همه چیز درباره جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

همه چیز درباره جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2


11 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه چیز درباره جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

راهکارهای زیادی برای جوان سازی پوست وجود دارد که یکی از آنها استفاده از لیزر فرکشنال CO2 است. گاهی اوقات آثار برجای مانده از آکنه ها، زخم ها و حتی چین و چروک بر روی پوست بقدری شدید است که پزشکان استفاده از این روش درمانی را توصیه می کنند. با توجه به پیشرفت های زیادی که در زمینه پزشکی صورت گرفته است این روش درمانی نسبتا ساده است. اما مهمتر از آن عدم نیاز به جراحی است. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 پرداخته ایم.

 

 

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

 

لیزر فرکشنال CO2 چیست؟

 

یکی از روش های بی خطر و موثر در جوانسازی پوست استفاده از لیزر فرکشنال CO2 است. لیزر فرکشنال معمولاً برای لایه برداری پوست با عوارض جانبی بسیار کم توصیه می شود. در این روش یک ناحیه ای از پوست با استفاده از نور لیزر هدف قرار داده می شود. تخریب این لایه با لیزر باعث از بین رفتن سطح لایه رویی پوست آسیب دیده خواهد شد. معمولا از این روش برای از بین بردن جای زخم و یا آسیب‌ دیدگی های پوستی نسبتا چشمگیر استفاده می شود. در روش جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 تنها نقاط آسیب دیده هدف قرار می‌گیرند. لیزر بقیه نقاط بدن و پوست را تحت تاثیر قرار نمی دهد. گاهی اوقات از این روش برای افرادی که دارای چین و چروک های دور چشم هستند نیز استفاده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » جوانسازی پوست با rf و فواید و عوارض آن «

 

 

اثر گذاری همزمان بر روی اپیدرم و درم

 

لیزر فرکشنال حد فاصل لیزرهای تخریبی و غیر تخریبی است. در این روش فقط بخشی از پوست تحت تاثیر اشعه قرار می گیرد. لیزر های تخریبی فقط روی اپیدرم پوست و لیزر های غیرتخریبی فقط روی لایه درم پوست عمل می کنند. در حالی که لیزر فرکشنال CO2 همزمان بر روی اپیدرم و درم اثرگذاری می‌ شود. این روش به طور کلی متمرکز بر لایه برداری عمیق پوست و بازسازی و از بین بردن پوست های مرده است.

 

 

بی حسی موضعی

 

در استفاده از این روش درمانی و ترمیم پوست، بر خلاف روش های دیگر نیاز به بیهوشی نیست. بیمار از پماد بی حسی استفاده می کند، عملی بدون درد را تجربه کند. همچنین پس از انجام  لیزر فرکشنال CO2 دیگر نیازی به پانسمان نیست. پس از چند روز می توان از کرم های متداول پوستی به صورت معمول استفاده کرد. معمولا تعداد جلسات استفاده از این روش ۳ تا ۷ جلسه است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی قرص جوان کننده و ضد چروک دکتر مورد «

 

 

طول درمان دو هفته ای

 

استفاده از این روش برای جوان سازی و ترمیم پوست معمولا کمی با خارش و سوزش همراه است. هر جلسه درمانی بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد. بعد از از انجام لیزر فرکشنال CO2، قرمزی پوست معمولا تا دو هفته ادامه دارد. اما این موضوع  به هیچ وجه جای نگرانی ندارد. همچنین باید توجه داشت که رعایت نکات بهداشتی پس از لیزر بسیار حائز اهمیت است.

حتما بخوانید  10 مورد از بهترین برندهای شامپو ایرانی برای انواع مو

 

 

موارد استفاده از روش جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

موارد استفاده از روش جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

از آنجا که استفاده از روش جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 نیاز به عمل جراحی ندارد، یکی از روش هایی است که معمولا پزشکان به بیماران توصیه می‌ کنند. این روش درمانی برای آسیب های ناشی از تابش پرتوهای uv یا سولاریوم به پوست بسیار مناسب است. از این روش برای از بین بردن چین و چروک ها جای زخم ناشی از جوش ها و آسیب های جدی پوستی هم استفاده می‌شود.

 

 

درمان ترک و ضابعات خوشخیم پوستی

 

کسانی که معمولاً دچار شل شدگی و افتادگی پوست و ضایعات خوش خیم پوستی هستند، از این روش درمانی استفاده می کنند. استفاده از لیزر فرکشنال CO2 برای افرادی که دارای منافع باز پوستی و کک مک هستند، نیز توصیه می شود. از این روش درمانی می‌ توان برای پاک کردن لکه های به وجود آمده بر روی صورت بر اثر بالا رفتن سن و محو کردن ترک های سطح شکم و نواحی مختلف بدن استفاده کرد. بسیاری افراد هم از این روش برای از بین بردن محل سوختگی و جراحی  استفاده می کنند.

