طرز تهیه شربت خاکشیر خوشمزه به ۵ روش کافی شاپی

طرز تهیه شربت خاکشیر خوشمزه به ۵ روش کافی شاپی


18 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه شربت خاکشیر خوشمزه به 5 روش کافی شاپی
فهرست محتوا پنهان

طرز تهیه شربت خاکشیر به خصوص برای فصل تابستان بسیار پرطرفدار است. این شربت خانگی خوش‌طعم و مفید در میان ایرانیان بسیار محبوب است. شما می‌توانید این نوشیدنی خوشمزه را در عرض چند دقیقه با طعم‌های مختلف آماده کنید. طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی خوشمزه و مجلسی چگونه است؟ نحوه شستن و طرز تهیه شربت خاکشیر قالبی دو رنگ را بلد هستید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی به روش‌های مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد طرز تهیه شربت خاکشیر به روش خانگی پاسخ خواهیم داد.

 

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر خانگی

  • آب خنک: ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • خاکشیر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب لیمو ترش تازه (اختیاری): به مقدار لازم

مدت زمان آماده سازی شربت خاکشیر: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر ساده

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر

در اوج گرمای تابستان هیچ چیز به اندازه یک لیوان شربت خاکشیر خنک نمی‌تواند سرحالتان کند. معمولاً در طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی اولین قدم خیساندن خاکشیر است. بعد از این مرحله می‌توانید شربت خاکشیر را به هر روش و با هر طعمی که دوست دارید آماده کنید. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی ساده آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن خاکشیر

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی باید دانه‌های خاکشیر را بشویید و سپس آن را در یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید تا برای حدود ۱۰ دقیقه در آب بماند. می‌توانید خاکشیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن شربت خاکشیر

بعد از خیساندن خاکشیر، در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی باید دانه‌های خاکشیر را داخل یک پارچ بریزید. سپس مقداری شکر، گلاب و آب به آن اضافه کنید. با قاشق شروع به هم زدن شربت کنید تا شکر به طور کامل در آب حل شود.

برای تهیه انواع عرقیات از جمله گلاب و عرق نعناع به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی می‌توانید همین حالا خرید خود را از طریق فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله سوم؛ سرو کردن شربت خاکشیر

مقداری یخ در پارچ بریزید و سپس شربت‌ها را در لیوان بریزید و سرو کنید. می‌توانید برای خوش‌طعم شدن شربت مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید و بعد آن را میل کنید. می‌توانید آبلیمو را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر زعفرانی

  • خاکشیر شسته شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • زعفران پودر شده: به اندازه نوک قاشق چای‌خوری
  • تخم شربتی: ۱ قاشق غذاخوری
  • آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
حتما بخوانید  ادویه مخصوص آبگوشت چیست | طرز تهیه و ترکیبات ادویه آبگوشت

مدت زمان آماده سازی شربت خاکشیر زعفرانی: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی

یکی از خوش‌طعم‌ترین انواع شربت خاکشیر خانگی، با اضافه کردن مقداری زعفران تهیه می‌شود. این شربت برای پذیرایی از مهمان‌ها و همچنین جلوگیری از گرمازدگی در تابستان گزینه فوق‌العاده‌ای است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی خوشمزه و مجلسی با زعفران آشنا شوید.

مرحله اول؛ جوشاندن شکر و آب

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر خانگی خوشمزه و مجلسی با زعفران باید شکر و آب را در قابلمه بریزید و روش حرارت گاز قرار دهید. اجازه دهید آب به جوش بیاید و شکر به آرامی در آب حل شود. در این مرحله بهتر است شکر را هم نزنید تا خودش در آب حل شود.

می‌توانید شکر و زعفران را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ اضافه کردن گلاب به شیره

بعد از این که شکر در آب حل شد، در این مرحله از طرز تهیه شربت خاک شیر باید گلاب را به شیره اضافه کنید. برای حدود ۶ دقیقه شیره را هم بزنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن زعفران به شربت

در این مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی می‌توانید پودر زعفران را به شربت اضافه کنید. سپس باید کمی صبر کنید تا شربت شما غلیظ شود. هر زمان که شربت به غلظت مناسب رسید می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید و آن را از روی حرارت بردارید.

مرحله چهارم؛ آماده کردن شربت خاکشیر

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر زعفرانی باید شربت کاملاً سرد شود. سپس مقداری شربت را همراه با دانه‌های خاکشیر و تخم شربتی خیسانده شده داخل لیوان بریزید و با آب ترکیب کنید. شربت شما آماده است. تخم شربتی را به صورت تلفنی، حضوری یا تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش بخرید.

طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ

مواد لازم برای تهیه شربت خاکشیر دو رنگ

  • آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • شکر: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • گلاب: ۱/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • پودر زعفران: نوک قاشق چای‌خوری
  • تخم شربتی: ۱ قاشق غذاخوری
  • خاکشیر شسته شده: ۲ قاشق غذاخوری

مدت زمان آماده سازی شربت خاکشیر دو رنگ: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ

مراحل طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ

برای پذیرایی از مهمان‌ها در تابستان، هیچ نوشیدنی بیشتر از شربت خاکشیر دو رنگ نمی‌تواند جذاب باشد. درست کردن این شربت دو رنگ مجلسی بسیار ساده است. در ادامه می‌توانید با طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن خاکشیر و تخم شربتی

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ باید خاکشیر و تخم شربتی را بشویید و آن‌ها را برای چند ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم؛ آماده کردن شهد شربت

