بهترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا برای درمان بد غذایی

بهترین برخورد والدین با کودک و نوجوان بد غذا برای درمان بد غذایی


27 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان بد غذایی کودکان

درمان بد غذایی کودکان کاری سهل و ممتنع است. در واقع وقتی نوبت به غذا خوردن و ترجیحات غذایی می‌رسد، کودکان در سنین مدرسه می‌توانند در هر طیف گسترده‌ای، هر غذایی که بخواهند انتخاب کنند. ممکن است فرزند شما بدغذا باشد، یعنی غذای مقوی و میان وعده اصلی خود را نخورد و سراغ خوراکی‌های مضر برود. حتی کودکانی هستند که نیمی از غذاهایی را که بزرگسالان می‌خورند، دوست ندارند. مهم نیست که کودک شما چه نوع عادات غذایی دارد، می‌توانید با هدایت او به سمت عادات غذایی سالم، به ترجیح و نگرش او نسبت به غذای مقوی کمک کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی  مجله کوروش با چند راه‌حل مفید برای درمان بدغذایی کودکان آشنا شوید.

 

با کودک‌تان به خرید مواد غذایی بروید

 

برای درمان بدغذایی کودکان با با کودک‌تان به خرید مواد غذایی بروید

 

برای اینکه به کودک خود گزینه‌های غذایی سالم را نشان دهید؛ سبد خرید مواد غذایی خود را با محصولات تازه پر کنید و غذاهای فرآوری‌شده را کاهش دهید. شما می‌توانید با انتخاب میوه و سبزیجات خوش رنگ و تنوع مثل کلم بروکلی سبز، فلفل زرد و قرمز، هویج نارنجی، اشتهای او را باز کنید. سپس، درمورد غذاهایی که می‌توانید در هفته آینده درست کنید، با او صحبت کنید.

 

 

به کودکان خود اجازه دهید در آشپزی به شما کمک کنند

 

برای درمان بدغذایی کودکان به کودکان خود اجازه دهید در آشپزی به شما کمک کنند

 

یکی دیگر از راه‌های درمان بد غذایی کودکان و آشناکردن آنها با مواد غذایی سالم و آشپزی‌کردن با آنهاست. کودکان در هر سنی می‌توانند در آشپزخانه کمک کنند. کودک شما ممکن است نتواند سبزیجات را خرد کند، اما مطمئنا می‌تواند کاهو سالاد را پاره کرده یا نان را در یک سبد قرار دهند. یک کودک ۹ یا ۱۰ ساله می‌تواند سس را بهم بزند یا مواد را اندازه‌گیری کند.

خوشحال خواهید شد که وقتی کودکتان را به نوجوانی تبدیل می‌کنید که می‌تواند یک شام خوشمزه را برای تمام خانواده درست کند. در واقع شما با این کار، عادت‌های آشپزی را تشویق می‌کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

بیشتر بخوانید: ۹ مورد از بهترین غذاهای مقوی در رژیم غذایی کودک

 

 

در مورد مقدار غذایی که می‌خورند، استرس نداشته باشید

 

برای درمان بدغذایی کودکان در مورد مقدار غذایی که می‌خورند، استرس نداشته باشید

 

کودک شما ممکن است یک روز همه ‌چیز را در بشقاب خود تمام کند و اصطلاحا «بشقابش را تمیز کند»، در حالی که در روزی دیگر ۲ عدد نخود بخورد و اعلام کند غذاخوردنش تمام شده است. این یک رفتار کاملا طبیعی برای کودکان در حال رشد است.

کودک خود را به خاطر تمام‌ نکردن غذا در بشقاب خود، سرزنش نکنید و به آنها احساس بدی ندهید. اگر کودک شما به‌طور معمول در زمان صرف غذا، یک بشقاب کامل نمی‌خورد، بخش‌‌های کوچک‌تری را به او بدهید.

 

 

میان‌وعده‌های سالم را تشویق کنید

 

برای درمان بدغذایی کودکان میان‌وعده‌های سالم را تشویق کنید

 

حتی اگر کودک شما به‌عنوان شام غذای مورد علاقه خود را داشته باشد؛ اما اگر نزدیک به زمان غذا، چیز دیگری را میل کرده باشد و گرسنه نباشد، ممکن است او آن غذا را نخورد.

