۲۰ خواص و عوارض خاکشیر برای سلامت بدن

۲۰ خواص و عوارض خاکشیر برای سلامت بدن


20 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و عوارض خاکشیر

خاکشیر یک گیاه فوق العاده بسیار پر فایده و مفید برای بدن است که از آن برای تهیه شربت خاکشیر استفاده می شود. بسیاری از قدیمی ها و پزشکان طب سنتی از خاکشیر برای درمان بیماری های مختلف استفاده می کنند. از طرف دیگر نوشیدن شربت خاکشیر می تواند روی بهبود وضعیت بدن ما نیز تاثیر بگذارد. با این حال خاکشیر نیز همانند هر گیاه دیگری دارای فواید و مضراتی است. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با همه خواص و فواید و عوارض خاکشیر برای سلامت بدن آشنا شوید.

 

 

خاکشیر چیست؟

 

خاکشیر چیست؟

 

خاکشیر نوعی گیاه علفی و بوته ای است که حداکثر تا حدود ۱ متر رشد می کند. این گیاه برگ های دارای برگ های باریک و گل هایی کوچک و زرد است. میوه این گیاه به صورتی عمودی روی ساقه گیاه قرار می گیرد. خاکشیر به صورت دانه هایی نارنجی مایل به قهوه ای داخل میوه های باریک خاکشیر وجود دارد. میوه گیاه در مرداد و شهریور ماه به طور کامل می رسد و دانه های خاکشیر از آن برداشت می شود.

 

تاریخچه خاکشیر

 

تاریخچه خاکشیر

 

خاکشیر از زمان های دور به عنوان یک گیاه دارویی شناخته می شود. در زمان باستان از خاکشیر برای درمان اسهال خونی استفاده می کردند. بسیاری از پزشکان قدیمی خاکشیر را اشتهاآور، ضد تب و دارویی قوی برای مشکلات معده می شناختند. این گیاه در ایران، عراق، چین، هند، پاکستان، افغانستان و شمال آفریقا رشد می کند و به عنوان گیاهی دارویی و ارزشمند شناخته می شود.

 

طبع خاکشیر گرم است یا سرد؟

 

طبع خاکشیر گرم است یا سرد؟

 

خاکشیر یک گیاه فوق العاده مؤثر برای جلوگیری از گرمازدگی و درمان خانگی گرمازدگی در تابستان است. طبع خاکشیر سرد و تر است و موجب خنک شدن بدن در هوای گرم می شود.

 

بهترین زمان مصرف خاکشیر

 

بهترین زمان مصرف خاکشیر

 

به طور کلی بهتر است خاکشیر را صبح ها و به صورت ناشتا مصرف کنید تا مؤثرتر باشد. خاکشیر قاتل کبد چرب است و می تواند یبوست را درمان کند. مصرف شربت خاکشیر در صبح بدون شکر می تواند تأثیرات آن را دو چندان کند. برای چاق شدن می توانید از خاکشیر در طول روز استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره انواع بیماری کبد چرب و روش های درمان «

 

روش شستن خاکشیر

 

طریقه درست کردن شربت خاکشیر و روش شستن خاکشیر

 

در طرز تهیه شربت خاکشیر قبل از استفاده از خاکشیر باید آن را با آب بشویید تا خاک آن شسته شود. نحوه شستن خاکشیر نیز بسیار ساده است. می توانید آن را در یک توری بریزید و آب بکشید و یا خاکشیر را در یک ظرف بریزید و آن را از آب پر کنید. سپس به آرامی آن را به ظرف دیگر منتقل کنید. این کار را چند بار تکرار کنید تا شن ها ته ظرف باقی بمانند و آلودگی ها از روی خاکشیر پاک شوند. برای مصرف خاکشیر شما باید قبل از مصرف ابتدا آن را در آب خیس کنید تا با جذب آب متورم شود. سپس با مقداری شکر و آب لیمو ترش تازه مصرف کنید. بسیاری از افراد خاکشیر را به صورت جوشانده و کوبیده شده نیز مصرف می کنند.

 

خواص و فواید خاکشیر

 

 

خواص و فواید خاکشیر

 

خاکشیر فواید بی نظیری در طب سنتی دارد و از آن برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص و فواید خاکشیر آشنا شوید.

