۲۰ غذای لاکتوژنیک برای افزایش سریع شیر مادر

۲۰ غذای لاکتوژنیک برای افزایش سریع شیر مادر


27 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
افزایش سریع شیر مادر
فهرست محتوا پنهان

شیر دادن به نوزاد تنها برای سیر شدن او انجام نمی شود. این موضوع موجب ایجاد یک ارتباط قوی و پیوندی خاص بین مادر و کودک می شود. از همین رو نداشتن شیر کافی برای مادران شیرده بسیار ناراحت کننده است. مصرف غذاهای لاکتوژنیک موجب افزایش شیر مادر می شود. این غذاها حاوی عناصری نظیر فیتواستروژن ها و آرامبخش های گیاهی هستند که تولید شیر در بدن را تحریک می کنند. در سرویس سلامت مجله کوروش می توانید با لیستی از بهتری غذاها برای افزایش سریع شیر مادر آشنا شوید.

 

 

علائم شیر کم در مادران شیرده

 

علائم شیر کم در مادران شیرده

 

بیشتر مادران در مورد مقدار شیر خود نگران هستند. اما سنجش این موضوع که آیا شما به اندازه شیر دارید، نیاز به بررسی و دقت زیادی دارد. بهترین شاخص برای سنجیدن این موضوع وزن کودک شما است. شما باید به طور منظرم وزن و میزان رشد کودک را بررسی کنید. معمولاً بلافاصله بعد از کم شدن شیر مادر، وزن کودک کاهش پیدا می کند. این موضوع معمولاً بعد از چند روز پس از تولد مشخص خواهد شد. برای اینکه مطمئن شوید شیر کافی برای سیر کردن کودک را دارید، بهتر است به نکات و علائم زیر توجه ویژه داشته باشید.

 

  • شیردهی برای شما راحت و بدون درد است.
  • اگر کودک شما همیشه دوست دارد که شیر بخورد، به این معنا نیست که شیر شما کم است. شیر مادر زود هضم می شود. بیشتر نوزادان هر ۱/۵ تا ۲ ساعت میل به خوردن شیر دارند. در هر ۲۴ ساعت یک کودک ۸ تا ۱۲ بار نیاز به شیر دارد.
  • برای اطمینان از اینکه شیر کافی دارید، بهتر است در زمان شیر خوردن نوزاد بیشتر توجه کنید.
  • به مقدار ادرار کودک در طول روز دقت کنید. هر کودک معمولاً طی ۲۴ ساعت، حداقل ۸ بار ادرار می کند.
  • مدفوع نوزاد باید به رنگ زرد روشن و شل با مقداری توده باشد. نوزادانی که به خوبی با شیر مادر تغذیه می شوند، تا چند بار در طول روز مدفوع می کنند. برخی کودکان هر ۷ روز یک بار مدفوع می کنند. اما به هر حال هر دو وضعیت طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۵ ماده ارزان برای افزایش شیر مادر «

 

 

۱- تخم شنبلیله، معجون افزایش شیر مادر

 

تخم شنبلیله، معجون افزایش شیر مادر

 

تخم شنبلیله یکی از مفیدترین غذاها برای افزایش سریع شیر مادر محسوب می شود که از قدیم در سراسر دنیا برای این کار استفاده می شد. این ماده سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای رشد مغز کودک اهمیت زیادی دارد. علاوه بر تخم شنبلیله به عنوان معجون افزایش شیر مادر می ‌توانید از برگ شنبلیله نیز استفاده کنید. برگ شنبلیله سرشار از مواد مغذی همانند بتاکاروتن، ویتامین ب، کلسیم و آهن است. برای مصرف تخم شنبلیله می‌تواند آن را به صورت دمنوش آماده کنید و یا با اضافه کردن به انواع ترشی و شوری آن را مصرف نمایید.

 

 

۲- رازیانه، بهترین غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

رازیانه، بهترین غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

رازیانه یک غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر محسوب می شود. این دانه علاوه بر افزایش سریع شیر مادر در کاهش نفخ نیز بسیار مؤثر است. برای مصرف رازیانه می ‌توانید هر شب یک قاشق چای خوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب خیس کنید. صبح این نوشیدنی را بنوشید و یا به صورت دمنوش از آن استفاده کنید.

 

 

۳- سیر، معجون افزایش شیر مادر

 

سیر، معجون افزایش شیر مادر

 

سیر خواص فوق العاده زیادی دارد. سیر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بروز بیماری های قلبی جلوگیری می نماید. مصرف سیر در افزایش شیر کمک زیادی می کند و به عنوان معجون افزایش شیر مادر شناخته می شود. توجه داشته باشید که مصرف سیر روی طعم و بوی شیر مادر تأثیر می گذارد. از این رو نباید از آن بیش از اندازه استفاده نمایید.