اجازه ندهید بچه‌ها حداقل ۱ساعت قبل از شام، میان‌وعده بخورند. اگر آنها واقعا به خوردن چیزی احتیاج دارند، تا جایی که ممکن است میان‌وعده را سالم و سبک کنید؛ مثلا به او هویج یا سیب بدهید.

 

 

برای درمان بد غذایی کودکان از گروکشی خودداری کنید!

 

اکثر والدین با گروکشی‌های بی‌جا، درمان بدغذایی کودکان خود را به تعویق می‌اندازند. قطعا دادن وعده برای دیدن تلویزیون، خوردن دسر یا هر چیز دیگری که کودک شما می‌خواهد؛ مگر اینکه شام ​​بخورد، وسوسه‌انگیز خواهد بود، اما این کار میٰتواند در رابطه کودک با غذا مشکل ایجاد کند.

به جای این که کاری کنید تا کودکتان احساس کند تحت‌فشار است و باید غذا بخورد، کاری کنید که او احساس راحتی کند. به او گزینه‌هایی بدهید که به راحتی مفید و قابل تعویض باشند؛ مثلا به جای شام، به او اسموتی میوه بدهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ۳۰ میلک شیک از جمله میلک شیک نوتلا ، شکلاتی ، موز 

 

 

غذاهای ناسالم را تحریم نکنید

 

برای درمان بدغذایی کودکان غذاهای ناسالم را تحریم نکنید

 

این به معنای این نیست که به کودکتان اجازه دهید روزی ۱ عدد شیرینی بخورد. به‌طور کلی محدودکردن غذای فرآوری‌ شده که سرشار از قند و کالری باشد؛ ایده خوبی است، اما در صورت افراط ‌و‌ تفریط می‌تواند نتیجه معکوس دهد. اگر به کودکتان اجازه ندهید حتی ۱ آبنبات چوبی بخورد، او این فرصت را در جای دیگری مانند مدرسه یا خانه یکی از دوستانش پیدا می‌کند.

 

یک روش بهتر برای مقابله با میان‌وعده‌های شیرین، این است که هر چند وقت ۱بار به کودک خود اجازه دهید یک تکه آب‌نبات یا شکلات بخورد. در بیشتر مواقع که هوس چیزی شیرین می‌کنند، سعی کنید آنها را به سمت میان‌وعده‌های سالم مانند میوه خشک و کشمش سوق دهید. تحریم‌کردن غذاهای مضر، راهی غیرمؤثر در درمان بد غذایی کودکان است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میوه خشک در منزل با شوفاژ، بخاری و در فر

 

 

برای فرزندتان الگو باشید

 

یکی از مؤثرترین راه‌های درمان بد غذایی کودکان این است که خودتان در خوردن غذاهای مفید و مقوی الگوی خوبی برای او باشید. اگر کودک خود را از نوشیدن نوشابه منع کنید و سپس در یک وعده غذایی خودتان نوشابه بنوشید؛ این پیام متفاوتی را برای او ارسال می‌کند.

شما همچنین می‌خواهید صادقانه نگرش خود را نسبت به غذا به او بگویید. آیا دستورالعمل‌های سالم را امتحان می‌کنید یا غذاهای چرب می‌خورید و سپس ابراز پشیمانی می‌کنید و نگران وزن خود هستید؟

اگر شما مایل هستید روش‌های جدیدی برای خلاقیت و انتخاب سالم غذا برای کودک پیدا کنید، به احتمال زیاد بچه‌های شما نیز راه شما را دنبال می‌کنند.

 

 

غذاهای کوک را خلاقانه و به شکل های مختلف تهیه کنید

 

برای درمان بدغایی کودکان، غذاهای کوک را خلاقانه و به شکل های مختلف تهیه کنید

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ شیر با جو پوست کنده 

 

 

شاید فرزند شما از خوردن سوپ مداوم و به یک شکل متنفر باشد، شما می توانید انواع مختلف سوپ را تهیه کنید. مثلا سوپ شیر، سوپ جو و یا سوپ سیزیجات که هر کدام طعم و مزه های متفاوتی دارند. سعی کنید هر بار شکل تازه ای از همان ماده غذایی را جلوی فرزندتان بگذارید. علوه براین غذای مورد نظر را خلاقانه تزیین کنید و هر بار غذا را به یک شکل متفاوت جلوی کودک خود بگذارید تا رغبت بیشتری برای خوردن داشته باشد.

 

 

منبع: verywellfamily

 

کالابرگ الکترونیک