طرز تهیه خورش بامیه جنوبی با تمر هندی در ۷ مرحله ساده

طرز تهیه خورش بامیه جنوبی با تمر هندی در ۷ مرحله ساده


19 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

خورش بامیه جنوبی یا عربی یکی از روش‌های طبخ خوشمزه خورشت بامیه است که با گوشت قرمز یا مرغ، تهیه می‌شود. طرز تهیه خورش بامیه در شهرهای مختلف، کمی با هم فرق می‌کند. در این میان به نظر می‌رسد خاص‌ترین و جذاب‌ترین دستور پخت خورش بامیه، متعلق به جنوبی‌ها است. اگر سوال شما هم این است که با بامیه چی درست کنم در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، طرز تهیه خورشت بامیه جنوبی با تمر هندی و نکات پخت و خوشمزه شده خورش بامیه خوزستانی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه جنوبی و خوزستانی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند یا گوساله (سردست یا ران) ۳۰۰ گرم
بامیه ۳۰۰ گرم
لپه ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
سیر (برای سیر داغ) ۴ حبه
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
پوره گوجه فرنگی ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
تمر هندی ۱۰۰ گرم
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر زیره، فلفل قرمز و پودر زنجبیل به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی یا کره به مقدار کافی
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
برنج برای سرو خورشت بامیه جنوبی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت خورش بامیه جنوبی با تمر هندی: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه خورش بامیه به سبک جنوبی ها

خورش بامیه اهوازی‌ها و خوزستانی‌ها دو تفاوت عمده با خورش بامیه مجلسی دیگر شهرها دارد و آن این است که از تمر هندی به عنوان چاشنی و از لپه یا نخود برای خوشرنگ و لعاب‌دار شدن خورش استفاده می‌شود. در ادامه مراحل طرز تهیه خورش بامیه جنوبی با لپه و تمر هندی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد خورش بامیه را آماده کنید

برای تهیه خورش بامیه خوزستانی، ابتدا لپه‌ها را پاک کنید و از ۲ تا ۴ ساعت قبل آنها را بشویید و با مقداری آب بخیسانید تا نفخ آنها گرفته شود. برای شروع آشپزی، گوشت‌ها را بشویید و در تکه‌های کوچک خورشتی خرد کنید. هر چه اندازه گوشت‌ها کوچک‌تر باشند، زودتر می‌پزند. گوجه‌ها را هم بشویید و رنده یا در مخلوط‌کن پوره کنید.

در صورت تمایل می‌توانید انواع حبوبات مثل لپه و گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: پیاز و سیر را تفت دهید

یک پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک، خرد کنید. سیرها را هم پوست بگیرید و ریز خرد کنید یا رنده کنید. در یک قابلمه مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس پیازها را در روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. بعد سیرها را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود.

برای خرید پیاز داغ منجمد، سیر داغ و روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: گوشت را تفت دهید

در این مرحله، گوشت را به پیازها و سیرها اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آنها تغییر کند و به سفیدی بزند. سپس ادویه‌ها شامل زردچوبه و فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر زیره سبز، فلفل قرمز و دیگر ادویه‌های دلخواه خود را اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی آنها گرفته شود. لپه‌ها را از آب بکشید و در قابلمه به گوشت اضافه کنید و تفت دهید.

حتما بخوانید  بهترین وزن مرغ چقدر است | مرغ سبک بهتره یا سنگین؟

انواع ادویه معطر غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه، پودر زنجبیل، پودر زیره سبز، فلفل قرمز و … را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

مرحله چهارم: گوشت خورش بامیه را بپزید

سپس رب گوجه (طرز تهیه رب گوجه) را در قابلمه بریزید و کمی تفت دهید تا رنگ باز کند و طعم خام آن گرفته شود. پوره گوجه را هم اضافه کرده و صبر  کنید تا پوره گوجه‌ بپزد و رنگ بدهد. حدود ۱۰ دقیقه گوشت را با پوره گوجه فرنگی روی حرارت ملایم بگذارید.

بعد به اندازه ۳ یا ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش به قابلمه گوشت‌ها اضافه کنید. وقتی آب شروع به حباب زدن از اطراف کرد، حرارت را کم کنید تا گوشت‌ خورش به آرامی بپزد و نرم شوند. (اگر می‌خواهید گوشت‌ زودتر بپزند، می‌توانید از زودپز برای پخت گوشت و لپه استفاده کنید)

شما می‌توانید رب گوجه فرنگی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله پنجم: تمر هندی و بامیه را آماده کنید

در حین پخت گوشت‌ها، تمر هندی را در یک کاسه بریزید و به آن به اندازه ۱ لیوان آب گرم اضافه کنید. تمرها را با دست یا قاشق هم بزنید تا رقیق شود. اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه تمر در آب حل شود. قسمت ساقه بامیه‌ها را با چاقو جدا کنید و بامیه‌ها را در یک قابلمه با مقداری آب و نمک (و چند قطره آبلیمو) بخیسانید. سپس آنها را آبکش کنید و بشویید. بامیه‌ها را روی یک پارچه نخی تمیز پهن کنید تا آب آنها خشک شود.

برای خرید تمر هندی و آبلیمو می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم: بامیه‌ها را تفت دهید

بعد از اینکه، آب اضافی بامیه‌ها گرفته شد، در یک تابه، مقداری روغن یا کره بریزید و روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس بامیه‌ها را در تابه تفت دهید. نیازی نیست که بامیه‌ها سرخ شوند، همین که تفت بخورند، کافی است. بامیه‌ها را بیرون بیاورید. وقتی گوشت و لپه‌ها پختند و نرم شدند، بامیه‌ها را در قابلمه خورش بریزید.