 

 

۴- سبزیجات برگ سبز، مؤثر در افزایش سریع شیر مادر

 

سبزیجات برگ سبز، مؤثر در افزایش سریع شیر مادر

 

سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و برگ شنبلیله منبع خوبی از مواد معدنی مانند آهن کلسیم و فولات هستند. این سبزیجات ویتامین های زیادی دارند و به افزایش تولید شیر مادر کمک می کنند. بهتر است روزانه حداقل یک وعده از سبزیجات برگ سبز در رژیم غذای خود استفاده کنید.

 

 

۵- زیره، از مواد غذایی شیرافزا در دوران شیردهی

 

زیره، از مواد غذایی شیرافزا در دوران شیردهی

 

زیره در هضم غذا و رفع یبوست و نفخ تأثیر زیادی دارد. این دانه به افزایش سریع شیر مادر کمک زیادی می کند. زیره حاوی ویتامین ها و کلسیم فراوانی است. برای مصرف زیره می توانید مقداری از آن را در سالاد بریزید. در صورت تمایل می توانید کمی زیره را یک شب در آب خیس دهید و صبح آن را بنوشید.

 

 

۶- کنجد، بهترین غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

کنجد، بهترین غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

اگر به این موضوع فکر می کنید که چه چیز شیر مادر را زیاد می کند، بهتر است بدانید که کنجد یکی از بهترین خوراکی های لاکتوژنیک محسوب می شود. این دانه منبع غنی کلسیم است که برای رشد کودک اهمیت زیادی دارد. بهتر است در طول روز مقداری کنجد به سالاد و یا غذاهای خود اضافه کنید و این دانه فوق العاده را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

 

۷- جو دوسر، بهتری معجون افزایش شیر مادر

 

جو دوسر برای کنترل دیابت و قلب پس از زایمان بسیار مفید است. این ماده انرژی زیادی دارد و سرشار از فیبر می باشد. خوردن جو دوسر به هضم غذا کمک می کند. از طرف دیگر این دانه یک غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر محسوب می شود. برای مصرف جو دوسر می توانید از آن برای درست کردن شیرینی استفاده کنید. یا آن را به همراه مقداری شیر در وعده صبحانه میل کنید.

 

 

۸- هویج، مؤثر در افزایش حجم شیر مادر

 

هویج، مؤثر در افزایش حجم شیر مادر

 

هویج و آب هویج به عنوان معجون افزایش شیر مادر شناخته می‌شود. هویج خام سرشار از ویتامین آ می باشد. برای مصرف این سبزی مغذی می توانید آن را به صورت خام و یا در سالاد میل کنید. خوردن روزانه یک فنجان آب هویج در افزایش سریع شیر مادر بسیار مؤثر است.

 

 

۹- جو، یک غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

جو، یک غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر

 

خوردن جو موجب هیدراته شد بدن و افزایش شیردهی می شود. شما می توانید جو را به سالاد اضافه کنید و میل کنید. خیس دادن مقداری جو در آب داغ و مصرف آن در روز بعد نیز می تواند بر افزایش سریع شیر مادر تأثیر بگذارد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه آش جو خوشمزه «

 

 

۱۰- برنج قهوه ای، معجون افزایش شیر مادر

 

برنج قهوه ای، معجون افزایش شیر مادر

 

برنج قهوه ای یکی از بهترین خوراکی ها برای گنجاندن در رژیم غذایی پس از زایمان است. این برنج موجب تحریک هورمون های مسئول افزایش تولید شیر می شود. از طرف دیگر برنج قهوه ای انرژی لازم برای مراقبت از کودک و تغذیه و را به مادر می دهد. شما می توانید این برنج را به صورت روزانه همراه با مقداری سبزیجات پخته شده یا کمی مرغ و گوشت مصرف کنید.

 

 

بیشتر بدانید » همه ی خواص برنج قهوه ای برای سلامت بدن «

 

 

۱۱- زردآلو، میوه ای مؤثر بر افزایش شیر مادر

 

زردآلو، میوه ای مؤثر بر افزایش شیر مادر

 

زردآلو موجب ایجاد تعادل در هورمون ها می شود. مصرف این میوه برای مادران بعد از زایمان بسیار مفید است. از طرف دیگر زردآلو به عنوان معجون افزایش شیر مادر شناخته می شود و سرشار از کلسیم و فیبر است. برای خوردن این میوه بهتر است آن را در هنگام صبح و همراه با صبحانه میل کنید.

