازم برای آماده سازی و پخت: ۳۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه سس مارینارا

 

• رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
• گوجه فرنگی: ۳ عدد
• روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
• سیر: ۳ حبه
• آویشن: ۱ قاشق مرباخوری
• نمک: ۱ قاشق مرباخوری
• پونه کوهی: ۱ قاشق مرباخوری
• فلفل قرمز: ۱/۲ قاشق مرباخوری

 

طرز تهیه سس مارینارا

 

برای درست کردن سس مارینارا سیر و پیاز را نگینی خرد کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و پوست‌ آن‌ها را جدا کنید. سپس آن‌ها را در مخلوط کن پوره کنید. روغن زیتون را در تابه بریزید و روی حرارت قرار دهید. پیاز و سیر را تفت دهید تا نرم شود.

سپس رب گوجه را اضافه کنید و کمی تفت دهید. پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و در آخر فلفل قرمز، نمک، آویشن و پونه کوهی یا ریحان را به مواد اضافه کنید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه مواد را روی حرارت ملایم بگذارید تا سس غلیظ و آماده شود.

 

سوالات متداول

 

سس و چاشنی با رب گوجه فرنگی چی درست کنم؟

 

انواع سس و چاشنی با رب، شامل سس کچاپ، سس بوفالو، سس گوجه با رب، سس مارینارا، سس قرمز آناناس و … می‌شود. این سس‌ها را می‌توانید با رب گوجه مخلوط شده با مواد دیگر، تهیه و به همراه یا در کنار دیگر غذاها از آن‌ها استفاده کنید.

 

انواع سس و چاشنی‌ با رب در چه غذاهایی استفاده می‌شوند؟

 

بر اساس کاربرد و موارد استفاده این سس‌ها، از آن‌ها برای طعم‌دهی بیشتر به انواع ساندویچ و فست فودها یا در برخی موارد به عنوان چاشنی برای روی غذاهای گوشتی و کبابی استفاده می‌شوند.

 

کالابرگ الکترونیک