انواع کره حیوانی یا گیاهی را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله هفتم: تمر هندی را به خورش بامیه اضافه کنید

مایه تمر هندی را از صافی رد کنید تا هسته‌ها و پوست تمبرها گرفته شود. سپس تمبر را به گوشت و بامیه‌ها اضافه کنید. مواد را به آرامی هم بزنید. نمک و فلفل غذا را بچشید و آنها را اندازه کنید. اجازه دهید خورش جا بیفتد و غلیظ شود.

مرحله آخر: خورش بامیه جنوبی را سرو کنید

بعد از آماده شدن خورش بامیه جنوبی، شعله گاز را خاموش کنید و خورش بامیه با تمر هندی را با برنج چلو یا کته، سبزی خوردن تازه و سالاد شیرازی سرو کنید.

برای خرید برنج ایرانی مرغوب یا برنج خارجی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه خورش بامیه جنوبی به روش‌های دیگر

روش تهیه خورش بامیه جنوبی با مرغ

طرز تهیه خورش بامیه جنوبی با مرغ

برای طرز تهیه خورش بامیه جنوبی با مرغ، به جای گوشت گوسفندی یا گوساله، سینه یا ران مرغ را می‌توانید با پیاز، سیر و ادویه‌ها تفت دهید و به همراه لپه، پوره و رب گوجه و مقداری آب بپزید. بعد از پخت مرغ و لپه، بقیه مراحل را مانند روش بالا، تکرار کنید. در این روش بهتر است میزان مرغ را برای ۴ نفر، بیشتر از میزان گوشت و حدود ۶۰۰ گرم در نظر بگیرید.

برای خرید گوشت مرغ می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه خورش بامیه با سیب زمینی

طرز تهیه خورش بامیه با سیب زمینی

برای تهیه خورش بامیه جنوبی با سیب زمینی، می‌توانید لپه را حذف کرده یا لپه را هم استفاده کنید. در این روش، یک سیب زمینی را پوست بگیرید، نگینی خرد کرده و در تابه با کمی روغن تفت دهید. در ۲۰ دقیقه پایانی پخت و به همراه بامیه‌ها، سیب زمینی‌ها را به گوشت خورشتی اضافه کنید. سیب زمینی باعث لعاب دادن به خورش می‌شود. بقیه مراحل را مانند روش اول به ترتیب دنبال کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد لوبیا و انار به ۳ روش و با مواد مختلف

نکات مهم در طرز تهیه خورش بامیه جنوبی

  • می‌توانید رب گوجه‌ فرنگی را همراه با تمر هندی و بعد از پخت گوشت به خورش بامیه جنوبی یا عربی اضافه کنید. اگر رب گوجه، نمک زیادی داشته باشد، باعث دیرتر پختن گوشت می‌شود. در این صورت حتما رب گوجه را ابتدا با روغن یا کره تفت دهید و بعد به خورش بیفزایید.
  • به جای لپه می‌توانید از نخود هم در تهیه خورش بامیه جنوبی استفاده کنید.
  • میزان استفاده از تمر هندی سلیقه‌ای است. می‌توانید آن را بیشتر یا کمتر در نظر بگیرید.
  • استفاده از ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو به بامیه‌ها در هنگام خیساندن بامیه‌ها، باعث گرفتن لزجی بامیه‌ها می‌شود.
  • تفت دادن بامیه‌ها قبل از اضافه کردن به گوشت خورشتی، هم باعث خوشمزه‌تر شدن و هم سالم‌تر ماندن ظاهر بامیه‌ها می‌شود ولی اگر می‌خواهید خورش بامیه رژیمی باشد، می‌توانید بامیه‌ها را تفت نداده به خورش بیفزایید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش بامیه جنوبی

چه کار کنیم خورش بامیه لزج نشود؟

۱- از بامیه‌های ریز و سفت استفاده کنید.

۲- نوک سر بامیه‌ها را نزنید و فقط ته بامیه‌ها را بزنید، طوری که دانه‌های بامیه مشخص نشوند.

۳- بامیه‌ها را در آب نمک و آبلیمو بخیسانید.

۴- بامیه‌ها را قبل از اضافه کردن به گوشت، با کره یا روغن، کمی تفت دهید.

۵- بامیه‌ها را روی حرارت ملایم بپزید. بامیه زود می‌پزد، از پختن بیش از حد آنها خودداری کنید چون بامیه‌ها له می‌شوند و عصاره آنها خارج می‌شود.

۶- در هنگام هم زدن بامیه‌ها، این کار را با شدت انجام ندهید تا بامیه‌ها باز نشوند.

ادویه خورش بامیه جنوبی چیست؟

جنوبی‌ها در خورش بامیه به عنوان ادویه، ترکیبی از زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل و کمون (زیره سبز) می‌ریزند. می‌توانید به دلخواه یک چوب دارچین هم در خورش بیندازید و بعد از پخت، آن را بیرون بیاورید

 بهترین گوشت برای خورش بامیه جنوبی چیست؟

گوشت ماهیچه گوسفندی یا گوساله برای تهیه خورش بامیه گزینه بسیار خوبی است. اگر می‌خواهید خورش بامیه جنوبی با مرغ درست کنید، ران یا سینه مرغ را می‌توانید استفاده کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

ویژگی اصلی خورش بامیه جنوبی و خوزستانی چیست؟

در خورش بامیه جنوبی، به عنوان چاشنی از تمر هندی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از لپه، نخود یا سیب زمینی در خورش بامیه برای لعاب دادن و خوشرنگ شدن خورش بامیه، متداول است.

 

محصولات مرتبط