 

 

۱۲- ماهی سالمون، معجون افزایش شیر مادر

 

ماهی سالمون، معجون افزایش شیر مادر

 

 

اضافه کردن ماهی سالمون به رژیم غذایی می تواند به افزایش شیر مادر کمک زیادی کند. این ماهی سرشار از امگا ۳ و اسیدهای چرب است. شما می توانید ماهی سالمون را هم به صورت بخارپز و هم کبابی و سرخ شده مصرف کنید.

 

 

طرز تهیه ماهی سالمون و فوت و فن های خوشمزه شدن

 

 

۱۳- سیب زمینی شیرین، مفید برای افزایش سریع شیر مادر

 

سیب زمینی شیرین، مفید برای افزایش سریع شیر مادر

 

سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات است. این سیب زمینی در تأمین انرژی و افزایش شیر مادر بسیار مؤثر است. سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین سی، ب و منیزیم است و برای بدن مادر و کودک ضروری است.

 

 

۱۴- آب، بهترین معجون افزایش شیر مادر

 

آب، بهترین معجون افزایش شیر مادر

 

آب ماده ای ضروری برای افزایش شیر مادر است. زمانی که شما به کودک خود شیر می دهید، باید بدن خود را هیدراته کنید و مقدار آب زیادی در طول روز مصرف نمایید. درواقع در زمان شیردهی لازم است تا هر چند ساعت یک لیوان آب بنوشید و بیشتر از مقدار معمول بدنتان را هیدراته کنید.

 

 

۱۵- شیر، ماده مهم در افزایش شیر مادر

 

شیر، ماده مهم در افزایش شیر مادر

 

شیر حاوی کلسیم و چربی های سالم است. خوردن شیر یک روش ساده برای افزایش شیر مادر است. برای این کار بهتر است هر دو روز در میان یک لیوان شیر بنوشید.

 

 

شیر پاستوریزه بهتر است یا هموژنیزه؟

 

 

۱۶- نخود، معجون افزایش شیر مادر

 

نخود، معجون افزایش شیر مادر

 

نخود سرشار از مواد غذایی، پروتئین و فیبر است. این ماده ویتامین ب و کلسیم زیادی دارد. مواد مغذی موجود در نخود می تواند به تقویت تولید شیر مادر کمک زیادی کند.

 

 

۱۷- عدس، ماده مغذی برای افزایش شیر مادر

 

عدس، ماده مغذی برای افزایش شیر مادر

 

عدس مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین های زیادی دارد. خوردن عدس می تواند به افزایش شیر مادر و سلامت بدن مادر و کودک کمک زیادی کند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار «

 

 

۱۸- هندوانه، میوه ای مؤثر بر افزایش شیر مادر

 

هندوانه، میوه ای مؤثر بر افزایش شیر مادر

 

هندوانه سرشار از فروکتوز است و فیبر و آب زیادی دارد. این میوه می تواند بدن شما را هیدراته کند و مواد معدنی مورد نیاز برای افزایش شیر مادر را تأمین نماید.

 

 

۱۹- چای سبز، معجون افزایش شیر مادر

 

چای سبز، معجون افزایش شیر مادر

 

چای سبز آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی زیاد دارد. این چای به آرامش و پاکسازی بدن کمک زیادی می کند. خوردن روزانه یک لیوان چای سبز می تواند به طور قابل توجهی بر افزایش شیر مادر تأثیر بگذارد.

 

 

۲۰- گریپ فروت، میوه ای فوق العاده بر افزایش شیر مادر

 

گریپ فروت، میوه ای فوق العاده بر افزایش شیر مادر

 

گریپ فروت یک میوه سرشار از ویتامین سی، ویتامین آ و اسید سیتریک است. این میوه شیرافزا می تواند به افزایش شیر مادر کمک زیادی کند و موجب بهبود سلامت بدن شود.

 

 

جمع بندی نهایی

 

به طور کلی مادران باید در دوران شیردهی بیشتر از سلامت خود محافظت کنند. خوردن غذاهای سالم و مایعات زیاد در کنار خواب کافی می تواند به شما کمک کند تا این دوران را به بهترین شکل پشت سر بگذارید. در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم که چه چیز شیر مادر را زیاد می کند. از خوردن این غذاها و خوراکی های غافل نشوید. با گنجاندن غذای لاکتوژنیک برای شیر مادر بدون نگرانی به کودک خود شیر دهید.

 

 

منابع: parenting.firstcry، enjoymomlife

 

کالابرگ الکترونیک