۶ طرز تهیه چیپس کیوی در آفتاب، تابه، ایرفرایر، فر، شوفاژ و مایکروویو

۶ طرز تهیه چیپس کیوی در آفتاب، تابه، ایرفرایر، فر، شوفاژ و مایکروویو


14 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چیپس کیوی به ۶ روش در آفتاب، سرخ کن، فر، شوفاژ و مایکروویو

چیپس کیوی از جمله میوه‌های خشک خوشمزه و جزو تنقلات سالم برای بچه‌ها و بزرگترها است که به روش‌های مختلف می‌توانید در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، چند روش‌ متنوع طرز تهیه چیپس کیوی به روش بازاری از جمله تهیه میوه خشک کیوی در ایرفرایر یا در آفتاب را به همراه فوت و فن‌های کاربردی تهیه چیپس کیوی در فر، روی بخاری یا شوفاژ و در مایکروویو، به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه چیپس کیوی بدون فر روی بخاری یا شوفاژ 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کیوی ۱ کیلوگرم
آبلیمو به مقدار لازم

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم چیپس کیوی: ۵۵ کالری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی چیپس‌ کیوی: ۸ ساعت

مراحل طرز تهیه چیپس کیوی روی بخاری یا شوفاژ

طرز تهیه چیپس کیوی ساده بدون فر و روی بخاری

برای تهیه چیپس کیوی بدون فر به مواد ساده‌ای نیاز دارید و به راحتی می‌توانید این چیپس میوه خشک خوشمزه را در خانه تهیه کنید. برای آموزش مراحل تهیه چیپس کیوی خوشمزه و مقوی روی بخاری یا شوفاژ، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: کیوی‌ها را آماده کنید

در اولین روش از طرز تهیه چیپس کیوی ساده روی بخاری یا شوفاژ، کیوی‌های تازه و سفت را پوست بگیرید (می‌توانید پوست کیوی را نگه دارید) و به صورت حلقه‌های نازک از طول یا عرض برش بزنید. فراموش نکنید که هر چه برش‌های کیوی نازک‌تر باشند، چیپس‌ها زودتر خشک می‌شوند. همچنین برش‌ها را به ضخامت یکسان خرد کنید تا همگی به صورت یکدست خشک شوند.

مرحله دوم: روی کیوی‌ها مقداری آبلیمو بمالید

کف یک سینی کاغذ روغنی بیندازید و کیوی‌های حلقه‌ای را با فاصله روی آن و با کمی فاصله از هم بچینید. در یک کاسه مقداری آبلیمو یا سرکه بریزید و با فرچه آشپزی در آبلیمو یا سرکه بزنید. فرچه را به آرامی روی کیوی‌ها بمالید. این کار به خوش‌طعم شدن چیپس‌ها کمک می‌کند.

آبلیمو و سرکه را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید تهیه کنید.

مرحله سوم: خشک کردن چیپس کیوی در آفتاب

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس کیوی، سینی حاوی برش‌های کیوی را روی بخاری با حرارت ملایم قرار دهید. چند ساعت بعد (۳ تا ۴ ساعت) کیوی‌ها را برگردانید تا سمت دیگر آن هم خشک شود. وقتی چیپس‌های کیوی آماده شدند، آنها را از روی حرارت بردارید و در ظرف دربسته قرار دهید یا آن را سرو و میل کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه سوپ شیر (سوپ سفید) رستورانی و خوشمزه + فیلم

مواد لازم برای تهیه چیپس کیوی سرخ شده

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
کیوی ۱ کیلوگرم
آب ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زردچوبه نوک قاشق چای‌خوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی چیپس کیوی سرخ شده: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه چیپس کیوی با ادویه و به روش سرخ کردن

مراحل طرز تهیه چیپس کیوی با ادویه و به روش سرخ کردن

در این روش از تهیه چیپس کیوی، کیوی‌ها طعم‌دار و سپس سرخ می‌شوند. این روش برای سرو، زمان کمی لازم دارد و بسیار دلچسب است. یادگیری جزییات بیشتر، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: کیوی‌ها را برش بزنید و در روغن سرخ کنید

در اولین قدم از طرز تهیه چیپس کیوی سرخ شده، کیوی‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌های باریک برش بزنید. سپس در یک تابه مقداری روغن مایع سرخ کردنی بریزید و اجازه دهید روغن کاملا داغ شود. کیوی‌های برش زده را در تابه بریزید و آنها را هر از گاهی زیر و رو کنید تا همه قسمت‌های آن‌ها سرخ شود.

روغن مایع سرخ کردنی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله دوم: چاشنی‌ها را اضافه کنید

در یک لیوان، آب، نمک و زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا یکدست شود. حرارت تابه را کم کنید و به اندازه ۲ تا ۳ قاشق از این محلول را در تابه بریزید. اجازه دهید این محلول به خورد چیپس‌ها برود. به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دیگر کیوی‌ها را در روغن سرخ کنید تا رنگ آنها تغییر کند و طلایی شود.

زردچوبه و نمک را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت‌های متنوع حضوری، تلفنی و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله سوم: چیپس کیوی سرخ شده را سرو کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه چیپس کیوی سرخ شده، وقتی کیوی‌ها سرخ و آماده شدند، آنها را در یک آبکش بریزید یا با ملاقه از داخل تابه جمع کنید. سپس کیوی‌ها را روی دستمال کاغذی بریزید تا روغن اضافی‌شان گرفته شود. کمی که چیپس‌های کیوی از دما افتادند، آنها را سرو کنید.

