چطور دسر موس لیمو را بدون زهم تخم مرغ درست کنیم؟

چطور دسر موس لیمو را بدون زهم تخم مرغ درست کنیم؟


18 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور دسر موس لیمو را بدون زهم تخم مرغ درست کنیم؟

موس لیمو از آن دسته دسرهای خوشمزه‌ بین‌المللی کافی شاپی است که طعم منحصر به فردی دارد و به سادگی می‌توانید آن را در منزل آماده کنید. موس لیمویی درواقع یک دسر تابستانی خوشمزه است که با استفاده از تخم مرغ آماده می‌شود و نیازی به پخت ندارد. اگر شما هم طرفدار دسر یخچالی با طعم لیمویی هستید، با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه موس لیموترش خانگی که یک دسر یخچالی و بدون فر است را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه موس لیمو (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ کامل ۲ عدد
زرده تخم مرغ ۲ عدد
زست لیموترش (رنده پوست سبز لیموترش) ۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش تازه یا آبلیمو ۳/۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۲/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۵۰ گرم
نمک نوک قاشق چای‌خوری
خامه فرم گرفته ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
بیسکویت و کیک اسفنجی ساده برای سرو موس لیمویی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه و تهیه موس لیمو: ۲۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای استراحت موس لیمویی در یخچال: ۳۰ دقیقه الی ۱ ساعت

 

مراحل طرز تهیه موس لیمویی

مراحل طرز تهیه موس لیمویی

طرز تهیه موس لیمو هم با ژلاتین و هم بدون ژلاتین امکان‌پذیر است. همچنین، برای تهیه این دسر تابستانی و یخچالی می‌توانید از زرده تخم مرغ خالی یا ترکیب زرده و تخم مرغ کامل استفاده کنید.

مرحله اول: کرم لیمو را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه موس لیموترش، باید کرم لیمو را آماده کنید. خوب است بدانید کرم لیمو با نام‌های کِرد لیمو (lemon curd) یا کاستارد لیمو هم شناخته می‌شود. برای درست کردن کرم لیمو، ابتدا کره، نمک و شکر را در کاسه نسبتا بزرگی بریزید و با کمک لیسک کاملا با یکدیگر ترکیب کنید.

برای خرید کره، نمک و شکر می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را اضافه کنید

حالا، زرده‌ها و تخم مرغ‌های کامل را همراه با هم در کاسه حاوی ترکیب شکر، کره و نمک بریزید. با استفاده از همزن دستی این مواد را کاملا مخلوط (ویسک) کنید. هم زدن مواد داخل کاسه را تا جایی ادامه بدهید که ترکیب زرد رنگ و یکدستی ایجاد شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه فرنی جهرمی خوشمزه و مقوی با طعمی متفاوت

برای خرید تخم مرغ می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: زست لیمو و آب لیموترش را اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه دسر لیمویی، زست لیمو (رنده قسمت سبز رنگ پوست لیموترش) را همراه با آب لیموترش تازه در کاسه بریزید. زست لیموترش بوی زهم لیمو را می‌گیرد. با کمک همزن دستی، مواد داخل کاسه را دوباره هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند.

مرحله چهارم: مایه کرم لیمو را بپزید

مایه کرم لیمو را در قابلمه مناسبی بریزید و حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا غلیظ شود. در صورت تمایل، می‌توانید روند پخت کرم لیمو را به روش بن ماری انجام دهید.

در این مدت، مایه کاستارد (کرم) لیمو را به طور مداوم هم بزنید تا بافتی شبیه دسر فرنی پیدا کند. به محض آن‌که کرم لیمویی شما به غلظت دلخواه رسید، حرارت را خاموش کرده و کرم لیمو را به ظرف مناسب دیگری منتقل کنید تا کمی خنک‌تر شود.