در این مرحله باید شکر را با آب ترکیب کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که شکر در آب حل شد، اجازه دهید شربت شما کمی بجوشد تا غلیظ شود. سپس گلاب را اضافه کنید و بعد از یک جوش از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم؛ آماده کردن شربت در دو پارچ مجزا

حالا باید در دو پارچ به مقدار مساوی شیره و آب بریزید. سپس به یک پارچ شربت تخم شربتی و به پارچ بعدی کمی خاکشیر اضافه کنید. به یکی از شربت‌ها آب لیمو ترش تازه و به دیگری مقداری زعفران اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: خواص زعفران و طبع و مصلح آن

مرحله چهارم؛ سرو شربت دو رنگ خاکشیر

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت خاکشیر دو رنگ باید شربت خاکشیر را هم بزنید و نصف لیوان را با آن پر کنید. سپس یک قاشق داخل لیوان بگذارید و بقیه لیوان را با شربت تخم شربتی پر کنید. با این روش شربت شما به صورت دو رنگ آماده می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ ورمیشل رستورانی با مرغ

شربت خاکشیر با عرق نعنا

اگر طبع سردی دارید، پیشنهاد می‌شود برای تهیه شربت خاکشیر از مقداری عرق نعنا استفاده کنید. برای درست کردن شربت خاکشیر با عرق نعنا می‌توانید از ترکیب مقداری عسل، خاکشیر خیسانده شده و عرق نعنا استفاده کنید. مقدار شکر، عسل و عرق نعنای این شربت کاملاً اختیاری است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شربت عرق نعنا

دستور تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی

دستور تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی

برای درست کردن شربت خاکشیر با تخم شربتی باید تخم شربتی‌ها را به طور جداگانه بشویید. سپس آن‌ها را همانند خاکشیرها در آب بخیسانید. سپس می‌توانید در زمان درست کردن شربت خاکشیر مقداری تخم شربتی خیسانده شده به شربت اضافه کنید و آن را میل کنید.

بیشتر بخوانید: خواص خاکشیر و تخم شربتی در ماه رمضان

نحوه شستن خاکشیر

نحوه شستن خاکشیر

از آنجایی که خاکشیر دانه‌های ریزی دارد، معمولاً شستن آن برای بسیاری افراد کمی چالش برانگیز است. برای شستن خاکشیر باید آن را در آب بریزید و خوب هم بزنید. سپس کمی صبر کنید تا چوب‌های ریز روی آب شناور شوند.

حالا می‌توانید به آرامی آب روی ظرف را خالی کنید. دوباره کمی آب به ظرف اضافه کنید و خاکشیرها را هم بزنید و آن را در ظرف دیگری بریزید. این کار موجب می‌شود تا سنگریزه‌های ته نشین شده در ظرف باقی بماند.

این کار را چند بار تکرار کنید تا همه سنگریزه‌ها و ذرات اضافی از خاکشیر خارج شود. در نهایت می‌توانید خاکشیرها را درون یک صافی بریزید و بشویید و از آن برای درست کردن شربت استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت خاکشیر

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه شربت خاکشیر

  • برای تهیه شربت خاکشیر خانگی می‌توانید شیره را به صورت جداگانه آماده کنید و بعد خاکشیر را همراه با شیره در لیوان بریزید. برای تهیه شیره باید آب و شکر را ترکیب کنید. سپس آن را روی حرارت قرار دهید و بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد. زمانی که شیره آماده شد، از آن برای تهیه شربت خاکشیر استفاده کنید.
  • برای خوش عطر و طعم شدن شربت خاکشیر می‌توانید از عرقیاتی همچون بیدمشک، بهار نارنج یا کاسنی استفاده کنید.
  • برای این که راحت‌تر شربت خاکشیر را آماده کنید، می‌توانید خاکشیر را بخیسانید، سپس همراه با کمی آب در قالب یخ بریزید و در فریزر قرار دهید. با این روش می‌توانید هر زمان که دوست دارید به راحتی یک شربت خاکشیر خانگی خوشمزه آماده کنید.
  • برای درست کردن شربت خاک شیر می‌توانید به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید. می‌توانید عسل را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.
  • شربت خاکشیر یک درمان خانگی گرمازدگی در طب سنتی است.

سوالات متداول

طرز تهیه شربت خاکشیر بدون شکر چگونه است؟

برای تهیه شربت خاکشیر بدون شکر می‌توانید برای شیرین کردن شربت از مقداری عسل استفاده کنید.

طرز تهیه شربت خاکشیر قالبی دو رنگ چگونه است؟

برای تهیه شربت خاکشیر دو رنگ باید شربت خاکشیر و تخم شربتی را به صورت جداگانه آماده کنید و در لیوان بریزید.

طرز تهیه شربت خاکشیر برای یبوست چگونه است؟

در دستور تهیه شربت خاکشیر برای یبوست باید از ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر با ۱ لیوان آب گرم استفاده کنید. بهتر است این شربت را ۲ بار در روز در صبح و شب مصرف کنید تا یبوستتان برطرف شود.

فواید شربت خاکشیر چیست؟

شربت خاکشیر برای رفع عطش و تشنگی مفید است و به درمان یبوست کمک می‌کند. این شربت برای درمان کبد چرب، از بین بردن جوش صورت، رفع شوره سر، تقویت قوای جنسی، برطرف کردن تب، دفع انگل، درمان سرطان، رفع بوی بد دهان و همچنین بهبود گرفتگی صدا بسیار مفید است.

 

 

کالابرگ الکترونیک