حتما بخوانید  ۲۰ خواص درمانی و زیبایی پوست انار + روش تهیه و مصرف

 

درمان یبوست با خاکشیر

 

خاکشیر یک ملین بی نظیر است و می تواند به درمان کم آبی بدن کمک زیادی کند. از آنجایی که دانه های خاکشیر با قرار گرفتن در معرض آب متورم می شوند، مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می کنند. اگر خاکشیر را با آب گرم ترکیب کنید و میل نمایید می توانید از آن برای درمان یبوست استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید » ۱۸ خوراکی مفید برای درمان یبوست «

 

درمان اسهال با خاکشیر

 

همانطور که گفته شد برای درمان یبوست با خاکشیر باید از آب گرم استفاده کنید. حال اگر خاکشیر را با آب سرد مخلوط کنید و میل نمایید، می توانید به راحتی اسهال را درمان کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » علت و علائم انواع اسهال و درمان خانگی آن «

 

 

فواید خاکشیر برای کبد

 

فواید خاکشیر برای کبد

 

احتمالاً در مورد فواید خاکشیر برای کبد چیزهای زیادی شنیده اید. خاکشیر برای سلامت کبد و سم زدایی آن بسیار  مفید است. مخلوط کردن مقداری خاکشیر با عرق کاسنی و شاتره برای سم زدایی کبد بسیار مؤثر است. یکی از مهم ترین فواید خاکشیر برای کبد درمان چربی آن است. درواقع اگر شما کبد چربی دارید، می توانید از خاکشیر نیز در کنار سایر روش های درمانی استفاده کنید.

 

 

خواص و فواید خاکشیر برای رفع شوره سر

 

نوشیدن خاکشیر به رفع شوره موها کمک زیادی می کند. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی است و جلوی شوره سر را می گیرد.

 

 

خواص خاکشیر برای درمان جوش

 

علاوه بر فواید خاکشیر برای کبد که همیشه شنیده می شود، خاکشیر یک ماده ضد باکتری قوی است و می تواند به پاکسازی پوست و رفع جوش ها کمک کند. برای درمان جوش با خاکشیر می توانید مقداری خاکشیر را با عرق شاه تره و کاسنی ترکیب کنید و برای ۳ هفته مصرف کنید. به طور معمول خواص خاکشیر جوشیده برای رفع جوش صورت بسیار مؤثرتر است.

 

 

خواص خاکشیر برای روشن شدن پوست

 

خوردن خاکشیر می تواند لکه های پوستی شما را از بین ببرد و پوست شما را روشن کند. برای این کار باید ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را در مقداری ترنجبین خیس دهید و صاف کنید و برای ۳ هفته مصرف کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ ماسک طبیعی برای درمان جای جوش «

 

 

خواص و فواید خاکشیر در بارداری

 

بیشتر خانم ها در بارداری با یبوست مواجه می شوند. برای درمان این مشکل خانم های باردار می توانند از خاکشیر استفاده کنند. توجه داشته باشید که در کنار خواص خاکشیر عوارض آن را هم در باراداری در نظر بگیرید. مصرف بیش از اندازه خاکشیر در باداری به هیچ عنوان مناسب نیست و می تواند موجب شل شدن دهانه رحم در ماه های اول بارداری و سقط جنین شود.

 

 

درمان تب با خاکشیر

 

درمان تب با خاکشیر

 

خاکشیر یک داروی گیاهی مفید برای درمان تب است. این گیاه ضد باکتری و ضد ویروسی است و به دلیل طبع سرد و تری که دارد داغی ناشی از تب را در بدن از بین می برد.

 

 

خواص خاکشیر برای لاغری

 

خوردن خاکشیر موجب بهبود حرکات روده و پاکسازی روده ها می شود. مصرف خاکشیر می تواند دفع چربی را افزایش دهد و به کاهش وزن کمک زیادی کند. برای کاهش وزن با خاکشیر بهتر است مقداری خاکشیر را صبح ها به صورت ناشتا همراه با آب ولرم میل کنید.

 

 

خواص و فواید خاکشیر برای کنترل فشار خون

 

برای درمان فشار خون بالا می توانید از ضماد خاکشیر استفاده کنید. برای این کار باید خاکشیر را به خوبی بکوبید. سپس مقدار کمی آب به آن اضافه کنید. به مرور چند بار دیگر به آن آب اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس این خمیر را یک تا دو بار در هفته روی پاهای خود بمالید. سپس شب پاهایتان را ببندید و صبح آن ها را بشویید. این کار موجب کنترل فشار خون می شود. مطالعات نشان می دهد که خواص خاکشیر قبل از خواب برای درمان فشار خون بالا بسیار مؤثر است.

حتما بخوانید  27 تا از عجیب ترین خواص زیتون و مضرات و طبع و مصلح آن

 

 

خواص و فواید خاکشیر برای خوشبو شدن دهان

 

شربت خاکشیر و ترنجبین می تواند بدن شما را سم زدایی کند و خلط ها و عفونت های موجود در سیستم تنفسی را درمان نماید. برای این کار باید هر روز عصر یک لیوان شربت ترنجبین و خاکشیر بنوشید.