روش تهیه چیپس کیوی با سرخ کن برقی (ایرفرایر)

 طرز تهیه چیپس کیوی با سرخ کن برقی

اگر کیوی را در سرخ‌کن برقی، تبدیل به چیپس می‌کنید، برای تهیه چیپس کیوی در سرخ‌‌کن آن را روی ۱۳۰ درجه فارنهایت تنظیم کنید. بسته به ضخامتی که کیوی را برش داده‌اید، کیوی را حدود ۴ ساعت در سرخ‌کن بگذارید. اگر سرخ‌کن یا ایرفرایر تنظیمات خشک کردن را دارد، می‌توانید از آن برای خشک کردن کیوی هم استفاده کنید. سپس چیپس‌های کیوی را سرو کنید.

روش تهیه چیپس کیوی در مایکروویو

طرز تهیه چیپس کیوی در مایکروفر

برای درست کردن چیپس کیوی در مایکروویو باید کیوی‌ها را پوست بگیرید و به صورت ورقه‌های باریک برش بزنید. آنها را با مزه‌ها و چاشنی‌های دلخواه مثل نمک و آبلیمو طعم‌دار کنید. سپس سه پایه کوتاه را داخل دستگاه مایکروفر یا سولاردام قرار دهید. کیوی‌ها را در سینی با فاصله بچینید و سینی را در دستگاه بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه شیرینی کوکی شکلاتی کره ای با مغز گردو

برای مدت ۲۰ دقیقه کیوی‌ها را در مایکروفر با دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا چیپس‌ها، آماده و خشک شوند. بعد سینی را بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن کیوی‌ها، آنها را از سینی جدا کنید. در این روش، چیپس‌های کیوی در زمان بسیار کمی آماده می‌شوند.

دستور تهیه چیپس کیوی در فر

طرز تهیه چیپس کیوی در فر

برای تهیه چیپس کیوی در فر، کیوی‌ها را بشویید و با ضخامت‌های نیم‌سانتی‌متری برش بزنید. کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید. سپس ورقه‌های کیوی را با فاصله کم از هم بچینید. فر را روی دمای ۱۴۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سینی را در فر بگذارید و لای درب آن را باز بگذارید.

هر ۲ ساعت، سینی را بچرخانید تا کاملا کیوی‌ها خشک شوند. وقتی برش‌ها مثل چرم کشدار شد، سینی را بیرون بیاورید و در دمای محیط بگذارید. بعد از خنک شدن کیوی‌ها، آنها را در ظروف دربسته و جای خشک و خنک نگه‌ دارید.

روش تهیه چیپس کیوی در آفتاب

طرز تهیه چیپس کیوی در آفتاب

ساده‌ترین روش خشک کردن میوه کیوی، خشک کردن کیوی در آفتاب است. کیوی‌ها را بشویید و برش بزنید. کف یک سینی آلومینیومی کاغذ روغنی بیندازید تا بعد از خشک شدن میوه‌ها، سینی کثیف نشود. سینی را در مجاورت مستقیم نور خورشید قرار دهید و هر ۱۲ ساعت یکبار برش‌های کیوی را برگردانید. این کار را تا خشک شدن کامل کیوی‌ها و آماده شدن چیپس کیوی انجام دهید.

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس کیوی

فوت و فن‌های طرز تهیه چیپس کیوی

  • برای تهیه چیپس کیوی، از کیوی‌های سالم، بدون خرابی و زدگی و سفت استفاده کنید. کیوی‌هایی که زیادی رسیده‌اند، موقع خرد کردن، له می‌شوند. همچنین معمولا به خاطر این‌که مقدار آب آنها بیشتر است، دیرتر خشک می‌شوند.
  •  ضخامت کیو‌ی‌ها برای تهیه چیپس کیوی بهتر است به حدود نیم سانتی‌متر برسد.
  • برای جلوگیری از تیره شدن رنگ چیپس کیوی، اگر با یک فرچه با برس روی برش‌های کیوی مقداری آبلیمو بمالید، رنگ آنها تغییر نمی‌کند. می‌توانید از جوهر لیمو هم استفاده کنید.
  • برش‌ها یا لایه‌های کیوی را هم‌اندازه ببرید تا در زمان خشک شدن، همه با هم خشک شوند و یکدست باشند. برای این که کیوی‌ها را به‌ طور یکدست حلقه‌حلقه کنید، می‌توانید از دستگاه‌های خردکن یا رنده‌های مخصوص استفاده کنید. در این صورت، هم سرعت کار بیشتر می‌شود و هم برش‌های چیپس کیوی به یک اندازه خواهد بود.
  • برای خشک کردن چیپس‌ کیوی در سینی آلومینیومی یا سینی فر، به جای چرب کردن کف سینی، بهتر است از کاغذ روغنی استفاده کنید. در این صورت کیوی‌ها بعد از خشک شدن به کف سینی نمی‌چسبند و جدا کردن آنها، آسان‌تر است.
  • به هر روشی که چیپس‌های کیوی را خشک می‌کنید، هر از گاهی چیپس‌ها را برگردانید تا طرف دیگر چیپس هم خشک شود.

سوالات متداول

چه کار کنیم که چیپس‌های کیوی به هم نچسبند

چه کار کنیم که چیپس‌های کیوی به هم نچسبند؟

برای جلوگیری از چسبیدن برش‌های چیپس کیوی، در زمان نگهداری، بین چیپس‌ها یک لایه کاغذ روغنی قرار دهید و بعد آنها را در ظرف‌ بریزید.

چیپس کیوی چقدر ماندگاری دارد؟

چیپس یا ورقه‌های کیوی خشک شده را می‌توانید به مدت ۳ هفته مصرف کنید. اما اگر آنها را در ظرف در بسته و در یخچال بگذارید، زمان ماندگاریشان تا یک سال هم بالا می‌رود.

 

کالابرگ الکترونیک