مرحله پنجم: کرم لیمو را هم بزنید و در یخچال بگذارید

در فاصله خنک شدن کرم لیمو، لازم است آن را با فواصل کوتاه هم بزنید تا رویه نبندد و سطحش خشک و غیر قابل استفاده نشود. پوشاندن درب کاسه با سلفون هم می‌تواند از رویه بستن کرم لیمو جلوگیری کند. حالا، ظرف کرم لیمو را به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد.

مرحله ششم: خامه فرم گرفته را به کرم لیمو اضافه کنید

پس از گذشت این مدت، خامه فرم گرفته (طرز تهیه خامه فرم گرفته) را به کاستارد لیمو اضافه کنید. با استفاده از لیسک، این مواد را به آرامی و به صورت دورانی فولد کنید. به این ترتیب، حباب‌های هوای محبوس در این ترکیب آزاد نمی‌شوند و موس لیمویی شما بافت اسفنجی و زیبایی پیدا می‌کند.

برای خرید خامه ساده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: موس لیمویی را سرو کنید

حالا، موس لیمو ترش را در ظروف سرو بریزید و حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خودش را بگیرد و منسجم شود. برای سرو موس لیمو، می‌توانید ابتدا مقداری بیسکویت یا کیک اسفنجی ساده را خرد کنید و در ظروف سرو بریزید. سپس، موس لیمو را اضافه کنید تا دسری شبیه چیز کیک با موس لیمو داشته باشید.

برای تزیین این دسر لیمویی خوشمزه می‌توانید از قطعات لیموترش، خامه فرم گرفته یا برش‌های بسیار نازک پوست لیمو به همراه چند برگ نعنای تازه استفاده کنید.

برای خرید بیسکویت و کیک اسفنجی ساده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کتلت بادمجان با گوشت و بدون گوشت

نکات مهم در طرز تهیه موس لیمو

  • شما می‌توانید از کرم لیمو به عنوان فیلینگ کروسان، انواع شیرینی، انواع کیک و چیز کیک یا حتی به عنوان مکمل طعم دیگر انواع دسرها استفاده کنید.
  • بسته به نوع استفاده از کرم لیمو، می‌توانید غلظت آن را کمتر یا بیشتر کنید.
  • در هنگام اضافه کردن خامه به کرم لیمو، مراقب باشید مواد را با سرعت زیاد و به مدت طولانی هم نزنید. در غیر این صورت، موس لیمویی شما شل می‌شود و بافت اسفنجی پیدا نمی‌کند.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک چهارم قاشق چای‌خوری وانیل را نیز به کرم لیمو اضافه کنید و بوی زهم تخم مرغ را بگیرید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید یک یا دو قطره رنگ خوراکی زرد را نیز به مواد موس لیمو اضافه کنید تا خوشرنگ‌تر شود.
  • در صورت تمایل، می‌توانید مقداری پنیر خامه‌ای را هم به مواد موس لیموترش اضافه کنید.
  • در هنگام سرو موس لیموترش می‌توانید مقداری کرم لیمو را نیز در ظرف بریزید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دسر موس لیمو

فوت و فن‌های طرز تهیه موس لیمو

روش تهیه موس لیمو با ژلاتین چیست؟

در طرز تهیه موس لیمو با ژلاتین ابتدا باید ورقه‌های ژلاتین را در مقداری آب نرم کنید. سپس، ژلاتین‌ها را با مقداری آب جوش ترکیب کنید و روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا کاملا حل شوند. در ادامه، زرده تخم مرغ، شکر، شیر و زست لیمو را ویسک کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بافتی فرنی مانند پیدا کند. در نهایت، ژلاتین حل شده و خامه را نیز داخل این ترکیب بریزید و خوب هم بزنید.

آیا می‌توانیم موس لیمو را فقط با زرده تخم مرغ درست کنیم؟

بله. در برخی از رسپی‌ها برای درست کردن موس لیموترش فقط از زرده تخم مرغ استفاده می‌شود. اما اضافه کردن تعدادی تخم مرغ کامل می‌تواند به بهبود بافت و اسفنجی‌تر شدن بافت موس لیمو کمک کند.

 

 

محصولات مرتبط