 

 

لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی پوست مناسب چه کسانی نیست؟

 

لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی پوست مناسب چه کسانی نیست؟

 

اگر در دوران بارداری و شیردهی هستید، استفاده از لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی پوست توصیه نمی شود. در صورتی که فعالیت روزمره شما به گونه ای است که مدت زمان زیادی را برای آفتاب مستقیم قرار دارید، پزشکان این روش درمانی را به شما توصیه نمی کنند. معمولاً به افرادی که سابقه پرتو درمانی در محدوده مورد نظر را دارند، اجازه این کار داده نمی شود. مبتلایان به بیماری هایی مانند ویتیلیگو نمی توانند از این روش استفاده کنند. استفاده از این روش برای کسانی که شش ماه پیش از لیزر درمانی از راکوتان استفاده کرده اند، هرگز توصیه نمی شود. بهتر است پیش از انجام این کار، محدودیت‌های درمانی و شرایط جسمی خود را با پزشک در میان بگذارید.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روش های جوانسازی پوست صورت در خانه «

 

 

عوارض جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

عوارض جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

 

یکی از نگرانی‌های اصلی در استفاده از روش لیزر فرکشنال CO2 تغییر در در رنگدانه های پوستی است. گفته می‌شود در این روش لیزر درمانی که برای جوان سازی پوست ایجاد می شود بروز لکه های موقت در پوست نسبت به سایر روش ها بسیار ناچیز است و حتی گاهی ماندگار نیست. به طور کلی لیزر درمانی دی اکسید کربن فرکشنال یک روش تقریباً بدون عوارض جانبی شدید و ماندگار است. درد و التهاب پوستی در این روش بسیار کم است. قرمز شدن و تورم پوست کاملا طبیعی است. این موضوع با استفاده از روش‌ های مختلف کاملا قابل کنترل است.  معمولاً به بیمار داروهای ضد التهاب داده می شود.

 

 

نقاهت ۴ تا ۷ روزه

 

چند روز پس از انجام لیزر درمانی باید از داروها و پمادهای خاصی برای پوست استفاده شود. این موضوع باعث می‌شود تا التهاب یا سرخی پوست از بین برود. معمولا در روش جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال CO2  پس از ۳ تا ۴ ماه نتایج لیزر درمانی کاملا مشهود است. این مدت زمان به دلیل زمان بر بودن کلاژن سازی در بدن است. در این مدت باید مراقبت‌ های ویژه از پوست صورت بگیرد. تغذیه مناسب و قرار نگرفتن در نور مستقیم آفتاب بسیار توصیه می شود. معمولاً پزشکان یک تا سه روز بعد از لیزر درمانی داروهای ویژه‌ ای برای مراقبت از پوست تجویز می کنند. دوره نقاهت بین ۴ تا ۷ روز است. بیماران باید یک هفته در دوره نقاهت استراحت کنند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 10 ماسک صورت با آووکادو برای جوانسازی و لایه برداری پوست

 

 

مزایای جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

مزایای جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال CO2

 

جوان سازی پوست با لیزر فرکشنال CO2 مزایا و فواید زیادی دارد. استفاده از این روش بسیار ملایم بوده و درد و ناراحتی کمی در بیمار ایجاد می کند. لیزر فرکشنال CO2 به پوست آسیب نمی رساند و برای این کار نیازی به پانسمان پوستی وجود ندارد. نیازی به بی حسی نیست و در برخی موارد از کرم های بی‌حسی موضعی استفاده می شود. استفاده از این روش درمانی باعث کاهش اندازه منافذ پوستی، یکدست شدن رنگ سفت شدن پوست می شود.

 

 

مراقبت های قبل و بعد از استفاده از لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی

 

مراقبت های قبل و بعد از استفاده از لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی

 

هنگام استفاده از روش درمانی لیزر فرکشنال CO2 برای جوان سازی پوست باید به مراقبت های قبل و بعد درمان اهمیت زیاده داده شود. از جمله مراقبت های قبل از درمان جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خورشید است. کسانی که می‌ خواهند از این روش درمانی استفاده کنند، بهتر است حداقل دو تا سه هفته پیش از درمان در معرض نور خورشید قرار نگیرند. نیاز است تا بیمار به طور منظم از پماد های ضد آفتاب استفاده کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای خرید کرم ضد آفتاب با spf مناسب «

 

 

استفاده از کرم های لایه بردار ممنوع

 

استفاده از کرم های لایه بردار و روش‌ های مختلف لایه برداری تا یک ماه قبل از لیزر درمانی ممنوع است. نباید از محصولات گلیکولید دو هفته پیش از این روش درمانی استفاده شود. اگر سابقه تبخال لب دارید و یا داروهای خاصی مصرف می‌کنید، حتماً پزشک را از این موضوع مطلع کنید. یک هفته قبل از عمل، مصرف کرم های موضعی  ترتینوئین  ممنوع است. همچنین نباید از داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، روغن‌ماهی استفاده کرد. یک ماه قبل از لیزر درمانی نباید از اپیلاسیون، وکس مو و یا روش های دیگر برای از بین بردن موی روی پوست استفاده کرد.

 

 

مراقبت های بعد از لیزر درمانی

 

مراقبت های بعد از لیزر درمانی

 

از جمله مراقبت های بعد از درمان لیزر فرکشنال CO2، استفاده از مسکن های ساده و کمپرس سرد است. معمولاً برای التهاب پوستی و قرمز شدن آن استفاده از کمپرس سرد توصیه می شود. بهتر است به طور منظم از کرم های موضعی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید. این کار باعث می شود تا عوارض موقت پوستی چون سرخی و التهاب به سرعت کاهش یابد. در برخورد با پوست کمی ملایم رفتار کنید. پوست خود را نخارانید. مدتی نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید. هنگام قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از کرم‌ های ضدآفتاب قوی استفاده کنید.

 

 

منابع: healthline, americanboardcosmeticsurgery

 

کالابرگ الکترونیک