 

 

جلوگیری از گرمازدگی با خاکشیر

 

مصرف شربت خاکشیر یکی از بهترین روش ها برای درمان گرمازدگی محسوب می شود. خواص خاکشیر با ابلیمو برای درمان گرمازدگی بسیار مؤثرتر است. همچین ترکیب خاکشیر و تخم شربتی برای سلامت بدن در ماه رمضان بسیار مفید است.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های درمان خانگی و طب سنتی گرمازدگی «

 

 

درمان لاغری با خاکشیر

 

اگر به دنبال راهی برای افزایش وزن و درمان لاغری هستید، بهتر است شربت خاکشیر و شیر را امتحان کنید. خوردن این نوشیدنی می تواند به درمان لاغری کاذب کمک زیادی کند. برای این کار بهتر است از شیر طبیعی و چرب استفاده شود و این نوشیدنی را صبح ها به صورت ناشتا مصرف کنید.

 

 

خواص خاکشیر برای زنان

 

خاکشیر برای رفع مشکلات مربوط به پوست، گرگرفتگی و رفع مشکلات و بیماری های زیادی مؤثر است. از طرف دیگر مصرف خاکشیر می تواند هم در درمان لاغری در خانم ها و هم رفع چاقی و اضافه وزن مؤثر باشد.

 

 

درمان قند خون با خاکشیر

 

خوردن خاکشیر برای درمان قند خون بالا نیز مؤثر است. برای این کار باید خاک شیر کوبیده شده را با مقداری آب جوش ترکیب کنید و بخورید. اگر قند خون شما بالا است به هیچ عنوان نباید شکر یا شیرین کننده دیگری به آن اضافه کنید.

 

 

عوارض جانبی خاکشیر

 

عوارض جانبی خاکشیر

 

خاکشیر در کنار همه فواید و خواص که برای بدن دارد عوارض هم دارد. خاکشیر ممکن است برای برخی افراد مضر باشد. در ادامه به رایج ترین مضرات خاکشیر اشاره شده است.

 

عوارض خاکشیر برای معده

 

مصرف خاکشیر برای افرادی که به ورم معده یا زخم معده مبتلا هستند، مناسب نیست. از همین رو اگر معده ضعیفی دارید و یا به زخم معده دچار شده اید، بهتر است در مصرف خاکشیر محتاط باشید. به علاوه زیاده روی در مصرف خاکشیر نیز می تواند موجب بروز مشکلات گوارشی در افراد شود.

 

عوارض خاکشیر برای افراد مبتلا به روماتیسم و آرتروز

 

خاکشیر طبع سردی دارد و برای افرادی که به آرتروز و روماتیسم مبتلا هستند، مناسب نیست. چنین افرادی بهتر است خاکشیر را همراه با عرق نعناع و عسل مصرف کنند.

 

عوارض خاکشیر بر روده

 

مصرف بیش از اندازه خاکشیر می تواند موجب تنبلی روده شود. درست است که خاکشیر خاصیت ملین دارد و برای افراد مبتلا به یبوست مناسب است. اما اگر از آن بیش از حد استفاده کنید می تواند موجب گشادی و نارسایی عضلانی روده بزرگ شود و مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند.

 

عوارض خاکشیر در شیردهی

 

مصرف خاکشیر در دوران شیردهی توصیه نمی شود. خوردن این گیاه در دوران شیردهی موجب نفخ شکم و بروز دل درد در نوزاد می شود.

 

عوارض خاکشیر در پریودی

 

خاکشیر طبع سردی دارد و از همین رو بهتر است در زمان قاعدگی مصرف نشود. درواقع افرادی که طبع سردی دارند با خوردن خاکشیر در زمان پریودی ممکن است درد و مشکلات بیشتری را تجربه کنند.

 

جمع بندی نهایی

 

خاکشیر هم خواص و فواید و هم عوارض برای سلامت بدن دارد. از فواید خاکشیر برای کبد بگیرید تا رفع جوش و گرما زدگی که اگر به روش درست و به اندازه مصرف شود، می تواند شما را از شر بیماری های زیادی خلاص کند. از آنجایی که طبع خاکشیر سرد است، افراد بلغمی و سرد مزاج بهتر است آن را با عرق نعنا و عسل مصرف کنند تا با مشکل مواجه نشود.

 

 

منابع: tehrantimes، epersianfood، naturalmedicinalherbs

 

کالابرگ الکترونیک